Jak sprawdzić ciśnienie w układzie klimatyzacji?

Jak sprawdzić ciśnienie w układzie klimatyzacji?
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski23.08.2023 | 6 min.

Właściwa obsługa oraz regularna kontrola układu klimatyzacji jest kluczowa, aby zapewnić komfort termiczny w samochodzie. Klimatyzacja to złożony system, w którym wiele elementów musi działać poprawnie, aby chłodzić lub ogrzewać wnętrze pojazdu. Zaniedbanie przeglądów i brak reakcji na niepokojące objawy może prowadzić do poważnej i kosztownej awarii. Dlatego warto zwracać uwagę na symptomy świadczące o problemach z układem klimatyzacji i umieć sprawdzać kluczowe parametry jego pracy.

Jak sprawdzić, czy układ klimatyzacji działa poprawnie?

Aby sprawdzić, czy klimatyzacja w samochodzie pracuje prawidłowo, należy zwrócić uwagę na kilka symptomów. Przede wszystkim temperatura powietrza wypływającego z nawiewów powinna być odpowiednio niska w trybie chłodzenia. Warto też ocenić siłę nawiewu - czy jest wystarczająco mocny i równomierny we wszystkich kanałach. Jeśli układ pracuje sprawnie, po kilku minutach chłodzenia na parowniku powinny pojawić się kropelki skropliny.

Kolejnym ważnym parametrem jest ciśnienie czynnika chłodniczego. Za pomocą manometrów można zmierzyć jego wartość po stronie nisko- i wysokociśnieniowej obiegu. Odczyty w normie świadczą o prawidłowej ilości czynnika w układzie oraz braku nieszczelności. Niepokojące mogą być też inne objawy, takie jak nietypowe odgłosy pracy sprężarki czy wyciek oleju.

Niewystarczające chłodzenie

Głównym objawem problemów z układem klimatyzacji jest słabe chłodzenie powietrza wypływającego z nawiewów. Przyczyną mogą być następujące usterki:

  • Zbyt niska ilość czynnika chłodniczego - prowadzi do obniżenia wydajności układu.
  • Zanieczyszczony filtr kabinowy - ogranicza przepływ powietrza przez parownik.
  • Uszkodzony wentylator - zmniejszony przepływ powietrza.
  • Zablokowany zawór rozprężny - uniemożliwia prawidłowy obieg czynnika chłodniczego.

Hałasliwa praca sprężarki

Sprężarka jest sercem układu klimatyzacji i jej wadliwa praca szybko daje niepokojące objawy. Zbyt głośna praca świadczy najczęściej o zużyciu łożysk. Innymi przyczynami mogą być:

  • Niewyważony wał silnika sprężarki.
  • Luźne śruby mocujące sprężarkę.
  • Nieszczelności układu i zassanie powietrza.
  • Uszkodzone tłumiki drgań.

Ucieczka czynnika chłodniczego

Do najgroźniejszych problemów należą nieszczelności układu, prowadzące do ubytku czynnika chłodniczego. Objawami mogą być:

  • Obniżona wydajność klimatyzacji.
  • Zwiększone ciśnienie po stronie niskociśnieniowej.
  • Pojawianie się banieczek na powierzchni przewodów.
  • Zapach stęchłych jaj w kabinie.

Szybko postępująca utrata czynnika wskazuje na dużą nieszczelność i konieczność jej usunięcia.

Sprawdzenie ciśnienia czynnika chłodniczego

Kluczowym elementem diagnozowania układu A/C jest pomiar ciśnienia roboczego po stronie nisko- i wysokociśnieniowej. Wymaga to podłączenia manometrów diagnostycznych do serwisowych zaworów Schradera.

Zakres prawidłowych wartości ciśnienia

Prawidłowe ciśnienie czynnika R134a wynosi:

  • Strona niskociśnieniowa: 0,2 - 0,5 MPa (2 - 5 bar).
  • Strona wysokociśnieniowa: 1,5 - 2,5 MPa (15 - 25 bar).

Odczyty poza tym zakresem wskazują na nieprawidłowości.

Pomiar ciśnienia na niskim i wysokim ciśnieniu

Aby dokonać pomiaru należy:

  1. Uruchomić silnik i włączyć klimatyzację.
  2. Odczekać, aż układ się ustabilizuje (około 5 minut).
  3. Podłączyć manometry do zaworów serwisowych.
  4. Odczytać wartości ciśnienia na manometrach.

Interpretacja odczytanych wartości ciśnienia

Na podstawie wyników pomiarów można wykryć takie usterki jak:

  • Niskie ciśnienie - niedobór czynnika chłodniczego.
  • Wysokie ciśnienie - nadmiar czynnika, uszkodzony skraplacz.
  • Różnica ciśnień - nieszczelność układu.

Dodanie czynnika chłodniczego do układu

Gdy pomiary wskazują na niedobór czynnika chłodniczego, konieczne jest uzupełnienie jego poziomu.

Sprawdzenie szczelności układu

Przed dolaniem czynnika należy sprawdzić szczelność układu, aby nie doszło do ponownej ucieczki.

Określenie ilości brakującego czynnika

Na podstawie różnicy ciśnień lub wagi pojemnika można określić ilość czynnika do uzupełnienia.

Prawidłowe uzupełnienie czynnika chłodniczego

Czynnik musi być dolany przez serwisowy zawór niskociśnieniowy w odpowiedniej ilości. Należy kontrolować ciśnienie podczas dodawania.

Diagnostyka niesprawności elementów układu

Jak sprawdzić ciśnienie w układzie klimatyzacji?

Aby zlokalizować źródło usterki może być konieczna dokładniejsza diagnostyka poszczególnych podzespołów.

Sprawdzenie sprężarki klimatyzacji

Badanie sprężarki obejmuje kontrolę oporów uzwojeń silnika oraz stanu łożysk. Przy uszkodzeniu konieczna jest wymiana sprężarki.

Sprawdzenie parownika i skraplacza

Stan parownika i skraplacza można ocenić za pomocą testu szczelności przy użyciu azotu oraz kontroli przepływu czynnika.

Diagnozowanie nieszczelności układu

Wykrycie nieszczelności wymaga zastosowania specjalnych barwników lub urządzeń elektronicznych. Uszkodzone elementy trzeba wymienić lub naprawić.

Regularna kontrola układu klimatyzacji

Aby zapewnić sprawne działanie klimatyzacji, należy wykonywać regularne przeglądy i czynności serwisowe.

Coroczny przegląd układu klimatyzacji

Podczas przeglądu sprawdza się szczelność, ciśnienie, stan filtrów i wentylatora. Pozwala to wykryć potencjalne usterki.

Wymiana filtrów klimatyzacji

Filtry kabinowe należy wymieniać co 12-15 tys. km, aby zapewnić dobry przepływ powietrza przez parownik.

Odgrzybianie układu klimatyzacji

Regularne odgrzybianie komory parownika, nawiewów i osuszacza ogranicza rozwój grzybów i bakterii. Poprawia to jakość powietrza w kabinie.

Podsumowanie

Prawidłowo działająca klimatyzacja to klucz do komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Niezbędne jest więc regularne sprawdzanie kluczowych parametrów jej pracy oraz reagowanie na niepokojące objawy. Pomiar ciśnienia pozwala ocenić ilość czynnika chłodniczego, a analiza symptomów pomaga zdiagnozować źródło usterki. Dzięki temu możliwe jest szybkie usunięcie problemu, bez ryzyka poważnej i kosztownej awarii. Prawidłowa obsługa i konserwacja układu klimatyzacji pozwala cieszyć się chłodnym powietrzem przez cały sezon letni.

Najczęstsze pytania

Jak często należy kontrolować układ klimatyzacji?

Zalecane jest wykonywanie przeglądów układu klimatyzacji przynajmniej raz w roku, najlepiej przed sezonem letnim. Pozwoli to wykryć ewentualne usterki i usunąć je, zanim spowodują poważniejsze problemy.

Jakie czynności obejmuje przegląd klimatyzacji?

Podczas przeglądu kontroluje się szczelność układu, sprawdza ciśnienie czynnika chłodniczego, czyści parownik, sprawdza stan paska i sprężarki, a także wymienia filtr kabinowy.

Jakie są typowe objawy niesprawnej klimatyzacji?

Do objawów świadczących o usterce należą między innymi: słabe chłodzenie, nierównomierny nawiew, wyciek cieczy, nietypowe odgłosy pracy, zapach stęchlizny w kabinie.

Jak uzupełnić czynnik chłodniczy w klimatyzacji?

Czynnik chłodniczy może uzupełnić jedynie wykwalifikowany mechanik za pomocą specjalistycznego sprzętu. Samodzielne próby uzupełnienia mogą poważnie uszkodzić układ A/C.

Czy można jeździć z niesprawną klimatyzacją?

Samochód z niesprawną klimatyzacją może być użytkowany, jednak zalecane jest jak najszybsze usunięcie usterki. Poważna awaria układu A/C może spowodować bardzo wysokie koszty naprawy.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski

Od zawsze intrygowała mnie moc i piękno maszyn na czterech kółkach, dlatego chcę podzielić się tą fascynacją z Wami. Na naszej stronie znajdziecie recenzje najnowszych modeli samochodów, porady dotyczące konserwacji pojazdów, a także ciekawostki ze świata motoryzacji.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

DiagnozaŁożysko kola - objawy zużycia

Łożyska kół są narażone na zużycie. Poznaj najważniejsze objawy świadczące o ich uszkodzeniu – m.in. hałas, drgania kierownicy, problemy ze skręcaniem. Dowiedz się, kiedy wymienić łożysko i jakie mogą być konsekwencje zaniedbania.