Tuning silników to niezwykle popularny trend wśród fanów motoryzacji. Daje on możliwość zwiększenia osiągów i poprawy właściwości jezdnych samochodu bez konieczności wymiany jednostki napędowej na droższą i mocniejszą. Jednym z najczęściej modyfikowanych silników jest benzynowy 1.2 TSI stosowany w wielu modelach koncernu Volkswagen. Ten niewielki, doładowany silnik ma ogromny potencjał tuningu i przy odpowiednich modyfikacjach można znacząco poprawić jego osiągi. W niniejszym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym modyfikacjom tej jednostki napędowej.
Modyfikacje elektroniczne silnika TSI
Chip tuning
Chip tuning, inaczej chiptuning, to jedna z najprostszych i najtańszych metod zwiększenia mocy silnika 1.2 TSI. Polega na przeprogramowaniu sterownika silnika, dzięki czemu można zmienić fabryczne parametry pracy jednostki. Nowe oprogramowanie pozwala między innymi na podniesienie ciśnienia doładowania, wzmocnienie wtrysku paliwa, zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu oraz zmianę ogranicznika prędkości obrotowej. Taka modyfikacja oprogramowania bez ingerencji w sam silnik pozwala uzyskać zwykle wzrost mocy od 10 do nawet 40 KM w zależności od zastosowanego chipa.
Zmiana oprogramowania sterownika
Kolejnym sposobem elektronicznej modyfikacji jednostki 1.2 TSI jest całkowita zmiana fabrycznego sterownika silnika na nowy, najlepiej pochodzący od renomowanych firm tuningu. Umożliwia to precyzyjne dostrojenie wszystkich parametrów pracy silnika i turbosprężarki, dzięki czemu można uzyskać znaczny wzrost osiągów przy jednoczesnym zachowaniu niezawodności i trwałości jednostki. Nowoczesne sterowniki tuningu pozwalają nawet na zmianę parametrów w czasie rzeczywistym za pomocą pilota.
Optymalizacja parametrów pracy
Oprócz chipowania i wymiany sterownika, istnieje jeszcze możliwość precyzyjnego dostrojenia fabrycznego sterownika za pomocą profesjonalnych narzędzi diagnostycznych. Tunerzy potrafią wydobyć z jednostki dodatkową moc poprzez optymalizację takich parametrów jak doładowanie, wtrysk paliwa, kąt zapłonu, obroty maksymalne i wiele innych. Wymaga to jednak sporej wiedzy i doświadczenia.
Modyfikacje mechaniczne jednostki TSI
Wymiana elementów dolotowych
Kolejnym krokiem w tuningu 1.2 TSI są modyfikacje mechaniczne samego silnika. Dobrym pomysłem jest wymiana fabrycznego kolektora dolotowego i króćców dolotowych na większe średnice pochodzące od renomowanych producentów. Zwiększa to swobodny przepływ powietrza do cylindrów, a tym samym redukuje straty i pozwala silnikowi oddychać pełną piersią.
Wymiana tłoków i korbowodów
Kolejną metodą zwiększenia wydajności silnika 1.2 TSI jest wymiana tłoków na większe średnice z lepszymi pierścieniami oraz zastosowanie mocniejszych korbowodów. Pozwala to na bezpieczne podniesienie mocy i momentu obrotowego jednostki. Należy jednak pamiętać o dopasowaniu odpowiednich panewek korbowych.
Lepsze chłodzenie silnika
Wraz ze wzrostem osiągów rośnie temperatura pracy silnika 1.2 TSI, dlatego warto zadbać o lepsze chłodzenie poprzez zastosowanie większego chłodnicy oleju i/lub dodatkowego chłodnicy międzystopniowego. Pozwoli to utrzymać optymalną temperaturę nawet przy zwiększonej mocy.
Poprawa wydajności turbosprężarki
Zmiana turbiny i sprężarki
Sercem jednostki 1.2 TSI jest turbosprężarka, więc tunerzy skupiają się na poprawie jej sprawności. Dobrym posunięciem jest wymiana fabrycznej turbiny i sprężarki na model o większej wydajności. Pozwala to zwiększyć ciśnienie doładowania i przepustowość powietrza.
Zmiana nastaw parametrów pracy
Poza wymianą podzespołów, warto również zoptymalizować oprogramowanie sterujące turbosprężarką. Precyzyjna kalibracja parametrów takich jak ciśnienie doładowania, prędkość turbiny czy czas reakcji pozwoli w pełni wykorzystać potencjał nowej turbosprężarki.
Poprawa chłodzenia i smarowania
Należy zadbać o właściwą cyrkulację oleju w obrębie turbosprężarki, stosując mocniejszą pompę olejową oraz wydajniejszy chłodnicz oleju. Zapewni to optymalną temperaturę pracy i wydłuży żywotność tego kluczowego podzespołu.
Modyfikacje układu wydechowego
Lepszy kolektor i rury wydechowe
Modyfikacja układu wydechowego pozwoli zredukować opory przepływu spalin i tym samym zwiększyć moc silnika 1.2 TSI. Dobrym posunięciem będzie wymiana kolektora i rur wydechowych na większe średnice wykonane z lepszych materiałów.
Zmiana parametrów pracy układu
Warto również zmodyfikować nastawy pracy układu wydechowego - czas otwarcia zaworów recyrkulacji spalin czy parametry pracy sondy lambda. Pozwoli to zoptymalizować pracę silnika z nowym układem wydechowym.
Dodanie sportowego wydechu
Ostatnim etapem modyfikacji układu wydechowego może być montaż lekkiego sportowego wydechu z wkładami katalitycznymi. Poprawi to osiągi i dźwięk silnika, choć kosztem większej emisji spalin.
Poprawa jakości paliwa i smarowania
Dodatki uszlachetniające paliwo
Aby wycisnąć maksimum z zmodyfikowanego silnika 1.2 TSI, należy zadbać o najwyższą jakość paliwa. Pomocne będą dodatki uszlachetniające benzynę, poprawiające jej parametry i czyszczące układ zasilania.
Lepszy olej i filtr oleju
Należy również zastosować olej silnikowy o wyższej klasie lepkości, np. 5W40 zamiast 5W30. Pomoże w tym też dobry filtr oleju utrzymujący czystość oleju. Zapewni to lepsze smarowanie przy wyższych obciążeniach.
Częstsza wymiana płynów
Warto też skrócić okresy między wymianami oleju i innych płynów eksploatacyjnych. Przy intensywnej eksploatacji i wysokich osiągach płyny szybciej się zużywają i tracą właściwości.
Zwiększenie wytrzymałości podzespołów
Wzmocnienie wału korbowego
Aby zmodyfikowany, mocniejszy silnik 1.2 TSI był trwały i niezawodny, należy wzmocnić newralgiczne elementy. Dobrym posunięciem jest wzmocnienie wału korbowego poprzez szlifowanie i nawęglanie.
Mocniejsze łożyska i panewki
Warto również zastosować wytrzymalsze łożyska korbowe i panewki główne wału korbowego. Zapewni to płynną i bezawaryjną pracę przy wyższych obciążeniach.
Wzmocnienie układu chłodzenia
Na koniec dobrze jest wzmocnić układ chłodzenia poprzez montaż większej chłodnicy, mocniejszej pompy wodnej i wentylatora. Pozwoli to kontrolować temperaturę przy zwiększonej mocy silnika.
Podsumowując, tuning silnika 1.2 TSI to szeroki wachlarz modyfikacji od prostego chipowania po kompleksowe zmiany mechaniczne i elektroniczne. Przy odpowiedniej wiedzy i doświadczeniu można z tej niewielkiej jednostki wydobyć znacznie więcej mocy i momentu obrotowego. Jednak każda modernizacja wymaga indywidualnego podejścia i precyzyjnego doboru modułów. Tylko wtedy tuning 1.2 TSI będzie skuteczny i bezpieczny zarówno dla silnika, jak i portfela właściciela.
Podsumowanie
Tuning silnika 1.2 TSI to niezwykle wdzięczny obiekt do modyfikacji. Nawet niewielkie zmiany potrafią znacząco zwiększyć moc i moment obrotowy tej jednostki. Kluczowe jest jednak rozsądne podejście do tematu i wybór odpowiednich modyfikacji dopasowanych do potrzeb i możliwości. Zbyt agresywny tuning niesie ze sobą ryzyko problemów z niezawodnością i trwałością silnika. Dlatego lepiej powierzyć przeróbki fachowcom i nie oszczędzać na kluczowych komponentach. Właściwie zmodyfikowany silnik 1.2 TSI z pewnością dostarczy wiele radości z dynamicznej jazdy przez długie lata.
Najczęstsze pytania
Jaką moc można uzyskać z 1.2 TSI po tuningu?
Przy rozsądnych modyfikacjach realnie można podnieść moc z około 110 KM do 140-160 KM. Przy bardziej ekstremalnym tuningu szczytowe osiągi mogą sięgać nawet 180-200 KM.
Czy warto chipować 1.2 TSI?
Tak, chip tuning to dobry początek przygody z tym silnikiem. Pozwala tanio i bezpiecznie zyskać dodatkowe 20-40 KM mocy przy niewielkich nakładach.
Jakie elementy mechaniczne najlepiej wymienić?
Kluczowe to turbosprężarka, elementy dolotowe i układ wydechowy. Warto też pomyśleć o lepszych tłokach, korbowodach i układzie chłodzenia.
Czy tuning 1.2 TSI jest trwały?
Przy rozsądnych modyfikacjach i właściwej eksploatacji zmodyfikowany silnik powinien być równie trwały jak fabryczny. Kluczowe jest dobranie komponentów do zwiększonej mocy.
Ile kosztuje tuning 1.2 TSI?
W zależności od zakresu modyfikacji, koszt tuningu 1.2 TSI zaczyna się od 500 zł za podstawowy chip tuning, a przy rozbudowanych przeróbkach może dochodzić nawet do 10-15 tys. zł.