Jak rozpoznać problem z cewką zapłonową?
Problemy z cewką zapłonową objawiają się głównie trudnościami w uruchomieniu silnika lub nierównomierną pracą silnika. Oto kilka typowych objawów świadczących o usterce cewki:
- silnik nie daje się uruchomić lub uruchamia się z trudem
- Silnik gaśnie podczas jazdy
- Występują problemy z zapłonem, np. przeskoki zapłonu
- Silnik pracuje nierówno, wykazuje „spadki” mocy
- Zwiększone zużycie paliwa
Jeśli zaobserwujesz powyższe objawy, to z dużym prawdopodobieństwem mogą być one spowodowane uszkodzeniem cewki zapłonowej. Aby to dokładnie sprawdzić, należy przeprowadzić testy elektryczne oraz kontrolę wizualną cewki.
Przyczyny uszkodzenia cewki zapłonowej
Uszkodzenie cewki zapłonowej może być spowodowane kilkoma czynnikami. Oto najczęstsze przyczyny, z powodu których cewka ulega awarii:
- Zużycie styków przerywacza – powoduje zanik iskry
- Uszkodzenie izolacji uzwojeń – prowadzi do zwarcia
- Korozja styków i uzwojeń – zakłóca przepływ prądu
- Poluzowanie połączeń elektrycznych
- Przegrzanie cewki w wyniku awarii układu chłodzenia
- Dostanie się wilgoci do wnętrza cewki
Aby zapobiec przyszłym awariom cewki, należy regularnie kontrolować jej stan techniczny i wymieniać zużyte elementy. Pomocne jest także smarowanie styków przerywacza preparatem antykorozyjnym.
Diagnozowanie usterki cewki zapłonowej
Aby sprawdzić, czy faktycznie mamy do czynienia z problemem cewki zapłonowej, należy przeprowadzić dokładną diagnostykę obejmującą:
Objawy świadczące o problemach z cewką
Należy najpierw dokładnie przeanalizować objawy, z jakimi mamy do czynienia. Objawy wymienione na początku tego artykułu dobrze wskazują na możliwą usterkę cewki zapłonowej.
Jednak objawy te mogą być spowodowane również innymi usterkami, dlatego konieczne jest przeprowadzenie dalszej diagnostyki.
Testy elektryczne cewki
Kolejnym krokiem jest wykonanie testów elektrycznych cewki przy użyciu miernika. Sprawdzamy rezystancję uzwojenia pierwotnego i wtórnego cewki. Poprawne wartości zawarte są zazwyczaj w specyfikacji pojazdu. Odczyty poza normą wskazują na uszkodzenie uzwojeń.
Wizualna kontrola cewki
Cewkę należy dokładnie obejrzeć pod kątem uszkodzeń mechanicznych, pęknięć, oznak przegrzania lub korozji. Sprawdzamy również luz styków przerywacza i czy styki nie są zabrudzone lub przypalone.
Naprawa lub wymiana cewki zapłonowej
W przypadku stwierdzenia usterki cewki zapłonowej, możemy ją naprawić lub wymienić na nową. Oto możliwe opcje:
Czyszczenie styków i uzwojeń cewki
Jeśli uszkodzenie nie jest duże, można spróbować wyczyścić styki i uzwojenia cewki. Usunąć należy rdzę, nagar, olej i inne zanieczyszczenia mogące zakłócać przepływ prądu.
Do czyszczenia używa się specjalnych preparatów czyszczących, a następnie należy nałożyć na styki środek antykorozyjny.
Wymiana uszkodzonej cewki na nową
Przy poważniejszych uszkodzeniach konieczna będzie wymiana cewki na nową. Należy zastosować cewkę o identycznych parametrach jak oryginalna.
Po wymianie cewki należy skontrolować i wyregulować przerwę międzyelektrodową zgodnie ze specyfikacją.
Regulacja przerwy międzyelektrodowej
Prawidłowa wielkość przerwy pomiędzy elektrodami ma kluczowe znaczenie dla silnej iskry zapłonowej. Po wymianie cewki lub demontażu przerywacza należy sprawdzić i wyregulować tę przerwę zgodnie z zaleceniami.
Do regulacji szczeliny międzyelektrodowej używa się specjalnych przyrządów pomiarowych. Należy zachować ostrożność, aby nie uszkodzić delikatnych elektrod.
Zapobieganie przyszłym usterkom cewki
Aby zapobiec częstym awariom cewki zapłonowej, należy:
Regularne czyszczenie i smarowanie styków
Należy okresowo (np. podczas przeglądów) czyścić styki przerywacza i smarować je preparatem antykorozyjnym. Zapobiegnie to ich nadmiernemu zużyciu i korozji.
Czyste styki zapewnią prawidłowy przebieg iskry zapłonowej i poprawną pracę silnika.
Stosowanie cewek dobrej jakości
Należy stosować wyłącznie sprawdzone cewki renomowanych producentów. Tanie cewki niekoniecznie oznaczają dobrą jakość i niezawodność.
Warto zainwestować w markową cewkę, która posłuży dłużej i zapobiegnie awariom.
Podsumowanie
Usterka Cewki zapłonowej jest jedną z częstszych przyczyn problemów z uruchomieniem silnika oraz jego nierówną pracą. Objawami świadczącymi o uszkodzeniu cewki są m.in. problemy z zapłonem, gaśnięcie silnika czy spadek mocy. Aby zdiagnozować problem, należy sprawdzić objawy, przeprowadzić testy elektryczne cewki oraz dokonać kontroli wizualnej. Stwierdzone uszkodzenia można naprawić np. poprzez czyszczenie styków lub wymienić cewkę na nową. Kluczowe jest regularne smarowanie i czyszczenie styków przerywacza, stosowanie markowych cewek oraz zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas prac przy układzie zapłonowym.