System Start-Stop - działanie i konserwacja

System Start-Stop - działanie i konserwacja
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski24 września 2023 | 5 min

System Start-Stop to coraz popularniejsze rozwiązanie stosowane w nowoczesnych samochodach, które pozwala na automatyczne wyłączanie i ponowne uruchamianie silnika w trakcie jazdy. Dzięki temu można znacząco obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin, szczególnie podczas jazdy miejskiej z częstym zatrzymywaniem się. Jednak nie każdy kierowca wie dokładnie, jak działa ten system, z jakich elementów się składa i jakie przynosi korzyści, a także wady.

Jak działa system Start-Stop w samochodzie?

Zasada działania systemu Start-Stop

Podstawową zasadą działania systemu Start-Stop jest automatyczne wyłączanie silnika w momencie, gdy samochód się zatrzymuje, np. na czerwonym świetle czy w korku. Do ponownego uruchomienia silnika dochodzi natychmiast po wciśnięciu pedału sprzęgła. Cały proces przebiega płynnie i nie jest odczuwalny dla kierowcy.

Sterowanie systemem Start-Stop odbywa się za pomocą szeregu czujników, które na bieżąco monitorują pracę silnika oraz parametry jazdy. Gdy spełnione są odpowiednie warunki, moduł sterujący wysyła sygnał do wyłączenia silnika. Po ponownym ruszeniu następuje jego automatyczne włączenie.

Kiedy system Start-Stop się aktywuje?

Do aktywacji systemu Start-Stop i wyłączenia silnika dochodzi, gdy samochód całkowicie się zatrzyma, np. na światłach lub w korku. Ponadto muszą być spełnione dodatkowe warunki:

  • kierowca wciśnie pedał sprzęgła
  • drzwi kierowcy są zamknięte
  • silnik osiągnął odpowiednią temperaturę roboczą
  • akumulator jest wystarczająco naładowany

Gdy te parametry nie są spełnione, system Start-Stop może zostać tymczasowo zdezaktywowany do czasu poprawy warunków.

Co się dzieje po wyłączeniu silnika przez Start-Stop?

W momencie automatycznego wyłączenia silnika przez system Start-Stop następuje szereg procesów, m.in.:

  • silnik zatrzymuje pracę, a jego obroty spadają do zera
  • zapłon i wtrysk paliwa są wyłączane
  • kompresja w cylindrach zanika
  • elektryczne wspomaganie układu kierowniczego i hamulcowego działa nadal
  • klimatyzacja przechodzi w tryb oszczędzania energii

Dzięki temu auto może swobodnie stać przy wciśniętym pedale sprzęgła, oszczędzając paliwo i nie emitując spalin. Ponowne uruchomienie silnika następuje automatycznie.

Elementy systemu Start-Stop w samochodzie

Czujniki i moduły sterujące systemem Start-Stop

Podstawowe elementy systemu Start-Stop w samochodzie to:

  • czujnik położenia pedału sprzęgła
  • czujnik położenia pedału hamulca
  • czujnik prędkości obrotowej wału korbowego
  • czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji
  • moduł sterujący pracą systemu

Czujniki te na bieżąco przekazują informacje do modułu sterującego, który podejmuje decyzję o wyłączeniu lub włączeniu silnika, analizując wszystkie parametry.

Akumulator w systemie Start-Stop

Kluczowym elementem jest specjalny akumulator systemu Start-Stop. Musi on zapewniać większą moc, by zagwarantować niezawodne, szybkie uruchomienie silnika po każdym auto-stopie. Dlatego takie akumulatory mają grubsze płyty ogniw i bardziej wydajny układ ładowania.

Rozrusznik w systemie Start-Stop

Rozrusznik uruchamiający silnik również jest mocniejszy i wytrzymalszy. Jego konstrukcja umożliwia szybkie i bezproblemowe autostarty silnika nawet kilka razy w ciągu minuty, bez obaw o przegrzanie.

Obsługa i konserwacja systemu Start-Stop

Obsługa systemu Start-Stop przez kierowcę

System Start-Stop działa automatycznie i nie wymaga obsługi ze strony kierowcy. Można go jednak czasowo wyłączyć np. jadąc na autostradzie. Służy do tego przycisk na konsoli centralnej. Ponowna aktywacja również odbywa się przyciskiem.

Przeglądy i konserwacja systemu Start-Stop

System Start-Stop nie wymaga specjalnych przeglądów. Należy jednak regularnie sprawdzać stan akumulatora i w razie potrzeby wymienić go na nowy dedykowany do tego rozwiązania. Raz na jakiś czas warto też oczyścić styki elektryczne, aby zminimalizować ryzyko niespodziewanych usterek.

Typowe usterki systemu Start-Stop

Do najczęstszych usterek systemu Start-Stop należą: wady akumulatora, uszkodzone styki, niesprawne czujniki, usterka modułu sterującego oraz uszkodzony rozrusznik. Objawiają się one głównie problemami z autostartem lub całkowitym brakiem reakcji systemu.

Korzyści z systemu Start-Stop w samochodzie

System Start-Stop - działanie i konserwacja

Niższe spalanie i mniejsza emisja spalin

Dzięki automatycznemu wyłączaniu silnika podczas postoju samochód nie zużywa paliwa i nie emituje spalin. Pozwala to obniżyć realne spalanie nawet o 8-15% w mieście, przy częstym zatrzymywaniu się.

Mniejsze zużycie elementów silnika

Rzadsza praca silnika na biegu jałowym oznacza mniejsze zużycie takich elementów jak: olej silnikowy, świece zapłonowe, pompa oleju czy rozrząd. W rezultacie można wydłużyć ich żywotność.

Wydłużona żywotność akumulatora

Specjalny akumulator systemu Start-Stop ma większą trwałość i żywotność dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania naładowaniem i rozładowaniem.

System Start-Stop a komfort jazdy

Częste uruchamianie i wyłączanie silnika

Niektórzy kierowcy narzekają na zbyt częste autostop'y i autostarty, które ich rozpraszają. Nowsze systemy minimalizują ten efekt dzięki płynnym procesom.

Ograniczenie działania klimatyzacji

Podczas auto-stopu następuje chwilowe wyłączenie kompresora klimatyzacji, co może być odczuwalne latem w postaci nagłego ocieplenia w kabinie.

Opóźnienie reakcji przy ruszaniu

Niekiedy po auto-starcie występuje krótka zwłoka w reakcji samochodu na dodanie gazu. Jest to zauważalne głównie w starszych konstrukcjach systemu.

Nowoczesne rozwiązania w systemach Start-Stop

Szybsze ponowne uruchamianie silnika

Najnowsze rozwiązania pozwalają na uruchomienie silnika w ciągu 0,5 sekundy od momentu dodania gazu, dzięki czemu auto reaguje natychmiast.

Inteligentne ładowanie akumulatora

Akumulator jest naładowywany tylko do optymalnego poziomu, aby maksymalnie wydłużyć jego żywotność i zapewnić gotowość do kolejnych autostartów.

Dopasowanie do stylu jazdy kierowcy

Nowoczesny system monitoruje nawyki kierowcy i dostosowuje strategię działania, minimalizując interwencje nieadekwatne do stylu jazdy.

Podsumowanie

System Start-Stop to innowacyjne rozwiązanie, które przynosi wymierne korzyści zarówno dla kierowcy, jak i środowiska. Automatyczne wyłączanie silnika na postojach pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin, szczególnie w ruchu miejskim. Jednocześnie nowoczesna konstrukcja systemu minimalizuje mankamenty wcześniejszych rozwiązań i zapewnia komfort oraz płynność jazdy. Warto więc rozważyć auto wyposażone w Start-Stop, aby cieszyć się oszczędnością i dbać o środowisko naturalne.

Najczęstsze pytania

Specjalny akumulator systemu Start-Stop ma wydłużoną żywotność dzięki inteligentnemu systemowi ładowania. Dodatkowo nowsze rozwiązania chronią go przed nadmiernym rozładowaniem.

Tak, w większości samochodów istnieje możliwość manualnego wyłączenia tego systemu za pomocą przycisku. Jednak lepiej korzystać z trybu automatycznego.

Nie, rozrusznik w tym systemie jest mocniejszy i przystosowany do częstych autostartów. Jego żywotność jest podobna jak w samochodzie bez Start-Stop.

Nie, wyłączenie silnika następuje dopiero przy całkowitym zatrzymaniu samochodu i wciśnięciu pedału sprzęgła. Na biegu jałowym działa normalnie.

Należy zwrócić uwagę, czy silnik gaśnie podczas postoju na światłach lub w korku. Jeśli nie, może to oznaczać usterkę systemu wymagającą diagnozy.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Ile kosztuje piaskowanie felg - pełen cennik dla wszystkich rodzajów
  3. Wymogi prawne dla tablicy rejestracyjnej na motor: zasady i przepisy 2024
  4. Kino Kraków: 7 miejsc, które musisz odwiedzić
  5. Jak podłączyć licznik motogodzin do alternatora: kompletna instrukcja montażu
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

EksploatacjaSkrzynia DSG - zalety i wady

Skrzynia DSG - podwójne sprzęgło łączy zalety manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Zapewnia płynne, błyskawicznie szybkie zmiany przełożeń, większy komfort jazdy oraz potencjalne oszczędności paliwa. Jak działa i dla kogo się nadaje?