Lakierowanie zderzaka - poradnik krok po kroku

Lakierowanie zderzaka - poradnik krok po kroku
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz03.09.2023 | 6 min.

Lakierowanie zderzaka to precyzyjna praca wymagająca odpowiednich umiejętności, narzędzi i materiałów. Choć może wydawać się prostą czynnością, w rzeczywistości jest złożonym procesem obejmującym wiele kroków - od przygotowania powierzchni, poprzez dobór i nakładanie lakieru, aż po montaż wypolerowanego elementu. Poniższy poradnik krok po kroku pomoże osiągnąć profesjonalny efekt lakierowania zderzaka w warunkach domowych.

Przygotowanie zderzaka do lakierowania

Demontaż zderzaka

Pierwszym krokiem jest demontaż zderzaka z samochodu. Należy odkręcić wszystkie śruby i wkręty mocujące element do karoserii, uważając aby nie uszkodzić lakieru wokół. Często konieczne jest także odpięcie instalacji elektrycznej, np. czujników parkowania. Demontaż wymaga wprawy i odpowiednich narzędzi - dobrym rozwiązaniem są nasadki do śrub z grzechotką i długim ramieniem. Zdemontowany zderzak należy położyć na miękkiej powierzchni by nie porysować lakieru.

Szlifowanie powierzchni

Kolejnym etapem jest przygotowanie powierzchni zderzaka do nałożenia nowego lakieru. Używając drobnego papieru ściernego (np. P400-P600) należy dokładnie przeszlifować cały element, aby usunąć ewentualne rysy, odpryski i pozostałości poprzedniej powłoki lakierniczej. Szlifowanie wykonuje się ruchami kolistymi, systematycznie zmieniając kierunek pracy. Przy pionowych powierzchniach pomocna będzie oscylacyjna szlifierka kątowa. Cały proces wymaga dużej dokładności i cierpliwości.

Odtłuszczanie i oczyszczanie

Po przeszlifowaniu zderzak musi zostać bardzo dokładnie odtłuszczony i oczyszczony. Służą do tego specjalne środki czyszczące oraz tampony. Trzeba dotrzeć do każdego zakamarka, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia i pozostałości tłuszczu, kurzu i pyłu ściernego. Inaczej nowy lakier nie będzie dobrze przylegał do podłoża, a efekt końcowy okaże się nieudany. Oczyszczanie warto wykonać dwukrotnie, aby mieć pewność idealnie przygotowanej powierzchni.

Dobór odpowiedniego lakieru

Rodzaje lakierów samochodowych

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów lakierów samochodowych, które różnią się składem i właściwościami. Do lakierowania elementów z tworzyw sztucznych, takich jak zderzaki, odpowiednie będą: - Lakier akrylowy - charakteryzuje się dobrą rozlewnością, szybkim czasem schnięcia i trwałością. Jest stosunkowo tani i łatwy w aplikacji. - Lakier uretanowy - cechuje go wysoka odporność na zarysowania i warunki atmosferyczne. Dobrze kryje i daje głęboki połysk. Wymaga jednak większych umiejętności przy nakładaniu.

Kolor lakieru

Najlepiej dobrać lakier w kolorze identycznym jak oryginalna powłoka lakiernicza. Można skorzystać z kodu lakieru z tabliczki znamionowej lub oznaczenia producenta. Często konieczne będzie zmieszanie kilku odcieni w odpowiednich proporcjach, aby precyzyjnie odwzorować kolor. Alternatywnie można zaproponować lakier w innym, modnym odcieniu jako ciekawy akcent stylistyczny.

Połysk lakieru

Lakier należy dobrać także pod względem połysku - zazwyczaj matowy, satynowy lub w wysokim połysku. Lakier matowy kryje niedoskonałości i rysy, satynowy daje efekt aksamitny, natomiast wysoki połysk podkreśla głębię koloru. Dobór w dużej mierze zależy od upodobań i stylu samochodu.

Lakierowanie zderzaka

Warunki lakierowania

Lakierowanie najlepiej wykonywać w dobrze wietrzonym pomieszczeniu, najlepiej lakierni lub warsztacie, w temperaturze 15-25°C. Konieczna jest dobra wentylacja, ponieważ opary lakierowe są szkodliwe dla zdrowia. Zaleca się używanie maski z filtrem i okularów ochronnych. Lakiernię warto zabezpieczyć folią, w zasięgu 3-5 m od lakierowanego elementu.

Nakładanie podkładu

Przed lakierowaniem właściwym na całą powierzchnię zderzaka należy nałożyć cienką warstwę podkładu - zapobiegnie to odciąganiu składników lakieru przez podłoże. Podkład w proszku zaleca się rozcieńczyć i nakładać pistoletem natryskowym, natomiast w aerozolu można nakładać bezpośrednio z puszki. Warstwa powinna być cienka i równomierna.

Lakierowanie właściwe

Kolejnym krokiem jest lakierowanie właściwe - nałożenie 2-3 warstw lakieru w odstępach zgodnych z instrukcją producenta. Lakier nanosi się krzyżowymi pasami z odległości ok. 20-30 cm, unikając zacieków. Przy wysokim połysku zaleca się dodatkowe wypolerowanie powierzchni po zakończeniu schnięcia. Dla uzyskania najlepszego efektu często konieczne jest odpowiednie wymaskowanie sąsiednich elementów taśmą malarską.

Suszenie nowej powłoki lakierniczej

Suszenie powietrzne

Najprostszym sposobem jest suszenie powietrzne w temperaturze pokojowej. Wiąże się jednak z długim czasem schnięcia - zazwyczaj kilka dni w przypadku lakierów akrylowych. Należy unikać kontaktu zderzaka z kurzem i zabrudzeniami.

Suszenie promiennikiem IR

Znacznie szybsze, choć wymagające specjalistycznego sprzętu jest suszenie promiennikiem podczerwieni. Promiennik należy ustawić w odległości 50-70 cm od lakierowanej powierzchni i sukcesywnie przemieszczać, aby równomiernie nagrzewał lakier.

Wygrzewanie w kabinie lakierniczej

Najszybszą metodą utwardzania powłoki lakierowej jest wygrzewanie w kabinie lakierniczej w temperaturze 60-80°C. Lakier utwardza się wówczas w ciągu 1-2 godzin. Metoda wymaga jednak dostępu do profesjonalnej infrastruktury warsztatowej.

Montaż wypolerowanego zderzaka

Sprawdzenie pasowania

Przed montażem należy sprawdzić dokładne pasowanie zderzaka do karoserii, porównując zdemontowany element. Szczeliny i odstępy między zderzakiem a karoserią powinny być identyczne z obu stron.

Dokręcenie śrub mocujących

Zderzak mocuje się w odwrotnej kolejności niż przy demontażu, dokręcając wszystkie śruby i wkręty z wyczuciem właściwego momentu. Należy zwracać uwagę, aby nie przekręcić śrub i nie uszkodzić gwintów.

Sprawdzenie luzów i szczelin

Na koniec należy dokładnie sprawdzić wszystkie luzu oraz szczeliny i w razie potrzeby wyregulować ustawienie zderzaka. Teraz można podziwiać efekt profesjonalnego lakierowania wykonanego własnoręcznie!

Podsumowanie

Lakierowanie zderzaka samodzielnie w warunkach domowych jest możliwe, choć wymaga wprawy, cierpliwości i dostępu do odpowiednich materiałów. Kluczowe jest przygotowanie powierzchni przez dokładne szlifowanie i odtłuszczanie. Równie istotny jest wybór wysokiej jakości lakieru w odpowiednim kolorze i połysku. Lakierowanie zderzaka krok po kroku, zgodnie z instrukcją, pozwoli uzyskać efekt profesjonalnej powłoki lakierniczej. Montaż wypolerowanego elementu do samochodu wymaga precyzji i dbałości o detale.

Najczęściej zadawane pytania

Podstawowe narzędzia to pistolet lakierniczy, szlifierki, pilniki, pędzle oraz komplet kluczy. Przydatne będą też środki czyszczące, maska i okulary ochronne.

Przy suszeniu powietrznym ok. 2-5 dni. Suszenie promiennikiem IR skraca ten czas do kilku godzin. Jeszcze szybsze jest utwardzanie w kabinie lakierniczej.

Zdecydowanie tak. Gruntowanie podkładem polepsza przyczepność lakieru do podłoża i zapobiega odciąganiu składników przez tworzywo zderzaka.

Najpierw dokładnie przeszlifować papierem ściernym, a następnie odtłuścić specjalnymi środkami. Bardzo ważne jest, aby powierzchnia była idealnie czysta.

Najlepiej udać się do sklepu z lakierami z kodem lakieru z tabliczki samochodu. Sprzedawca dobierze odpowiedni odcień lub zmiesza kilka lakierów.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  3. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  4. Pozycjonowanie strony w Google
  5. Jak zadbać o tapicerkę skórzaną w aucie?
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

NaprawaJak samodzielnie naprawić stukanie w zawieszeniu?

Samodzielna naprawa stukającego zawieszenia nie jest trudna. Aby to zrobić, należy zdiagnozować źródło hałasu, wymienić lub naprawić uszkodzone elementy jak amortyzatory, stabilizatory, wahacze i wyregulować geometrię zawieszenia. Regularne przeglądy pozwolą uniknąć poważniejszych i kosztownych usterek.