Rayton-Fissore Magnum to włoski luksusowy SUV produkowany w latach 1985-1998. Powstał jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku na pojazdy typu Range Rover. Zaprojektowany przez Toma Tjaardę. Auto łączyło elegancki design z możliwościami terenowymi. Początkowo planowane dla wojska. Szybko stało się popularnym wyborem wśród cywilnych użytkowników. W ciągu 18 lat wyprodukowano około 6000 egzemplarzy.
Najważniejsze informacje:- Ekskluzywny SUV z włoskim rodowodem
- Produkcja trwała od 1985 do 1998 roku
- Dostępny z różnymi silnikami (4-, 6- i 8-cylindrowymi)
- Luksusowe wykończenie wnętrza włoską skórą
- Zaawansowany system napędu na cztery koła
- 1200 sztuk sprzedano w USA pod nazwą Laforza
- Wykorzystywany przez włoskie służby porządkowe
- Długość pojazdu: 4750 mm
Historia powstania włoskiego SUV-a
Rayton Fissore Magnum zadebiutował w 1984 roku jako innowacyjny projekt włoskiej firmy motoryzacyjnej. Powstał w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie luksusowymi pojazdami terenowymi w Europie. Marka chciała stworzyć auto, które połączy włoski styl z praktycznością.
Pierwsze prototypy Rayton Fissore Magnum powstały w ścisłej współpracy z wojskiem. Konstruktorzy skupili się na stworzeniu wytrzymałej konstrukcji. Testy terenowe potwierdziły potencjał pojazdu.
Za projekt nadwozia odpowiadał uznany designer Tom Tjaarda, znany z pracy dla Ferrari i Fiata. Jego charakterystyczny styl nadał włoskiemu SUV-owi Rayton Fissore ponadczasową elegancję.
Włoska odpowiedź na Range Rovera
Samochód terenowy Rayton Fissore pozycjonowany był jako luksusowa alternatywa dla Range Rovera. Wyróżniał się włoskim designem i wysoką jakością wykończenia. Cena plasowała go w segmencie premium.
Na rynku europejskim Rayton Fissore Magnum konkurował z Mercedesem G-Class i BMW X5. Oferował unikalne połączenie terenowych możliwości z miejską elegancją. Przyciągał klientów szukających ekskluzywnego SUV-a.
- Charakterystyczna, włoska stylistyka nadwozia
- Zaawansowany napęd na cztery koła
- Luksusowe wykończenie wnętrza
- Szeroka gama silników
- Unikatowa pozycja rynkowa
Czytaj więcej: Czerwony Fiat 125p: Historia i Fakty o Kultowym Polskim Aucie
Specyfikacja techniczna Magnuma
Rayton Fissore Magnum specyfikacja obejmowała solidną konstrukcję ramową. Auto otrzymało niezależne zawieszenie wszystkich kół.
Długość: | 4750 mm |
Szerokość: | 1800 mm |
Wysokość: | 1760 mm |
Rozstaw osi: | 2720 mm |
Stały napęd na cztery koła zapewniał doskonałe właściwości terenowe. Seryjnie montowano mechaniczną skrzynię biegów.
System przeniesienia napędu wykorzystywał centralne sprzęgło wielopłytkowe. Zapewniało to optymalny rozdział momentu obrotowego.
Dostępne jednostki napędowe
Podstawową jednostką był czterocylindrowy silnik o pojemności 2.5 litra. Topową wersję napędzał ośmiocylindrowy silnik V8.
W ofercie znajdował się też ekonomiczny turbodiesel. Jednostka wysokoprężna cieszyła się popularnością w Europie.
Najmocniejsza wersja osiągała 100 km/h w 8.5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła 180 km/h. Zużycie paliwa było typowe dla tej klasy pojazdów.
Luksusowe wnętrze włoskiego SUV-a
Kabina Rayton Fissore Magnum oferowała przestrzeń dla pięciu osób. Fotele obszywano najwyższej jakości włoską skórą.
Deska rozdzielcza łączyła funkcjonalność z elegancją. Wykorzystano szlachetne materiały wykończeniowe.
Bagażnik oferował pojemność 500 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa znacząco się zwiększała.
- Skórzana tapicerka
- Klimatyzacja
- Elektrycznie sterowane szyby
- System audio premium
- Podgrzewane fotele
- Szyberdach
Komfort i bezpieczeństwo
Auto wyposażono w hydrauliczne wspomaganie kierownicy. ABS był dostępny w standardzie. System zapobiegania poślizgowi można było dokupić.
Pasywne bezpieczeństwo zapewniała wzmocniona konstrukcja nadwozia. Poduszki powietrzne montowano opcjonalnie. Hamulce tarczowe znajdowały się na wszystkich kołach.
Wnętrze wykończono drewnem i aluminium. Każdy egzemplarz był ręcznie składany.
Produkcja i sprzedaż
Rayton Fissore Magnum historia produkcji obejmuje 18 lat. W tym czasie powstało około 6000 egzemplarzy. Szczyt produkcji przypadł na późne lata 80.
Głównym rynkiem zbytu były Włochy i Francja. Do USA wyeksportowano 1200 sztuk. Niewielka seria trafiła do krajów Bliskiego Wschodu.
Auto montowano w fabryce w Cherasco. Każdy egzemplarz przechodził szczegółową kontrolę jakości.
Amerykańska wersja Laforza
Laforza Magnum SUV to nazwa pod którą sprzedawano auto w USA. Amerykańska wersja otrzymała silnik V8 od Forda.
Sprzedaż w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto w 1989 roku. Import zakończono w 1993 roku.
Amerykańska specyfikacja różniła się detalami wykończenia. Zmieniono również zestaw wskaźników na amerykańskie jednostki. Dodano wymagane prawem elementy bezpieczeństwa.
Dziedzictwo modelu
Rayton Fissore Magnum przetarł szlaki dla luksusowych SUV-ów w Europie. Pokazał, że auto terenowe może być ekskluzywne. Wpłynął na rozwój tego segmentu rynku.
Model udowodnił potencjał małych producentów. Połączył włoski design z praktycznością. Zdobył uznanie wymagających klientów.
Dziś Rayton Fissore Magnum to poszukiwany klasyk. Stanowi ważny rozdział w historii włoskiej motoryzacji.
Rayton Fissore Magnum - luksusowa perła motoryzacji lat 80.
Rayton Fissore Magnum zapisał się w historii jako pionierski projekt łączący luksus z terenowymi możliwościami. Wyprodukowany w zaledwie 6000 egzemplarzach, stał się ekskluzywnym wyborem dla wymagających klientów. Ten włoski SUV udowodnił, że samochody terenowe mogą oferować najwyższy poziom wykończenia i komfortu.
Wyjątkowość włoskiego SUV-a Rayton Fissore potwierdzała szeroka gama silników, w tym potężne V8, oraz ręcznie wykańczane wnętrze ze szlachetnych materiałów. Auto eksportowano do USA jako Laforza Magnum SUV, gdzie znalazło 1200 nabywców. To pokazuje międzynarodowy potencjał tej konstrukcji.
Dziś samochód terenowy Rayton Fissore pozostaje symbolem włoskiej myśli technicznej i designu lat 80. Jego wpływ na rozwój segmentu luksusowych SUV-ów jest niepodważalny, a rzadkość modelu czyni go pożądanym klasykiem dla kolekcjonerów.