Posiadanie samochodu to dla wielu osób codzienność. Jednak utrzymanie auta wiąże się z wysokimi kosztami, zwłaszcza jeśli chodzi o paliwo. Dlatego producenci samochodów wprowadzają różne systemy mające na celu obniżenie zużycia paliwa. Jednym z nich jest system Start-Stop, który pozwala zaoszczędzić nawet kilkanaście procent paliwa w mieście.
Czym jest system Start-Stop w samochodzie?
System Start-Stop to funkcja, która automatycznie wyłącza silnik pojazdu podczas postoju, np. na światłach lub w korku. Gdy kierowca wciska ponownie sprzęgło, aby ruszyć, silnik uruchamia się automatycznie. Dzięki temu nie trzeba każdorazowo wyłączać i włączać silnika ręcznie. System ten montowany jest przede wszystkim w nowych samochodach osobowych z manualną skrzynią biegów.
Jak działa automatyczne wyłączanie i uruchamianie silnika?
Gdy samochód zatrzyma się np. na czerwonym świetle, kierowca wciska pedał sprzęgła i zmienia bieg na neutralny. Wtedy system Start-Stop samoczynnie wyłącza silnik. Gdy kierowca ponownie wciska sprzęgło, aby ruszyć, rozrusznik automatycznie uruchamia silnik. Cały proces odbywa się bardzo szybko i nie wymaga żadnej dodatkowej obsługi.
System monitoruje prędkość obrotową wału korbowego, prędkość pojazdu oraz ciśnienie w układzie hamulcowym. Na tej podstawie decyduje kiedy wyłączyć i ponownie uruchomić silnik. Dodatkowo sprawdza naładowanie akumulatora, aby uniknąć problemów z rozruchem.
Czytaj więcej: Naprawa układu turbodoładowania - turbo i kompresor
Kiedy system Start-Stop się aktywuje podczas jazdy?
System Start-Stop działa automatycznie podczas jazdy w mieście, gdzie często zatrzymujemy się na światłach lub w korkach. Aktywuje się po zatrzymaniu pojazdu i wciśnięciu pedału sprzęgła. Nie działa natomiast przy prędkościach powyżej kilku km/h, gdyż przy wyższych prędkościach ponowne uruchomienie silnika wymagałoby większego nakładu energii.
System Start-Stop nie załączy się także, gdy:
- temperatura silnika jest zbyt niska,
- klimatyzacja lub ogrzewanie pracują z dużą mocą,
- akumulator jest rozładowany,
- otwarty jest bagażnik.
Dzieje się tak, ponieważ w takich sytuacjach automatyczne wyłączenie silnika mogłoby spowodować problemy z jego ponownym uruchomieniem.
Ile paliwa można zaoszczędzić dzięki systemowi Start-Stop?
System Start-Stop pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o około 5-15%, w zależności od warunków i stylu jazdy. Największe oszczędności uzyskuje się podczas jazdy miejskiej, gdzie często się zatrzymujemy. Im więcej postojów, tym więcej automatycznych wyłączeń silnika i mniejsze zużycie benzyny lub oleju napędowego.
W praktyce, przy jeździe po mieście, gdzie na każde 10 km przypada średnio 20 przystanków, system Start-Stop pozwala zaoszczędzić około 0,5-1 litra paliwa na 100 km. Przy rocznym przebiegu rzędu 15 000 km daje to oszczędność 75-150 litrów paliwa, czyli około 300-600 złotych.
Czy system Start-Stop pomaga chronić środowisko?
System Start-Stop zdecydowanie pomaga chronić środowisko, ponieważ zmniejsza emisję szkodliwych substancji ze spalin. Dzięki niższemu spalaniu paliwa, auto wydziela mniej tlenków azotu, cząstek stałych oraz dwutlenku węgla. Te związki mają negatywny wpływ na zdrowie ludzi i stan środowiska naturalnego.
Według badań, system Start-Stop obniża emisję CO2 o 3-8%. Jeśli przeciętny samochód emituje około 150 g CO2/km, to daje redukcję emisji o 5-12 g na km przebiegu. Z kolei w skali roku, przy przebiegu 15 000 km, system pozwala ograniczyć emisję CO2 o 75-180 kg.
Jakie są wady i zalety systemu Start-Stop?
Zalety systemu Start-Stop:
- mniejsze zużycie paliwa – oszczędność 5-15% w mieście,
- redukcja emisji spalin – mniejsza emisja CO2 i innych związków,
- mniej uruchamiania silnika przez kierowcę – większy komfort jazdy,
- czystsze powietrze w miastach dzięki ograniczeniu spalin.
Wady systemu Start-Stop:
- większe obciążenie akumulatora i rozrusznika – skraca ich żywotność,
- auto może zgasnąć przy długim postoju np. na przejeździe kolejowym,
- system nie działa, gdy akumulator jest rozładowany,
- konieczność montażu większego akumulatora i silniejszego rozrusznika.
Jak dbać o akumulator w samochodzie ze Startem-Stopem?
Aby system Start-Stop działał bez zarzutu, należy zwrócić szczególną uwagę na kondycję akumulatora. Częste automatyczne uruchamianie silnika obciąża akumulator, dlatego w samochodzie ze Startem-Stopem potrzebny jest akumulator AGM, o większej wytrzymałości.
Oto kilka porad, jak dbać o akumulator:
- Regularnie sprawdzaj poziom elektrolitu i uzupełniaj go w razie potrzeby.
- Nie dopuszczaj do nadmiernego rozładowania akumulatora.
- Zlecaj regularne ładowanie akumulatora w serwisie, np. raz w roku.
- Wymieniaj akumulator co 4-5 lat na nowy egzemplarz AGM.
- Zwróć uwagę, aby przy wymianie zamontować akumulator przeznaczony do aut ze Startem-Stopem.
Odpowiednia konserwacja akumulatora zapewni sprawne działanie systemu i pozwoli uniknąć kosztownych napraw.
Czy warto kupić auto z systemem Start-Stop? Podsumowanie.
Podsumowując, system Start-Stop z pewnością ma same zalety. Pozwala zaoszczędzić sporo paliwa i zredukować emisję spalin, zwłaszcza podczas jazdy miejskiej. Dzięki niemu jazda jest też wygodniejsza, ponieważ nie trzeba pamiętać o każdorazowym wyłączaniu silnika. Wadą może być większe obciążenie akumulatora, ale przy regularnej kontroli nie powinno być z tym problemu.
Biorąc pod uwagę same korzyści, zdecydowanie warto rozważyć zakup samochodu wyposażonego w system Start-Stop. Na pewno zwróci się on w postaci niższych rachunków za paliwo i lepszego stanu środowiska. To rozwiązanie szczególnie godne polecenia dla kierowców jeżdżących głównie po mieście.
Podsumowanie - system Start-Stop opłacalny dla kierowców i środowiska
System Start-Stop to nowoczesne rozwiązanie, które przynosi konkretne korzyści zarówno dla kierowców, jak i środowiska naturalnego. Automatyczne wyłączanie i uruchamianie silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 15% w mieście. To wymierne oszczędności dla portfela kierowcy. Ponadto Start-Stop ogranicza emisję szkodliwych substancji ze spalin, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza w miastach. Warto więc rozważyć auto wyposażone w ten system, który łączy w sobie ekologię i ekonomię.