CBZB 1.2 TSI - Kompletny przegląd silnika, wady i zalety

CBZB 1.2 TSI - Kompletny przegląd silnika, wady i zalety
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz2 listopada 2024 | 6 min

Silnik 1.2 TSI CBZB to czterocylindrowa jednostka napędowa koncernu Volkswagen, wprowadzona w 2009 roku. Ma pojemność 1197 cm³. Został wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę. Generuje moc 105 KM przy 4800 obr./min oraz moment obrotowy 175 Nm w zakresie 1500-3500 obr./min. To ekonomiczny silnik miejski.

Najważniejsze informacje:
  • Należy do rodziny silników EA111
  • Wyposażony w łańcuchowy układ rozrządu
  • Oferuje dobre osiągi: przyspiesza 0-100 km/h w 10.1s
  • Ekonomiczne spalanie: średnio 5.3 l/100km
  • Występują problemy z łańcuchem rozrządu przy 100 tys. km
  • Modele po 2012 roku mają ulepszoną konstrukcję
  • Wymaga regularnego serwisowania dla zachowania trwałości

Najczęstsze awarie silnika 1.2 TSI CBZB

Silnik 1.2 TSI CBZB często zmaga się z problemami mechanicznymi po przekroczeniu 100 000 km. Szczególnie dotyczy to egzemplarzy wyprodukowanych przed 2012 rokiem. Główne problemy dotyczą łańcucha rozrządu i turbosprężarki.

Volkswagen 1.2 TSI wymaga regularnych przeglądów i wymiany oleju co 15 000 km. Zaniedbanie podstawowych czynności serwisowych prowadzi do poważnych awarii. W skrajnych przypadkach konieczna jest kompleksowa naprawa silnika.

5 najczęstszych awarii:

  • Rozciągnięcie łańcucha rozrządu - charakterystyczny grzechot podczas rozruchu silnika
  • Awaria turbosprężarki - spadek mocy i zwiększone zużycie oleju
  • Przepalenie uszczelki pod głowicą - przegrzewanie się silnika
  • Uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia - problemy z rozruchem
  • Zatarcie napinacza łańcucha - głośna praca silnika

Koszty napraw - ile trzeba wydać na serwis?

Element Koszt części Robocizna Całkowity koszt
Łańcuch rozrządu 800 zł 1200 zł 2000 zł
Turbosprężarka 2500 zł 800 zł 3300 zł
Uszczelka pod głowicą 400 zł 1600 zł 2000 zł
Pompa wysokiego ciśnienia 1200 zł 500 zł 1700 zł

Roczne koszty utrzymania silnika 1.2 TSI wahają się między 2000 a 4000 zł. Kwota ta obejmuje standardowe przeglądy oraz niezbędne naprawy eksploatacyjne.

Oznaki zużycia elementów - na co zwrócić uwagę?

Pierwszym sygnałem zużycia silnika 1.2 TSI CBZB jest charakterystyczny grzechot przy zimnym rozruchu. Dźwięk ten najczęściej świadczy o problemach z łańcuchem rozrządu.

Zwiększone zużycie oleju i dymienie z układu wydechowego wskazują na problemy z turbosprężarką. Spadek mocy i szarpanie podczas przyspieszania to dodatkowe objawy.

Wyciek płynu chłodniczego i białe ślady na korku wlewu oleju sugerują uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Te objawy wymagają natychmiastowej diagnozy.

WAŻNE:
  • Sprawdzaj poziom oleju co 1000 km
  • Zwracaj uwagę na nietypowe dźwięki podczas rozruchu
  • Monitoruj temperaturę silnika podczas jazdy

Żywotność podzespołów

Prawidłowo eksploatowany silnik 1.2 TSI może przejechać nawet 250 000 km. Jednak kluczowe elementy wymagają wymiany znacznie wcześniej.

Największym problemem silnika CBZB jest trwałość łańcucha rozrządu. Jego wymiana może być konieczna już przy 80 000 km.

  • Łańcuch rozrządu: 80 000 - 120 000 km
  • Turbosprężarka: 150 000 - 200 000 km
  • Uszczelka pod głowicą: 180 000 - 220 000 km
  • Pompa wysokiego ciśnienia: 140 000 - 180 000 km
  • Świece zapłonowe: 60 000 km
  • Napinacz łańcucha: 80 000 - 120 000 km

Łańcuch rozrządu

W silniku 1.2 TSI łańcuch rozrządu jest najsłabszym punktem konstrukcji. Jego rozciągnięcie następuje często przed osiągnięciem 100 000 km przebiegu. Problem dotyczy szczególnie egzemplarzy produkowanych przed 2012 rokiem.

Zużyty łańcuch generuje charakterystyczny grzechot podczas zimnego rozruchu. Dźwięk nasila się wraz ze wzrostem temperatury silnika. Ignorowanie problemu może doprowadzić do przeskoczenia łańcucha.

Koszt wymiany łańcucha wraz z napinaczem wynosi około 2000 zł. W przypadku późniejszej reakcji, naprawa może wiązać się z wymianą całej głowicy.

Turbosprężarka

Turbosprężarka w silniku 1.2 TSI CBZB często ulega awarii przez zaniedbania serwisowe. Nieregularna wymiana oleju przyspiesza jej zużycie.

Awarię turbosprężarki poprzedza charakterystyczny spadek mocy i zwiększone zużycie oleju. Może pojawić się też czarny dym z układu wydechowego.

Pierwsze objawy zużycia turbosprężarki pojawiają się około 150 000 km. Jazda z uszkodzoną turbosprężarką może doprowadzić do zatarcia silnika. Wymiana tego elementu to koszt minimum 3300 zł.

Uszczelka pod głowicą

Uszczelka pod głowicą w silniku 1.2 TSI często ulega przepaleniu przez przegrzewanie. Problem występuje najczęściej w autach z niesprawnymi wentylatorami chłodnicy.

Wymiana uszczelki staje się konieczna przy pojawieniu się białego dymu z rury wydechowej. Charakterystyczny zapach spalin w płynie chłodniczym to kolejny sygnał ostrzegawczy.

Zaniedbanie wymiany uszczelki prowadzi do poważnych uszkodzeń głowicy. W skrajnych przypadkach konieczna jest wymiana całego silnika.

Które roczniki unikać?

Okres produkcji Znane problemy Ocena
2009-2011 Wadliwy łańcuch rozrządu, problemy z turbosprężarką 2/5
2012-2013 Ulepszony łańcuch, sporadyczne awarie turbo 3/5
2014-2015 Najmniej problematyczna wersja 4/5

Najlepszym wyborem są egzemplarze 1.2 TSI produkowane po 2012 roku. Volkswagen wprowadził wtedy szereg modyfikacji zwiększających niezawodność.

Wersje sprzed 2012 roku są znacznie bardziej awaryjne. Wymagają częstszych napraw i generują wyższe koszty utrzymania.

Eksploatacja i serwisowanie

Silnik 1.2 TSI CBZB wymaga regularnej wymiany oleju co 15 000 km lub raz w roku. Kluczowe znaczenie ma stosowanie oleju o odpowiedniej specyfikacji VW 504.00/507.00. Olej niskiej jakości przyspiesza zużycie turbosprężarki.

Należy unikać krótkich tras i częstego rozgrzewania silnika. Silnik TSI CBZB potrzebuje minimum 15 minut jazdy do osiągnięcia optymalnej temperatury pracy. Częste zimne rozruchy przyspieszają zużycie łańcucha rozrządu.

Ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju co 1000 km. Ten silnik 1.2 TSI może zużywać nawet 1 litr oleju na 1000 km. Zbyt niski poziom oleju prowadzi do uszkodzenia turbosprężarki.

Przeglądy serwisowe powinny odbywać się co 15 000 km lub raz w roku. Przy każdym przeglądzie należy wykonać diagnostykę komputerową.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Przed zakupem auta z silnikiem 1.2 TSI CBZB konieczne jest sprawdzenie historii serwisowej. Regularne przeglądy i wymiany oleju są kluczowe dla trwałości silnika.

Podczas oględzin należy zwrócić uwagę na dźwięki przy zimnym rozruchu. Charakterystyczny grzechot świadczy o zużyciu łańcucha rozrządu.

Zbadaj wydechy spalin przy zimnym i ciepłym silniku. Niebieskawy dym wskazuje na problemy z turbosprężarką. Biały dym może świadczyć o uszkodzonej uszczelce pod głowicą.

Historia napraw i regularnych przeglądów to podstawa przy zakupie używanego auta z silnikiem CBZB. Warto przeprowadzić szczegółową diagnostykę komputerową przed zakupem. Zawsze sprawdzaj auto na zimnym silniku.

Czy warto kupić auto z silnikiem 1.2 TSI CBZB?

Silnik 1.2 TSI CBZB to jednostka napędowa o dwóch obliczach. Z jednej strony oferuje dobre osiągi i niskie spalanie, z drugiej wymaga regularnej i kosztownej obsługi serwisowej. Kluczowe znaczenie ma rok produkcji - modele po 2012 roku są znacznie bardziej dopracowane i mniej awaryjne.

Decydując się na zakup auta z tym silnikiem, należy przeznaczyć około 2000-4000 zł rocznie na obsługę serwisową. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na stan łańcucha rozrządu, turbosprężarki i uszczelki pod głowicą. Regularna wymiana oleju co 15 000 km jest absolutnie konieczna.

Jeśli planujesz zakup auta z silnikiem CBZB, wybierz egzemplarz z udokumentowaną historią serwisową i przebiegiem poniżej 150 000 km. Unikaj aut sprzed 2012 roku, które są bardziej podatne na awarie. Przy odpowiedniej eksploatacji i regularnych przeglądach, silnik może służyć przez wiele lat.

Źródło:

[1]

https://www.motobenzyna.pl/silniki/4732-silnik-1-2-8v-t-f-si-86km-cbza.html

[2]

https://tylkosamochody.pl/silnik-1-2/

[3]

https://moto.pl/MotoPL/7,88389,23364401,silnik-1-2-tsi-volkswagena-opinie.html

[4]

https://www.wyborkierowcow.pl/silnik-1-2-tsi-ea111-ea211-opinie-wady-i-zalety-typowe-usterki-dane-techniczne/

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jaki kolor felg najlepiej pasuje do srebrnego auta: przewodnik eksperta
  3. Wymogi prawne dla tablicy rejestracyjnej na motor: zasady i przepisy 2024
  4. Jakie usterki najczęściej występują w samochodach Mitsubishi?
  5. Z czego składa się alternator: kompletna budowa i rola komponentów
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły