Koło tylne 28 cali: jak wybrać idealne do Twojego roweru?

Koło tylne 28 cali: jak wybrać idealne do Twojego roweru?
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz19 listopada 2024 | 6 min

Koło tylne 28 cali stanowi standardowe wyposażenie wielu popularnych typów rowerów. To uniwersalny rozmiar, który świetnie sprawdza się w rowerach miejskich, trekkingowych i szosowych. Jego średnica 622 mm (700C) zapewnia optymalną kombinację komfortu jazdy i wydajności.

Dostępne w różnych wariantach materiałowych - od lekkiego aluminium po wytrzymałą stal - koła te można dostosować do indywidualnych potrzeb. Ceny wahają się od 70 do 500 zł, zależnie od specyfikacji i producenta.

Najważniejsze informacje:
  • Uniwersalne zastosowanie w większości typów rowerów
  • Dostępność różnych rodzajów piast (wolnobiegowe, z dynamem, tarczowe)
  • Szeroki wybór materiałów wykonania (aluminium, stal)
  • Duża rozpiętość cenowa dopasowana do różnych budżetów
  • Kompatybilność z popularnymi systemami hamulcowymi
  • Dostępność u większości znanych producentów rowerowych

Czym charakteryzuje się koło tylne 28 cali?

Koło tylne 28 cali to standardowy wymiar odpowiadający średnicy 622 mm, znany również jako koło rowerowe 700C. Ten uniwersalny rozmiar zapewnia optymalną równowagę między szybkością a komfortem jazdy. Dzięki takiej średnicy uzyskujemy lepszą prędkość toczenia przy zachowaniu stabilności prowadzenia.

Koło 28 cali świetnie sprawdza się zarówno w rowerach miejskich, jak i trekkingowych czy szosowych. Jest kompatybilne z większością popularnych systemów hamulcowych, w tym V-brake i tarczowych.

  • Średnica zewnętrzna: 622 mm (system 700C)
  • Uniwersalna kompatybilność z różnymi systemami hamulcowymi
  • Szeroki wybór opon o różnej szerokości
  • Optymalna prędkość toczenia
  • Wysoka stabilność podczas jazdy

Rodzaje piast w kołach tylnych 28 cali

Piasty wolnobiegowe są najpopularniejszym rozwiązaniem w rowerach miejskich i rekreacyjnych. Oferują prostą konstrukcję i łatwą konserwację.

Piasty z dynamem umożliwiają zasilanie oświetlenia rowerowego podczas jazdy. Generują energię elektryczną bez dodatkowych baterii, co jest szczególnie przydatne w dłuższych trasach.

Piasty tarczowe zapewniają najwyższą skuteczność hamowania w każdych warunkach. Świetnie sprawdzają się w rowerach gravelowych i trekkingowych pokonujących trudniejsze trasy.

Jak wybrać odpowiednią piastę do swojego roweru?

Wybierając piastę, należy przede wszystkim uwzględnić rodzaj posiadanego systemu hamulcowego. Warto też wziąć pod uwagę planowany styl jazdy - do miasta sprawdzą się prostsze rozwiązania, a do wymagających tras potrzebne będą wytrzymalsze konstrukcje. Kluczowa jest również kompatybilność z posiadaną obręczą rowerową 28.

Regularne smarowanie łożysk piasty przedłuży jej żywotność i zapewni płynną pracę. Wykonuj tę czynność co najmniej raz na sezon.

Czytaj więcej: Ramki na małe tablice rejestracyjne - jak wybrać idealne do auta?

Materiały stosowane w produkcji kół 28 cali

Aluminium i stal to dwa główne materiały wykorzystywane w produkcji felg 28 cali. Aluminium charakteryzuje się mniejszą wagą i lepszą odpornością na korozję. Stal zapewnia większą wytrzymałość, ale jest cięższa. Oba materiały różnią się także ceną - aluminiowe koła są zwykle droższe. Wybór zależy głównie od planowanego zastosowania i budżetu.

Aluminium Stal
Lekkie Cięższa
Odporne na korozję Wymaga zabezpieczenia antykorozyjnego
Droższe Tańsza
Średnia wytrzymałość Wysoka wytrzymałość

Ile kosztuje koło tylne 28 cali?

Zdjęcie Koło tylne 28 cali: jak wybrać idealne do Twojego roweru?

Ceny kół tylnych 28 wahają się od 70 do 500 zł. Podstawowe modele z piastą wolnobiegową kosztują 70-150 zł, podczas gdy zaawansowane konstrukcje z piastami typu dynamo lub tarczowymi mogą kosztować nawet 500 zł.

Na cenę wpływa przede wszystkim rodzaj zastosowanej piasty i materiał wykonania. Producent i marka również mają znaczący wpływ na końcową cenę. Dodatkowe funkcje, jak system łożysk uszczelnianych, również podnoszą koszt.

Popularne marki i modele kół 28 cali

BIKELAND oferuje szeroką gamę kół tylnych 28, od podstawowych modeli po zaawansowane z piastami Shimano. Ich produkty charakteryzują się dobrym stosunkiem jakości do ceny.

KROSS produkuje wytrzymałe koła trekkingowe 28 z wolnobiegiem, idealne do codziennej jazdy. Wyróżniają się solidnym wykonaniem i 32 otworami pod szprychy.

SHIMANO WH-RS100 to profesjonalne koło szosowe, cenione za wysoką jakość wykonania i aerodynamiczny profil. Jest lekkie i sztywne, co przekłada się na świetne osiągi podczas jazdy.

Zastosowanie kół 28 cali w różnych typach rowerów

W rowerach miejskich koła 28 cali najczęściej występują z piastami planetarnymi lub dynamo. Zapewniają komfort podczas codziennej jazdy po mieście.

Rowery trekkingowe wykorzystują wzmocnione koła tylne 28 ze względu na większe obciążenia podczas jazdy. Sprawdzają się zarówno na asfalcie, jak i na szutrowych drogach.

W rowerach szosowych i gravelowych kluczowa jest lekkość i aerodynamika kół 28 cali. Stosuje się tu zaawansowane konstrukcje z piastami tarczowymi lub szosowymi. Często wykorzystuje się też specjalne profile aerodynamiczne dla zmniejszenia oporu powietrza.

Jak dobrać idealne koło tylne 28 cali?

Przy wyborze koła tylnego 28 najpierw określ typ posiadanego roweru i styl jazdy. Sprawdź kompatybilność z systemem hamulcowym swojego roweru. Weź pod uwagę własną wagę i planowane obciążenie roweru. Zwróć uwagę na jakość łożysk i liczbę otworów pod szprychy. Upewnij się, że wybrane koło mieści się w twoim budżecie.

  • Wybór zbyt lekkiego koła do ciężkiego roweru trekkingowego
  • Ignorowanie kompatybilności z systemem hamulcowym
  • Zakup najtańszej opcji bez względu na planowane użytkowanie
  • Niedopasowanie liczby otworów szprych do posiadanych szprych

Montaż i konserwacja koła tylnego 28 cali

Montaż koła tylnego 28 wymaga odpowiedniego ustawienia w hakach ramy i wycentrowania. Należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe napięcie szprych. Właściwe dokręcenie nakrętek osi jest kluczowe dla bezpieczeństwa.

Regularna konserwacja obejmuje kontrolę napięcia szprych co 500-1000 km. Łożyska piasty powinny być smarowane minimum raz w sezonie. Należy regularnie sprawdzać stan powierzchni hamowania. Stan techniczny koła warto kontrolować przed każdą dłuższą trasą.

Jak często należy serwisować koło tylne?

Podstawowy przegląd koła tylnego 28 zaleca się wykonywać co 1000-1500 kilometrów lub raz na sezon. Pełny serwis piasty powinien być przeprowadzany raz w roku.

O zużyciu koła świadczą luzy w piaście i nierównomierna powierzchnia hamowania. Wyraźne bicie koła na boki lub piszczenie podczas jazdy to sygnały do natychmiastowej kontroli. Zużyte łożyska objawiają się charakterystycznym szmerem podczas kręcenia kołem.

Co warto zapamiętać o kołach tylnych 28 cali?

Koło tylne 28 cali to uniwersalny wybór pasujący do większości popularnych typów rowerów. Jego standardowa średnica 622 mm (700C) zapewnia idealne połączenie wydajności i komfortu jazdy, niezależnie czy wybierzesz rower miejski, trekkingowy czy szosowy.

Przy wyborze zwróć szczególną uwagę na rodzaj piasty i materiał wykonania. Aluminiowe koła rowerowe 700C są lżejsze i bardziej odporne na korozję, podczas gdy stalowe oferują większą wytrzymałość przy niższej cenie. Budżet 70-500 zł pozwala znaleźć odpowiednie koło do twoich potrzeb.

Pamiętaj o regularnej konserwacji - kontroluj napięcie szprych, smaruj łożyska i sprawdzaj stan powierzchni hamowania. Właściwa pielęgnacja koła tylnego 28 znacząco wydłuży jego żywotność i zapewni bezpieczną jazdę przez wiele sezonów.

Źródło:

[1]

https://www.rowerowaholandia.pl/akcesoria-i-czesci/kola-rowerowe-i-czesci-kol/kola-rowerowe-28-cali

[2]

https://peleton.pl/czesci-rowerowe/kola/do-roweru-28-cali/

[3]

https://torpedo24.pl/tylne-c-32_159_192.html

[4]

https://allegro.pl/listing?string=ko%C5%82o+tylne+28

[5]

https://bike-project.pl/pl/c/kola-28/236

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jaki kolor felg najlepiej pasuje do srebrnego auta: przewodnik eksperta
  3. Bus zabudowa camper - jak stworzyć własny dom na kołach krok po kroku
  4. Jakie usterki najczęściej występują w samochodach Mitsubishi?
  5. Z czego składa się alternator: kompletna budowa i rola komponentów
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły