Sprawne i właściwie dobrane tarcze hamulcowe zapewniają prawidłową pracę układu hamulcowego. Gdy dopadnie je zużycie, należy wymienić je na nowe możliwie szybko, aby odzyskać skuteczność hamowania. Wybór odpowiednich tarcz może jednak wzbudzać wśród kierowców wątpliwości, czy aby na pewno decydują się na rozwiązanie dopasowane do ich potrzeb. Jakie rodzaje tarcz są przeznaczone do poszczególnych zastosowań i jakich producentów warto brać pod uwagę w trakcie wyboru?
Rodzaje tarcz hamulcowych – podział ze względu na zastosowanie
Podstawowym rozwiązaniem są pełne tarcze hamulcowe, nazywane czasem monolitycznymi. Są wykonane z jednego elementu metalu, przez co ich cena jest najniższa wśród wszystkich rodzajów tarcz. Zapewniają dobrą skuteczność hamowania, chociaż ich przeznaczeniem jest przede wszystkim spokojna jazda miejska i samochody o niewysokiej mocy. Z uwagi na zabudowaną konstrukcję mają ograniczoną możliwość w odprowadzaniu ciepła, przez co przy częstych i mocnych hamowaniach mogą mieć tendencję do przegrzewania i przyspieszonego zużycia.
Tarcze wentylowane są złożone z dwóch elementów oddzielonych pustą przestrzenią. Dzięki temu są bardziej odporne na temperatury występujące przy mocniejszych hamowaniach z wyższej prędkości. Dlatego lepiej sprawdzą się w autach użytkowanych na trasach i autostradach oraz cechują się wyższą odpornością na zużycie.
Tarcze nawiercane/nacinane są wykorzystywane w samochodach sportowych. W efekcie zapewniają najwyższą skuteczność podczas dynamicznej jazdy. Dzięki nacięciom i nawierceniom skutecznie odprowadzają nadmiar temperatury i umożliwiają mocne i gwałtowne hamowania. Przy spokojnej jeździe mogą być jednak niedogrzane, przez co nie spełnią swojej funkcji należycie. Wywołują również szybsze zużycie klocków hamulcowych.
Najbardziej zaawansowane rozwiązanie to tarcze węglowo-ceramiczne. Cechują się szczególnie wysoką ceną, ale zapewniają przy tym wyjątkową skuteczność hamowania i są najbardziej odporne na przegrzewanie. Wykorzystuje się je przede wszystkim w najdroższych samochodach sportowych oraz luksusowych SUV-ach.
Jakie marki warto wziąć pod uwagę podczas wyboru tarcz hamulcowych?

Marka ATE jest uznawana za producenta wysokiej jakości tarcz w dopasowanych cenach. W jej ofercie można znaleźć m.in. tarcze ATE 24.0125-0158.1 przeznaczone do samochodów osobowych grupy VAG. Jej produkty cechują się dobrą odpornością na zużycie i nie powodują nadmiernego zabrudzenia. Mają przy tym odpowiednią skuteczność hamowania, co zapewnia optymalną pracę układu hamulcowego.
Bosch to znany producent części samochodowych, w tym podzespołów układu hamulcowego. Tarcze hamulcowe Bosch stanowią powszechny wybór dzięki niewygórowanej cenie i dobrej jakości.
Brembo to jedna z najbardziej rozpoznawanych marek dostarczających podzespoły układu hamulcowego. Jako jeden z liderów branży, Brembo oferuje szeroki wybór modeli w różnych konfiguracjach. Dzięki temu tarcze Brembo mogą zostać wykorzystane w autach do codziennej jazdy, autach sportowych i wyczynowych, a także np. w samochodach dostawczych.
Febi Bilstein to jeden z najbardziej uznanych producentów części zamiennych. Tarcze tej marki charakteryzują się dopasowaniem do wymagań i standardów obowiązujących w samochodach różnych marek. W efekcie mogą zaoferować trwałość i skuteczność.
Tarcze marki TRW stanowią dobry wybór ze względu na korzystną relację ceny do jakości. Marka czerpie z wieloletniego doświadczenia – jej historia sięga początków XX wieku. Przez ten czas firma wprowadziła innowacyjne rozwiązania, które pozwoliły zwiększyć bezpieczeństwo jazdy, w tym bezpieczeństwo hamowania. W jej ofercie można znaleźć zarówno części OEM, jak i zamienniki, jak np. tarcze TRW DF4464S.
Zimmerman bywa określany jako producent premium, co potwierdza wysoką jakość tarcz tej marki. Dzięki temu mogą one zapewnić skuteczność i bezpieczeństwo. W ofercie marki można znaleźć szeroki wybór produktów o wysokich możliwościach – opatentowane wzory na tarczach nacinanych i nawiercanych przekładają się skuteczne odprowadzanie ciepła i zachowanie parametrów nawet podczas wyjątkowo dynamicznej jazdy.