Rozwiązywanie problemów z DPF w dieslu

Rozwiązywanie problemów z DPF w dieslu
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski22 sierpnia 2023 | 6 min

Naprawa DPF (filtra cząstek stałych) to ważny temat dla właścicieli samochodów z silnikiem Diesla. DPF odpowiada za redukcję szkodliwych emisji, ale może się zapchać. Objawy zapchania to m.in. włączenie kontrolki na desce rozdzielczej, spadek osiągów i ociężała praca silnika. Istnieją różne metody regeneracji filtra: pasywna, aktywna i mechaniczna. Koszt naprawy waha się od 350 do 550 zł, a wymiana na nowy to wydatek nawet kilku tysięcy złotych. Czas regeneracji to zwykle jeden dzień roboczy.

Najważniejsze informacje:
  • DPF redukuje emisję szkodliwych substancji w silnikach Diesla
  • Zapchanie filtra objawia się spadkiem osiągów i kontrolką na desce rozdzielczej
  • Istnieją trzy główne metody regeneracji: pasywna, aktywna i mechaniczna
  • Koszt regeneracji to 350-550 zł, wymiana na nowy to znacznie większy wydatek
  • Regeneracja trwa zwykle jeden dzień roboczy
  • Profilaktyka obejmuje używanie dobrego paliwa i regularne dłuższe trasy

Czym jest filtr DPF i jego rola w silnikach Diesla

Filtr cząstek stałych (DPF) to kluczowy element układu wydechowego w silnikach Diesla. Jego głównym zadaniem jest wychwytywanie i spalanie szkodliwych cząstek stałych, znacząco redukując emisję spalin. DPF składa się z porowatej struktury ceramicznej lub metalowej, która zatrzymuje sadzę i inne zanieczyszczenia.

Stosowanie filtra DPF przynosi dwie istotne korzyści:

  • Zmniejszenie negatywnego wpływu pojazdu na środowisko naturalne
  • Spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin, co umożliwia legalne użytkowanie pojazdu

Oznaki wskazujące na problemy z filtrem cząstek stałych

Szybkie rozpoznanie oznak problemów z DPF jest kluczowe. Oto najczęstsze symptomy:

  • Zapalenie się kontrolki DPF na desce rozdzielczej
  • Spadek mocy silnika i zwiększone zużycie paliwa
  • Nierówna praca silnika na biegu jałowym
  • Problemy z odpaleniem silnika
  • Wydobywający się z rury wydechowej czarny dym
  • Częste przechodzenie auta w tryb awaryjny

Ignorowanie tych objawów może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i znacznie wyższych kosztów naprawy. Szybka reakcja pozwala uniknąć konieczności wymiany całego filtra.

Metody regeneracji i naprawy DPF

Regeneracja pasywna

Regeneracja pasywna DPF to naturalny proces zachodzący podczas normalnej eksploatacji pojazdu. Gdy temperatura spalin osiąga odpowiedni poziom, zgromadzona sadza ulega samoistnemu spaleniu. Proces ten wymaga jednak dłuższej jazdy z wyższą prędkością, najlepiej na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu.

Regeneracja aktywna

Regeneracja aktywna jest inicjowana przez komputer pokładowy, gdy pasywna metoda okazuje się niewystarczająca. Polega na zwiększeniu temperatury spalin poprzez dodatkowy wtrysk paliwa, co prowadzi do skuteczniejszego wypalenia zanieczyszczeń.

Zalety: Nie wymaga wizyty w warsztacie. Wady: Zwiększone zużycie paliwa podczas procesu.

Regeneracja mechaniczna

Regeneracja mechaniczna DPF to najbardziej zaawansowana metoda czyszczenia filtra cząstek stałych. Proces rozpoczyna się od demontażu filtra. Następnie przeprowadzane jest dokładne czyszczenie specjalistycznymi środkami chemicznymi i przy użyciu maszyn czyszczących. Na koniec filtr jest suszony i montowany z powrotem w pojeździe.

Ta metoda pozwala przywrócić nawet do 99% oryginalnej sprawności filtra.

Koszty związane z naprawą DPF

Zdjęcie Rozwiązywanie problemów z DPF w dieslu
Metoda Koszt
Regeneracja pasywna 0 zł (naturalna)
Regeneracja aktywna 0-100 zł (koszt dodatkowego paliwa)
Regeneracja mechaniczna 350-550 zł

Regeneracja DPF jest znacznie tańsza niż wymiana na nowy filtr. Nowy DPF może kosztować od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od marki i modelu pojazdu. Dlatego warto rozważyć regenerację jako pierwszą opcję.

Czas potrzebny na naprawę filtra DPF

Serwis DPF trwa zazwyczaj jeden dzień roboczy. Sama regeneracja mechaniczna zajmuje około godziny, ale należy uwzględnić czas na demontaż i ponowny montaż filtra. Regeneracja aktywna może trwać od 15 do 45 minut, w zależności od stopnia zapchania filtra.

Długość procesu zależy od stopnia zanieczyszczenia filtra oraz dostępności części w przypadku konieczności wymiany.

Jak przedłużyć żywotność filtra DPF?

  1. Regularnie wykonuj dłuższe trasy z prędkościami powyżej 60 km/h
  2. Unikaj częstej jazdy na krótkich dystansach
  3. Stosuj olej silnikowy o niskiej zawartości popiołu
  4. Regularnie serwisuj pojazd, szczególnie układ wtryskowy
  5. Używaj paliwa wysokiej jakości
Najważniejsza wskazówka: Przynajmniej raz w tygodniu wykonaj 30-minutową jazdę z prędkością powyżej 70 km/h, aby wspomóc naturalną regenerację filtra.

Konsekwencje zaniedbania problemów z DPF

Ignorowanie problemów z filtrem cząstek stałych może mieć poważne konsekwencje. Całkowite zapchanie DPF prowadzi do znacznego spadku mocy silnika, a nawet jego uszkodzenia. W skrajnych przypadkach może dojść do zatarcia silnika, co wiąże się z kosztowną naprawą lub wymianą jednostki napędowej.

Niesprawny DPF drastycznie zwiększa emisję szkodliwych substancji do atmosfery, co negatywnie wpływa na środowisko i może skutkować niezdaniem obowiązkowych badań technicznych pojazdu.

Wybór odpowiedniego warsztatu do naprawy DPF

Wybierając warsztat do naprawy DPF, zwróć uwagę na doświadczenie, opinie klientów i stosowane technologie. Profesjonalny serwis DPF powinien posiadać specjalistyczny sprzęt do diagnostyki DPF i oferować różne metody regeneracji.

Przed podjęciem decyzji warto zapytać mechanika o:

  • Gwarancję na wykonaną usługę
  • Dokładny opis procesu regeneracji i użytych środków

Kompleksowa opieka nad filtrem DPF - klucz do długiej żywotności silnika Diesla

Filtr cząstek stałych (DPF) to niezbędny element nowoczesnych silników Diesla, który znacząco redukuje emisję szkodliwych substancji. Regularna diagnostyka DPF i szybka reakcja na pierwsze symptomy problemów, takie jak spadek mocy czy zapalenie się kontrolki, są kluczowe dla utrzymania sprawności pojazdu.

Istnieje kilka metod regeneracji DPF, od pasywnej po mechaniczną, każda z różnymi kosztami i czasem realizacji. Wybór odpowiedniej metody zależy od stopnia zapchania filtra i indywidualnych potrzeb kierowcy. Pamiętajmy, że naprawa DPF jest zawsze tańsza niż wymiana na nowy, która może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Przedłużenie żywotności filtra cząstek stałych wymaga świadomej eksploatacji pojazdu, w tym regularnych dłuższych tras i stosowania paliwa wysokiej jakości. Zaniedbanie DPF może prowadzić do poważnych konsekwencji, włącznie z uszkodzeniem silnika. Dlatego warto powierzyć serwis DPF doświadczonym specjalistom, którzy zapewnią profesjonalną diagnostykę i skuteczną regenerację.

Źródło:

[1]

https://www.filtry-dpf-fap.pl/aktualnosci/ile-kosztuje-czyszczenie-dpf-z-montazem-sprawdzmy

[2]

https://autotiger.pl/oferta/regeneracja-dpf

[3]

https://catalystrecycling.pl/blog/regeneracja-filtra-dpf-na-czym-polega/

[4]

https://intercars.pl/blog/poradnik-kierowcy/dpf-co-to-jest-i-za-co-odpowiada-wyjasnia-ekspert/

[5]

https://motoryzacja.interia.pl/samochody-uzywane/porady/news-ile-kosztuje-wymiana-a-ile-regeneracja-filtra-dpf-co-sie-bar,nId,6944130

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły