Jak działa układ ABS i do czego służy?

Jak działa układ ABS i do czego służy?
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski11 września 2023 | 5 min

Bezpieczeństwo jazdy jest kluczowym aspektem eksploatacji pojazdu. Kluczowym elementem systemów bezpieczeństwa we współczesnych samochodach jest układ ABS, który znacząco poprawia stabilność i możliwości hamowania. Prawidłowe zrozumienie zasady działania tego układu pozwala kierowcy w pełni wykorzystać jego możliwości. Przyjrzyjmy się bliżej, jak działa układ ABS i jakie daje korzyści.

Jak działa system ABS

Układ ABS składa się z szeregu elementów, które współpracują ze sobą, aby zapobiec blokowaniu kół podczas hamowania. Sercem systemu jest elektroniczny sterownik, który monitoruje prędkość obrotową poszczególnych kół za pomocą czujników. Gdy wykryje, że jedno z kół zaczyna się blokować, uruchamia modulator ciśnienia w układzie hamulcowym.

Czujniki wykrywające poślizg

Każde koło wyposażone jest w czujnik obrotów, który wysyła informacje do sterownika ABS o aktualnych obrotach koła. Porównując prędkość kół sterownik jest w stanie wykryć różnicę prędkości, która sygnalizuje poślizg.

Modulator ciśnienia hamulcowego

Gdy sterownik ABS wykryje blokowanie koła, uruchamia modulator ciśnienia. Urządzenie to reguluje ciśnienie w układzie hamulcowym danego koła, zwalniając i zwiększając je w ułamku sekundy. Pozwala to na graniczne wyhamowanie koła bez jego zablokowania.

Elementy hydrauliczne układu

Modulator ciśnienia połączony jest z zaworami hydraulicznymi, które fizycznie realizują zmiany ciśnienia w poszczególnych obwodach hamulcowych. Cały układ hydrauliczny ABS musi działać wyjątkowo szybko i precyzyjnie, aby skutecznie zapobiegać blokowaniu kół.

Zadania układu ABS

Układ ABS pełni bardzo istotną funkcję zwiększającą bezpieczeństwo jazdy. Do jego głównych zadań należy:

Zapobieganie blokowaniu kół

Blokada koła podczas hamowania powoduje utratę przyczepności i kontroli nad pojazdem. Układ ABS przerywa to zjawisko, umożliwiając hamowanie na granicy przyczepności bez poślizgu.

Stabilizacja toru jazdy

Blokowanie któregoś z kół może spowodować niekontrolowane skręcenie pojazdu. ABS zapobiega temu, utrzymując kierowalność w trakcie hamowania.

Skrócenie drogi hamowania

Precyzyjne, kontrolowane hamowanie na granicy poślizgu pozwala wykorzystać maksymalną siłę hamowania, skracając drogę hamowania.

Korzyści z zastosowania ABS

Układ ABS przynosi szereg korzyści zwiększających bezpieczeństwo jazdy.

Większe bezpieczeństwo hamowania

Możliwość precyzyjnego hamowania bez ryzyka poślizgu i utraty panowania nad pojazdem znacząco zwiększa bezpieczeństwo.

Łatwiejsze opanowanie pojazdu

Kierowca łatwiej zapanuje nad pojazdem w sytuacji nagłego hamowania, gdyż ABS zapobiega blokowaniu kół i poślizgowi.

Ochrona opon przed ścieraniem

Blokowanie kół powoduje ich gwałtowne ścieranie. System ABS chroni opony przed nadmiernym zużyciem.

Sytuacje aktywacji ABS

Jak działa układ ABS i do czego służy?

Układ ABS aktywuje się zawsze, gdy któreś z kół zaczyna się blokować. Może to mieć miejsce w różnych sytuacjach:

Gwałtowne hamowanie

Nagłe mocne wciśnięcie pedału hamulca powoduje ryzyko zablokowania kół, wtedy uaktywnia się ABS.

Hamowanie na śliskiej nawierzchni

Śliska, mokra lub oblodzona droga zwiększa ryzyko poślizgu kół podczas hamowania. ABS zapobiega temu.

Jazda po nierównościach

Nierówności, koleiny, dziury w jezdni mogą powodować krótkotrwałe odrywanie koła od podłoża. ABS przeciwdziała zablokowaniu.

Obsługa i diagnostyka ABS

Aby móc w pełni wykorzystać możliwości ABS, warto znać zasady jego obsługi i diagnostyki.

Kontrolka układu na desce rozdzielczej

Podczas uruchamiania silnika zapala się kontrolka ABS, sygnalizując gotowość układu do pracy. Jeśli się nie zapala lub zapala podczas jazdy, może to oznaczać usterkę.

Kody błędów w pamięci komputera

Usterki ABS zapisywane są w pamięci komputera w formie kodów błędów. Można je odczytać w warsztacie diagnostycznym.

Procedura aktywacji układu

Aby sprawdzić poprawność działania ABS, można przeprowadzić procedurę kontrolną, polegającą na przyspieszeniu do ok. 40 km/h i wykonaniu awaryjnego hamowania z bloczkiem ABS.

Nowoczesne systemy wspomagania hamowania

W nowszych pojazdach, oprócz klasycznego ABS, stosuje się zaawansowane systemy poprawiające stabilność i bezpieczeństwo hamowania.

Układ ESP

Elektroniczny program stabilizacji toru jazdy wykorzystuje dodatkowe czujniki do precyzyjnej kontroli toru jazdy podczas hamowania.

Asystent hamowania awaryjnego

System wykrywa gwałtowne hamowanie i automatycznie zwiększa siłę hamowania, skracając drogę hamowania.

Układ hamulców tarczowych

Hamulce tarczowe ze względu na budowę są mniej podatne na blokowanie, stąd często rezygnuje się z klasycznego ABS na rzecz tego rozwiązania.

Podsumowanie

Układ ABS jest nieocenionym systemem poprawiającym bezpieczeństwo jazdy. Dzięki precyzyjnemu monitorowaniu prędkości obrotowej kół i modulacji ciśnienia w układzie hamulcowym zapobiega on blokowaniu kół, zapewniając stabilność toru jazdy i możliwość hamowania na granicy przyczepności. Poznanie zasad działania i obsługi tego układu pozwala kierowcy w pełni wykorzystać jego możliwości i prowadzić pojazd pewniej. Nowoczesne systemy takie jak ESP i asystent hamowania awaryjnego jeszcze bardziej zwiększają bezpieczeństwo jazdy.

Najczęstsze pytania

Układ ABS monitoruje prędkość obrotową kół i zapobiega ich blokowaniu podczas hamowania poprzez modulację ciśnienia w układzie hamulcowym.

Układ ABS aktywuje się automatycznie, gdy któreś z kół zaczyna się blokować, np. podczas gwałtownego hamowania.

Tak, dzięki precyzyjnemu, kontrolowanemu hamowaniu na granicy przyczepności układ ABS pozwala skrócić drogę hamowania.

Można przeprowadzić procedurę kontrolną ABS, polegającą na gwałtownym hamowaniu przy prędkości ok. 40 km/h i obserwacji działania układu.

Objawami usterki ABS mogą być: brak zapalania się kontrolki podczas startu, zapalanie się kontrolki w trakcie jazdy lub pulsowanie pedału hamulca podczas hamowania.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Ile kosztuje piaskowanie felg - pełen cennik dla wszystkich rodzajów
  3. Wymogi prawne dla tablicy rejestracyjnej na motor: zasady i przepisy 2024
  4. Kino Kraków: 7 miejsc, które musisz odwiedzić
  5. Jak podłączyć licznik motogodzin do alternatora: kompletna instrukcja montażu
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski

Od zawsze intrygowała mnie moc i piękno maszyn na czterech kółkach, dlatego chcę podzielić się tą fascynacją z Wami. Na naszej stronie znajdziecie recenzje najnowszych modeli samochodów, porady dotyczące konserwacji pojazdów, a także ciekawostki ze świata motoryzacji.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły