Nieszczelność układu chłodzenia w samochodzie może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych awarii. Dlatego warto regularnie kontrolować jego stan techniczny i szybko reagować na wszelkie niepokojące objawy. Gdzie zatem należy szukać ewentualnych nieszczelności i jak je wykrywać? Oto kilka praktycznych porad.
Sprawdź wzrokowo elementy układu chłodzenia
Sprawdź chłodnicę pod kątem pęknięć i nieszczelności
Chłodnica jest kluczowym elementem układu chłodzenia, więc to właśnie od niej warto zacząć poszukiwania nieszczelności. Dokładnie obejrzyj jej powierzchnię w poszukiwaniu rys, pęknięć, wgnieceń i innych uszkodzeń. Zwróć szczególną uwagę na miejsca połączeń przewodów i zakończenia rur. To newralgiczne punkty. Nawet niewielkie pęknięcie może powodować wyciek płynu chłodniczego. Jeśli zauważysz jakiekolwiek niepokojące zmiany, koniecznie zleć warsztatowi szczegółowe sprawdzenie chłodnicy.
Sprawdź przewody elastyczne pod kątem przecieków i rozszczelnień
Kolejny element, który warto dokładnie obejrzeć to przewody elastyczne doprowadzające płyn chłodniczy do chłodnicy i elementów układu. Z wiekiem i pod wpływem wibracji mogą pękać lub rozszczelniać się w połączeniach. Sprawdź całą ich długość, zwracając uwagę na stan powierzchni, ewentualne pęcherze, zagięcia czy ślady wycieków. Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje podejrzenia, nie zwlekaj z wizytą w warsztacie.
Sprawdź pompę wodną i zawory termostatyczne
Pompa wodna i zawory termostatyczne również mogą być źródłem nieszczelności układu chłodzenia. Dokładnie obejrzyj pompę, zwracając uwagę na ewentualne wycieki płynu w okolicy połączeń. Sprawdź także stan i działanie zaworów termostatycznych. W razie jakichkolwiek wątpliwości, niezwłocznie oddaj samochód do warsztatu w celu diagnozy.
Zweryfikuj ciśnienie i poziom płynu chłodniczego
Zmierz ciśnienie w układzie za pomocą manometru
Bardzo ważnym krokiem jest sprawdzenie ciśnienia panującego w układzie chłodzenia. Do tego potrzebny będzie specjalny manometr, który można podłączyć do zaworów serwisowych. Prawidłowe ciśnienie powinno mieścić się w zakresie określonym przez producenta pojazdu. Jeśli odbiega od normy, to znak, że gdzieś występuje nieszczelność. W takim przypadku trzeba jak najszybciej oddać auto do serwisu.
Sprawdź poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym
Należy również sprawdzić poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Jego zbyt niski stan może oznaczać powolną utratę płynu na skutek nieszczelności układu. Pamiętaj jednak, że poziom może się zmieniać w zależności od temperatury silnika. Dlatego pomiaru dokonuj na zimnym silniku zgodnie ze wskazówkami producenta. Jeśli poziom jest za niski, uzupełnij płyn i obserwuj, czy się utrzymuje. Jeśli szybko spada, to znak że mamy do czynienia z nieszczelnością.
Uzupełnij płyn chłodniczy w razie potrzeby
Jeśli stwierdzisz zbyt niski poziom płynu chłodniczego, koniecznie go uzupełnij. Użyj odpowiedniego preparatu zalecanego przez producenta twojego samochodu. Należy przestrzegać właściwych proporcji mieszanki płynu. Po uzupełnieniu obserwuj poziom w zbiorniku wyrównawczym. Gwałtowny spadek będzie oznaczał nieszczelność układu.
Poszukaj oznak wycieku we wnętrzu samochodu
Sprawdź obecność mokrych plam pod samochodem
O nieszczelności układu chłodzenia może świadczyć obecność mokrych plam na nawierzchni pod samochodem. Dokładnie obejrzyj powierzchnię pod pojazdem, zwracając szczególną uwagę na miejsca połączeń przewodów i inne newralgiczne punkty układu chłodzenia. Plamy oleiste lub ślady płynu chłodniczego to znak, że gdzieś występuje wyciek.
Zapach chemikaliów może wskazywać na wyciek
Innym symptomem nieszczelności może być specyficzny, chemiczny zapach unoszący się spod maski silnika. Pochodzi on od ulatniającego się płynu chłodniczego. Wyczuwalny jest zazwyczaj przy rozgrzanym silniku. Jeśli zauważysz intensywny zapach chemikaliów, bezzwłocznie sprawdź układ chłodzenia w warsztacie.
Sprawdź dywaniki i tapicerkę pod kątem wilgoci
Oznaką nieszczelności może być również wilgoć w kabinie samochodu, szczególnie na dywanikach i tapicerce drzwi od strony kierowcy. Przyczyną jest skraplanie się ulatniającego płynu chłodniczego we wnętrzu auta. Dokładnie sprawdź obszar dywaników oraz tapicerkę pod kątem zawilgocenia lub śladów płynu chłodniczego.
Przetestuj szczelność układu pod ciśnieniem
Podłącz pompkę ciśnieniową i napompuj układ
Bardzo skutecznym sposobem wykrycia nieszczelności jest przetestowanie układu chłodzenia pod ciśnieniem. W tym celu podłącz specjalną pompkę do zaworów serwisowych i napompuj układ do ciśnienia o 20-30% wyższego od max ciśnienia roboczego. Takie postępowanie pozwoli uwidocznić ewentualne nieszczelności.
Obserwuj manometr przez kilka minut
Po napompowaniu układu, przez kilka minut obserwuj wskazania manometru. Spadek ciśnienia będzie oznaczał, że gdzieś występuje nieszczelność. Im szybszy spadek ciśnienia, tym bardziej prawdopodobne, że mamy do czynienia z poważną usterką.
Zlokalizuj miejsce nieszczelności jeśli ciśnienie spada
Gdy zaobserwujesz spadek ciśnienia, dokładnie obejrzyj wszystkie elementy układu chłodzenia, aby zlokalizować źródło nieszczelności. Zwróć szczególną uwagę na newralgiczne punkty takie jak złącza, miejsca lutowania czy przewody elastyczne. Często pojawiają się tam drobne pęcherzyki powietrza lub krople wyciekającego płynu uwidaczniające miejsce nieszczelności.
Przeprowadź jazdę testową
Zwróć uwagę na temperaturę silnika
Diagnostyczną jazdę próbną również warto wykorzystać do poszukiwania ewentualnych nieszczelności. Podczas jazdy obserwuj wskazanie temperatury silnika. Gwałtowny wzrost temperatury po rozgrzaniu silnika może oznaczać ubytek płynu chłodniczego.
Nasłuchuj odgłosów bulgotania i szumów
Podczas jazdy próbnej warto również nasłuchiwać niepokojących dźwięków dobiegających z okolic chłodnicy. Bulgotanie lub szum mogą oznaczać obecność powietrza w układzie i świadczyć o nieszczelności.
Zatrzymaj pojazd jeśli wskaźnik temperatury gwałtownie rośnie
W przypadku gwałtownego wzrostu temperatury silnika podczas jazdy próbnej, bezzwłocznie zatrzymaj pojazd i wyłącz silnik. Następnie sprawdź poziom płynu chłodniczego i odczekaj do schłodzenia silnika. Ponowny gwałtowny wzrost temperatury będzie potwierdzał problemy z układem chłodzenia.
Skorzystaj z diagnostyki komputerowej
Podłącz skaner OBD i odczytaj kody błędów
Nowoczesne samochody mają system autodiagnozy, który może pomóc zlokalizować usterkę układu chłodzenia. Podłącz skaner OBD do gniazda diagnozy i odczytaj zapisane kody błędów. Mogą wskazywać one na niesprawność któregoś z komponentów układu chłodniczego.
Zresetuj komputer pokładowy po naprawie
Jeśli nieszczelność została usunięta, dobrą praktyką jest zresetowanie komputera pokładowego i kasowanie kodów błędów. Pozwoli to na czystą diagnostykę układu chłodzenia przy kolejnych kontrolach.
Skasuj kody i potwierdź usunięcie nieszczelności
Po resecie i skasowaniu pamięci błędów, odczekaj kilka dni i ponownie zeskanuj system. Jeśli nie pojawią się nowe kody związane z układem chłodzenia, można założyć, że nieszczelność została skutecznie usunięta.
Podsumowanie
Regularne kontrole układu chłodzenia i szybka reakcja na niepokojące objawy to klucz do uniknięcia poważnych awarii i związanych z nimi kosztów. Nieszczelność może objawiać się na wiele sposobów - od wycieków płynu po gwałtowny wzrost temperatury silnika. Dlatego warto zwracać uwagę na stan techniczny i działanie wszystkich elementów układu chłodniczego. Nowoczesne samochody ułatwiają diagnostykę dzięki systemowi autodiagnozy. Jednak najlepiej zlecić kontrolę szczelności wyspecjalizowanemu warsztatowi, dysponującemu odpowiednim sprzętem. Dzięki temu można uniknąć bardzo kosztownych napraw i przestojów pojazdu.