Uszczelki i głowice silnikowe - jak wybrać najlepsze i najtrwalsze?

 Uszczelki i głowice silnikowe - jak wybrać najlepsze i najtrwalsze?
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz05.10.2023 | 6 min.

Właściwe uszczelnienie głowicy silnika ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowej pracy i trwałości. Odpowiednio dobrana i zamontowana uszczelka zapewnia szczelność komory spalania, chroni przed przedostawaniem się spalin do chłodziwa oraz oleju do komory. Jak więc wybrać optymalne uszczelki silnikowe, by służyły bezawaryjnie przez długie lata?

Jak dobrać odpowiednie uszczelki silnika by były trwałe i szczelne?

Przede wszystkim należy dobrać uszczelkę odpowiednią do danego modelu silnika. Oznacza to zakup oryginalnych części lub ich zamienników o identycznych parametrach, zwłaszcza jeśli chodzi o wymiary, grubość i materiał. Nie warto oszczędzać na uszczelkach, bo tanie odpowiedniki często nie zapewniają wymaganej trwałości i szczelności.

Poza tym istotne jest, aby uszczelka była dokładnie dopasowana do powierzchni głowicy. Należy sprawdzić, czy nie występują na niej pęknięcia, rysy lub inne uszkodzenia mechaniczne. Uszczelka powinna przylegać równomiernie na całym obwodzie.

Jakie są rodzaje uszczelek stosowanych w silnikach i do czego służą?

W silnikach najczęściej spotykane są dwa rodzaje uszczelek:

  • Uszczelki płaskie wykonane z azbestu, filcu lub materiałów syntetycznych. Stosowane są głównie w starszych silnikach.
  • Uszczelki wargowe wyposażone w elastyczną wargę. Mogą być wykonane z gumy, teflonu lub materiałów syntetycznych. Stosuje się je w nowoczesnych silnikach.

Uszczelki spełniają dwie podstawowe funkcje. Zabezpieczają przed przedostawaniem się oleju do układu dolotowego oraz chronią komorę spalania przed wyciekami spalin. Prawidłowo dobrana i zamontowana uszczelka zapewnia optymalną szczelność przez długi czas.


Czytaj więcej: Wyciek oleju z silnika - gdzie szukać przyczyn?

Z czego wykonywane są wysokiej jakości uszczelki silnikowe?

Współczesne uszczelki silnikowe produkowane są z wysokiej jakości materiałów odpornych na działanie wysokich temperatur, ciśnienia i chemikaliów. Najczęściej stosuje się:

  • Włókno aramidowe - wyjątkowo wytrzymałe włókno syntetyczne
  • Włókno węglowe - lekkie i odporne na wysokie temperatury
  • Grafit - zapewnia odporność termiczną i chemiczną
  • Teflon - materiał o niskim współczynniku tarcia
  • Silikon - elastyczny i odporny na wysokie temperatury

Stosowanie tych nowoczesnych materiałów gwarantuje wysoką trwałość i niezawodność uszczelek nawet w ekstremalnych warunkach pracy silnika.

Na co zwrócić uwagę wybierając uszczelkę głowicy cylindra?

 Uszczelki i głowice silnikowe - jak wybrać najlepsze i najtrwalsze?

Decydując się na zakup uszczelki głowicy należy sprawdzić kilka parametrów:

  • Odpowiednie dopasowanie do modelu silnika - uszczelka musi idealnie pasować do głowicy
  • Materiał wykonania - zalecane są nowoczesne materiały odporne na wysoką temperaturę
  • Grubość - powinna być identyczna jak oryginalna uszczelka
  • Stan powierzchni - nie może mieć pęknięć, nacięć lub innych uszkodzeń
  • Jakość wykonania - równomiernie uformowana, bez pęcherzyków powietrza

Spełnienie tych kryteriów zapewni wybór najlepszej jakości uszczelki, która będzie szczelnie i niezawodnie uszczelniać głowicę przez długie lata.

Głowica silnika - kiedy warto wymienić uszczelkę i jak to zrobić?

Uszczelka głowicy silnika jest elementem eksploatacyjnym i należy wymieniać ją regularnie. W większości silników zalecana jest wymiana podczas każdego większego przeglądu, co około 60-80 tysięcy kilometrów.

Objawami konieczności wymiany uszczelki są:

  • Wycieki płynów (oleju lub chłodziwa)
  • Spadek kompresji w cylindrach
  • Zwiększone zużycie oleju
  • Nierówna praca silnika
  • Dymienie z rury wydechowej

Wymiana uszczelki głowicy wymaga demontażu głowicy i oczyszczenia powierzchni. Należy zachować maksymalną ostrożność, aby nie uszkodzić delikatnej powierzchni. Nowa uszczelka powinna być założona zgodnie z instrukcją producenta.

Najlepsze uszczelki do silnika - topowe marki i modele 2023 roku

Do najlepszych marek uszczelek silnikowych na rynku należą:

  • Elring - niemiecka firma produkująca uszczelki najwyższej jakości
  • Goetze - renomowany producent, dostawca wielu koncernów motoryzacyjnych
  • Ajusa - hiszpański lider w produkcji uszczelek
  • Nipparts - japońska marka oferująca uszczelki do azjatyckich samochodów
  • Victor Reinz - ceniona na całym świecie marka z ponad 140-letnią tradycją

Wśród topowych modeli na 2023 rok znajdują się m.in. uszczelki Elring 591738 do VW Passata czy Goetze 07117779 do BMW serii 3. Wybierając renomowane marki mamy pewność najwyższej jakości i niezawodnego działania.

Jak sprawdzić czy uszczelka silnika jest w dobrym stanie?

Aby sprawdzić stan uszczelki warto wykonać następujące czynności:

  • Dokładne obejrzenie - sprawdź czy nie ma pęknięć, nacięć lub przetarć
  • Sprawdzenie grubości - czy nie różni się od nowej uszczelki
  • Badanie elastyczności - czy materiał nie stwardniał i nie stał się kruchy
  • Test szczelności - posmarowanie olejem i sprawdzenie powstawania baniek
  • Pomiar zużycia oleju - nadmierne może wskazywać na nieszczelność

Jeśli uszczelka przejdzie te testy prawdopodobnie jest w dobrym stanie i można ją dalej eksploatować. W przeciwnym razie należy ją wymienić na nową.

Objawy nieszczelności silnika - kiedy zmienić uszczelkę głowicy?

Do typowych objawów świadczących o nieszczelności silnika i konieczności wymiany uszczelki głowicy należą:

  • Spadek kompresji w cylindrach
  • Zwiększone zużycie oleju
  • Wycieki płynów (oleju lub chłodziwa) na zewnątrz silnika
  • Nierówna, niespokojna praca silnika
  • Dymienie z rury wydechowej
  • Problemy z uruchomieniem zimnego silnika
  • Spadek mocy i momentu obrotowego
  • Podwyższona emisja szkodliwych substancji

Pojawienie się powyższych symptomów jednoznacznie wskazuje na konieczność pilnej wymiany zużytej lub uszkodzonej uszczelki głowicy na nową, aby uniknąć dalszych poważniejszych awarii.

Podsumowanie - jak zadbać o optymalne uszczelnienie silnika?

Aby zapewnić silnikowi długą i bezawaryjną pracę, kluczowe jest stosowanie wysokiej jakości uszczelek, odpowiednio dobranych do danego modelu. Należy regularnie je wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Objawy takie jak spadek kompresji, nadmierne zużycie oleju czy wycieki płynów sygnalizują konieczność pilnej wymiany uszczelki. Stosując oryginalne części renomowanych producentów i zachowując ostrożność przy montażu można zapewnić optymalne uszczelnienie głowicy oraz długą żywotność silnika.

Najczęściej zadawane pytania

Zalecana jest wymiana co 60-80 tys. km w przypadku silników benzynowych oraz co 100-150 tys. km dla silników Diesla.

Tak, ale wymaga to sporego doświadczenia. Lepiej zlecić wymianę warsztatowi.

Zdecydowanie lepsze są nowoczesne uszczelki grafitowe, azbestowe są przestarzałe.

Nie, przeglądy nie wymagają rutynowej wymiany. Uszczelkę wymienia się w razie stwierdzenia usterki.

Może to prowadzić do kosztownych awarii silnika, np. przepalenia tłoka czy uszkodzenia cylindrów.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 4.00 Liczba głosów: 1

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

DiagnozaŁożysko kola - objawy zużycia

Łożyska kół są narażone na zużycie. Poznaj najważniejsze objawy świadczące o ich uszkodzeniu – m.in. hałas, drgania kierownicy, problemy ze skręcaniem. Dowiedz się, kiedy wymienić łożysko i jakie mogą być konsekwencje zaniedbania.