Gdzie i ile można jechać na odcinkowym pomiarze prędkości na A4?

Gdzie i ile można jechać na odcinkowym pomiarze prędkości na A4?
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski23 kwietnia 2024 | 6 min

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 został uruchomiony w lipcu 2023 roku i obejmuje ponad 8-kilometrowy odcinek między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie. Ze względu na zły stan nawierzchni i brak poboczy w tym miejscu wprowadzono specjalne, obniżone do 110 km/h ograniczenie prędkości. Przekroczenie go grozi mandatami analogicznymi jak za zwykłe przekroczenie prędkości - od 50 do 2500 zł w zależności od skali wykroczenia. Odcinkowy pomiar prędkości ma poprawić bezpieczeństwo na tym newralgicznym fragmencie A4.

Odcinkowy pomiar prędkości na A4

Na autostradzie A4 w okolicach Wrocławia od 21 lipca 2023 roku działa odcinkowy pomiar prędkości. Jest to system kamer rozlokowanych na początku i końcu kontrolowanego odcinka drogi, które mierzą średnią prędkość, z jaką porusza się pojazd na danym fragmencie trasy.

OPP został uruchomiony na A4 ze względu na niebezpieczny charakter tego konkretnego odcinka autostrady - brak jest tam pasów awaryjnych, a nawierzchnia jest w złym stanie. Częste były przypadki znacznego przekraczania prędkości przez kierowców.

Dlaczego odcinkowy pomiar prędkości jest lepszy od zwykłych fotoradarów?

W przeciwieństwie do klasycznych fotoradarów, odcinkowy pomiar prędkości mierzy średnią prędkość na całym monitorowanym odcinku drogi. Dzięki temu kierowcy nie mogą po prostu zwolnić tuż przed kamerą, a potem ponownie mocno przyśpieszyć. Muszą jechać z dopuszczalną prędkością przez cały czas.

Eliminuje to niebezpieczne manewry nagłego hamowania tuż przed kamerą, które często powodowały kolizje lub wypadki. OPP wymusza zatem bezpieczniejszą i bardziej przewidywalną jazdę.

Lokalizacja odcinkowego pomiaru prędkości na A4

Odcinkowy pomiar prędkości na A4 obejmuje fragment autostrady między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie. Jest to odcinek o długości około 8,1 km biegnący na wschód od Wrocławia, w kierunku Legnicy.

Dokładną lokalizację odcinkowego pomiaru prędkości na A4 można sprawdzić na interaktywnej mapie z fotoradarami na stronie GITD.

Początek odcinka OPP na A4 Węzeł Kostomłoty
Koniec odcinka OPP na A4 Węzeł Kąty Wrocławskie

Oznakowanie informujące o odcinkowym pomiarze prędkości pojawia się już na kilka kilometrów przed kamerami. Ważne jest więc, aby zwolnić odpowiednio wcześnie i utrzymywać bezpieczną, dozwoloną prędkość przez cały kontrolowany fragment A4.

Czytaj więcej: Czy auto z kontrolką Check Engine przejdzie badanie techniczne?

Długość monitorowanego odcinka autostrady A4

Jak już wspomniano, długość odcinka objętego odcinkowym pomiarem prędkości na A4 wynosi około 8,1 km. Jest to znaczny dystans jak na tego typu system monitorowania prędkości.

Dawniej OPP obejmowały zwykle krótsze, kilkukilometrowe odcinki dróg. Jednak na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady, stosuje się coraz dłuższe odcinkowe pomiary prędkości. Pozwala to kontrolować prędkość na większym obszarze i zapewnia bardziej równomierne rozłożenie ruchu.

Dlaczego akurat ten fragment A4 został objęty OPP?

Ten konkretny odcinek autostrady A4 został wybrany do monitorowania przez odcinkowy pomiar prędkości, ponieważ charakteryzuje się on:

  • brakiem pasów awaryjnych
  • złym stanem nawierzchni
  • dużą ilością wypadków w przeszłości
  • notorycznym przekraczaniem dopuszczalnej prędkości przez kierowców

Te czynniki sprawiały, że był to fragment autostrady o podwyższonym zagrożeniu, dlatego zdecydowano się na dodatkowe działania mające poprawić bezpieczeństwo.

Obniżone ograniczenie prędkości na odcinkowym pomiarze na A4

Gdzie i ile można jechać na odcinkowym pomiarze prędkości na A4?

Mimo że kontrolowany przez OPP fragment autostrady A4 formalnie posiada status drogi ekspresowej, ze względu na zły stan nawierzchni i inne utrudnienia zdecydowano się tam obniżyć dopuszczalną prędkość.

Ograniczenie prędkości na odcinku 8,1 km między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie wynosi 110 km/h. Jest to znaczące zmniejszenie w stosunku do standardowego limitu 140 km/h obowiązującego zwykle na autostradach.

Pomimo oznakowania informującego o nowych ograniczeniach, wielu kierowców nadal poruszało się tym odcinkiem A4 ze zbyt dużymi prędkościami, stwarzając zagrożenie dla siebie i innych. Dopiero uruchomienie odcinkowego pomiaru prędkości zmusiło ich do zwolnienia.

Teraz przekroczenie 110 km/h na tym fragmencie A4 niesie ze sobą ryzyko otrzymania mandatu - system kamer bezlitośnie rejestruje takie wykroczenia i przesyła zdjęcia do kontroli.

Jak widać, przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h na odcinkowym pomiarze prędkości na A4 może skończyć się bardzo dotkliwym mandatem. Warto więc bezwzględnie stosować się do ograniczenia 110 km/h na tym fragmencie autostrady.

Bezpieczeństwo i wypadki na monitorowanym fragmencie autostrady A4

Jak już wspomniano, kontrolowany obecnie przez OPP odcinek A4 charakteryzował się w przeszłości podwyższoną wypadkowością. Duża prędkość w połączeniu z brakiem bezpiecznych warunków drogowych prowadziła do wielu groźnych kolizji i wypadków.

Odcinkowy pomiar prędkości ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo i ograniczyć liczbę wypadków na tym newralgicznym fragmencie autostrady A4. Zmuszając kierowców do zdjęcia nogi z gazu, eliminuje wiele niebezpiecznych sytuacji i zachowań na drodze.

Wprowadzenie OPP powinno zatem znacząco poprawić statystyki wypadków i uszkodzeń pojazdów na odcinku między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie. Okaże się to zapewne w danych zbieranych przez GITD i policję w ciągu najbliższych miesięcy od uruchomienia systemu.

Podsumowanie

W lipcu 2023 roku na niebezpiecznym, pozbawionym pasów awaryjnych fragmencie autostrady A4 między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie uruchomiono odcinkowy pomiar prędkości. System kamer kontroluje prędkość na ponad 8-kilometrowym odcinku, na którym ze względów bezpieczeństwa obniżono dozwoloną prędkość do 110 km/h. Przekroczenie tego limitu skutkuje surowymi mandatami, które mogą sięgnąć nawet 2500 zł.

Odcinkowy pomiar prędkości na tym fragmencie A4 ma przede wszystkim wyeliminować niebezpieczne zachowania kierowców i zmniejszyć liczbę wypadków. Jego działanie będzie monitorowane, aby sprawdzić, czy faktycznie poprawi bezpieczeństwo podróżnych.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak znaleźć najtańszy kredyt samochodowy - Praktyczny przewodnik dla przyszłych kierowców
  3. Jaką przyczepę można ciągnąć na kategorię B? Dowiedz się teraz!
  4. Ewolucja rozwoju marek oraz kluczowe wydarzenia na przestrzeni lat
  5. Czy auto z kontrolką Check Engine przejdzie badanie techniczne?
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 4.50 Liczba głosów: 2

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

PoradyNa co zwrócić uwagę wynajmując busa na wesele?

Organizacja wesela to proces pełen wielu ustaleń i szczegółów, które trzeba wziąć pod uwagę, aby ten wyjątkowy dzień był niezapomniany. Jednym z nich jest transport gości weselnych. Niezależnie od tego, czy wesele odbywa się w mieście, czy w malowniczej wiejskiej okolicy, zapewnienie wygodnego i bezpiecznego transportu dla gości jest niezwykle ważne. Wynajem busa na wesele to popularne rozwiązanie, które może ułatwić logistykę, zapewniając komfortowy przejazd z miejsca ceremonii do sali weselnej oraz z powrotem.