Blokada na koło: kiedy zakładać i ile kosztuje zdjęcie?

Blokada na koło: kiedy zakładać i ile kosztuje zdjęcie?
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz28.12.2023 | 4 min.

Blokada na koło to dotkliwa kara dla kierowcy, który źle zaparkował. Niestety wielu z nas spotkało się z taką sytuacją. W artykule wyjaśniamy, kiedy policja lub straż miejska może założyć blokadę na koło samochodu, jak wygląda procedura jej zdejmowania i ile kosztuje interwencja oraz ewentualny mandat. Dowiesz się również, czy można samodzielnie ściągnąć blokadę i jakie są tego konsekwencje. Zapraszam do lektury!

Kiedy można założyć blokadę na koło

Blokadę na koło może założyć policja lub straż miejska, gdy auto jest źle zaparkowane. Dokładnie reguluje to art. 130a Kodeksu drogowego. Przepis ten dotyczy m.in. usuwania pojazdów z drogi oraz blokad kół.

Zgodnie z tym artykułem, blokadę można założyć, gdy auto zostało pozostawione w miejscu, gdzie jest to zabronione, ale nie utrudnia ruchu ani nie zagraża bezpieczeństwu. Na przykład na chodniku, ścieżce rowerowej, w strefie zamieszkania czy na przejściu dla pieszych.

Dlaczego policja stosuje blokady kół

Istnieją dwa główne powody, dla których funkcjonariusze decydują się na założenie blokady zamiast od razu wypisać mandat:

  • Skrócenie procedury mandatowej - kierowca musi wezwać policję lub straż miejską na miejsce, aby zdjęła blokadę. Wtedy funkcjonariusz może od razu nałożyć grzywnę.
  • Dodatkowa kara - kierowca nie może odjechać i musi czekać na przyjazd służb.

Warto jednak pamiętać, że nałożenie mandatu nie jest obowiązkowe. Czasami blokadę zdejmuje się tylko z upomnieniem.

Procedura zdjęcia blokady z koła samochodu

Aby zdjąć blokadę z koła, należy:

  1. Zadzwonić pod numer telefonu z kartki wetkniętej za wycieraczkę.
  2. Podać dokładną lokalizację pojazdu lub numer rejestracyjny.
  3. Poczekać na przyjazd funkcjonariuszy.

Sam dojazd policji i zdjęcie blokady są bezpłatne. Nie ma też ustalonej kwoty "za zdjęcie blokady". Trzeba natomiast liczyć się z koniecznością zapłaty mandatu.

Wysokość mandatu za złe parkowanie

Mandaty za nieprawidłowe parkowanie zaczynają się od 100 zł. Ich górna granica to nawet 800 zł w przypadku parkowania:

  • w strefie zamieszkania: 300-800 zł
  • na chodniku lub ścieżce rowerowej: 300-500 zł
  • na przejściu dla pieszych lub przed nim: 300-500 zł
  • na miejscu dla niepełnosprawnych bez karty parkingowej: 800 zł

Czytaj więcej: Jak jeździć autem zimą? 9 porad dla bezpieczeństwa na drodze

Samodzielne usuwanie blokady z koła - konsekwencje

Czy można samodzielnie ściągnąć blokadę z koła? Prawo tego wprost nie zabrania. Jednak wiąże się to z pewnymi konsekwencjami.

Po pierwsze - jeśli uszkodzimy blokadę, odpowiadamy za zniszczenie mienia. Trzeba też koniecznie zwrócić ją właścicielowi, czyli policji lub straży miejskiej.

Nieoddanie blokady grozi zarzutem kradzieży! W skrajnych przypadkach to nawet do 5 lat więzienia. Dlatego lepiej nie ryzykować samodzielnego demontażu.

Samodzielne zdjęcie blokady Możliwe konsekwencje
Uszkodzenie blokady Odpowiedzialność za zniszczenie mienia
Nieoddanie blokady Zarzut kradzieży i do 5 lat więzienia

Ile kosztuje interwencja policji ws. zdjęcia blokady

Jak już wspomniano, sam dojazd patrolu i ściągnięcie blokady z koła są bezpłatne. Jedyne koszty to ewentualny mandat za wykroczenie drogowe.

Jeśli jednak doszło do uszkodzenia blokady lub kierowca odmówił przyjęcia mandatu, sprawa może trafić do sądu. Wówczas oprócz grzywny trzeba liczyć się z dodatkowymi opłatami sądowymi.

Najlepiej unikać sytuacji, które mogą skończyć się blokadą na kołach. Prawidłowe parkowanie pozwoli zaoszczędzić czas, nerwy i pieniądze.

Miejmy nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule pomogą w razieproblemów z nieprawidłowym zaparkowaniem samochodu. Warto jednak pamiętać, żeprzestrzeganie przepisów drogowych pozwala uniknąć takich kłopotliwych sytuacji.

Podsumowanie

W artykule omówiliśmy kwestię blokad na koła, które są dotkliwą karą dla kierowców łamiących przepisy. Dowiedzieliśmy się, kiedy policja lub straż gminna może je zakładać oraz jaka jest procedura ich zdejmowania.

Przypomniano, że blokady nakładane są w celu usprawnienia egzekwowania mandatów oraz ukarania kierowcy, który będzie musiał poczekać na patrol interweniujący. Samo zdjęcie blokady jest bezpłatne, ale trzeba się liczyć z grzywną.

Omówiono też konsekwencje samodzielnego demontażu blokady. Choć prawo tego wprost nie zabrania, to jednak grozi odpowiedzialnością karną. Dlatego zdecydowanie odradza się podejmowanie takich działań.

Mamy nadzieję, że informacje tu zawarte będą pomocne w razie problemów z parkowaniem. Warto jednak przypomnieć, że przestrzeganie przepisów pozwoli ich uniknąć.

Najczęściej zadawane pytania

Blokadę na koło może założyć policja lub straż miejska, jeśli auto zostało źle zaparkowane w sposób utrudniający ruch lub zagrażający bezpieczeństwu.

Sam dojazd patrolu i zdjęcie blokady są bezpłatne. Należy się jednak liczyć z koniecznością zapłaty mandatu w wysokości od 100 do 800 zł w zależności od rodzaju wykroczenia.

Prawo tego nie zabrania, ale grozi to odpowiedzialnością za zniszczenie mienia lub nawet zarzutem kradzieży. Dlatego samodzielny demontaż jest ryzykowny i nie jest zalecany.

Należy zadzwonić na numer z kartki za wycieraczką, podać lokalizację pojazdu i numer rejestracyjny oraz poczekać na patrol, który zdejmie blokadę. Trzeba się liczyć z mandatem.

Najlepszym sposobem jest przestrzeganie przepisów i prawidłowe parkowanie. Pozwoli to zaoszczędzić czas, pieniądze oraz uniknąć stresujących sytuacji związanych z blokadą.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Renowacja i kolekcjonowanie klasycznych aut - wszystko co musisz wiedzieć
  3. Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!
  4. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
  5. Jak zadbać o tapicerkę skórzaną w aucie?
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły