Posiadanie diesla z filtrem cząstek stałych (DPF) niesie ze sobą wiele korzyści, ale też potencjalne problemy. Układ DPF pomaga redukować emisję szkodliwych substancji, ale jego sprawność wymaga odpowiedniej dbałości. W niniejszym artykule omówimy najczęstsze usterki związane z DPF i sposoby ich rozwiązywania, aby Twój diesel pozostał ekologiczny i niezawodny.
Czym jest DPF w silnikach Diesla
Filtr DPF jest zamontowany w układzie wydechowym nowoczesnych silników Diesla. Służy on do wychwytywania i zatrzymywania drobnych cząstek stałych, zwanych sadzą, które powstają podczas spalania oleju napędowego. Dzięki filtrowi DPF ograniczona zostaje emisja szkodliwego pyłu do atmosfery. DPF wykonany jest z ceramiki krzemianowej i ma postać plastra miodu. Posiada on sieć mikroskopijnych kanalików, w których osadzają się cząstki sadzy. Aby filtr nie zapychał się całkowicie, układ DPF przeprowadza regularną regenerację, czyli spalanie nagromadzonej sadzy.
Zasada działania układu DPF
Filtr DPF działa w dwóch fazach - filtrowania i regeneracji. Podczas normalnej pracy silnika spaliny są zasysane do filtra, gdzie cząstki sadzy osadzają się na ściankach kanałów. Gdy filtr napełni się do określonego poziomu, uruchamia się proces regeneracji - doprowadzenia wysokiej temperatury, która dopala sadzę. Regeneracja przeprowadzana jest automatycznie podczas jazdy lub poprzez dodatkowe wtryski paliwa. Układ DPF monitorowany jest przez czujniki mierzące zapylenie filtra.
Korzyści z zastosowania DPF
Filtr cząstek stałych przynosi korzyści zarówno dla użytkownika pojazdu, jak i środowiska. Dzięki niemu możliwe jest spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin Euro 6. Ponadto ogranicza on emisję rakotwórczych sadzy oraz pyłów PM10 i PM2,5, które są groźne dla zdrowia. Zastosowanie DPF to mniejsze zużycie oleju napędowego i dłuższa żywotność silnika. Układ ten pozytywnie wpływa więc na ekologię i ekonomikę jazdy.
Problemy związane z DPF
Mimo swoich zalet, filtr DPF może być źródłem problemów, jeśli nie dba się o niego w odpowiedni sposób. Do najczęstszych usterek należą:
Zapychanie się filtra DPF
Główną przyczyną zapchania DPF jest brak regeneracji, czyli spalania nagromadzonej sadzy. Może do tego dojść przy zbyt krótkich trasach, niskich obrotach silnika lub częstym wyłączaniu auta. Prowadzi to do całkowitego zablokowania przepływu spalin przez filtr. Objawami są spadek mocy, wyższe spalanie oraz kontrolka DPF sygnalizująca konieczność regeneracji.
Sposoby rozwiązania:
- Jazda autostradowa - długie trasy przy stałej, wysokiej prędkości pomagają oczyścić DPF.
- Regeneracja w warsztacie - specjalna procedura spalania sadzy przy użyciu urządzeń diagnostycznych.
- Wymiana DPF - w ostateczności konieczna może być kosztowna wymiana całego filtra.
Błędy i usterki układu DPF
Problemy z DPF mogą wynikać z uszkodzenia elementów układu: czujników, modułów elektronicznych lub oprogramowania sterującego. Ujawniają się one w postaci kontrolek ostrzegawczych informujących o nieprawidłowościach w systemie DPF.
Sposoby rozwiązania:
- Diagnoza komputerowa w warsztacie, która wykryje źródło błędu.
- Wymiana uszkodzonego podzespołu - czujnika, modułu elektronicznego.
- Aktualizacja oprogramowania sterującego układem DPF.
Wyższe zużycie paliwa
Zapychający się DPF może powodować wzrost zużycia oleju napędowego. Dzieje się tak, gdyż regeneracje filtr wymagają dodatkowego wtrysku paliwa, co podnosi spalanie. Ponadto zatkany filtr stwarza większy opór przepływu spalin, co również zwiększa zapotrzebowanie na paliwo.
Objawy niesprawności układu DPF
Aby na czas zareagować na ewentualne usterki DPF, warto zwracać uwagę na następujące symptomy:
Kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej
Świecąca lampka DPF sygnalizuje konieczność regeneracji filtra lub inne nieprawidłowości. Nie należy bagatelizować tego ostrzeżenia, ponieważ może ono zapowiadać poważniejsze problemy.
Problemy z uruchomieniem silnika
Trudności rozruchu i nierówna praca silnika na biegu jałowym to możliwe objawy zapychanego filtra DPF, który blokuje swobodny przepływ spalin.
Wyższa emisja spalin
Wzrost emisji szkodliwych substancji, szczególnie widoczny podczas przyspieszania, wskazuje, że DPF nie filtrował prawidłowo spalin. Może to oznaczać jego uszkodzenie lub niedrożność.
Rozwiązywanie problemów z zapchaniem filtra DPF
Istnieje kilka sposobów na udrożnienie zatkanego filtra cząstek stałych. Najlepiej zacząć od mniej inwazyjnych metod, a w ostateczności wymienić DPF.
Czyszczenie wstępne poprzez jazdę
Odpowiednia eksploatacja samochodu może pomóc oczyścić zapchany filtr DPF bez konieczności interwencji warsztatu. Regularne jazdy autostradowe z odpowiednio wysoką prędkością i obciążeniem silnika umożliwiają przeprowadzenie regeneracji.
Regeneracja filtra w warsztacie
Jeśli jazda nie przynosi efektu, należy oddać auto do serwisu, gdzie przeprowadzona zostanie wymuszona regeneracja DPF przy użyciu specjalnych urządzeń diagnostycznych.
Wymiana filtra DPF
Gdy filtr jest już mocno zanieczyszczony, a wcześniejsze metody nie pomogły, konieczna będzie jego wymiana na nowy element. To kosztowne, ale czasem jedyne rozwiązanie.
Usuwanie usterek elektronicznych układu DPF
Awarie układu DPF mogą wynikać z problemów elektronicznych. Wymagają one odpowiedniej diagnostyki i naprawy.
Diagnostyka komputerowa
Dokładna diagnoza komputerowa w warsztacie pozwoli zlokalizować źródło usterki - wadliwy czujnik, moduł lub błąd oprogramowania. To podstawa do dalszych działań.
Naprawa czujników i modułów
Uszkodzone podzespoły elektroniczne układu DPF, takie jak czujniki czy moduł sterujący, wymagają profesjonalnej naprawy lub wymiany na sprawne elementy.
Aktualizacja oprogramowania
Błędy w oprogramowaniu DPF można usunąć poprzez aktualizację do najnowszej wersji, dokonywaną w warsztacie za pomocą komputera diagnostycznego.
Zapobieganie problemom z DPF
Aby uniknąć problemów z układem DPF, należy o niego odpowiednio dbać i eksploatować samochód w sposób przystosowany do filtra cząstek stałych.
Regularna kontrola układu DPF
Należy obserwować kontrolki DPF i w razie potrzeby niezwłocznie oddać auto do warsztatu w celu diagnozy. Pozwoli to wychwycić ewentualne usterki we wczesnym stadium.
Odpowiednia eksploatacja silnika
Należy jeździć na tyle często i dynamicznie, aby umożliwić regularną regenerację filtra - długie trasy z dużą prędkością, unikanie krótkich przejazdów po mieście.
Stosowanie odpowiedniego oleju
Należy używać oleju napędowego o niskiej zawartości siarki oraz stosować oleje silnikowe utrzymujące DPF w czystości. Pomaga to zapobiegać zapychaniu filtra sadzą.
Podsumowując, system DPF to skuteczne rozwiązanie redukujące emisję szkodliwych substancji z diesla. Jednak aby działał bez zarzutu, wymaga regularnej kontroli i właściwej eksploatacji. Mamy nadzieję, że informacje w tym artykule pomogą Ci uniknąć typowych problemów z DPF Twojego auta.
Podsumowanie
Układ DPF pełni niezwykle istotną funkcję w nowoczesnych silnikach Diesla,filtrując szkodliwe substancje ze spalin. Jednak jak każdy element, wymaga dbałości i właściwej eksploatacji. Regularnie diagnozuj i serwisuj swój filtr DPF, aby uniknąć kosztownych awarii. Pamiętaj o odpowiednim stylu jazdy i doborze oleju. W razie problemów, nie zwlekaj z naprawą. Inwestycja w sprawny układ DPF zwróci się w postaci czystszego powietrza i zdrowszego środowiska dla Ciebie i Twoich bliskich.