gelenda.pl

Tylna część Fiata 126p: konstrukcja, specyfikacja i rozwiązania techniczne

Tylna część Fiata 126p: konstrukcja, specyfikacja i rozwiązania techniczne

Fiat 126p to kultowy samochód produkowany w Polsce w latach 1972-2000. Tylna część pojazdu stanowiła jego charakterystyczny element konstrukcyjny, gdzie umieszczono silnik. Ten popularny "Maluch" wyróżniał się kompaktowymi wymiarami i praktycznym rozwiązaniem przestrzeni bagażowej. W standardowej wersji bagażnik mieścił 110 dm³, a po złożeniu tylnej kanapy nawet 480 dm³.

Najważniejsze informacje:
  • Silnik umieszczony z tyłu - chłodzony powietrzem lub cieczą (BIS)
  • Pojemność silnika: od 594 cm³ (23 KM) do 704 cm³ (30 KM)
  • Niezależne tylne zawieszenie na wleczonych wahaczach skośnych
  • Napęd na tylne koła
  • Różne wersje nadwozia - standardowa, dostawcza (Bombel), BIS
  • Możliwość zwiększenia przestrzeni bagażowej przez złożenie kanapy
  • Prosta konstrukcja i niskie koszty eksploatacji

Bagażnik Fiata 126p - pojemność i funkcjonalność

Fiat 126p bagażnik zlokalizowany był w przedniej części pojazdu, co wynikało z umieszczenia silnika z tyłu. Jego konstrukcja została zaprojektowana z myślą o maksymalnym wykorzystaniu dostępnej przestrzeni. Dostęp do bagażnika zapewniała fiat 126p klapa tylna, która otwierała się od góry.

Standardowa pojemność bagażnika wynosiła 110 dm³. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa zwiększała się do 480 dm³.

Konfiguracja Pojemność (dm³)
Standardowa 110
Ze złożoną kanapą 480
Wersja Bombel 1000

Silnik w tylnej części Malucha

Fiat 126p silnik został umieszczony z tyłu pojazdu, co wpływało na rozkład masy i właściwości jezdne. Taka lokalizacja jednostki napędowej zapewniała lepszą trakcję na śliskiej nawierzchni. Fiat 126p tył został specjalnie zaprojektowany, aby pomieścić całą jednostkę napędową.

W starszych modelach zastosowano chłodzenie powietrzem. Nowsza wersja BIS została wyposażona w układ chłodzenia cieczą.

Podstawowa jednostka miała pojemność 594 cm³ i generowała moc 23 KM. Później wprowadzono silnik 652 cm³ o mocy 26 KM. Najmocniejsza jednostka montowana w modelu BIS miała 704 cm³ i osiągała 30 KM.

Podczas eksploatacji silnika należy zwracać szczególną uwagę na temperaturę pracy jednostki napędowej. W wersjach chłodzonych powietrzem kluczowe jest utrzymanie drożności kanałów chłodzących, natomiast w modelach z chłodzeniem cieczą - regularna kontrola poziomu płynu chłodniczego.

Układ napędowy i przeniesienie mocy

Fiat 126p tył został wyposażony w kompletny układ przeniesienia napędu. Moc z silnika przekazywana była poprzez jednotarczowe sprzęgło suche. Następnie trafiała do manualnej skrzyni biegów. Z niej moment obrotowy był przenoszony na tylne koła poprzez półosie napędowe.

  • Jednotarczowe sprzęgło suche
  • 4-biegowa manualna skrzynia biegów
  • Wał napędowy
  • Półosie napędowe
  • Mechanizm różnicowy

Mechaniczne sprzęgło i skrzynia biegów

Sprzęgło w Maluchu działało na zasadzie tarcia, wykorzystując pojedynczą tarczę cierną. Jego konstrukcja była prosta i niezawodna. System wysprzęglania wykorzystywał linkę mechaniczną.

Skrzynia biegów posiadała 4 przełożenia do jazdy w przód. Wszystkie biegi były synchronizowane, co ułatwiało zmianę przełożeń.

Zawieszenie tylne - budowa i działanie

Zdjęcie Tylna część Fiata 126p: konstrukcja, specyfikacja i rozwiązania techniczne

Fiat 126p zawieszenie tylne bazowało na niezależnej konstrukcji z wahaczami wleczonymi. Każde koło było zawieszone osobno, co poprawiało komfort jazdy. System wykorzystywał sprężyny śrubowe jako elementy resorujące.

Taka konstrukcja zapewniała dobre prowadzenie na nierównościach. Dodatkowo poprawiała przyczepność podczas przyspieszania.

  • Wahacze wleczone
  • Sprężyny śrubowe
  • Amortyzatory hydrauliczne
  • Stabilizator poprzeczny

Wersje specjalne i modyfikacje tylnej części

Fiat 126p Bombel został wyposażony w specjalną nadbudowę z żywicy poliestrowej. Zwiększała ona przestrzeń ładunkową do około 1000 dm³. Ta wersja była dedykowana do zadań transportowych.

Fiat 126p BIS tył charakteryzował się dodatkową klapą bagażnika. Model otrzymał również zmodernizowany układ chłodzenia silnika.

Fabryka produkowała także wersje specjalne na zamówienie. Powstawały również modyfikacje do przewozu większych ładunków.

Najważniejsze różnice konstrukcyjne między wersjami

Główne różnice dotyczyły pojemności bagażnika i konstrukcji nadwozia. Wersja BIS otrzymała dodatkowe drzwi w tylnej części. Model Bombel wyróżniał się charakterystyczną nadbudową.

Element Wersja Standard BIS Bombel
Klapa bagażnika Pojedyncza Podwójna Specjalna
Chłodzenie silnika Powietrzem Cieczą Powietrzem
Nadwozie tylne Standardowe Zmodyfikowane Z nadbudową

Co warto wiedzieć o tylnej części Fiata 126p?

Tylna część Fiata 126p stanowiła unikalne rozwiązanie konstrukcyjne, łączące funkcjonalność z praktycznością. Umieszczenie silnika z tyłu pozwoliło na wykorzystanie przedniej części jako bagażnika, który w standardowej wersji mieścił 110 dm³, a po złożeniu kanapy nawet 480 dm³. Szczególnie praktyczna okazała się wersja Bombel z przestrzenią ładunkową sięgającą 1000 dm³.

Sercem pojazdu był silnik dostępny w trzech wariantach: 594 cm³ (23 KM), 652 cm³ (26 KM) oraz 704 cm³ (30 KM) w modelu BIS. Jednostka napędowa współpracowała z 4-biegową manualną skrzynią biegów, a niezależne zawieszenie tylne na wahaczach wleczonych zapewniało dobry komfort jazdy i stabilność.

Różnorodność wersji, od standardowej przez BIS aż po Bombel, pokazuje jak wszechstronnym pojazdem był Maluch. Każda z nich oferowała inne rozwiązania w zakresie dostępu do bagażnika, chłodzenia silnika czy konstrukcji nadwozia, dostosowane do konkretnych potrzeb użytkowników.

Źródło:

[1]

https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_126

[2]

https://www.aan.gov.pl/index.php?c=article&id=1150&print=1

[3]

https://beesafe.pl/porady/fiat-126p-ikona-polskiej-motoryzacji/

5 Podobnych Artykułów

  1. Polskie kino - najciekawsze rodzime produkcje ostatnich lat
  2. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
  3. Sezon motocyklowy: kiedy dokładnie zaczyna się i kończy? Sprawdź daty i porady!
  4. Ważne informacje o wadze alternatora samochodowego: na co zwrócić uwagę
  5. Jaki duży zdalnie sterowany samochód wybrać: charakterystyka modeli
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski

Od zawsze intrygowała mnie moc i piękno maszyn na czterech kółkach, dlatego chcę podzielić się tą fascynacją z Wami. Na naszej stronie znajdziecie recenzje najnowszych modeli samochodów, porady dotyczące konserwacji pojazdów, a także ciekawostki ze świata motoryzacji.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły