Jak wymienić tarcze i klocki hamulcowe? Krok po kroku poradnik

 Jak wymienić tarcze i klocki hamulcowe? Krok po kroku poradnik
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz06.10.2023 | 6 min.

Regularna kontrola i wymiana tarcz oraz klocków hamulcowych to klucz do bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. W porę wykryte zużycie tych elementów układu hamulcowego pozwala uniknąć kosztownych napraw i niebezpiecznych sytuacji na drodze. W poniższym artykule znajdziesz szczegółowy poradnik, jak samodzielnie wymienić tarcze i klocki w swoim aucie.

Jak rozpoznać zużyte klocki hamulcowe?

Należy regularnie kontrolować grubość klocków hamulcowych. Nowe klocki mają zwykle od 8 do 12 mm grubości. Jeśli grubość spadnie poniżej 3 mm, konieczna jest wymiana klocków hamulcowych. Kolejnym objawem zużycia jest wyciek płynu hamulcowego z klocków lub zacisków. Może pojawić się także charakterystyczny pisk hamulców podczas hamowania, świadczący o nierównej powierzchni klocków. Zużyte klocki znacznie wydłużają także drogę hamowania. Lepiej więc wymienić klocki zanim dojdzie do takiej sytuacji.

Dlaczego warto regularnie sprawdzać stan klocków?

Regularna kontrola klocków hamulcowych pozwala uniknąć wielu problemów i kosztów związanych z niesprawnymi hamulcami. Ich odpowiedni stan ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zużyte klocki znacznie wydłużają drogę hamowania, co grozi wypadkiem. Ponadto jazda ze zużytymi klockami prowadzi do uszkodzenia tarcz hamulcowych. Może też dojść do przegrzania klocków i zaniku skuteczności hamowania. Dlatego lepiej regularnie kontrolować ich stan i wymieniać na nowe zanim dojdzie do poważniejszych uszkodzeń.

Jakich narzędzi potrzebujesz do wymiany tarcz i klocków?

Oto lista niezbędnych narzędzi do wymiany tarcz i klocków hamulcowych:

  • Klucz dynamometryczny do odkręcenia śrub mocujących tarcze
  • Klucz płaski lub nasadowy do odkręcenia śrub klocków
  • Szczypce do zsunięcia tarcz z piasty
  • Pistolet pneumatyczny lub śrubokręt do odepchnięcia tłoczków zacisków
  • Przecinak do rozcięcia spiralnych przewodów klocków
  • Skrobak do oczyszczenia powierzchni tarcz i zacisków
  • Pasta montażowa lub smar do smarowania elementów hamulców

Ile kosztuje wymiana tarcz i klocków w warsztacie?

 Jak wymienić tarcze i klocki hamulcowe? Krok po kroku poradnik

Koszt wymiany tarcz i klocków hamulcowych w warsztacie samochodowym waha się zwykle od 300 do 800 zł w zależności od modelu samochodu. Im większy i cięższy pojazd, tym koszt będzie wyższy. Do kwoty tej należy doliczyć koszt samych części, czyli tarcz i klocków. Ich cena również jest zróżnicowana w zależności od producenta i może wynosić od 100 do 1000 zł za komplet. Całkowity koszt usługi wraz z częściami wynosi zatem średnio od 500 do 1500 zł.

Jak zdjąć koło przy wymianie klocków hamulcowych?

Oto kroki demontażu koła przy wymianie klocków hamulcowych:

  1. Poluzuj śrubę mocującą koło kluczem dynamometrycznym
  2. Unieś samochód i podeprzyj na podnośniku lub podstawkach
  3. Odkręć całkowicie śruby mocujące koło i zdejmij je
  4. Zdejmij koło ze sworznia
  5. Wyjmij śruby prowadzące tarczy hamulcowej
  6. Zdejmij tarczę i odsłoń klocki

Na co zwrócić uwagę przy doborze nowych tarcz hamulcowych?

Wybierając nowe tarcze hamulcowe, sprawdź:

  • Zgodność rozmiaru tarczy z twoim modelem samochodu
  • Odpowiedni typ tarczy - wentylowana lub pełna
  • Reputację i jakość producenta tarcz
  • Grubość tarczy - im grubsza, tym lepsze właściwości hamowania
  • Materiał, z jakiego wykonano tarczę - najlepsze to kompozyty węglowe
  • Cenę - nie zawsze najtańsze tarcze są najlepszej jakości

Jak prawidłowo oczyścić zaciski przed montażem nowych klocków?

Aby poprawnie oczyścić zaciski przed montażem nowych klocków:

  1. Użyj specjalnego środka do czyszczenia hamulców
  2. Dokładnie umyj szczotką drążki zacisków
  3. Za pomocą skrobaka zeskrob zanieczyszczenia i rdzę
  4. Przedmuchaj zacisk sprężonym powietrzem
  5. Nanieś cienką warstwę pasty montażowej na styk zacisku z klockiem

Dzięki temu zapewnisz prawidłowe przyleganie i działanie nowych klocków hamulcowych.

Jak sprawdzić prawidłowy montaż nowych klocków i tarcz?

Aby sprawdzić poprawność montażu nowych elementów układu hamulcowego:

  • Sprawdź luz pedału hamulca - nie powinien być zbyt mały lub zbyt duży
  • Posłuchaj pracy hamulców przy najazdach - nie powinny wydawać pisków
  • Wykonaj jazdę testową i kilkukrotnie mocno zahamuj - siła hamowania powinna być równomierna i skuteczna
  • Zajrzyj za koła i upewnij się, że tarcze i klocki nie ocierają o siebie podczas ruchu
  • Po jeździe dotknij tarcz - nie powinny być gorące, lecz letnie

Jeśli wszystkie te elementy są w porządku, montaż został wykonany prawidłowo. W przeciwnym razie, skontaktuj się z warsztatem.

Podsumowanie

Regularna kontrola i wymiana klocków oraz tarcz hamulcowych to podstawa bezpieczeństwa na drodze. Pozwala uniknąć groźnych sytuacji związanych z awarią hamulców. Choć wymiana tych elementów wiąże się z pewnymi kosztami, to zdecydowanie warto poświęcić czas i pieniądze, aby mieć pewność, że hamulce działają bez zarzutu. W artykule przedstawiono krok po kroku, jak samodzielnie wykonać tę procedurę. Z pewnością przyda się on podczas obsługi własnego samochodu.

Najczęściej zadawane pytania

Klocki hamulcowe należy wymieniać średnio co 30-50 tys. km w zależności od stylu jazdy i warunków eksploatacji. Przy dużym obciążeniu auta lub częstej jeździe po mieście - nawet co 20 tys. km.

Wymiana klocków hamulcowych nie należy do skomplikowanych napraw. Z pewnością poradzi sobie z nią kierowca z podstawowymi umiejętnościami majsterkowania i dostępem do odpowiednich narzędzi.

Jazda ze zużytymi klockami hamulcowymi jest bardzo niebezpieczna. Prowadzi do znacznego wydłużenia drogi hamowania i może być przyczyną groźnego wypadku. Należy jak najszybciej wymienić klocki po rozpoznaniu ich nadmiernego zużycia.

Objawami zużycia tarczy hamulcowej są m.in. pulsowanie pedału hamulca, wibracje podczas hamowania, piski, różnice w skuteczności hamowania na lewej i prawej stronie auta.

Dobrą praktyką jest wymienianie klocków hamulcowych parami (lewy i prawy) na danej osi. Zapewnia to równomierną skuteczność hamowania po obu stronach auta.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły