Zawieszenie pneumatyczne - wady i zalety

Zawieszenie pneumatyczne - wady i zalety
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz10.09.2023 | 6 min.

W dzisiejszych czasach komfort jazdy odgrywa coraz większą rolę, szczególnie w przypadku samochodów osobowych. Kierowcy oczekują płynnej i cichej jazdy, bez odczuwania nierówności nawierzchni. Osiągnięcie tego byłoby niemożliwe bez nowoczesnych systemów zawieszenia, wśród których zawieszenie pneumatyczne odgrywa kluczową rolę.

Budowa zawieszenia pneumatycznego

Elementy składowe

Podstawowymi elementami zawieszenia pneumatycznego są miech powietrzny, zbiornik powietrza, sprężarka, zawory oraz układ sterowania. Miech pełni funkcję sprężyny i zapewnia amortyzację drgań. Wykonany jest z wytrzymałego i elastycznego materiału, najczęściej kauczuku. Zbiornik magazynuje sprężone powietrze dostarczane przez sprężarkę, która utrzymuje odpowiednie ciśnienie w układzie. Zawory regulują przepływ powietrza, a układ sterowania kontroluje pracę całego zawieszenia.

Zasada działania

Działanie zawieszenia pneumatycznego opiera się na sprężaniu i rozprężaniu powietrza w miechach. Gdy koło wjeżdża w nierówność, miech się ściska, tłumiąc drgania. Przy wyjeździe, rozpręża się, powodując powrót koła do pozycji neutralnej. Cały proces jest sterowany elektronicznie, co pozwala precyzyjnie kontrolować sztywność zawieszenia.

Rodzaje konstrukcji

Wyróżnia się zawieszenia pneumatyczne zależne i niezależne. W pierwszym przypadku miechy lewej i prawej strony są połączone, więc jazda jest bardziej komfortowa. W drugim - działają niezależnie, zapewniając lepszą stabilność w zakrętach. Ponadto istnieją konstrukcje z pojedynczym i podwójnym miechem na każde koło. Te drugie dają większy komfort, ale są droższe.

Zalety zawieszenia pneumatycznego

Wysoki komfort jazdy

Główną zaletą zawieszeń pneumatycznych jest bardzo wysoki komfort jazdy. Miechy pneumatyczne świetnie tłumią wszelkie nierówności, a zaawansowane systemy kontroli pozwalają precyzyjnie dostosować sztywność do warunków i stylu jazdy. Pasażerowie praktycznie nie odczuwają dziur w drodze czy innych wstrząsów.

Dobra izolacja od drgań

Zawieszenie pneumatyczne świetnie tłumi drgania, generowane zarówno przez nierówności drogi, jak i pracę układu napędowego. Dzięki temu we wnętrzu samochodu panuje większa cisza i spokój. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w samochodach luksusowych i terenowych.

Łatwa regulacja parametrów

Nowoczesne zawieszenia pneumatyczne umożliwiają precyzyjną i wygodną zmianę parametrów pracy, takich jak wysokość pojazdu czy twardość. Można to robić z fotela kierowcy, dopasowując ustawienia do stylu jazdy czy aktualnych warunków drogowych. Zapewnia to uniwersalność zastosowań.

Wady zawieszenia pneumatycznego

Wyższy koszt wykonania

Główną wadą zawieszeń pneumatycznych jest ich wysoki koszt w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji sprężynowych. Składają się na niego zaawansowane podzespoły oraz pracochłonny montaż. Tłumaczy to, dlaczego montuje się je głównie w droższych samochodach.

Większe zapotrzebowanie na obsługę

Bardziej złożona budowa oznacza konieczność częstszych i dokładniejszych przeglądów. Trzeba kontrolować szczelność układu pneumatycznego, sprawność sprężarki i elektroniki. Usterki skutkują dużym dyskomfortem i niestabilną jazdą.

Podatność na uszkodzenia

Pomimo wysokiej jakości podzespołów, zawieszenia pneumatyczne są bardziej podatne na uszkodzenia niż tradycyjne konstrukcje. Wynika to z ich złożoności i większej ilości elementów. Uszkodzenia mogą mieć różnorakie przyczyny, np. przebicie miecha czy awaria układu sterowania.

Zastosowanie w pojazdach

Zawieszenie pneumatyczne - wady i zalety

Samochody osobowe

W samochodach osobowych zawieszenia pneumatyczne stosuje się w modelach z wyższych segmentów, takich jak limuzyny czy SUV-y. Zapewniają one wysoki komfort nawet podczas długich podróży po nierównej drodze. Montuje się je np. w Mercedesach klasy S, BMW serii 7 czy Audi A8.

Samochody ciężarowe

W ciężarówkach i autobusach zawieszenie pneumatyczne jest niemal standardem. Pozwala utrzymać stabilność i bezpiecznie przewozić ładunki nawet na wyboistych drogach, zmieniając sztywność w zależności od obciążenia. Stosuje się je zarówno w osiach jezdnych, jak i w fotelach kierowcy.

Autobusy i pojazdy specjalistyczne

Zawieszenia pneumatyczne są nieodłącznym elementem wyposażenia autobusów, przyczep kempingowych, karetek czy wozów strażackich. Umożliwiają one komfortowy transport pasażerów i chronią przewożony sprzęt przed wstrząsami i drganiami podczas jazdy w trudnym terenie.

Przyszłość zawieszeń pneumatycznych

Nowe rozwiązania konstrukcyjne

Producenci stale pracują nad udoskonalaniem konstrukcji zawieszeń pneumatycznych. Rozwijane są m.in. nowe materiały do budowy miechów, zapewniające większą wytrzymałość i trwałość. Prowadzone są także prace nad bardziej kompaktowymi układami, zajmującymi mniej miejsca.

Integracja z systemami elektronicznymi

Kolejnym kierunkiem rozwoju jest ściślejsza integracja zawieszeń pneumatycznych z systemami elektronicznymi pojazdu. Dzięki temu możliwe będzie jeszcze dokładniejsze sterowanie parametrami zawieszenia i dopasowywanie ich do stylu jazdy kierowcy.

Alternatywne gazy robocze

Trwają badania nad zastosowaniem w zawieszeniach pneumatycznych alternatywnych gazów, takich jak azot czy dwutlenek węgla. Mogłyby one zapewnić korzyści w postaci mniejszej podatności na zmiany temperatury otoczenia i większej stabilności ciśnienia.

Podsumowując, zawieszenia pneumatyczne od wielu lat udowadniają swoją przydatność, zapewniając komfortową jazdę w różnych warunkach drogowych. Dalszy rozwój technologii pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć ich możliwości i spopularyzować zastosowanie również w tańszych samochodach.

Podsumowanie

Zawieszenie pneumatyczne, choć droższe od tradycyjnych konstrukcji, zapewnia nieporównywalny komfort jazdy i izolację od drgań. Dzięki sprężonemu powietrzu jako elementowi sprężystemu, możliwa jest precyzyjna kontrola parametrów takich jak wysokość czy twardość. Coraz szersze zastosowanie zawieszeń pneumatycznych to zasługa postępu w dziedzinie materiałów i elektroniki. Przyszłość należy do jeszcze ściślejszej integracji z systemami pojazdu i poszukiwania alternatywnych gazów roboczych.

Najczęściej zadawane pytania

Działa na zasadzie sprężania powietrza w miechach podczas wjeżdżania koła w nierówności i rozprężania przy wyjeździe. Cały proces jest precyzyjnie sterowany elektronicznie.

Montuje się je w samochodach osobowych wyższych klas, pojazdach użytkowych takich jak ciężarówki, autobusy, a także w pojazdach specjalnych np. karetkach.

Do wad należą: wyższy koszt w porównaniu do zawieszeń mechanicznych, większe wymagania obsługowe i podatność na uszkodzenia.

To przede wszystkim integracja z systemami elektronicznymi pojazdu, nowe materiały konstrukcyjne oraz poszukiwanie alternatywnych gazów roboczych.

Dzięki sprężonemu powietrzu jako elastomerowi, układ pneumatyczny świetnie tłumi drgania i dostosowuje się do nierówności, nie przenosząc wstrząsów na karoserię.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły