Jak uniknąć uszkodzenia auta i opon podczas podjeżdżania pod krawężnik

Jak uniknąć uszkodzenia auta i opon podczas podjeżdżania pod krawężnik
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski17.02.2024 | 5 min.

Podjeżdżanie pod krawężnik to codzienne wyzwanie dla kierowców, szczególnie w mieście. Choć wydaje się to prozaiczne, nieprawidłowe pokonywanie krawężników może prowadzić do kosztownych uszkodzeń auta i opon. W tym artykule dowiesz się, jak bezpiecznie podjeżdżać pod krawężnik, aby uniknąć niepotrzebnych strat. Przekonasz się, że wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad, by ochronić swój samochód i opony przed uszkodzeniami podczas codziennej jazdy po mieście.

Wolne podjeżdżanie pod krawężnik pod kątem

Podjeżdżając pod krawężnik, należy robić to powoli i pod możliwie dużym kątem. Im wolniej będziemy się zbliżać do krawężnika, tym mniejsze siły działają na auto i opony. Duży kąt sprawia natomiast, że koła wspinają się łagodnie, a nie uderzają w krawężnik pod kątem prostym.

Gdy kąt jest zbyt mały, zwiększa się ryzyko ześlizgnięcia koła z krawężnika, co może doprowadzić do uszkodzenia opony i zarysowania felgi. Dlatego warto zadbać o odpowiedni kąt, aby zminimalizować szkody.

Optymalna prędkość przy podjeżdżaniu

Prędkość podjeżdżania do krawężnika powinna być jak najmniejsza - im wolniej, tym lepiej dla auta i opon. Przy większej prędkości rośnie siła uderzenia kół w krawężnik, co zwiększa ryzyko uszkodzeń.

Dodatkowo przy wolnym podjeżdżaniu mamy więcej czasu na precyzyjne ustawienie kół i uniknięcie uderzenia w krawężnik pod złym kątem.

Optymalne ciśnienie w oponach przy podjeżdżaniu

Bardzo istotne przy podjeżdżaniu do krawężników jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Jeśli jest zbyt niskie, opony tracą sprężystość i rośnie ryzyko ich uszkodzenia przy kontakcie z krawężnikiem.

Optymalne ciśnienie zapewnia natomiast oponom odpowiednią sztywność i zmniejsza prawdopodobieństwo uderzenia felgą o krawężnik. Dlatego przed jazdą po mieście warto sprawdzić ciśnienie i dopompować opony do zalecanych wartości.

Regularna kontrola ciśnienia

Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie, najlepiej przed każdą dłuższą podróżą. W codziennej jeździe po mieście warto kontrolować ciśnienie przynajmniej raz w miesiącu.

Pozwoli to na bieżąco korygować ciśnienie i zapewni oponom optymalną sprężystość oraz bezpieczeństwo podczas pokonywania krawężników i innych nierówności.

Czytaj więcej: Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!

Jak zminimalizować uszkodzenia auta przy parkowaniu

Aby zminimalizować uszkodzenia auta podczas parkowania na krawężniku, należy parkować dwoma kołami na krawężniku, a nie jednym. obciąża to w mniejszym stopniu elementy zawieszenia i nie powoduje skręcania nadwozia.

Dodatkowo przy parkowaniu równolegle do krawężnika koła powinny być skręcone maksymalnie w jego stronę. Pozwoli to zminimalizować kąt wjazdu i zjeździe z krawężnika, chroniąc zawieszenie.

Warto też podczas parkowania nie zbliżać się zbyt blisko do poprzedzającego auta, aby mieć miejsce na łagodne wjechanie na krawężnik i zjazd z niego.

Zmniejszenie obciążenia auta przed pokonaniem krawężnika

Jak uniknąć uszkodzenia auta i opon podczas podjeżdżania pod krawężnik

Gdy krawężnik jest wysoki, a nasze auto nisko zawieszone, można zmniejszyć obciążenie pojazdu, prosząc pasażerów o chwilowe opuszczenie auta. Każdy dodatkowy kilogram zmniejsza nacisk na zawieszenie i opony, ułatwiając pokonanie krawężnika.

Warto też przed podjazdem wysprzątać auto z niepotrzebnych przedmiotów, aby zredukować masę pojazdu. Dobrze sprawdzą się tutaj organizery do bagażnika, pozwalające uporządkować i zabezpieczyć rzeczy.

Optymalizacja załadunku

Aby zmniejszyć obciążenie auta, bagaż i cięższe przedmioty powinny być rozmieszczone równomiernie na całej powierzchni bagażnika lub półek. Pozwoli to obniżyć środek ciężkości i równomiernie rozłożyć masę.

Unikanie ostrych skrętów kierownicą przy krawężniku

Bardzo ważne, aby podczas pokonywania krawężnika nie wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą. Ostre skręcanie kołami przy krawężniku zwiększa ryzyko uszkodzenia opon i obręczy kół.

Należy więc prowadzić auto płynnie, bez nerwowych szarpnięć, płynnie wjeżdżając i zjeżdżając z krawężnika. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych uszkodzeń podwozia.

Regularna kontrola zawieszenia po pokonywaniu krawężników

Systematyczne przeglądy zawieszenia są ważne zwłaszcza w samochodach często poruszających się po mieście i pokonujących krawężniki. Regularnie należy sprawdzać stan amortyzatorów, stabilizatorów i wahaczy.

Warto zwrócić uwagę na wycieki oleju, luzy na przegubach i inne niepokojące objawy. W razie potrzeby należy wymienić zużyte elementy, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Solidne zawieszenie w dobrym stanie technicznym pozwoli łagodnie absorbować uderzenia o krawężniki i ograniczy ryzyko uszkodzeń auta oraz opon.

Podsumowanie

Podjeżdżanie pod krawężnik jest nieodłącznym elementem jazdy po mieście. Aby uniknąć kosztownych uszkodzeń auta i opon, należy to robić powoli, pod odpowiednim kątem i ze zwróceniem uwagi na prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Warto też regularnie kontrolować stan techniczny zawieszenia. Przestrzegając kilku prostych zasad podczas pokonywania krawężników, można bezpiecznie poruszać się po mieście i cieszyć dobrą kondycją swojego auta.

Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł pomoże Ci unikać typowych uszkodzeń i zwiększy świadomość na temat właściwego podjeżdżania pod krawężniki. Pamiętaj, że ostrożność i dobre praktyki za kierownicą pozwolą zachować pełną sprawność Twojego auta na dłużej.

Najczęstsze pytania

Najlepiej podjeżdżać do krawężnika z jak najmniejszą prędkością, maksymalnie kilku kilometrów na godzinę. Wolna jazda pozwala precyzyjnie ustawić koła i zminimalizować siłę uderzenia.

W przypadku wysokiego krawężnika w autach nisko zawieszonych może to być dobry pomysł. Zmniejszenie obciążenia auta ułatwia jego podjazd i chroni zawieszenie.

W warunkach miejskich, przy częstym pokonywaniu krawężników, ciśnienie powinno być sprawdzane przynajmniej raz w miesiącu i korygowane do zalecanych wartości.

Tak, parkowanie na krawężniku jednym kołem obciąża nadwozie i zwiększa ryzyko jego uszkodzenia. Dwa koła rozkładają obciążenie.

Przy codziennej jeździe po mieście i pokonywaniu krawężników stan amortyzatorów i wahaczy należy sprawdzać przynajmniej raz w roku lub co 15 tys. km.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Renowacja i kolekcjonowanie klasycznych aut - wszystko co musisz wiedzieć
  4. Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!
  5. Jak zadbać o bezpieczeństwo i działanie urządzeń? Sprawdź konieczne czynności konserwacyjne
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły