Olej silnikowy - Jak dobrać odpowiedni rodzaj, normę jakości i częstotliwość wymiany?

 Olej silnikowy - Jak dobrać odpowiedni rodzaj, normę jakości i częstotliwość wymiany?
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz28.10.2023 | 5 min.

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania i długowieczności naszego samochodu. W niniejszym artykule wyjaśnimy, jakie są rodzaje olejów silnikowych, jak interpretować normy jakości oraz jak często należy wykonywać wymianę oleju.

Jakie są rodzaje olejów silnikowych?

Oleje silnikowe dzielimy przede wszystkim ze względu na ich lepkość, czyli gęstość płynu. Podstawowy podział to oleje mineralne (grupy I-III) oraz oleje syntetyczne (grupa IV-V):

  • Oleje mineralne - uzyskiwane są z ropy naftowej. Mają dobrą smarność ale gorszą płynność w niskich temperaturach.
  • Oleje syntetyczne - produkowane w procesie syntezy chemicznej. Charakteryzują się wysoką stabilnością w skrajnych temperaturach.

Kolejny podział olejów opiera się na klasach lepkości oznaczanych liczbą przed literą W. Im wyższa liczba, tym olej jest bardziej gęsty. Przykładowo 5W to olej rzadszy niż 15W.

Który olej silnikowy wybrać do mojego samochodu?

Wybierając olej należy kierować się zaleceniami producenta samochodu zawartymi w instrukcji obsługi. Znajdziemy tam informację jaką klasę lepkości oraz jakie dodatkowe specyfikacje jakościowe powinien spełniać olej.

Najczęściej spotykane oznaczenia olejów to np.:

  • 5W-30 - olej mineralny o lepkości 5W w niskich temperaturach i 30 w wysokich
  • 10W-40 - olej mineralny o szerszym zakresie lepkości
  • 5W-40 - olej syntetyczny o podobnej lepkości lecz lepszych właściwościach


Czytaj więcej: Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego? Prosta procedura kontroli oleju w samochodzie

Co oznaczają normy jakości olejów silnikowych np. 5W-30?

Normy jakości olejów takie jak ACEA czy API określają minimalne wymagania w zakresie parametrów fizykochemicznych i eksploatacyjnych oleju. Nowsze normy są bardziej rygorystyczne od starszych.

Przykładowo norma API SN oznacza olej spełniający wymagania API dla silników benzynowych produkowanych od 2010 roku. Z kolei ACEA C2 świadczy o przeznaczeniu oleju do silników diesla wyprodukowanych od 2004 roku.

Jak sprawdzić jakość oleju w samochodzie?

 Olej silnikowy - Jak dobrać odpowiedni rodzaj, normę jakości i częstotliwość wymiany?

Jakość oleju w samochodzie możemy sprawdzić na kilka sposobów:

  • Kolor oleju - im ciemniejszy, tym więcej zanieczyszczeń i produktów zużycia.
  • Lepkość oleju - wraz ze starzeniem lepkość oleju wzrasta.
  • Badanie oleju - profesjonalna ocena w laboratorium.

Najlepiej jednak regularnie wymieniać olej zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Jak często wymieniać olej silnikowy w samochodzie?

Zalecana częstotliwość wymiany oleju zależy od typu oleju, warunków eksploatacji i zaleceń producenta samochodu. Typowe interwały to:

  • Olej mineralny - 10-30 tys. km lub 1-2 lata
  • Olej syntetyczny - 30-60 tys. km lub 2-3 lata
  • Olej najwyższej jakości - nawet 60-100 tys. km

W trudnych warunkach eksploatacji (krótkie trasy, duże obciążenie) zaleca się skrócić te odstępy. Należy także regularnie kontrolować poziom oleju.

Jakie są zalecane interwały wymiany dla różnych olejów?

Przykładowe zalecane interwały wymiany dla popularnych olejów to:

  • 5W-30 mineralny - 10-20 tys. km / 1 rok
  • 10W-40 mineralny - 15-30 tys. km / 1-2 lata
  • 5W-40 syntetyczny - 30-50 tys. km / 2-3 lata
  • 0W-40 syntetyczny - nawet 60-100 tys. km / 3-5 lat

Im lepsza jakość oleju, tym rzadsza wymiana. Należy jednak zawsze kierować się zaleceniami producenta samochodu.

Jaki olej silnikowy poleca producent mojego samochodu?

Zalecany rodzaj oraz lepkość oleju znajdziemy zawsze w instrukcji obsługi naszego samochodu. Wystarczy sprawdzić rozdział dotyczący płynów eksploatacyjnych.

Często podane są tam dwie klasy lepkości oleju, np. 5W-30 lub 5W-40. Oznacza to, że możemy zastosować jeden z tych olejów według własnego uznania.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na zalecane normy jakości oleju takie jak API czy ACEA, które gwarantują odpowiednią specyfikację oleju.

Ile kosztuje wymiana oleju silnikowego w warsztacie?

Średnie ceny wymiany oleju silnikowego w warsztacie samochodowym wynoszą:

  • Olej + filtr - 150-250 zł
  • Robocizna - 50-150 zł
  • Razem - około 200-400 zł

Do tego należy doliczyć cenę samego oleju silnikowego - średnio od 50 do 150 zł za litr w zależności od jego rodzaju i marki.

Wybierając warsztat, porównajmy więc nie tylko cenę usługi ale i koszt oleju w danym miejscu. Zawsze warto też kierować się opiniami innych kierowców.

Podsumowanie

Podsumowując, właściwy dobór oleju silnikowego ma kluczowe znaczenie dla trwałości i niezawodności naszego samochodu. Kierujmy się zawsze zaleceniami producenta co do typu i lepkości oleju. Regularnie kontrolujmy jego poziom i wymieniajmy w zalecanych odstępach czasu lub przebiegu. W ten sposób zapewnimy optymalną pracę silnika przez długie lata.

Najczęściej zadawane pytania

Z reguły olej mineralny wymieniamy co 10-20 tys. km lub raz do roku, syntetyczny co 30-60 tys. km lub 2-3 lata. Nowoczesne oleje najwyższej jakości nawet co 60-100 tys. km lub 3-5 lat. Zawsze kierujmy się zaleceniami producenta.

Tak, stosowanie oleju lepszej jakości i wyższej klasy jest zawsze bezpieczne dla silnika i wydłuża jego żywotność.

Reputacyjne marki oleju to m.in. Shell, Castrol, Mobil, Total. Kupujmy je w sprawdzonych sklepach motoryzacyjnych lub serwisach samochodowych.

To między innymi wycieki oleju, nadmierne zużycie oleju, spadek mocy silnika, problem z uruchomieniem zimnego silnika.

Tak, badanie oleju daje rzetelną informację o jego faktycznym stanie technicznym i pozwala ocenić optymalny czas wymiany.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Renowacja i kolekcjonowanie klasycznych aut - wszystko co musisz wiedzieć
  4. Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły