Silnik spalinowy 15 KM: Zastosowania i specyfikacja techniczna

Silnik spalinowy 15 KM: Zastosowania i specyfikacja techniczna
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz17 listopada 2024 | 7 min

Silniki spalinowe o mocy 15 KM to uniwersalne jednostki napędowe, wykorzystywane głównie w sprzęcie budowlanym i ogrodniczym. Te kompaktowe silniki, o pojemności około 423 cm³, łączą w sobie wysoką wydajność z ekonomiczną pracą. Najczęściej spotykane są w wersji jednocylindrowej z technologią górnozaworową (OHV). Ich niewielka waga, wynosząca 29-34 kg, ułatwia transport i montaż. Doskonale sprawdzają się w różnorodnych maszynach, od agregatów prądotwórczych po zacieraczki do betonu.

Kluczowe informacje:
  • Moc 15 KM (11,7 kW) wystarcza do większości zastosowań profesjonalnych
  • Dostępne z rozruchem ręcznym lub elektrycznym
  • Wyposażone w elektroniczny zapłon zwiększający niezawodność
  • Wykorzystują żeliwne tuleje cylindra dla większej trwałości
  • Charakteryzują się niskim zużyciem paliwa
  • Popularne marki to GF190F, Loncin i Lifan

Zastosowania silników spalinowych 15 KM

Silnik spalinowy 15 KM to wszechstronna jednostka napędowa, która sprawdza się w różnorodnych maszynach roboczych. Jego moc 11,7 kW pozwala na efektywną pracę w warunkach budowlanych i ogrodniczych. Dzięki kompaktowym wymiarom można go łatwo zamontować w wielu urządzeniach.

Napęd spalinowy 15 KM charakteryzuje się doskonałym stosunkiem mocy do wagi, co czyni go idealnym wyborem dla profesjonalistów. Te uniwersalne jednostki są niezawodne i trwałe. Ich konstrukcja zapewnia długotrwałą pracę bez przestojów.

  • Agregaty prądotwórcze - zapewniają stabilne zasilanie nawet przy dużym obciążeniu
  • Zagęszczarki gruntu - idealne do prac ziemnych i drogowych
  • Zacieraczki do betonu - profesjonalne wykańczanie powierzchni betonowych
  • Glebogryzarki - efektywne przygotowanie gleby pod uprawy
  • Pompy wodne - wydajne pompowanie dużych ilości wody
  • Gokarty - zapewniają dynamiczną jazdę rekreacyjną
  • Myjki ciśnieniowe - skuteczne czyszczenie różnych powierzchni

Specyfikacja techniczna: co oferuje silnik 15 KM?

Parametry techniczne silnika benzynowego 15 KM determinują jego możliwości i zakres zastosowań. Poniższa tabela przedstawia najważniejsze specyfikacje wraz z ich praktycznym znaczeniem.

Parametr Wartość Znaczenie Wpływ na pracę
Moc 15 KM (11,7 kW) Wysoka wydajność Stabilna praca pod obciążeniem
Pojemność 423 cm³ Optymalny stosunek mocy do pojemności Ekonomiczne zużycie paliwa
Waga 29-34 kg Kompaktowa konstrukcja Łatwy transport i montaż
System rozruchu Ręczny/Elektryczny Uniwersalność zastosowań Wygodne uruchamianie

Motor spalinowy 15 KM wykorzystuje sprawdzoną technologię górnozaworową (OHV). Żeliwne tuleje cylindra gwarantują długą żywotność. Elektroniczny zapłon zwiększa niezawodność całego układu.

Rodzaje i typy dostępnych silników

Silnik czterosuwowy 15 KM występuje w dwóch głównych wariantach: z rozruchem ręcznym oraz elektrycznym. Każdy typ charakteryzuje się nieco inną konstrukcją układu rozruchowego, co wpływa na cenę i sposób obsługi.

Na rynku dostępne są modele z wałkiem poziomym lub pionowym. Te różnice konstrukcyjne determinują możliwości montażu w konkretnych maszynach.

Model GF190F to popularny wybór wśród profesjonalistów. Charakteryzuje się wytrzymałą konstrukcją i niezawodnością. Jego żeliwna tuleja cylindra znacząco wydłuża żywotność.

Loncin G420FD-A wyróżnia się dodatkowym wyposażeniem w postaci czujników zabezpieczających. System ochrony przed niskim poziomem oleju automatycznie wyłącza silnik. Wbudowany alternator umożliwia ładowanie akumulatora podczas pracy.

Jednostka napędowa 15 KM marki Lifan cieszy się uznaniem w zastosowaniach rekreacyjnych. Jest często wybierana do gokartów i kosiarek. Charakteryzuje się cichą pracą i niskim poziomem wibracji.

Który system rozruchu wybrać?

System rozruchowy silnika spalinowego 15 KM może być ręczny (linkowy) lub elektryczny. Rozruch elektryczny wymaga dodatkowego akumulatora, ale jest wygodniejszy w codziennym użytkowaniu. Wybór zależy głównie od częstotliwości uruchamiania i warunków pracy.

Porada przy wyborze systemu rozruchu:
  • Do częstego uruchamiania wybierz wersję elektryczną
  • W niskich temperaturach rozruch elektryczny jest bardziej niezawodny
  • Wersja ręczna jest tańsza i prostsza w serwisowaniu

Koszty zakupu i eksploatacji

Ceny podstawowych modeli silnika spalinowego 15 KM zaczynają się od 1200 zł. Wersje z rozruchem elektrycznym i dodatkowymi zabezpieczeniami kosztują około 1800-2200 zł. Markowe jednostki z pełnym wyposażeniem mogą kosztować nawet 3000 zł.

Najtańsze są modele chińskich producentów bez dodatkowego wyposażenia. Silniki renomowanych marek kosztują więcej, ale oferują lepszą kulturę pracy. Warto zwrócić uwagę na dostępność części zamiennych.

Roczne koszty eksploatacji zależą od intensywności użytkowania. Regularne przeglądy i wymiana oleju to podstawa długiej żywotności. Należy uwzględnić koszty paliwa oraz okresowych napraw. Dobrze serwisowany silnik może pracować bezawaryjnie przez wiele lat.

Składnik kosztu Częstotliwość Kwota roczna (PLN)
Olej silnikowy Co 50h pracy 200-300
Filtry 2 razy w roku 100-150
Świece zapłonowe 1 raz w roku 30-50
Przeglądy 2 razy w roku 200-400

Jak dbać o silnik 15 KM?

Regularna konserwacja silnika spalinowego 15 KM jest kluczowa dla jego długiej żywotności. Podstawowe czynności serwisowe możemy wykonać samodzielnie.

Czyszczenie filtra powietrza i kontrola poziomu oleju to absolutny priorytet. Zaniedbanie tych czynności może prowadzić do poważnych awarii.

  • Wymiana oleju - co 50 godzin pracy lub raz na sezon
  • Czyszczenie filtra powietrza - co 25 godzin pracy
  • Wymiana świecy zapłonowej - raz na rok
  • Kontrola i dokręcanie śrub - przed każdym uruchomieniem
  • Czyszczenie układu chłodzenia - co 100 godzin pracy

Kompatybilność z maszynami roboczymi

Silnik spalinowy 15 KM posiada standardowe wymiary montażowe, co ułatwia jego instalację. Większość producentów stosuje uniwersalne systemy mocowania. Kluczowym parametrem jest średnica wałka napędowego.

Przed zakupem warto sprawdzić specyfikację techniczną maszyny. Należy zwrócić uwagę na wymagany moment obrotowy. Przekroczenie parametrów może skutkować uszkodzeniem urządzenia.

Standardy mocowania obejmują cztery otwory montażowe w podstawie silnika. Wałek napędowy ma najczęściej średnicę 25,4 mm (1 cal). Producenci oferują różne adaptery pozwalające na dopasowanie silnika do maszyny. Kluczowe jest właściwe ustawienie osi wału.

Głównym ograniczeniem jest waga całego zespołu napędowego. Zbyt ciężki silnik może zachwiać stabilność maszyny.

Należy również uwzględnić przestrzeń serwisową. Dostęp do filtrów i korka spustowego oleju musi być swobodny.

Na co zwrócić uwagę przy montażu?

Prawidłowe wypoziomowanie silnika spalinowego 15 KM jest kluczowe dla jego długiej żywotności. Należy użyć wszystkich przewidzianych punktów mocowania. Połączenia śrubowe powinny być zabezpieczone przed poluzowaniem.

Układ wydechowy wymaga odpowiedniej przestrzeni. Gorące spaliny nie mogą zagrażać innym elementom maszyny. Warto zamontować dodatkową osłonę termiczną.

System sterowania (przepustnica, ssanie) musi być łatwo dostępny. Przewody paliwowe nie mogą być załamane ani narażone na przetarcia. Bezpieczna instalacja elektryczna to podstawa.

Do montażu potrzebny będzie podstawowy zestaw kluczy i wkrętaków. Niezbędna jest poziomica i klucz dynamometryczny do dokręcania śrub momentem podanym przez producenta.

Wybór i eksploatacja silnika 15 KM - co musisz wiedzieć?

Silnik spalinowy 15 KM to uniwersalne rozwiązanie do wielu zastosowań profesjonalnych. Jego moc 11,7 kW sprawdza się zarówno w maszynach budowlanych, jak i sprzęcie ogrodniczym. Wybierając odpowiedni model, warto zwrócić uwagę na system rozruchu oraz dostępność części zamiennych.

Kluczem do długiej żywotności jednostki napędowej 15 KM jest regularna konserwacja. Przestrzeganie harmonogramu przeglądów i wymian oleju pozwala uniknąć kosztownych napraw. Roczne koszty eksploatacji są przewidywalne i zależą głównie od intensywności użytkowania.

Podczas montażu silnika benzynowego 15 KM najważniejsze jest prawidłowe wypoziomowanie i pewne mocowanie. Standardowe wymiary montażowe ułatwiają instalację, ale zawsze należy sprawdzić kompatybilność z konkretną maszyną. Przy odpowiedniej dbałości silnik może służyć przez wiele lat, zachowując wysoką sprawność i niezawodność.

Źródło:

[1]

https://tooles.pl/pl/products/silnik-spalinowy-czterosuw-15km-zageszczarka-pompa-gf190f-mar-pol-2251

[2]

https://mar-pol.sklep.pl/silnik-spalinowy-15-0hp,3,8637,5136

[3]

https://www.ewimax.pl/product-pol-2987-SILNIK-LONCIN-G420FD-A-Z-ROZRUSZNIKIEM-SPALINOWY-BENZYNOWY-15-KM-WAL-25-mm-MOTOR-HONDA-GX420-EWIMAX-OFICJALNY-DYSTRYBUTOR-AUTORYZOWANY-DEALER-LONCIN.html

[4]

https://auto-maniek.pl/silnik-spalinowy-15-km-zastosowania-modele-i-specyfikacje

Najczęstsze pytania

Silniki o mocy 15 KM są powszechnie stosowane w profesjonalnym sprzęcie budowlanym i ogrodniczym. Ich konstrukcja oparta na żeliwnych tulejach cylindra oraz technologii górnozaworowej (OHV) zapewnia długotrwałą i niezawodną pracę. Sprawdzają się szczególnie w intensywnym użytkowaniu przy zagęszczarkach gruntu czy zacieraczkach do betonu.

Rozruch elektryczny oferuje większą wygodę użytkowania, szczególnie w niskich temperaturach lub przy częstym uruchamianiu silnika. System ręczny jest prostszy w konstrukcji, lżejszy i tańszy w eksploatacji. Przy regularnej konserwacji oba systemy zapewniają niezawodne uruchamianie silnika.

Zużycie paliwa silnika 15 KM wynosi średnio 3-4 litry na godzinę przy pełnym obciążeniu. Wartość ta może się różnić w zależności od typu wykonywanej pracy i obciążenia. Dzięki technologii OHV i elektronicznemu zapłonowi, współczesne silniki tej mocy są znacznie bardziej ekonomiczne niż starsze modele.

Przy prawidłowej konserwacji i regularnych wymianach oleju, silnik 15 KM może pracować bezawaryjnie przez 2000-3000 godzin. Kluczowe znaczenie ma jakość używanych materiałów eksploatacyjnych oraz przestrzeganie zalecanych terminów przeglądów. Żeliwne tuleje cylindra znacząco wydłużają okres eksploatacji.

Podstawowe czynności serwisowe, takie jak wymiana oleju, filtrów czy świec zapłonowych, można wykonywać samodzielnie. Ważne jest przestrzeganie instrukcji producenta i stosowanie oryginalnych części zamiennych. Bardziej skomplikowane naprawy warto powierzyć autoryzowanemu serwisowi.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jaki kolor felg najlepiej pasuje do srebrnego auta: przewodnik eksperta
  3. Bus zabudowa camper - jak stworzyć własny dom na kołach krok po kroku
  4. Jakie usterki najczęściej występują w samochodach Mitsubishi?
  5. Z czego składa się alternator: kompletna budowa i rola komponentów
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły