Objawy zużycia sprężyn zawieszenia. Jak je wymienić?

 Objawy zużycia sprężyn zawieszenia. Jak je wymienić?
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz15.10.2023 | 5 min.

Sprężyny zawieszenia to jeden z kluczowych elementów odpowiedzialnych za komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wraz z amortyzatorami tłumią one drgania nadwozia i zapewniają płynną jazdę po nierównościach. Jednak z czasem i przebiegiem kilometrów sprężyny ulegają naturalnemu zużyciu. Warto zwrócić uwagę na pierwsze objawy świadczące o konieczności wymiany sprężyn, aby na czas zapobiec poważniejszym problemom.

Jak rozpoznać zużycie sprężyn zawieszenia w samochodzie?

Istnieje kilka symptomów wskazujących, że sprężyny w Twoim aucie mogą być już wyeksploatowane i wymagają wymiany. Oto najbardziej charakterystyczne z nich:

  • Hałas z przodu auta podczas jazdy po nierównościach - świadczy o poluzowaniu się sprężyn
  • Nierówne "zbijanie" zawieszenia - auto może przechylać się na boki
  • Zbyt miękkie zawieszenie i nadmierne kołysanie nadwozia
  • Utrudnione prowadzenie pojazdu i tendencja do "ciągnięcia" w jedną stronę
  • Szybsze zużywanie się opon, zwłaszcza z przodu auta

Hałas z przodu auta podczas jazdy - objaw nadwyrężonych sprężyn

Podczas jazdy po nierównej drodze z pewnością zwrócisz uwagę, jeśli z przodu dobiegać będą niepokojące odgłosy stukania, pukania lub skrzypienia. Jeśli dźwięki te nasilają się na wybojach i nierównościach - to znak, że sprężyny nie tłumią wstrząsów tak, jak powinny. Hałas świadczy o poluzowaniu się sprężyn lub o tarciu wyrobionych części o siebie. Im głośniejsze dźwięki, tym problem jest poważniejszy.


Czytaj więcej: Jak wymienić tarcze i klocki hamulcowe? Krok po kroku poradnik

Nierówne zawieszenie i kołysanie nadwozia - znak, że sprężyny są wyrobione

Kolejnym objawem zużycia jest nierównomierne obciążenie zawieszenia. Auto z wyeksploatowanymi sprężynami podczas hamowania może mocno przechylać się na bok. Podczas jazdy nadwozie może niepokojąco kołysać się i przechylać na zakrętach. To rezultat tego, że sprężyny nie utrzymują już prawidłowego napięcia i docisku.

Jak sprawdzić stan amortyzatorów i sprężyn w warsztacie samochodowym?

 Objawy zużycia sprężyn zawieszenia. Jak je wymienić?

Najlepszym sposobem na zweryfikowanie kondycji zawieszenia jest diagnoza w warsztacie samochodowym. Tam mechanik podczas przeglądu oceni wizualnie stan techniczny sprężyn. Następnie sprawdzi na stanowisku ich charakterystykę i twardość. Diagnoza obejmie również amortyzatory, gdyż oba elementy ściśle ze sobą współpracują. Taka kompleksowa kontrola pozwoli określić, czy wymiana jest już konieczna.

Kiedy wymienić sprężyny zawieszenia - porady mechanika samochodowego

Mechanicy zalecają wymianę sprężyn co około 60-80 tysięcy kilometrów w zależności od intensywności i warunków eksploatacji auta. Im szybciej pojawiają się objawy zużycia, tym pilniejsza jest wymiana sprężyn zawieszenia. Zaniedbanie problemu może doprowadzić do uszkodzenia innych podzespołów i zagrażać bezpieczeństwu. Dlatego w razie wątpliwości, lepiej wymienić sprężyny wcześniej.

Ile kosztuje wymiana sprężyn zawieszenia w warsztacie?

Koszt wymiany sprężyn to najczęściej 500-1000 zł za oś. Całkowity koszt zależy od marki i modelu auta oraz zakresu prac. Często opłacalne jest wykonanie wymiany razem z amortyzatorami. Nowe zestawy sprężyn i amortyzatorów poprawią komfort jazdy i wydłużą żywotność zawieszenia. Ich cena to średnio 1200-1800 zł za komplet na jedną oś.

Czy warto wymienić tylko sprężyny czy również amortyzatory?

Specjaliści zalecają wymianę amortyzatorów razem ze sprężynami, ponieważ są one ze sobą ściśle powiązane. Taki zestaw gwarantuje optymalną charakterystykę zawieszenia i bezpieczeństwo. Czasem jednak przy ograniczonym budżecie można wymienić najpierw same sprężyny. W takim przypadku trzeba mieć świadomość, że wkrótce i tak będzie potrzebna wymiana amortyzatorów.

Jak przeprowadzić wymianę sprężyn zawieszenia krok po kroku?

Wymiana sprężyn zawieszenia to skomplikowana procedura, którą powinien wykonać doświadczony mechanik. Poniżej kluczowe kroki tego procesu:

  1. Uniesienie auta na podnośniku i zdemontowanie kół
  2. Odkręcenie elementów mocujących amortyzator i sprężynę do wahacza
  3. Wyjęcie zużytych podzespołów z zawieszenia
  4. Sprawdzenie stanu technicznego pozostałych elementów
  5. Zamontowanie nowych sprężyn i amortyzatorów
  6. Dokręcenie wszystkich śrub z wymaganym momentem
  7. Wykonanie przeglądu geometrii zawieszenia
  8. Próba drogowa pojazdu

Mimo pozornej prostoty, wymiana sprężyn zawieszenia wymaga wprawy i dobrej znajomości budowy konkretnego modelu pojazdu. Lepiej zlecić ją warsztatowi, by mieć pewność bezpieczeństwa i poprawności wykonania prac.

Podsumowanie - dlaczego warto wymienić zużyte sprężyny zawieszenia?

Regularna kontrola i wymiana zużytych elementów zawieszenia to klucz do bezpieczeństwa i wygody jazdy. Wyeksploatowane, wyrobione sprężyny nie amortyzują nierówności tak, jak powinny. Prowadzi to do nadmiernego kołysania nadwozia, utraty przyczepności i szybszego zużycia opon. Hałasy dobiegające z przodu auta również świadczą o konieczności pilnej naprawy układu zawieszenia. Inwestycja w nowe sprężyny i amortyzatory znacząco poprawi właściwości jezdne pojazdu i przedłuży jego żywotność.

Najczęściej zadawane pytania

Do typowych objawów należą: nadmierne kołysanie nadwozia, głośna praca zawieszenia, trudności w prowadzeniu auta, mocne przechylanie się auta na boki podczas hamowania.

Specjaliści radzą wymieniać sprężyny razem z amortyzatorami. Taki komplet daje optymalną charakterystykę zawieszenia.

Najlepiej zamontować sprężyny renomowanej marki, zgodne z zaleceniami producenta auta. Dobry warsztat doradzi odpowiedni zestaw.

To precyzyjna praca wymagająca wiedzy i doświadczenia. Lepszym rozwiązaniem jest zlecenie wymiany warsztatowi.

Średni koszt to około 500-1000 zł za oś. Wymiana razem z amortyzatorami to koszt rzędu 1200-1800 zł.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły