Jak samodzielnie naprawić stukanie w zawieszeniu?

Jak samodzielnie naprawić stukanie w zawieszeniu?
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski30.09.2023 | 5 min.

Jeśli słyszysz niepokojące stukanie podczas jazdy samochodem, oznacza to problem z zawieszeniem, który wymaga szybkiej naprawy. Zignorowanie tego może prowadzić do kosztownych uszkodzeń i niebezpiecznych sytuacji na drodze. Na szczęście, z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami, samodzielna naprawa stukającego zawieszenia nie jest trudnym zadaniem.

Diagnozowanie źródła stukania

Aby skutecznie naprawić stukające zawieszenie, należy najpierw zdiagnozować źródło hałasu. Oto najczęstsze przyczyny stukania i sposoby ich identyfikacji:

Sprawdzenie amortyzatorów

Zużyte amortyzatory są jedną z głównych przyczyn stukania w zawieszeniu. Aby sprawdzić ich stan, należy nacisnąć na błotnik auta i puścić. Jeśli samochód podskakuje więcej niż 1-2 razy zanim się uspokoi, amortyzatory wymagają naprawy lub wymiany.

Sprawdzenie stabilizatorów

Poluzowane lub zużyte stabilizatory poprzeczne również mogą powodować stukanie. Objawami są kołysanie nadwozia na zakrętach oraz stukanie przy przejeżdżaniu przez nierówności. Należy sprawdzić mocowanie stabilizatorów i ich stan techniczny.

Sprawdzenie wahaczy

Luźne wahacze ze zużytymi gumowymi tulejami także stukają podczas jazdy. Objawy to stuki przy skręcaniu kierownicą oraz podczas hamowania. Należy sprawdzić luz na przegubach wahaczy.

Naprawa zużytych amortyzatorów

Jeśli zdiagnozowano, że źródłem hałasu są zużyte amortyzatory, można je naprawić na kilka sposobów:

Wymiana amortyzatorów

Najprostszym rozwiązaniem jest wymiana amortyzatorów na nowe. W sklepach motoryzacyjnych można kupić gotowe zestawy amortyzatorów dopasowane do danego modelu auta. Ich wymiana to prosty demontaż i montaż.

Naprawa uszczelnień

Czasem wystarczy naprawić uszczelnienia i uzupełnić olej w amortyzatorach. Wymaga to rozkręcenia amortyzatora, wymiany uszczelek i ponownego napełnienia olejem. Wymaga wprawy i specjalistycznych narzędzi.

Uzupełnienie oleju

Jeśli amortyzator przecieka, ale uszczelnienia są w porządku, można spróbować jedynie uzupełnić olej. W tym celu należy odkręcić zawór i dolać odpowiedniego oleju do amortyzatorów.

Wymiana zużytych stabilizatorów

Stabilizatory zużyte lub źle zamocowane również wymagają naprawy, aby pozbyć się stukania.

Demontaż starego stabilizatora

Najpierw należy odkręcić śruby mocujące stabilizator i wyjąć go z zawieszenia. Przyda się podnośnik, aby unieść zawieszenie i uzyskać lepszy dostęp.

Montaż nowego stabilizatora

Następnie zamontować nowy stabilizator w odwrotnej kolejności. Użyć nowego sprzętu montażowego. Dokręcić wszystkie śruby z właściwym momentem.

Regulacja ustawienia

Na koniec wyregulować ustawienie kół za pomocą specjalnej matrycy. Pozwoli to przywrócić prawidłową geometrię zawieszenia.

Naprawa poluzowanych wahaczy

Jak samodzielnie naprawić stukanie w zawieszeniu?

Poluzowane wahacze również generują stukanie i wymagają naprawy poprzez:

Sprawdzenie stanu technicznego

Należy dokładnie sprawdzić stan wahaczy - czy nie są wygięte lub pęknięte. Uszkodzone elementy trzeba wymienić na nowe.

Dokręcenie/wymiana tulei

Następnie dokręcić poluzowane śruby i tuleje. Jeśli tuleje są mocno zużyte, konieczna jest wymiana na nowe.

Wymiana wahacza

Gdy wahacz jest wygięty lub pęknięty, należy wymienić go na nowy. Operacja wymaga demontażu starego wahacza i instalacji nowego.

Regulacja zbieżności kół

Nieprawidłowa zbieżność kół również wpływa na stukanie w zawieszeniu. Można ją wyregulować następująco:

Sprawdzenie kątów ustawienia kół

Za pomocą specjalnych przyrządów sprawdzić kąty ustawienia kół i porównać z wartościami zalecanymi przez producenta.

Regulacja zbieżności na wahaczach

Poluzować zaciski i przestawić wahacze tak, aby uzyskać prawidłową zbieżność kół z przodu i z tyłu.

Wizyta w warsztacie

Jeśli samemu nie udaje się wyregulować zbieżności, należy oddać auto do serwisu w celu profesjonalnej regulacji geometrii zawieszenia.

Przegląd innych elementów zawieszenia

Na koniec warto dokonać dodatkowego przeglądu zawieszenia, sprawdzając:

Kontrola przegubów kulowych

Czy przeguby kulowe są dobrze nasmarowane i nie mają luzów.

Sprawdzenie drążków skrętnych

Czy drążki nie są wygięte oraz czy ich kuliste złącza nie mają luftu.

Przegląd geometryczny

Czy geometria zawieszenia jest prawidłowa. W razie potrzeby wyregulować ustawienie kół.

Regularnie wykonywane przeglądy i drobne naprawy zawieszenia pozwolą uniknąć poważniejszych i kosztownych usterek. Warto poświęcić czas na samodzielną diagnozę i usunięcie przyczyn niepokojącego stukania.

Podsumowanie

Stukanie w zawieszeniu to sygnał, że coś jest nie tak i wymaga naprawy. Najczęstszymi przyczynami są zużyte amortyzatory i stabilizatory lub poluzowane wahacze. Aby samodzielnie usunąć usterkę, należy zdiagnozować źródło hałasu, a następnie wymienić lub naprawić uszkodzone elementy. Nie zapomnij też o regulacji geometrii zawieszenia. Regularne przeglądy i drobne naprawy pozwolą uniknąć poważniejszych problemów i przedłużą żywotność zawieszenia.

Najczęściej zadawane pytania

Przyda się podstawowy zestaw narzędzi warsztatowych - klucze płaskie i oczkowe, ściągacze do tulei, klucz dynamometryczny. Do demontażu amortyzatorów przyda się też podnośnik i oporowe.

Do ściągnięcia zużytego amortyzatora wystarczą podstawowe narzędzia. Montaż nowego amortyzatora ułatwią oporowe, choć można obyć się bez nich.

Należy podnieść koło i chwycić je w dwóch punktach naprzemiennie za górę i dół. Koło nie powinno poruszać się na boki. Jeśli tak się dzieje, w przegubie jest luz.

Części do zawieszenia dostępne są w sklepach motoryzacyjnych i serwisach. Warto kupować markowe części, aby mieć pewność ich jakości.

Należy sprawdzić oznaczenie na starym amortyzatorze i odnaleźć takie samo na nowym. Można też podać typ auta w sklepie - sprzedawca dobierze odpowiedni zamiennik.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski

Od zawsze intrygowała mnie moc i piękno maszyn na czterech kółkach, dlatego chcę podzielić się tą fascynacją z Wami. Na naszej stronie znajdziecie recenzje najnowszych modeli samochodów, porady dotyczące konserwacji pojazdów, a także ciekawostki ze świata motoryzacji.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły