Napęd 4x4 z przekładnią rozdzielczą - wszystko co musisz wiedzieć o AWD

 Napęd 4x4 z przekładnią rozdzielczą - wszystko co musisz wiedzieć o AWD
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz12 października 2023 | 7 min

W dzisiejszych czasach coraz więcej kierowców szuka samochodów z napędem na cztery koła. Jedną z najpopularniejszych technologii jest tutaj napęd 4x4 z przekładnią rozdzielczą, zwany też AWD (All Wheel Drive). W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest AWD, jak działa i jakie ma zalety w porównaniu do klasycznego napędu 4x4.

Czym jest napęd 4x4 z przekładnią rozdzielczą?

Napęd AWD to układ napędowy, w którym moc silnika przekazywana jest na wszystkie koła pojazdu za pomocą skrzyni rozdzielczej. Dzięki temu koła poruszają się z taką samą prędkością, co zapewnia dobrą trakcję i przyczepność niezależnie od warunków. W przeciwieństwie do klasycznego napędu 4x4, gdzie kierowca ręcznie załącza napęd na obie osie, system AWD działa automatycznie i stale rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś.

Skrzynia rozdzielcza w AWD przekazuje więcej mocy na tę oś, która w danym momencie ma lepszą przyczepność. Dzięki temu auto zyskuje lepszą kontrolę i stabilność nawet w trudnych warunkach drogowych. Układ AWD sprawdza się zarówno na śliskich, zaśnieżonych drogach, jak i podczas jazdy terenowej po bezdrożach.

Jak działa system AWD z przekładnią rozdzielczą?

Sercem układu AWD jest właśnie skrzynia rozdzielcza, zwana też centralnym mechanizmem różnicowym. Składa się ona z kilku elementów:

  • Wielopłytkowego sprzęgła, które przenosi moment obrotowy z silnika na wały napędowe.
  • Mechanizmu różnicowego o zmiennym rozdziale momentu obrotowego, który dzieli moc pomiędzy przednią i tylną oś.
  • Półosi napędowych łączących skrzynię rozdzielczą z kołami.

Komputer sterujący analizuje prędkość obrotową poszczególnych kół za pomocą czujników. Gdy wykryje różnicę w prędkości obrotowej między osiami (co oznacza poślizg któregoś z kół), automatycznie zmienia rozdział momentu obrotowego, przekazując więcej mocy na oś z lepszą przyczepnością.

Dzięki temu układ AWD reaguje w czasie rzeczywistym na zmieniające się warunki i zapewnia optymalną trakcję. Kierowca nie musi martwić się o manualne przełączanie napędu 4x4.


Czytaj więcej: Naprawa układu turbodoładowania - turbo i kompresor

Kiedy lepiej wybrać AWD zamiast 4x4?

Napęd 4x4 z przekładnią rozdzielczą AWD ma szereg zalet w porównaniu do klasycznego napędu 4x4:

  • Lepsza trakcja i stabilność samochodu dzięki automatycznemu, płynnemu działaniu.
  • Brak konieczności ręcznego przełączania trybów jazdy 4x4.
  • Niższe zużycie paliwa w normalnych warunkach drogowych.
  • Większy komfort jazdy bez szarpania i hałasu w układzie napędowym.

Dlatego dla większości kierowców, którzy nie planują regularnej jazdy ekstremalną w trudnym terenie, lepszym rozwiązaniem będzie wybór auta z AWD.

Klasyczny mechaniczny napęd 4x4 ma natomiast przewagę w bardzo trudnych warunkach terenowych, gdzie wymagana jest maksymalna trakcja. Stosowany jest więc głównie w samochodach terenowych i rajdowych.

Na czym polega różnica między 4x4 a AWD?

 Napęd 4x4 z przekładnią rozdzielczą - wszystko co musisz wiedzieć o AWD

Główne różnice pomiędzy klasycznym napędem 4x4 a systemem AWD z przekładnią rozdzielczą to:

  • 4x4 - mechaniczny napęd załączany ręcznie przez kierowcę, stały podział 50:50 mocy między osiami.
  • AWD - automatyczny, sterowany elektronicznie napęd o zmiennym rozdziale mocy między osiami w zależności od warunków.

Ponadto AWD cechuje się większą płynnością działania, lepszym przyspieszeniem i mniejszym zużyciem paliwa od porównywalnego napędu 4x4. System 4x4 lepiej sprawdza się natomiast w ekstremalnych warunkach terenowych.

Jakie są zalety i wady napędu AWD?

Główne zalety napędu AWD:

  • Lepsza trakcja i stabilność auta na mokrych, śliskich nawierzchniach.
  • Dobra przyczepność podczas jazdy w trudnym terenie (błoto, śnieg).
  • Płynna, bezstopniowa regulacja rozdziału mocy między osiami.
  • Szybsze przyspieszenie dzięki lepszemu wykorzystaniu mocy silnika.
  • Brak konieczności ręcznego przełączania trybów jazdy.

Główne wady AWD:

  • Wyższa cena zakupu i koszty eksploatacji niż w przypadku klasycznego napędu.
  • Większe zużycie paliwa przy stałym załączeniu napędu AWD.
  • Konieczność okresowej wymiany oleju w przekładni rozdzielczej.
  • Skomplikowana budowa układu AWD - awarie mogą być kosztowne w naprawie.

Które samochody mają napęd 4x4 z przekładnią rozdzielczą?

Napęd AWD stosowany jest obecnie w wielu modelach samochodów osobowych i SUV, między innymi:

  • Audi Quattro
  • BMW xDrive
  • Mazda AWD
  • Mitsubishi S-AWC
  • Nissan All Mode 4x4-i
  • Subaru Symmetrical AWD
  • Toyota Dynamic Torque Control AWD
  • Volkswagen 4Motion

Warto sprawdzić dostępne konfiguracje napędu AWD w danym modelu, gdyż producenci stosują różne warianty tej technologii.

Jak dbać o układ AWD w samochodzie?

Aby zapewnić bezawaryjną pracę oraz pełną funkcjonalność napędu AWD, należy pamiętać o kilku zasadach:

  • Regularnie kontrolować i wymieniać olej w przekładni rozdzielczej zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Używać wyłącznie identycznych opon o tej samej bieżnikowaniu na wszystkich kołach.
  • Nie holować samochodu z uniesionymi kołami, aby nie uszkodzić mechanizmu AWD.
  • Reagować od razu na niepokojące odgłosy z układu przeniesienia napędu.
  • Regularnie diagnozować układ AWD w autoryzowanym serwisie.

Przestrzeganie tych zasad pozwoli cieszyć się bezawaryjną eksploatacją napędu AWD przez długie lata.

Czy warto dopłacić za AWD w aucie?

Wybór pomiędzy samochodem z AWD i klasycznym napędem na jedną oś zależy od preferencji i potrzeb kierowcy. Napęd AWD z pewnością zapewnia lepszą trakcję i bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach drogowych. Dla wielu osób jest to kluczowe kryterium przy wyborze nowego auta.

Z drugiej strony, AWD zwiększa koszty zakupu i eksploatacji samochodu. Dla kierowców poruszających się głównie w mieście lub łagodnych warunkach klimatycznych, dopłata do napędu AWD może być niepotrzebna.

Ostateczna decyzja zależy więc od indywidualnych potrzeb. Jeśli zależy nam na maksymalnej stabilności i trakcji w trudnych warunkach, warto rozważyć dopłatę do sprawdzonego napędu AWD. W pozostałych przypadkach napęd na jedną oś może być wystarczający.

Podsumowanie

Napęd 4x4 z przekładnią rozdzielczą AWD łączy zalety automatycznej pracy i płynnego rozdziału mocy z doskonałą trakcją na wszystkich kołach. Dla większości kierowców to optymalne rozwiązanie, zapewniające bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach drogowych. Mimo wyższych kosztów eksploatacji, napęd AWD może być dobrą inwestycją dla osób ceniących stabilność i przyczepność auta.

Najczęstsze pytania

4x4 to klasyczny mechaniczny napęd na cztery koła, AWD wykorzystuje elektronicznie sterowaną skrzynię rozdzielczą do automatycznego przekazywania mocy na wszystkie koła.

Systemy AWD stosują m.in. Subaru, Audi, BMW, Volkswagen, Toyota, Nissan. Dostępność zależy od wersji wyposażenia.

Przy załączonym napędzie AWD zużycie paliwa jest wyższe niż w trybie jazdy na jednej osi. W normalnych warunkach różnica jest niewielka.

Należy kontrolować olej w mechanizmach, stosować identyczne opony i regularnie diagnozować układ AWD w serwisie.

Dzięki lepszej stabilności i trakcji napęd AWD zwiększa bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach drogowych i terenowych.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły