Czym są filtry kabinowe i dlaczego warto je wymieniać
Filtry kabinowe odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu czystego i zdrowego powietrza wewnątrz samochodu. Ich zadaniem jest wychwytywanie zanieczyszczeń, takich jak kurz, pyłki, sadza czy drobne owady z zasysanego z zewnątrz powietrza. Dzięki temu do wnętrza auta dostaje się oczyszczone powietrze, a kierowca i pasażerowie mogą swobodnie oddychać bez obaw o podrażnienia układu oddechowego.
Z czasem jednak filtry kabinowe zużywają się – zatykają się brudem i przestają skutecznie pełnić swoją funkcję. Objawami świadczącymi o konieczności ich wymiany są: zaparowane szyby nawet przy włączonej klimatyzacji, nieprzyjemne zapachy w kabinie, uczucie zmęczenia i bóle głowy podczas jazdy, a także łatwiejsze przeziębienia u kierowcy i pasażerów.
Żywotność filtrów kabinowych
Żywotność filtrów kabinowych jest różna w zależności od modelu samochodu, warunków eksploatacji i jakości samych filtrów. Przyjmuje się, że w typowych warunkach filtry wymienia się co ok. 20-30 tys. kilometrów. Jeśli jednak jeździmy głównie po mieście, w warunkach zwiększonego zapylenia, wymiana może być konieczna nawet co 10-15 tys. km.
Korzyści z regularnej wymiany
Regularna wymiana zużytych filtrów kabinowych na nowe zapewnia szereg korzyści. Przede wszystkim poprawia się znacząco jakość powietrza w kabinie, co pozytywnie wpływa na samopoczucie i zdrowie kierowcy i pasażerów. Dodatkowo nowe filtry zwiększają efektywność działania układu klimatyzacji – szyby przestają się zaparowywać, a chłodne powietrze jest bardziej odczuwalne.
Istotne jest także to, że regularnie wymieniane filtry chronią układ klimatyzacji samochodu przed szybszym zużyciem. Brud i zanieczyszczenia osadzające się na filtrach mogą przedostawać się dalej i powodować korozję lub uszkodzenia elementów układu.
Jakie filtry kabinowe pasują do twojego auta?
Sprawdzenie modelu i roku produkcji pojazdu
Aby dobrać odpowiednie filtry kabinowe, w pierwszej kolejności musimy ustalić dokładny model i rok produkcji naszego samochodu. Są to kluczowe informacje pozwalające określić wymiary i specyfikację techniczną filtrów.
Dane te znajdziemy zazwyczaj na tabliczce znamionowej z VIN umieszczonej w komorze silnika lub na tzw. słupku B, czyli słupku po stronie pasażera obok fotela. Dodatkowo w wielu modelach pod maską znajdują się specjalne naklejki informacyjne z danymi auta.
Określenie rodzaju i parametrów filtrów
Wiedząc już jaki mamy model samochodu, musimy sprawdzić jakie filtry do niego pasują. Informacje te znajdziemy zazwyczaj w książce serwisowej auta lub w internecie wpisując model pojazdu wraz z dopiskiem "filtry kabinowe".
Kluczowe parametry to wymiary filtra, jego zdolność filtracyjna oraz materiał z jakiego jest wykonany np. papier czy węgiel aktywny. Należy zwrócić uwagę czy potrzebne są filtry kabinowe czy też kombinowane kabinowo-powietrzne.
Wybór marki i zakup filtrów
Ostatnim krokiem jest wybór konkretnej marki i modelu filtrów spełniających wcześniej określone wymagania. Najlepiej decydować się na renomowanych producentów oferujących filtry wysokiej jakości.
Nowe filtry kabinowe można kupić w sklepach motoryzacyjnych lub zamówić przez internet. Ceny filtrów wahać się mogą od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych za komplet. Warto jednak pamiętać, że to niewielki koszt, biorąc pod uwagę wymierne korzyści płynące z ich wymiany.
Czytaj więcej: Skrzynia DSG - zalety i wady
Demontaż starych filtrów kabinowych
Otwarcie schowka i zdemontowanie osłony
Aby wymienić filtry kabinowe w pierwszej kolejności musimy zdemontować elementy wnętrza auta maskujące miejsce ich zamontowania. W większości modeli schowek pasażera przed fotelem jest przykręcony śrubami, które należy odkręcić np. wkrętakiem krzyżakowym.
Następnie zaglądając do wnętrza odszukujemy plastikową osłonę w kształcie prostokąta lub kwadratu, zazwyczaj mocowaną na zatrzaski, którą również zdejmujemy.
Zlokalizowanie obudowy filtra
Teraz powinniśmy już widzieć aluminiową lub plastikową obudowę filtra kabinowego. Znajduje się ona z tyłu schowka pasażera. Czasami bywa umieszczona w bocznej ścianie schowka lub tuż za panelem pod nogami pasażera.
Obudowa ma wyprofilowany otwór, przez który zasysane jest powietrze z zewnątrz, przechodzące następnie przez filtr.
Wyjęcie zużytego filtra z obudowy
Kolejnym krokiem jest wyciągnięcie starego, zużytego filtra kabinowego z obudowy. W tym celu chwytamy filtr i pociągamy go do siebie. Filtr powinien bez trudu wysunąć się z obudowy. Niekiedy bywa na tyle mocno osadzony, że wymaga użycia np. małego śrubokręta, by go poluzować i wyciągnąć.
Montaż nowych filtrów kabinowych
Kontrola czystości obudowy
Przed założeniem nowego filtra warto sprawdzić czystość obudowy filtracyjnej. Jeśli zauważymy w niej zabrudzenia lub resztki starych filtrów, należy ją starannie wyczyścić. W przeciwnym razie nowo założony filtr od razu zanieczyści się brudem z obudowy i szybko straci swoją skuteczność.
Montaż nowego filtra w obudowie
Gdy mamy już przygotowaną czystą obudowę filtrów, możemy zamontować w niej nowe filtry kabinowe. Należy zwrócić uwagę, aby strona filtra z nadrukiem była zwrócona w kierunku wnętrza auta. Tylko wówczas filtr będzie prawidłowo pełnił swoją funkcję ochronną.
Filtr wkładamy całkowicie do obudowy, aż zaskoczy w niej i będzie dokładnie przylegał do ścianek. Zamontowany prawidłowo filtr nie powinien poruszać się w obudowie.
Zamknięcie obudowy i paneli
Ostatnim krokiem jest ponowne zamontowanie wcześniej zdemontowanych elementów. Zakładamy z powrotem osłonę na obudowę filtrów i ponownie mocujemy ją na zatrzaski. Następnie zakładamy panel schowka pasażera i przykręcamy go śrubami.
Teraz możemy odpalić silnik i cieszyć się czystszym powietrzem w kabinie naszego samochodu. Pamiętajmy, aby regularnie wymieniać filtry co określoną liczbę kilometrów.
Regularna wymiana filtrów kabinowych
Zalecana częstotliwość wymiany
Jak już wspomniano, z reguły zaleca się wymianę filtrów kabinowych co około 20-30 tys. kilometrów w typowych warunkach eksploatacji auta. Przy dużym zapyleniu, częstej jeździe po mieście może to być nawet 10-15 tys. km. Niektórzy producenci podają dokładny przebieg po jakim należy wykonać wymianę w instrukcji obsługi pojazdu.
Objawy wskazujące na wymianę
Nawet jeśli nie przejechaliśmy jeszcze zalecanej liczby kilometrów, powinniśmy wymienić filtr kabinowy natychmiast po pojawieniu się niepokojących objawów tj. gorsza praca klimatyzacji, zaparowane szyby, duszność, bóle głowy w czasie jazdy. Świadczy to o utracie właściwości filtracyjnych obecnie zamontowanych filtrów.
Koszty nowych filtrów kabinowych
Koszt nowego kompletu filtrów kabinowych dla typowego samochodu osobowego wynosi zazwyczaj od 60 do 150 zł. Oczywiście w wyższych klasach aut i limuzyn luksusowych ceny mogą być znacznie wyższe. Mimo tego warto regularnie wymieniać filtry, gdyż niewielki koszt zakupu rekompensują wymierne korzyści w postaci lepszego zdrowia i komfortu.
Podsumowanie zalet regularnej wymiany filtrów
Bezpieczeństwo i higiena podróży
Sprawne filtry kabinowe to przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa i higieny podróżowania samochodem. Chronią one kierowcę i pasażerów przed wdychaniem szkodliwych związków, alergenów i zarazków. Dzięki temu znacząco zmniejsza się ryzyko alergii, podrażnień dróg oddechowych oraz przeziębień.
Oszczędność czasu i wygoda
Samodzielna wymiana filtrów kabinowych to także oszczędność czasu i wygoda. Nie musimy tracić czasu i pieniędzy na dojazd do warsztatu i oczekiwanie na wykonanie usługi. Wszystko wykonujemy we własnym zakresie, w dogodnym dla nas terminie.
Sprzyjanie dobremu samopoczuciu
Na koniec najważniejsza korzyść, czyli dobre samopoczucie kierowcy i pasażerów. Świeże, oczyszczone powietrze w kabinie poprawia komfort podróżowania, zmniejsza zmęczenie i pozwala cieszyć się jazdą w pełni sił.