Czerwony Fiat 125p: Historia i Fakty o Kultowym Polskim Aucie

Czerwony Fiat 125p: Historia i Fakty o Kultowym Polskim Aucie
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski23 listopada 2024 | 4 min

Polski Fiat 125p to legendarny samochód osobowy produkowany w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Od 1967 do 1991 roku z taśm produkcyjnych zjechało ponad 1,45 miliona egzemplarzy. To klasyk polskiej motoryzacji, który powstał na podstawie licencji włoskiego Fiata.

Model wyróżniał się prostą, klasyczną sylwetką z charakterystycznymi okrągłymi reflektorami. Dostępny był w wersjach sedan, kombi oraz pick-up. Pod maską pracowały silniki o pojemności 1.3 lub 1.5 litra. Po 1983 roku, gdy wygasła licencja włoska, samochód przemianowano na FSO 125p.

Najważniejsze informacje:
  • Produkcja rozpoczęła się 28 listopada 1967 roku
  • Powstał na podstawie umowy licencyjnej z Fiatem z 1965 roku
  • Wyposażony w czterobiegową (później pięciobiegową) skrzynię biegów
  • Napęd na tylną oś
  • Pojemność bagażnika: 360 litrów
  • Eksportowany do wielu krajów europejskich
  • Popularny wśród prywatnych właścicieli, służb i taksówkarzy

Historia Fiata 125p w Polsce

Fiat 125p rozpoczął swoją historię 28 listopada 1967 roku w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych. Produkcja tego kultowego modelu była efektem umowy licencyjnej podpisanej z włoskim Fiatem w 1965 roku. FSO wyprodukowało łącznie 1,45 miliona egzemplarzy, kontynuując produkcję aż do 29 czerwca 1991 roku.

Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku, samochód przemianowano na FSO 125p. Model szybko stał się wizytówką polskiej motoryzacji, będąc dostępnym w różnych wariantach silnikowych i wyposażenia.

Charakterystyka czerwonego Fiata 125p

Czerwony Fiat 125p wyróżniał się charakterystyczną, klasyczną sylwetką z okrągłymi reflektorami i prostokątnym grillem. Kolor czerwony był jednym z najbardziej rozpoznawalnych i pożądanych wariantów lakieru.

Czerwony Polski Fiat szczególnie przyciągał uwagę na ulicach, symbolizując dynamizm i nowoczesność lat 70. i 80.

Dostępne wersje nadwozia

  • Sedan - najpopularniejsza wersja, idealna dla rodzin
  • Kombi - przestronna odmiana z powiększonym bagażnikiem
  • Pick-up - wariant użytkowy, często wykorzystywany w małych przedsiębiorstwach

Czytaj więcej: Kolekcjonerstwo, inwestycja i utrzymanie - jak zacząć przygodę z pasją

Znaczenie czerwonego Fiata 125p w kulturze PRL

Fiat 125p kolor czerwony stał się symbolem statusu społecznego w czasach PRL. Ten wariant kolorystyczny był szczególnie ceniony przez młodych kierowców i osoby na stanowiskach.

Czerwony Fiat PRL pojawił się w wielu polskich filmach i serialach tamtego okresu. Samochód w tej wersji kolorystycznej często można było spotkać w reklamach i na plakatach propagandowych.

Dane techniczne czerwonego Fiata 125p

Zdjęcie Czerwony Fiat 125p: Historia i Fakty o Kultowym Polskim Aucie
Silnik 1.3l lub 1.5l
Skrzynia biegów 4-biegowa (od 1985 5-biegowa)
Wymiary 4226 x 1630 x 1440 mm

Jednostki napędowe charakteryzowały się dobrą trwałością i łatwością napraw.

Kolekcjonerska wartość czerwonego Fiata 125p

Czerwony Fiat klasyk jest obecnie poszukiwany przez kolekcjonerów. Dobrze zachowane egzemplarze w tym kolorze osiągają wyższe ceny na rynku pojazdów zabytkowych.

Specjalne edycje i serie

Czerwony Fiat FSM występował w kilku specjalnych edycjach, w tym w wersji eksportowej z chromowanymi dodatkami. Szczególnie cenione są modele z końca lat 70., wyposażone w dodatkowe elementy stylistyczne.

Jak dbać o czerwony lakier Fiata 125p?

  • Regularne mycie i woskowanie
  • Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia
  • Przechowywanie w zadaszonym miejscu
  • Unikanie długiej ekspozycji na słońce

Czerwony Fiat 125p w fotografii

Klasyczny czerwony Fiat jest wdzięcznym obiektem fotograficznym. Najczęściej fotografowane są ujęcia z przodu, podkreślające charakterystyczny grill i okrągłe reflektory, oraz ujęcia z profilu pokazujące klasyczną linię boczną.

Wspomnienia właścicieli czerwonych Fiatów 125p

Właściciele wspominają niezawodność i uniwersalność tego modelu. "Przejechałem nim pół Europy bez większych awarii" - wspomina jeden z kierowców. "Czerwony kolor zawsze przyciągał uwagę na parkingu" - dodaje inny.

Czerwony Fiat 125p - ikona polskiej motoryzacji wczoraj i dziś

Czerwony Fiat 125p zapisał się na kartach historii jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów okresu PRL. Przez 24 lata produkcji, od 1967 do 1991 roku, z taśm FSO zjechało ponad 1,45 miliona egzemplarzy, z czego znacząca część w czerwonym kolorze. Ten charakterystyczny lakier stał się symbolem statusu i nowoczesności.

Dostępny w trzech wersjach nadwozia - sedan, kombi i pick-up - czerwony Polski Fiat sprawdzał się zarówno jako auto rodzinne, jak i użytkowe. Niezawodne silniki 1.3 i 1.5 litra w połączeniu z prostą konstrukcją sprawiły, że samochód zyskał opinię wytrzymałego i łatwego w naprawie.

Dziś klasyczny czerwony Fiat przeżywa drugą młodość jako poszukiwany obiekt kolekcjonerski. Dobrze zachowane egzemplarze, szczególnie te w oryginalnym czerwonym kolorze, cieszą się rosnącym zainteresowaniem miłośników klasycznej motoryzacji i stanowią żywe świadectwo polskiej historii motoryzacyjnej.

Źródło:

[1]

https://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p

[2]

https://www.auto-swiat.pl/klasyki/youngtimer/polski-fiat-125p-kontra-fiat-125-byl-lepszy-bo-byl-gorszy/jj0jdfx

[3]

https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/2221886,fiat-125p-kultowy-samochod-prl

[4]

https://fiat125p.pl/hist.html

[5]

https://dzieje.pl/aktualnosci/50-lat-temu-z-tasmy-montazowej-w-fso-zjechal-pierwszy-polski-fiat-125p

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jaki kolor felg najlepiej pasuje do srebrnego auta: przewodnik eksperta
  3. Bus zabudowa camper - jak stworzyć własny dom na kołach krok po kroku
  4. Jakie usterki najczęściej występują w samochodach Mitsubishi?
  5. Z czego składa się alternator: kompletna budowa i rola komponentów
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły