Filtrowanie spalin w silnikach wysokoprężnych jest niezbędne, aby ograniczyć emisję szkodliwych substancji. Jednym z kluczowych elementów układu oczyszczania spalin jest filtr cząstek stałych DPF, który zatrzymuje sadzę i pyły. Niestety, z upływem czasu i przebiegu pojazdu, filtr ten ulega zapchaniu i wymaga regeneracji lub wymiany. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej typowym objawom i przyczynom problemów z DPF oraz możliwym sposobom ich rozwiązania.
Opis problemów z DPF w silnikach Diesla
Filtr DPF ma za zadanie wychwytywać szkodliwe substancje ze spalin, takie jak sadza czy pyły smoliste. Jednak stopniowo na jego ściankach gromadzi się coraz więcej osadów, co może doprowadzić do całkowitego zapychania filtra. Skutkuje to ograniczeniem przepływu spalin, a w rezultacie pogorszeniem osiągów silnika. Ponadto zapchany filtr powoduje zwiększone zużycie paliwa. Sam proces regeneracji DPF, podczas którego osady są spalane w wysokiej temperaturze, wiąże się ze zwiększoną emisją szkodliwych substancji do atmosfery.
Przyczyny problemów z DPF
Zanieczyszczenia oleju
Brudny olej silnikowy zawierający dużą ilość sadzy i substancji smolistych dodatkowo przyczynia się do szybkiego zapychania filtra DPF. Dlatego bardzo ważna jest regularna kontrola jakości oleju i jego terminowa wymiana.
Jakość paliwa
Niska jakość paliwa, zawierającego zbyt dużo siarki i innych zanieczyszczeń, może zwiększać ilość osadów gromadzących się w DPF. Stosowanie paliwa niespełniającego norm jest jedną z głównych przyczyn problemów z filtrem.
Nieprawidłowa eksploatacja pojazdu
Do uszkodzenia DPF może prowadzić częsta jazda na krótkich dystansach, uniemożliwiająca przeprowadzenie regeneracji filtra. Również częste zimne rozruchy i wyłączanie silnika przed jego nagrzaniem się do odpowiedniej temperatury są niekorzystne dla DPF.
Objawy uszkodzonego lub zapchanego DPF
Spadek mocy i osiągów
Zapchany filtr DPF powoduje wzrost oporów przepływu spalin, co bezpośrednio przekłada się na spadek mocy i osiągów pojazdu. Auto traci dynamikę, gorzej przyspiesza, szczególnie przy wyższych obrotach.
Wzrost zużycia paliwa
Większy opór przepływu spalin oznacza, że silnik musi pracować ciężej, aby go pokonać. To z kolei przekłada się na zwiększone zużycie paliwa.
Kontrolka DPF świeci się lub miga
Gdy komputer pokładowy wykryje problem z filtrem DPF, może zaświecić się lampka sygnalizująca konieczność regeneracji lub uszkodzenie układu oczyszczania spalin. Miganie kontrolki oznacza zwykle pojawienie się usterek w działaniu systemu DPF.
Sposoby na rozwiązanie problemów z DPF
Wymiana oleju i filtrów
Podstawowym krokiem jest wymiana oleju wraz z filtrem oleju na nowe, dobrej jakości produkty. Pomoże to usunąć część zanieczyszczeń obecnych w układzie smarowania i zatrzymać dalsze zapychanie DPF.
Zastosowanie preparatów czyszczących
Specjalne preparaty o właściwościach czyszczących, wprowadzane do oleju lub paliwa, mogą pomóc usunąć luźne osady z filtra DPF i przywrócić jego drożność.
Regeneracja lub wymiana DPF
Gdy podstawowe zabiegi nie przyniosą efektu, konieczna będzie regeneracja DPF w warsztacie, a w ostateczności, przy dużym stopniu zapychania - całkowita wymiana filtra na nowy.
Jak zapobiegać problemom z DPF
Regularna wymiana oleju i filtrów
Olej i filtry należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić wysoką jakość oleju w silniku i nie dopuścić do nadmiernego nagromadzenia się zanieczyszczeń.
Stosowanie odpowiedniego paliwa
Należy tankować paliwo dobrej jakości na renomowanych stacjach. Nigdy nie należy tankować paliwa niespełniającego odpowiednich norm czystości.
Unikanie krótkich tras i częstych zimnych rozruchów
Silnik musi się nagrzać do odpowiedniej temperatury, aby mogła zachodzić regeneracja filtra DPF. Dlatego należy unikać zbyt krótkich tras i zbyt częstego uruchamiania zimnego silnika.
Koszty naprawy i wymiany DPF
Czyszczenie i regeneracja DPF
Czyszczenie i regeneracja DPF w warsztacie to koszt rzędu 1000-1500 zł. Zabiegi te mogą pomóc przywrócić prawidłowe działanie filtra.
Całkowita wymiana DPF
Nowy filtr DPF do samochodu osobowego to koszt od około 3000 do nawet 7000 zł. Ceny mogą się różnić w zależności od modelu pojazdu.
Dodatkowe koszty związane z nieprawidłową eksploatacją
Uszkodzenie DPF z powodu zaniedbań, takich jak brak wymiany oleju czy stosowanie niewłaściwego paliwa, nie jest objęte gwarancją. Wówczas wszystkie koszty leżą po stronie właściciela samochodu.
Podsumowanie
Problemy z filtrem cząstek stałych DPF w silnikach Diesla są dość powszechne na starszych pojazdach. Głównymi przyczynami ich występowania jest zanieczyszczenie oleju, niska jakość paliwa oraz nieprawidłowa eksploatacja samochodu. Objawami świadczącymi o konieczności regeneracji lub wymiany DPF są spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa. Aby zapobiec problemom, należy regularnie wymieniać olej i filtry oraz tankować dobrej jakości paliwo. Czyszczenie i wymiana DPF to dość kosztowne naprawy, dlatego warto dbać o prawidłowe działanie tego podzespołu.