Jak właściwie dobrać śruby do felg stalowych - poradnik bezpiecznej wymiany

Jak właściwie dobrać śruby do felg stalowych - poradnik bezpiecznej wymiany
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz10 listopada 2024 | 6 min

Prawidłowy dobór śrub do felg stalowych to kluczowy element bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Śruby muszą być idealnie dopasowane do felgi i piasty. Niewłaściwy wybór może prowadzić do poważnych konsekwencji, włącznie z odpadnięciem koła podczas jazdy.

Przy wyborze śrub należy zwrócić uwagę na cztery główne parametry: rodzaj osadzenia (stożkowe lub kuliste), skok i średnicę gwintu, długość śruby oraz rozmiar klucza. Każdy z tych elementów pełni istotną rolę w bezpiecznym montażu koła.

Kluczowe informacje:
  • Większość felg stalowych wykorzystuje osadzenie stożkowe
  • Parametry gwintu (M12 x 1,25, M12 x 1,5, M14 x 1,5) muszą być zgodne z piastą
  • Długość śruby musi zapewnić odpowiednią liczbę obrotów podczas montażu
  • Standardowe rozmiary kluczy to 17 mm i 19 mm
  • W szczególnych przypadkach można zastosować śruby pływające

Rodzaje śrub do felg stalowych

Dobór śrub do felg stalowych to kluczowy element bezpiecznej jazdy samochodem. Na rynku dostępnych jest kilka podstawowych rodzajów śrub, różniących się głównie wymiarami i typem osadzenia. Każdy model samochodu wymaga odpowiednio dobranych elementów mocujących.

Śruby do felg stalowych możemy podzielić ze względu na rodzaj łba, długość oraz średnicę gwintu. Najpopularniejsze są śruby z łbem sześciokątnym o rozmiarze 17 lub 19 mm. W niektórych modelach stosuje się również śruby z łbem stożkowym lub kulistym.

  • Śruby standardowe - najpopularniejszy typ, stosowany w większości felg stalowych (M12x1.5)
  • Śruby pływające - umożliwiają korektę rozstawu otworów do 2mm
  • Śruby z kołnierzem - zapewniają dodatkową powierzchnię przylegania
  • Śruby z zabezpieczeniem - chronią przed kradzieżą kół

Osadzenie śrub - stożkowe czy kuliste?

Typ osadzenia śruby ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa mocowania koła. Wymiary śrub do felg stalowych muszą być idealnie dopasowane do typu gniazda w feldze. Osadzenie stożkowe zapewnia większą powierzchnię styku między śrubą a felgą. W przypadku osadzenia kulistego, punkt styku jest mniejszy.

Sprawdzenie rodzaju osadzenia jest proste. Wystarczy przyłożyć linijkę lub ołówek do gniazda w feldze. Jeśli przylega na całej długości - mamy osadzenie stożkowe.

Aby sprawdzić typ osadzenia w warunkach domowych, należy dokładnie oczyścić gniazdo śruby. Następnie przyłożyć do niego sztywny, prosty przedmiot. Brak prześwitów oznacza osadzenie stożkowe.

Czytaj więcej: Gelenda: Luksusowy SUV Mercedes, Który Podbił Świat

Parametry techniczne śrub do felg stalowych

Przy wyborze jakich śrub do felg stalowych potrzebujemy, kluczowe są trzy parametry: średnica gwintu, skok gwintu oraz długość. Te wartości muszą być zgodne ze specyfikacją producenta samochodu. Właściwe wymiary zapewnią bezpieczny montaż koła.

Model samochodu Średnica x skok Długość śruby
VW, Audi, Skoda M14 x 1,5 27-28 mm
Ford, Opel M12 x 1,5 26-27 mm
BMW, Mercedes M12 x 1,25 28-30 mm

Jak zmierzyć śrubę do felgi stalowej?

Zdjęcie Jak właściwie dobrać śruby do felg stalowych - poradnik bezpiecznej wymiany

Parametry śrub do felgi najłatwiej zmierzyć za pomocą suwmiarki. Średnicę gwintu mierzymy w najszerszym miejscu gwintu. Długość śruby mierzymy od spodu łba do końca gwintu.

Skok gwintu można zmierzyć, licząc ilość zwojów na określonym odcinku. Na długości 10 mm policzmy ilość wypukłości gwintu. Następnie dzielimy 10 przez ilość zwojów, otrzymując skok gwintu.

Do dokładnego pomiaru potrzebujemy suwmiarki oraz miarki. W przypadku pomiaru skoku gwintu przyda się również lupa.

Dobór odpowiedniej długości śrub

Dobór śrub do felg stalowych wymaga szczególnej uwagi przy doborze długości. Zbyt krótka śruba nie zapewni odpowiedniej ilości zwojów w piaście koła.

Zbyt długa śruba może uszkodzić piastę lub tarcze hamulcową. Optymalna długość zapewnia 8-10 pełnych zwojów gwintu w piaście.

  1. Śruba powinna wkręcać się minimum na 8 pełnych obrotów
  2. Długość śruby musi być dostosowana do grubości felgi
  3. Po dokręceniu gwint nie może wystawać poza piastę

Moment dokręcania śrub do felg stalowych

Prawidłowy moment dokręcenia śrub do felg stalowych jest kluczowy dla bezpieczeństwa. Zbyt słabe dokręcenie może skutkować poluzowaniem koła. Zbyt mocne może uszkodzić gwint lub zerwać śrubę.

Dokręcanie należy wykonywać stopniowo, na krzyż. Najpierw wstępnie dokręcamy wszystkie śruby, następnie dokręcamy je kluczem dynamometrycznym z odpowiednim momentem.

Rozmiar śruby Moment dokręcania (Nm)
M12 x 1.25 90-110
M12 x 1.5 110-120
M14 x 1.5 120-140

Błędy przy doborze śrub do felg stalowych

Najczęstszym błędem przy doborze śrub do felg jest ignorowanie typu osadzenia. Użycie śrub o niewłaściwym stożku lub kuli może prowadzić do poluzowania koła. Nieprawidłowe osadzenie powoduje nierównomierne rozłożenie sił podczas jazdy.

Kolejnym poważnym błędem jest stosowanie śrub o niewłaściwej długości. Zbyt krótkie śruby nie zapewnią odpowiedniej wytrzymałości połączenia. Zbyt długie mogą uszkodzić piastę lub hamulce.

Wykorzystanie śrub bez określonych parametrów technicznych stanowi duże zagrożenie. Jakie śruby do felg stalowych wybrać, powinno zawsze określać się na podstawie dokumentacji technicznej pojazdu.

Unikaj zakupu śrub od nieznanych producentów. Stosuj wyłącznie certyfikowane części zamienne.

Wymiana śrub w felgach stalowych

Wymiana śrub do felg stalowych wymaga odpowiedniego przygotowania i narzędzi. Przed rozpoczęciem prac należy zabezpieczyć samochód przed stoczeniem. Demontaż starej śruby rozpoczynamy od poluzowania jej przy opuszczonym kole.

Nową śrubę należy wkręcać ręcznie przez pierwsze kilka obrotów. Zbyt wczesne użycie narzędzi może spowodować przekoszenie gwintu. Końcowe dokręcenie wykonujemy kluczem dynamometrycznym.

Do wymiany śrub potrzebujemy: klucza dynamometrycznego, odpowiedniego klucza nasadowego, podnośnika samochodowego oraz podstawek zabezpieczających. Warto też mieć pod ręką środek penetrujący do zardzewiałych śrub.

Bezpieczeństwo przy montażu felg stalowych

Przed montażem śrub do felg stalowych sprawdź stan gwintów w piaście. Uszkodzony gwint wymaga naprawy przed montażem nowych śrub.

Wszystkie śruby muszą być tego samego typu i producenta. Mieszanie różnych rodzajów śrub jest niedopuszczalne.

Po pierwszych 50 kilometrach jazdy należy sprawdzić moment dokręcenia śrub. Regularna kontrola stanu śrub powinna odbywać się co 10 000 kilometrów. Kontrolę momentu dokręcenia przeprowadzamy również po każdej wymianie kół.

Pamiętaj o sprawdzeniu momentu dokręcenia przed dłuższą trasą. W przypadku wykrycia luzu natychmiast dokręć śruby zalecanym momentem. Wymień śruby przy zauważeniu jakichkolwiek uszkodzeń gwintu lub powierzchni przylegania.

Bezpieczna wymiana śrub - klucz do stabilnej jazdy

Właściwy dobór śrub do felg stalowych to podstawa bezpieczeństwa na drodze. Kluczowe parametry to rodzaj osadzenia (stożkowe lub kuliste), odpowiednia średnica i skok gwintu oraz precyzyjnie dobrana długość śruby.

Prawidłowy montaż wymaga użycia klucza dynamometrycznego i dokręcenia śrub zalecanym momentem. Wartości te różnią się w zależności od modelu samochodu - od 90 do 140 Nm. Zawsze sprawdzaj moment dokręcenia po pierwszych 50 kilometrach jazdy.

Pamiętaj o regularnej kontroli stanu śrub i momentu ich dokręcenia co 10 000 kilometrów. Wymień śruby natychmiast, gdy zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia gwintu lub powierzchni przylegania. Bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów zależy od tych niepozornych elementów.

Źródło:

[1]

https://srubydofelg.pl/jak-dobrac-srube-/

[2]

https://proserwis.info/sruby-nakretki-felg-warto-wiedziec/

[3]

https://magazyn.ceneo.pl/artykuly/sruby-do-felg-aluminiowych

Najczęstsze pytania

Nie zaleca się stosowania tych samych śrub do obu typów felg. Felgi aluminiowe wymagają specjalnych śrub z podkładką, które chronią powierzchnię felgi przed uszkodzeniem. Śruby do felg stalowych mają inne parametry osadzenia i długości, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy.

Stan śrub w felgach stalowych powinien być kontrolowany przy każdej sezonowej wymianie opon oraz co 10 000 kilometrów. Należy zwrócić uwagę na oznaki korozji, uszkodzenia gwintu oraz sprawdzić moment dokręcenia. W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości, śruby należy wymienić na nowe.

Zbyt długie śruby mogą ocierać o elementy układu hamulcowego, powodując ich uszkodzenie. Dodatkowo, wystające śruby są bardziej narażone na korozję i mogą utrudniać prawidłowe osadzenie koła. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do poluzowania się koła podczas jazdy.

Wymiana śrub w felgach stalowych jest możliwa do wykonania samodzielnie, ale wymaga odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Kluczowe jest zachowanie właściwego momentu dokręcania oraz dokładne sprawdzenie parametrów nowych śrub. W razie wątpliwości, lepiej powierzyć to zadanie profesjonalnemu warsztatowi.

Luzowanie się śrub może być spowodowane niewłaściwym momentem dokręcenia, uszkodzeniem gwintu, korozją lub niedopasowanymi parametrami śrub. Często przyczyną jest też brak regularnej kontroli i dokręcania. Problem może również wynikać z uszkodzenia powierzchni felgi w miejscu osadzenia śruby.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak pomalować felgi aluminiowe i uniknąć kosztownych błędów - poradnik
  3. Bus zabudowa camper - jak stworzyć własny dom na kołach krok po kroku
  4. Jakie usterki najczęściej występują w samochodach Mitsubishi?
  5. Zobacz ile kosztuje alternator w 2024 - ceny, porównanie i regeneracja
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły