Czy można wyłączyć światła w korku? Niesamowite jak kierowcy próbują je wyłączyć

Czy można wyłączyć światła w korku? Niesamowite jak kierowcy próbują je wyłączyć
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz24 maja 2024 | 4 min

Stoisz w korku i zastanawiasz się, czy możesz oszczędzić nieco energii, wyłączając światła w samochodzie. Wiele osób próbuje to robić, ale czy jest to zgodne z przepisami? Odpowiedź może Cię zaskoczyć. Sytuacja, w której stoisz w korku dłużej niż minutę, jest traktowana wyjątkowo w prawie o ruchu drogowym. Dowiedz się, kiedy możesz wyłączyć światła, a kiedy lepiej ich nie gasić, aby uniknąć ewentualnej kary.

Przepisy dotyczące wyłączania świateł w korku

Sytuacje w samochodzie, gdy stoimy długo w miejscu, mogą budzić wątpliwości co do tego, czy można wyłączyć światła w korku. Przepisy ruchu drogowego mają na ten temat jasne wytyczne określone w art. 51 ust. 7 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Ten przepis dopuszcza wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, jeśli jego zatrzymanie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego i trwa dłużej niż 1 minuta. Oznacza to, że gdy już stoimy w korku przez dłuższą chwilę, mamy możliwość oszczędzenia nieco energii i wyłączenia świateł w aucie.

Ważne jest jednak, aby przed nami i za nami na tym samym pasie ruchu stały inne pojazdy z włączonymi światłami. To pierwszy z nich oraz ostatni samochód w korku musi mieć obowiązkowo włączone światła, aby zapewnić widoczność całej blokady drogowej.

Kiedy można wyłączyć światła w aucie bez konsekwencji?

Polskie przepisy drogowe pozwalają na wyłączenie świateł podczas dłuższego postoju, ale pod pewnymi warunkami. Po pierwsze, samo zatrzymanie musi trwać dłużej niż minutę i być spowodowane wyjątkowymi okolicznościami na drodze, a nie zwykłym sygnałem świetlnym.

Doskonałą okazją do wyłączenia świateł jest więc sytuacja na drodze, gdy tworzy się zator spowodowany np. wypadkiem na autostradzie lub zamkniętym przejezdzie kolejowym. W takich przypadkach często stoimy bez ruchu przez długie minuty, a wtedy można oszczędzić nieco energii.

Jednak aby wyłączyć światła, musimy też pamiętać o innym warunku – na tym samym pasie ruchu przed nami i za nami muszą stać inne pojazdy ze światłami włączonymi. To one będą zapewniać wystarczającą widoczność naszego miejsca w korku.

  • Wyłączenie świateł możliwe jest tylko wtedy, gdy zatrzymanie trwa dłużej niż minutę
  • Przyczyną zatrzymania musi być wyjątkowa sytuacja na drodze, np. wypadek
  • Przed nami i za nami muszą stać inne auta ze światłami włączonymi

Czytaj więcej: Dlaczego warto wybrać opony premium? Zobacz kilka zaskakujących powodów

Sytuacje, gdy trzeba bezwzględnie zostawić włączone światła

Zdjęcie Czy można wyłączyć światła w korku? Niesamowite jak kierowcy próbują je wyłączyć

Pomimo dozwolonego przez przepisy wyłączania świateł w korku, są sytuacje, gdy należy je bezwzględnie pozostawić włączone. Jeśli zatrzymanie jest krótkotrwałe i trwa krócej niż minutę, światła powinny nieprzerwanie świecić – tak samo jak przy każdym innym zatrzymaniu na krótki okres czasu.

Podobnie jest w przypadku miejskich korków, które choć często się zatrzymują, to zazwyczaj powoli posuwają się do przodu. Czy można wyłączyć światła na światłach? W takiej sytuacji raczej nie, ponieważ krótkie przestoje nie spełniają wymogu długiego, ponad minutowego zatrzymania.

Włączone światła powinny też pozostać podczas jazdy w warunkach obniżonej widoczności, np. we mgle, deszczu czy po zmroku. Przepisy nie zwalniają wtedy z obowiązku ich używania. Dlatego jeśli korek powstaje przy złej pogodzie, lepiej nie ryzykować i pozostawić światła włączone przez cały czas.

Stosując się do tych wskazówek, możemy oszczędzić nieco energii w samochodzie podczas długich postojów na drodze, ale jednocześnie zachować maksymalne bezpieczeństwo i nie narazić się na konsekwencje prawne.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Znaki zodiaku – daty urodzin, miesiące i wygląd osoby urodzonej pod konkretnym znakiem zodiaku
  3. Renowacja i kolekcjonowanie klasycznych aut - wszystko co musisz wiedzieć
  4. Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!
  5. Jak zadbać o bezpieczeństwo i działanie urządzeń? Sprawdź konieczne czynności konserwacyjne
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły