Polski Fiat 125p to legendarny samochód osobowy produkowany w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Od 1967 do 1991 roku z taśm produkcyjnych zjechało ponad 1,45 miliona egzemplarzy. To klasyk polskiej motoryzacji, który powstał na podstawie licencji włoskiego Fiata.
Model wyróżniał się prostą, klasyczną sylwetką z charakterystycznymi okrągłymi reflektorami. Dostępny był w wersjach sedan, kombi oraz pick-up. Pod maską pracowały silniki o pojemności 1.3 lub 1.5 litra. Po 1983 roku, gdy wygasła licencja włoska, samochód przemianowano na FSO 125p.
Najważniejsze informacje:- Produkcja rozpoczęła się 28 listopada 1967 roku
- Powstał na podstawie umowy licencyjnej z Fiatem z 1965 roku
- Wyposażony w czterobiegową (później pięciobiegową) skrzynię biegów
- Napęd na tylną oś
- Pojemność bagażnika: 360 litrów
- Eksportowany do wielu krajów europejskich
- Popularny wśród prywatnych właścicieli, służb i taksówkarzy
Historia Fiata 125p w Polsce
Fiat 125p rozpoczął swoją historię 28 listopada 1967 roku w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych. Produkcja tego kultowego modelu była efektem umowy licencyjnej podpisanej z włoskim Fiatem w 1965 roku. FSO wyprodukowało łącznie 1,45 miliona egzemplarzy, kontynuując produkcję aż do 29 czerwca 1991 roku.
Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku, samochód przemianowano na FSO 125p. Model szybko stał się wizytówką polskiej motoryzacji, będąc dostępnym w różnych wariantach silnikowych i wyposażenia.
Charakterystyka czerwonego Fiata 125p
Czerwony Fiat 125p wyróżniał się charakterystyczną, klasyczną sylwetką z okrągłymi reflektorami i prostokątnym grillem. Kolor czerwony był jednym z najbardziej rozpoznawalnych i pożądanych wariantów lakieru.
Czerwony Polski Fiat szczególnie przyciągał uwagę na ulicach, symbolizując dynamizm i nowoczesność lat 70. i 80.
Dostępne wersje nadwozia
- Sedan - najpopularniejsza wersja, idealna dla rodzin
- Kombi - przestronna odmiana z powiększonym bagażnikiem
- Pick-up - wariant użytkowy, często wykorzystywany w małych przedsiębiorstwach
Czytaj więcej: Kolekcjonerstwo, inwestycja i utrzymanie - jak zacząć przygodę z pasją
Znaczenie czerwonego Fiata 125p w kulturze PRL
Fiat 125p kolor czerwony stał się symbolem statusu społecznego w czasach PRL. Ten wariant kolorystyczny był szczególnie ceniony przez młodych kierowców i osoby na stanowiskach.
Czerwony Fiat PRL pojawił się w wielu polskich filmach i serialach tamtego okresu. Samochód w tej wersji kolorystycznej często można było spotkać w reklamach i na plakatach propagandowych.
Dane techniczne czerwonego Fiata 125p
Silnik | 1.3l lub 1.5l |
Skrzynia biegów | 4-biegowa (od 1985 5-biegowa) |
Wymiary | 4226 x 1630 x 1440 mm |
Jednostki napędowe charakteryzowały się dobrą trwałością i łatwością napraw.
Kolekcjonerska wartość czerwonego Fiata 125p
Czerwony Fiat klasyk jest obecnie poszukiwany przez kolekcjonerów. Dobrze zachowane egzemplarze w tym kolorze osiągają wyższe ceny na rynku pojazdów zabytkowych.
Specjalne edycje i serie
Czerwony Fiat FSM występował w kilku specjalnych edycjach, w tym w wersji eksportowej z chromowanymi dodatkami. Szczególnie cenione są modele z końca lat 70., wyposażone w dodatkowe elementy stylistyczne.
Jak dbać o czerwony lakier Fiata 125p?
- Regularne mycie i woskowanie
- Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia
- Przechowywanie w zadaszonym miejscu
- Unikanie długiej ekspozycji na słońce
Czerwony Fiat 125p w fotografii
Klasyczny czerwony Fiat jest wdzięcznym obiektem fotograficznym. Najczęściej fotografowane są ujęcia z przodu, podkreślające charakterystyczny grill i okrągłe reflektory, oraz ujęcia z profilu pokazujące klasyczną linię boczną.
Wspomnienia właścicieli czerwonych Fiatów 125p
Właściciele wspominają niezawodność i uniwersalność tego modelu. "Przejechałem nim pół Europy bez większych awarii" - wspomina jeden z kierowców. "Czerwony kolor zawsze przyciągał uwagę na parkingu" - dodaje inny.
Czerwony Fiat 125p - ikona polskiej motoryzacji wczoraj i dziś
Czerwony Fiat 125p zapisał się na kartach historii jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów okresu PRL. Przez 24 lata produkcji, od 1967 do 1991 roku, z taśm FSO zjechało ponad 1,45 miliona egzemplarzy, z czego znacząca część w czerwonym kolorze. Ten charakterystyczny lakier stał się symbolem statusu i nowoczesności.
Dostępny w trzech wersjach nadwozia - sedan, kombi i pick-up - czerwony Polski Fiat sprawdzał się zarówno jako auto rodzinne, jak i użytkowe. Niezawodne silniki 1.3 i 1.5 litra w połączeniu z prostą konstrukcją sprawiły, że samochód zyskał opinię wytrzymałego i łatwego w naprawie.
Dziś klasyczny czerwony Fiat przeżywa drugą młodość jako poszukiwany obiekt kolekcjonerski. Dobrze zachowane egzemplarze, szczególnie te w oryginalnym czerwonym kolorze, cieszą się rosnącym zainteresowaniem miłośników klasycznej motoryzacji i stanowią żywe świadectwo polskiej historii motoryzacyjnej.