Jak rozwiązać problem z cewką zapłonową w kosie spalinowej?

Jak rozwiązać problem z cewką zapłonową w kosie spalinowej?
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski4 sierpnia 2023 | 4 min

Jak rozpoznać problem z cewką zapłonową?

Problemy z cewką zapłonową objawiają się głównie trudnościami w uruchomieniu silnika lub nierównomierną pracą silnika. Oto kilka typowych objawów świadczących o usterce cewki:

  • silnik nie daje się uruchomić lub uruchamia się z trudem
  • Silnik gaśnie podczas jazdy
  • Występują problemy z zapłonem, np. przeskoki zapłonu
  • Silnik pracuje nierówno, wykazuje „spadki” mocy
  • Zwiększone zużycie paliwa

Jeśli zaobserwujesz powyższe objawy, to z dużym prawdopodobieństwem mogą być one spowodowane uszkodzeniem cewki zapłonowej. Aby to dokładnie sprawdzić, należy przeprowadzić testy elektryczne oraz kontrolę wizualną cewki.

Przyczyny uszkodzenia cewki zapłonowej

Uszkodzenie cewki zapłonowej może być spowodowane kilkoma czynnikami. Oto najczęstsze przyczyny, z powodu których cewka ulega awarii:

  • Zużycie styków przerywacza – powoduje zanik iskry
  • Uszkodzenie izolacji uzwojeń – prowadzi do zwarcia
  • Korozja styków i uzwojeń – zakłóca przepływ prądu
  • Poluzowanie połączeń elektrycznych
  • Przegrzanie cewki w wyniku awarii układu chłodzenia
  • Dostanie się wilgoci do wnętrza cewki

Aby zapobiec przyszłym awariom cewki, należy regularnie kontrolować jej stan techniczny i wymieniać zużyte elementy. Pomocne jest także smarowanie styków przerywacza preparatem antykorozyjnym.

Diagnozowanie usterki cewki zapłonowej

Jak rozwiązać problem z cewką zapłonową w kosie spalinowej?

Aby sprawdzić, czy faktycznie mamy do czynienia z problemem cewki zapłonowej, należy przeprowadzić dokładną diagnostykę obejmującą:

Objawy świadczące o problemach z cewką

Należy najpierw dokładnie przeanalizować objawy, z jakimi mamy do czynienia. Objawy wymienione na początku tego artykułu dobrze wskazują na możliwą usterkę cewki zapłonowej.

Jednak objawy te mogą być spowodowane również innymi usterkami, dlatego konieczne jest przeprowadzenie dalszej diagnostyki.

Testy elektryczne cewki

Kolejnym krokiem jest wykonanie testów elektrycznych cewki przy użyciu miernika. Sprawdzamy rezystancję uzwojenia pierwotnego i wtórnego cewki. Poprawne wartości zawarte są zazwyczaj w specyfikacji pojazdu. Odczyty poza normą wskazują na uszkodzenie uzwojeń.

Wizualna kontrola cewki

Cewkę należy dokładnie obejrzeć pod kątem uszkodzeń mechanicznych, pęknięć, oznak przegrzania lub korozji. Sprawdzamy również luz styków przerywacza i czy styki nie są zabrudzone lub przypalone.

Naprawa lub wymiana cewki zapłonowej

Jak rozwiązać problem z cewką zapłonową w kosie spalinowej?

W przypadku stwierdzenia usterki cewki zapłonowej, możemy ją naprawić lub wymienić na nową. Oto możliwe opcje:

Czyszczenie styków i uzwojeń cewki

Jeśli uszkodzenie nie jest duże, można spróbować wyczyścić styki i uzwojenia cewki. Usunąć należy rdzę, nagar, olej i inne zanieczyszczenia mogące zakłócać przepływ prądu.

Do czyszczenia używa się specjalnych preparatów czyszczących, a następnie należy nałożyć na styki środek antykorozyjny.

Wymiana uszkodzonej cewki na nową

Przy poważniejszych uszkodzeniach konieczna będzie wymiana cewki na nową. Należy zastosować cewkę o identycznych parametrach jak oryginalna.

Po wymianie cewki należy skontrolować i wyregulować przerwę międzyelektrodową zgodnie ze specyfikacją.

Regulacja przerwy międzyelektrodowej

Prawidłowa wielkość przerwy pomiędzy elektrodami ma kluczowe znaczenie dla silnej iskry zapłonowej. Po wymianie cewki lub demontażu przerywacza należy sprawdzić i wyregulować tę przerwę zgodnie z zaleceniami.

Do regulacji szczeliny międzyelektrodowej używa się specjalnych przyrządów pomiarowych. Należy zachować ostrożność, aby nie uszkodzić delikatnych elektrod.

Zapobieganie przyszłym usterkom cewki

Jak rozwiązać problem z cewką zapłonową w kosie spalinowej?

Aby zapobiec częstym awariom cewki zapłonowej, należy:

Regularne czyszczenie i smarowanie styków

Należy okresowo (np. podczas przeglądów) czyścić styki przerywacza i smarować je preparatem antykorozyjnym. Zapobiegnie to ich nadmiernemu zużyciu i korozji.

Czyste styki zapewnią prawidłowy przebieg iskry zapłonowej i poprawną pracę silnika.

Stosowanie cewek dobrej jakości

Należy stosować wyłącznie sprawdzone cewki renomowanych producentów. Tanie cewki niekoniecznie oznaczają dobrą jakość i niezawodność.

Warto zainwestować w markową cewkę, która posłuży dłużej i zapobiegnie awariom.

Podsumowanie

Usterka Cewki zapłonowej jest jedną z częstszych przyczyn problemów z uruchomieniem silnika oraz jego nierówną pracą. Objawami świadczącymi o uszkodzeniu cewki są m.in. problemy z zapłonem, gaśnięcie silnika czy spadek mocy. Aby zdiagnozować problem, należy sprawdzić objawy, przeprowadzić testy elektryczne cewki oraz dokonać kontroli wizualnej. Stwierdzone uszkodzenia można naprawić np. poprzez czyszczenie styków lub wymienić cewkę na nową. Kluczowe jest regularne smarowanie i czyszczenie styków przerywacza, stosowanie markowych cewek oraz zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas prac przy układzie zapłonowym.

Najczęstsze pytania

Do typowych objawów należą: problemy z uruchomieniem silnika, gaśnięcie silnika podczas jazdy, nierówna praca silnika, spadek mocy, przeskoki zapłonu.

Aby sprawdzić cewkę należy: przeanalizować objawy usterki, wykonać testy elektryczne mierząc rezystancję uzwojeń, dokonać kontroli wizualnej szukając uszkodzeń.

Przy niewielkich uszkodzeniach, np. zabrudzonych stykach, można spróbować naprawić cewkę poprzez ich wyczyszczenie. Jednak przy poważniejszych awariach lepiej wymienić cewkę na nową.

Cewki zapłonowe zazwyczaj wymienia się razem z kablem zapłonowym, co 60-100 tys. km przebiegu. Dokładny interwał podaje producent pojazdu.

Podstawowe zasady to: odłączenie akumulatora, uziemienie obwodu zapłonowego, zabezpieczenie przed przypadkowym uruchomieniem silnika, stosowanie izolowanych narzędzi, zachowanie ostrożności.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Ile kosztuje piaskowanie felg - pełen cennik dla wszystkich rodzajów
  3. Wymogi prawne dla tablicy rejestracyjnej na motor: zasady i przepisy 2024
  4. Kino Kraków: 7 miejsc, które musisz odwiedzić
  5. Jak podłączyć licznik motogodzin do alternatora: kompletna instrukcja montażu
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski

Od zawsze intrygowała mnie moc i piękno maszyn na czterech kółkach, dlatego chcę podzielić się tą fascynacją z Wami. Na naszej stronie znajdziecie recenzje najnowszych modeli samochodów, porady dotyczące konserwacji pojazdów, a także ciekawostki ze świata motoryzacji.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły