Boczne poduszki powietrzne - zasada działania

Boczne poduszki powietrzne - zasada działania
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz22.09.2023 | 7 min.

Boczne poduszki powietrzne odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów w nowoczesnych samochodach. Ich głównym zadaniem jest ochrona osób znajdujących się w pojeździe w razie uderzenia bocznego. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, w jaki sposób działają boczne poduszki powietrzne, jak chronią pasażerów, kiedy się uruchamiają oraz dlaczego są tak ważnym elementem wyposażenia pojazdu.

Jak działają boczne poduszki powietrzne?

Budowa i umiejscowienie bocznych poduszek

Boczne poduszki powietrzne, inaczej nazywane kurtynowymi, umieszczone są w specjalnych modułach wtapianych w ramy drzwi lub foteli. Składają się z nadmuchiwanego materiału w kształcie poduszki, czujnika zderzenia bocznego, generatora gazu oraz układu sterującego. Po wykryciu uderzenia bocznego, układ sterujący uruchamia generator gazu, który w ułamku sekundy napełnia poduszkę powietrzem. Rozprężająca się poduszka tworzy rodzaj ochronnej kurtyny pomiędzy osobami w pojeździe a drzwiami i szybami.

Zasada aktywacji poduszek bocznych

Czujniki przeciążeniowe wbudowane w podłogę, drzwi i progi wykrywają uderzenie boczne. Przekazują one sygnał do sterownika poduszek, który uruchamia ich napełnienie. Poduszki aktywują się błyskawicznie, w ciągu kilku milisekund od wykrycia kolizji. Dzięki temu zdążą ochronić głowę i tułów pasażerów przed uderzeniem w twarde elementy kabiny i rozbitymi szybami.

Momenty aktywacji poduszek bocznych

Poduszki boczne wypełniają się powietrzem tylko po stronie uderzenia. Jeśli na przykład samochód zostanie trafiony w lewe drzwi, napełni się lewa poduszka. Takie rozwiązanie zapobiega niepotrzebnemu otwieraniu się poduszek po stronie bez uderzenia. Poduszki uruchamiają się przy przeciążeniu bocznym przekraczającym ustalony próg, zazwyczaj przy prędkości powyżej 15-25 km/h.

Boczne poduszki chronią kierowcę i pasażerów

Ochrona klatki piersiowej i głowy

Głównym zadaniem bocznych poduszek jest ochrona klatki piersiowej, brzucha oraz głowy osób siedzących z przodu i z tyłu samochodu. Rozprężająca się poduszka tworzy rodzaj miękkiej, amortyzującej bariery pomiędzy ciałem człowieka a twardymi elementami nadwozia. Dzięki temu znacząco redukuje siłę uderzenia działającą na najważniejsze organy wewnętrzne jak serce, płuca czy wątroba.

Zmniejszenie obrażeń podczas uderzenia bocznego

Badania wykazały, że boczne poduszki powietrzne zmniejszają ryzyko śmierci w wypadku o około 20-25%. Ponadto ograniczają obrażenia klatki piersiowej o około 35%, a miednicy i głowy o ponad 40%. Tym samym zdecydowanie zwiększają szanse na przeżycie poważnej kolizji bocznej oraz zredukowanie urazów ciała.

Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów

Obecność bocznych poduszek powietrznych znacząco zwiększa poziom bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pasażerów w razie uderzenia bocznego. Ich działanie w dużej mierze eliminuje ryzyko najcięższych urazów, jakie mogą powstać podczas tego rodzaju kolizji. Dlatego poduszki boczne stały się niemal standardowym wyposażeniem nowoczesnych samochodów.

Kiedy aktywują się boczne poduszki?

Przy silnym uderzeniu bocznym

Podstawowym warunkiem zadziałania bocznych poduszek jest wystąpienie silnego uderzenia w bok pojazdu. Musi być ono na tyle gwałtowne, by wygenerować przeciążenie boczne przekraczające zaprogramowany próg. W praktyce poduszki najczęściej otwierają się w razie kolizji z innym pojazdem lub przeszkodą pod kątem około 90 stopni.

Przy przekroczeniu progu przyspieszenia

Kluczowym parametrem decydującym o zadziałaniu poduszek jest przeciążenie boczne działające na nadwozie. Gdy przekroczy ono określoną wartość progową, zazwyczaj 8-15 g, układ sterujący wyzwala proces napełniania. Im silniejsze uderzenie, tym szybciej zostaną aktywowane poduszki boczne.

Tylko po stronie uderzenia

Co ważne, boczne poduszki wypełniają się powietrzem wyłącznie po stronie, w którą nastąpiło uderzenie. Dzięki temu chronią konkretne osoby narażone na uraz, bez zbędnego otwierania poduszek po przeciwnej stronie.

Dlaczego boczne poduszki są ważne?

Boczne poduszki powietrzne - zasada działania

Ratują życie w razie wypadku

Boczne poduszki powietrzne ratują życie i zdrowie pasażerów w razie poważnych kolizji bocznych. Ich główne działanie polega na ochronie najważniejszych organów przed ciężkimi obrażeniami, które często prowadzą do śmierci. Dzięki poduszkom liczba ofiar śmiertelnych uderzeń bocznych znacząco spadła.

Zmniejszają obrażenia ciała

Poduszki boczne istotnie minimalizują urazy ciała powstające podczas wypadków. Zdecydowanie redukują siłę uderzenia działającą na klatkę piersiową, głowę i brzuch, nie dopuszczając do poważnych złamań i obrażeń narządów wewnętrznych.

Chronią najważniejsze organy

Dzięki swej konstrukcji i umiejscowieniu, boczne poduszki skutecznie chronią najważniejsze narządy, takie jak serce, płuca, wątroba, nerki czy śledziona przed urazami. Stanowią one dodatkową barierę bezpieczeństwa dla klatki piersiowej i jamy brzusznej.

Jakie są wymogi prawne dotyczące poduszek?

Obowiązkowe w nowych samochodach

Przepisy Unii Europejskiej nakładają na producentów samochodów obowiązek montowania bocznych poduszek powietrznych we wszystkich nowych modelach pojazdów. Dotyczy to zarówno aut osobowych, jak i dostawczych rejestrowanych od 2003 roku.

Wymagane przez przepisy UE

W Unii Europejskiej minimalne wymagania bezpieczeństwa biernego, w tym obecność poduszek bocznych, określają przepisy zawarte w dyrektywie 2019/2144. Producent samochodów wprowadzanych na rynek UE musi spełnić te wymogi.

Określone standardy bezpieczeństwa

Poduszki boczne montowane w nowych samochodach muszą spełniać szereg rygorystycznych norm bezpieczeństwa. Określają one m.in. maksymalny czas napełnienia, wytrzymałość materiału poduszki, odporność na wysoką temperaturę i parametry układu aktywacji.

Podsumowując, boczne poduszki powietrzne są kluczowym elementem wyposażenia współczesnych samochodów, znacząco poprawiającym bezpieczeństwo jazdy. Ich główne zadanie to ochrona kierowcy i pasażerów przed ciężkimi obrażeniami podczas kolizji bocznych. Właściwości, parametry uruchamiania i umiejscowienie poduszek sprawiają, że skutecznie chronią one najważniejsze organy przed urazami. Dlatego stały się one obowiązkowym elementem wyposażenia nowych aut osobowych.

Podsumowanie

Boczne poduszki powietrzne są niezwykle istotnymelementem wyposażenia nowoczesnych samochodów,ratującym życie w razie wypadku. Ich głównym zadaniem jest ochrona klatki piersiowej, brzucha i głowykierowcy oraz pasażerów podczas uderzenia bocznego. Aktywują się one błyskawicznie po wykryciu kolizji, tworząc miękką, amortyzującą barierę. Dzięki temu znacząco redukująsiłę uderzenia i ryzyko obrażeń najważniejszych narządów wewnętrznych.Obecność bocznych poduszek w samochodzie może uratować życie,dlatego stały się one standardem we wszystkich nowychmodelach aut.

Najczęściej zadawane pytania

Boczne poduszki powietrzne składają się z nadmuchiwanego materiału w kształcie poduszki, czujnika zderzenia, generatora gazu oraz układu sterującego. Po wykryciu silnego uderzenia bocznego układ w ułamku sekundy napełnia poduszkę gazem, tworząc ochronną kurtynę powietrzną.

Boczne poduszki umieszczone są w tapicerce drzwi lub foteli przednich i tylnych. Rozciągają się od słupka A do słupka C, chroniąc głowę, klatkę piersiową i brzuch.

Boczne poduszki powietrzne aktywują się w momencie wykrycia przez czujniki silnego uderzenia bocznego, przy przekroczeniu progu przeciążenia bocznego rzędu 8-15 g.

Boczne poduszki zadziałają przy silnym uderzeniu bocznym powyżej 15-25 km/h. Przy wolniejszej kolizji często nie ma potrzeby ich aktywacji.

Tak, przepisy UE nakazują montaż bocznych poduszek we wszystkich nowych samochodach rejestrowanych od 2003 r. Jest to obowiązkowe wyposażenie.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły