Silnik VW Sharan 2.0 TDI: wszystko co musisz wiedzieć przed zakupem

Silnik VW Sharan 2.0 TDI: wszystko co musisz wiedzieć przed zakupem
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski27 listopada 2024 | 8 min

Volkswagen Sharan II to przestronny van produkowany w latach 2010-2022. Wyposażony był w różne warianty silnika diesla 2.0 TDI o pojemności 1968 cm³. Model oferował szeroką gamę mocy - od 115 do 184 KM. Szczególnie istotna była zmiana w gamie silnikowej w 2013 roku, gdy 170-konną jednostkę zastąpiono mocniejszą 177-konną wersją.

Samochód wyróżniał się ekonomicznym spalaniem na poziomie 5-6 l/100 km. Do wyboru były dwie opcje skrzyni biegów: manualna 6-biegowa lub automatyczna DSG. Najważniejszym atutem tego modelu była wszechstronność - mógł być wyposażony w napęd 4Motion oraz nowoczesne systemy wspomagające jazdę.

Najważniejsze informacje:
  • Produkcja w latach 2010-2022
  • Silnik 2.0 TDI dostępny w 6 wariantach mocy
  • Ekonomiczne spalanie: 5-6 l/100 km
  • Dwie opcje skrzyni biegów
  • Dostępny napęd 4Motion
  • Nowoczesne systemy bezpieczeństwa
  • Spełniał normę emisji Euro 6

Specyfikacja techniczna silnika 2.0 TDI w Volkswagen Sharan

Silnik VW Sharan 2.0 TDI to jednostka napędowa, która zadebiutowała w 2010 roku. Charakteryzuje się nowoczesną konstrukcją common rail i podwójnym turbodoładowaniem. Ten czterocylindrowy diesel został zaprojektowany z myślą o dużych samochodach rodzinnych.

Silnik Volkswagen Sharan 2.0 TDI łączy w sobie wysoką kulturę pracy z dobrymi osiągami. Jest to jednostka wszechstronna, sprawdzająca się zarówno w trasie, jak i w mieście. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii spełnia rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6.

Pojemność silnika 1968 cm³
Rodzaj paliwa Diesel
Układ cylindrów R4 (rzędowy, czterocylindrowy)

Warianty mocy silnika 2.0 TDI

  • 115 KM (2010-2022)
  • 140 KM (2010-2022)
  • 150 KM (2010-2022)
  • 170 KM (2010-2012)
  • 177 KM (2013-2022)
  • 184 KM (2015-2022)

Najmocniejsza wersja 184 KM oferuje najlepsze osiągi i elastyczność. Wariant 150 KM stanowi złoty środek między mocą a ekonomią.

Zużycie paliwa w praktyce

VW Sharan silnik 2.0 diesel w cyklu miejskim spala około 7-8 l/100 km. Na trasie przy spokojnej jeździe wartość ta spada do 5,5-6 l/100 km.

Sharan 2.0 TDI spalanie w cyklu mieszanym wynosi średnio 6,5 l/100 km. Wersje z automatyczną skrzynią DSG mogą zużywać około 0,5 l/100 km więcej.

W przypadku wersji 184 KM średnie spalanie wzrasta o około 0,8 l/100 km. Dynamiczna jazda może podnieść zużycie paliwa nawet do 9 l/100 km w mieście.

Porada: Aby obniżyć spalanie, utrzymuj stałą prędkość na trasie i unikaj gwałtownego przyspieszania. Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach i usuń zbędne obciążenie z bagażnika.

Wszystkie wersje silnika VW Sharan 2.0 TDI spełniają normę emisji spalin Euro 6. Oznacza to niską emisję szkodliwych substancji i brak problemów z wjazdem do stref czystego transportu.

Skrzynie biegów i osiągi

Silnik VW Sharan 2.0 TDI był oferowany z 6-biegową przekładnią manualną. Charakteryzuje się ona precyzyjnym działaniem i dobrze dobranymi przełożeniami. Sprawdza się szczególnie w trasie, gdzie pozwala utrzymać niskie obroty.

Automatyczna skrzynia DSG ma 6 lub 7 przełożeń, w zależności od wersji silnika. Oferuje błyskawiczną zmianę biegów i płynną pracę. Jest szczególnie polecana do jazdy miejskiej.

Wersja silnika 0-100 km/h (manual) 0-100 km/h (DSG)
150 KM 10.3s 10.5s
177 KM 9.8s 9.9s
184 KM 9.3s 9.4s

System 4Motion dostępny był w mocniejszych wersjach silnikowych. Napęd na wszystkie koła znacząco poprawia trakcję w trudnych warunkach.

Która wersja jest najlepsza do jazdy?

Wersja 150 KM oferuje najlepszy kompromis między osiągami a ekonomią. Zapewnia wystarczającą moc do sprawnego przemieszczania się z pełnym obciążeniem.

Najmocniejsza odmiana 184 KM imponuje elastycznością i kulturą pracy. Szczególnie dobrze sprawdza się w połączeniu ze skrzynią DSG.

Podstawowa wersja 115 KM może być niewystarczająca przy pełnym obciążeniu. Szczególnie odczuwalne jest to podczas wyprzedzania i jazdy pod górę.

Rekomendujemy wybór wersji 150 KM ze skrzynią DSG. To najbardziej uniwersalne połączenie, które sprawdzi się w każdych warunkach.

Typowe awarie i koszty napraw

Zdjęcie Silnik VW Sharan 2.0 TDI: wszystko co musisz wiedzieć przed zakupem

Volkswagen Sharan diesel opinie wskazują na problemy z układem wtryskowym. Wtryskiwacze wymagają wymiany około 200-250 tysięcy kilometrów. Koszt regeneracji jednego wtryskiwacza to około 800-1000 zł.

Dwumasowe koło zamachowe może wymagać wymiany po 150-180 tysiącach kilometrów. Jest to usterka szczególnie częsta w autach użytkowanych głównie w mieście. Wymiana kompletnego sprzęgła z dwumasem kosztuje około 4500-5500 zł.

Volkswagen Sharan 2.0 TDI problemy dotyczą także układu recyrkulacji spalin. Zawór EGR może ulec zanieczyszczeniu już po 100 tysiącach kilometrów. Czyszczenie to koszt około 300-400 zł.

Filtr cząstek stałych (DPF) wymaga regularnej regeneracji. Przy częstej jeździe na krótkich dystansach może się zapchać. Wymiana filtra to wydatek rzędu 3500-4500 zł.

  • Kompletny układ wtryskowy: 12000-15000 zł
  • Turbosprężarka: 4500-6000 zł
  • Sprzęgło z kołem dwumasowym: 4500-5500 zł
  • Filtr DPF: 3500-4500 zł
  • Pompa wysokiego ciśnienia: 3000-4000 zł

Regularne wizyty serwisowe zalecane są co 15 tysięcy kilometrów. Przegląd z wymianą oleju kosztuje około 800-1000 zł.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Przy oglądaniu silnika VW Sharan 2.0 TDI sprawdź szczelność układu wtryskowego. Wszelkie wycieki oleju napędowego świadczą o uszkodzonych wtryskiwaczach. Zwróć też uwagę na charakterystyczne stukanie podczas zimnego rozruchu.

Koniecznie sprawdź historię serwisową pojazdu. Regularne wymiany oleju co 15 tysięcy kilometrów są kluczowe dla trwałości silnika Volkswagen Sharan 2.0 TDI. Zwróć uwagę na częstotliwość regeneracji DPF w komputerze pokładowym.

Podczas jazdy próbnej nasłuchuj nietypowych dźwięków z okolic sprzęgła i skrzyni biegów. Nierówna praca silnika i dymienie z układu wydechowego mogą świadczyć o poważnych problemach.

Dokumentacja serwisowa powinna zawierać potwierdzenie regularnych wymian oleju i filtrów. Brak książki serwisowej lub duże przerwy między przeglądami powinny wzbudzić podejrzenia.

Koszty eksploatacji i serwisowania

Podstawowy przegląd 2.0 TDI Sharan specyfikacja obejmuje wymianę oleju silnikowego, filtrów oleju i powietrza. Koszt takiej usługi w autoryzowanym serwisie to około 800-1000 zł. Niezależne warsztaty oferują te same usługi o 30-40% taniej.

Co 60 tysięcy kilometrów należy wymienić rozrząd. Jest to wydatek rzędu 2500-3000 zł razem z pompą wody. Wymiana filtra paliwa co 60 tysięcy kilometrów to koszt około 400-500 zł.

Roczne koszty eksploatacji przy przebiegu 20 tysięcy kilometrów wynoszą około 3500-4500 zł. Kwota ta obejmuje przeglądy, paliwo i drobne naprawy.

Wymiana oleju silnikowego jest zalecana co 15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Stosowanie oleju syntetycznego o odpowiedniej klasie jakości jest kluczowe dla trwałości silnika.

Żywotność silnika 2.0 TDI

Przy regularnym serwisowaniu silnik VW Sharan 2.0 TDI może przejechać ponad 400 tysięcy kilometrów. Kluczowe jest przestrzeganie terminów wymian oleju i stosowanie wysokiej jakości materiałów eksploatacyjnych.

Pierwsze poważniejsze usterki pojawiają się zwykle po przekroczeniu 200 tysięcy kilometrów. Dotyczą one najczęściej układu wtryskowego i turbosprężarki.

Wersje o mocy 150 KM są uznawane za najbardziej trwałe. Mocniejsze odmiany mogą wymagać wcześniejszych napraw ze względu na większe obciążenie podzespołów.

Najmniejsza awaryjność występuje w autach serwisowanych w ASO. Regularne przeglądy i oryginalne części znacząco wydłużają żywotność silnika.

Konkurencyjne silniki innych marek

Ford Galaxy 2.0 TDCi oferuje podobne osiągi i spalanie. Jego zaletą jest nieco niższy koszt części zamiennych, ale charakteryzuje się większą awaryjnością turbosprężarki.

Renault Espace 2.0 dCi wypada lepiej pod względem komfortu jazdy. Jednak koszty napraw są wyższe, a dostępność części może być problematyczna.

Toyota Proace Verso 2.0 D-4D jest bardziej niezawodna, ale oferuje gorsze osiągi i wyższe spalanie. Jej minusem jest też mniej komfortowe zawieszenie.

Silnik VW Sharan 2.0 TDI wyróżnia się dobrym stosunkiem mocy do ekonomii oraz wysoką kulturą pracy. Mimo wyższych kosztów serwisowania, jest to jedna z najbardziej udanych jednostek w segmencie vanów.

Czy warto wybrać Sharana 2.0 TDI?

Silnik VW Sharan 2.0 TDI to solidna jednostka napędowa, która najlepiej sprawdza się w wersji 150 KM ze skrzynią DSG. Oferuje dobre osiągi przy rozsądnym spalaniu 6-7 l/100 km w cyklu mieszanym. Największymi zaletami są wysoka kultura pracy i elastyczność w różnych warunkach jazdy.

Potencjalne problemy dotyczą głównie układu wtryskowego i dwumasowego koła zamachowego po przebiegu 200 tysięcy kilometrów. Koszty napraw są stosunkowo wysokie, ale regularne serwisowanie pozwala uniknąć większości awarii. Przy odpowiedniej eksploatacji silnik może osiągnąć przebieg nawet 400 tysięcy kilometrów.

W porównaniu z konkurencją, 2.0 TDI Sharan specyfikacja wypada korzystnie pod względem osiągów i niezawodności. Mimo wyższych kosztów serwisowania, jednostka ta pozostaje rozsądnym wyborem dla osób szukających przestronnego vana do jazdy rodzinnej i długich tras.

Najczęstsze pytania

Wymiana rozrządu w silniku 2.0 TDI powinna być wykonywana co 180 000 km lub co 5 lat, w zależności co nastąpi pierwsze. Warto jednak regularnie kontrolować stan paska i przy intensywnej eksploatacji rozważyć wcześniejszą wymianę. Koszt kompletnej wymiany rozrządu wraz z pompą wody w autoryzowanym serwisie to około 2500-3000 zł.

W silniku 2.0 TDI najczęstsze awarie dotyczą dwumasowego koła zamachowego, pompy wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwaczy. Problematyczna bywa też turbosprężarka, zwłaszcza w autach z przebiegiem powyżej 200 000 km. Warto również zwrócić uwagę na zawór EGR, który może się zapychać i wymagać czyszczenia lub wymiany.

Zakup Sharana z silnikiem 2.0 TDI z przebiegiem powyżej 250 000 km może być ryzykowny, ale wiele zależy od historii serwisowej. Kluczowe jest regularne serwisowanie i wymiana oleju co 15 000 km. Przed zakupem warto sprawdzić kompresję na cylindrach oraz stan turbosprężarki i wtryskiwaczy.

Najbardziej opłacalna jest wersja 140 KM, która oferuje dobry kompromis między osiągami a ekonomią spalania. Ta jednostka jest mniej wysilona niż mocniejsze warianty, co przekłada się na większą bezawaryjność. Dodatkowo części są łatwiej dostępne, a ceny napraw niższe niż w przypadku mocniejszych wersji.

W cyklu mieszanym silnik 2.0 TDI spala średnio 6,5-7,5l/100km. W trasie przy spokojnej jeździe można osiągnąć wynik około 5,5l/100km. W mieście spalanie wzrasta do 8-9l/100km. Warto pamiętać, że zużycie paliwa zależy od stylu jazdy, obciążenia auta i warunków drogowych.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jaki kolor felg najlepiej pasuje do srebrnego auta: przewodnik eksperta
  3. Wymogi prawne dla tablicy rejestracyjnej na motor: zasady i przepisy 2024
  4. Jakie usterki najczęściej występują w samochodach Mitsubishi?
  5. Z czego składa się alternator: kompletna budowa i rola komponentów
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski

Od zawsze intrygowała mnie moc i piękno maszyn na czterech kółkach, dlatego chcę podzielić się tą fascynacją z Wami. Na naszej stronie znajdziecie recenzje najnowszych modeli samochodów, porady dotyczące konserwacji pojazdów, a także ciekawostki ze świata motoryzacji.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły