Gdzie szukać nieszczelności układu chłodzenia?

Gdzie szukać nieszczelności układu chłodzenia?
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz5 września 2023 | 8 min

Nieszczelność układu chłodzenia w samochodzie może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych awarii. Dlatego warto regularnie kontrolować jego stan techniczny i szybko reagować na wszelkie niepokojące objawy. Gdzie zatem należy szukać ewentualnych nieszczelności i jak je wykrywać? Oto kilka praktycznych porad.

Sprawdź wzrokowo elementy układu chłodzenia

Sprawdź chłodnicę pod kątem pęknięć i nieszczelności

Chłodnica jest kluczowym elementem układu chłodzenia, więc to właśnie od niej warto zacząć poszukiwania nieszczelności. Dokładnie obejrzyj jej powierzchnię w poszukiwaniu rys, pęknięć, wgnieceń i innych uszkodzeń. Zwróć szczególną uwagę na miejsca połączeń przewodów i zakończenia rur. To newralgiczne punkty. Nawet niewielkie pęknięcie może powodować wyciek płynu chłodniczego. Jeśli zauważysz jakiekolwiek niepokojące zmiany, koniecznie zleć warsztatowi szczegółowe sprawdzenie chłodnicy.

Sprawdź przewody elastyczne pod kątem przecieków i rozszczelnień

Kolejny element, który warto dokładnie obejrzeć to przewody elastyczne doprowadzające płyn chłodniczy do chłodnicy i elementów układu. Z wiekiem i pod wpływem wibracji mogą pękać lub rozszczelniać się w połączeniach. Sprawdź całą ich długość, zwracając uwagę na stan powierzchni, ewentualne pęcherze, zagięcia czy ślady wycieków. Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje podejrzenia, nie zwlekaj z wizytą w warsztacie.

Sprawdź pompę wodną i zawory termostatyczne

Pompa wodna i zawory termostatyczne również mogą być źródłem nieszczelności układu chłodzenia. Dokładnie obejrzyj pompę, zwracając uwagę na ewentualne wycieki płynu w okolicy połączeń. Sprawdź także stan i działanie zaworów termostatycznych. W razie jakichkolwiek wątpliwości, niezwłocznie oddaj samochód do warsztatu w celu diagnozy.

Zweryfikuj ciśnienie i poziom płynu chłodniczego

Zmierz ciśnienie w układzie za pomocą manometru

Bardzo ważnym krokiem jest sprawdzenie ciśnienia panującego w układzie chłodzenia. Do tego potrzebny będzie specjalny manometr, który można podłączyć do zaworów serwisowych. Prawidłowe ciśnienie powinno mieścić się w zakresie określonym przez producenta pojazdu. Jeśli odbiega od normy, to znak, że gdzieś występuje nieszczelność. W takim przypadku trzeba jak najszybciej oddać auto do serwisu.

Sprawdź poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym

Należy również sprawdzić poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Jego zbyt niski stan może oznaczać powolną utratę płynu na skutek nieszczelności układu. Pamiętaj jednak, że poziom może się zmieniać w zależności od temperatury silnika. Dlatego pomiaru dokonuj na zimnym silniku zgodnie ze wskazówkami producenta. Jeśli poziom jest za niski, uzupełnij płyn i obserwuj, czy się utrzymuje. Jeśli szybko spada, to znak że mamy do czynienia z nieszczelnością.

Uzupełnij płyn chłodniczy w razie potrzeby

Jeśli stwierdzisz zbyt niski poziom płynu chłodniczego, koniecznie go uzupełnij. Użyj odpowiedniego preparatu zalecanego przez producenta twojego samochodu. Należy przestrzegać właściwych proporcji mieszanki płynu. Po uzupełnieniu obserwuj poziom w zbiorniku wyrównawczym. Gwałtowny spadek będzie oznaczał nieszczelność układu.

Poszukaj oznak wycieku we wnętrzu samochodu

Sprawdź obecność mokrych plam pod samochodem

O nieszczelności układu chłodzenia może świadczyć obecność mokrych plam na nawierzchni pod samochodem. Dokładnie obejrzyj powierzchnię pod pojazdem, zwracając szczególną uwagę na miejsca połączeń przewodów i inne newralgiczne punkty układu chłodzenia. Plamy oleiste lub ślady płynu chłodniczego to znak, że gdzieś występuje wyciek.

Zapach chemikaliów może wskazywać na wyciek

Innym symptomem nieszczelności może być specyficzny, chemiczny zapach unoszący się spod maski silnika. Pochodzi on od ulatniającego się płynu chłodniczego. Wyczuwalny jest zazwyczaj przy rozgrzanym silniku. Jeśli zauważysz intensywny zapach chemikaliów, bezzwłocznie sprawdź układ chłodzenia w warsztacie.

Sprawdź dywaniki i tapicerkę pod kątem wilgoci

Oznaką nieszczelności może być również wilgoć w kabinie samochodu, szczególnie na dywanikach i tapicerce drzwi od strony kierowcy. Przyczyną jest skraplanie się ulatniającego płynu chłodniczego we wnętrzu auta. Dokładnie sprawdź obszar dywaników oraz tapicerkę pod kątem zawilgocenia lub śladów płynu chłodniczego.

Przetestuj szczelność układu pod ciśnieniem

Gdzie szukać nieszczelności układu chłodzenia?

Podłącz pompkę ciśnieniową i napompuj układ

Bardzo skutecznym sposobem wykrycia nieszczelności jest przetestowanie układu chłodzenia pod ciśnieniem. W tym celu podłącz specjalną pompkę do zaworów serwisowych i napompuj układ do ciśnienia o 20-30% wyższego od max ciśnienia roboczego. Takie postępowanie pozwoli uwidocznić ewentualne nieszczelności.

Obserwuj manometr przez kilka minut

Po napompowaniu układu, przez kilka minut obserwuj wskazania manometru. Spadek ciśnienia będzie oznaczał, że gdzieś występuje nieszczelność. Im szybszy spadek ciśnienia, tym bardziej prawdopodobne, że mamy do czynienia z poważną usterką.

Zlokalizuj miejsce nieszczelności jeśli ciśnienie spada

Gdy zaobserwujesz spadek ciśnienia, dokładnie obejrzyj wszystkie elementy układu chłodzenia, aby zlokalizować źródło nieszczelności. Zwróć szczególną uwagę na newralgiczne punkty takie jak złącza, miejsca lutowania czy przewody elastyczne. Często pojawiają się tam drobne pęcherzyki powietrza lub krople wyciekającego płynu uwidaczniające miejsce nieszczelności.

Przeprowadź jazdę testową

Zwróć uwagę na temperaturę silnika

Diagnostyczną jazdę próbną również warto wykorzystać do poszukiwania ewentualnych nieszczelności. Podczas jazdy obserwuj wskazanie temperatury silnika. Gwałtowny wzrost temperatury po rozgrzaniu silnika może oznaczać ubytek płynu chłodniczego.

Nasłuchuj odgłosów bulgotania i szumów

Podczas jazdy próbnej warto również nasłuchiwać niepokojących dźwięków dobiegających z okolic chłodnicy. Bulgotanie lub szum mogą oznaczać obecność powietrza w układzie i świadczyć o nieszczelności.

Zatrzymaj pojazd jeśli wskaźnik temperatury gwałtownie rośnie

W przypadku gwałtownego wzrostu temperatury silnika podczas jazdy próbnej, bezzwłocznie zatrzymaj pojazd i wyłącz silnik. Następnie sprawdź poziom płynu chłodniczego i odczekaj do schłodzenia silnika. Ponowny gwałtowny wzrost temperatury będzie potwierdzał problemy z układem chłodzenia.

Skorzystaj z diagnostyki komputerowej

Podłącz skaner OBD i odczytaj kody błędów

Nowoczesne samochody mają system autodiagnozy, który może pomóc zlokalizować usterkę układu chłodzenia. Podłącz skaner OBD do gniazda diagnozy i odczytaj zapisane kody błędów. Mogą wskazywać one na niesprawność któregoś z komponentów układu chłodniczego.

Zresetuj komputer pokładowy po naprawie

Jeśli nieszczelność została usunięta, dobrą praktyką jest zresetowanie komputera pokładowego i kasowanie kodów błędów. Pozwoli to na czystą diagnostykę układu chłodzenia przy kolejnych kontrolach.

Skasuj kody i potwierdź usunięcie nieszczelności

Po resecie i skasowaniu pamięci błędów, odczekaj kilka dni i ponownie zeskanuj system. Jeśli nie pojawią się nowe kody związane z układem chłodzenia, można założyć, że nieszczelność została skutecznie usunięta.

Podsumowanie

Regularne kontrole układu chłodzenia i szybka reakcja na niepokojące objawy to klucz do uniknięcia poważnych awarii i związanych z nimi kosztów. Nieszczelność może objawiać się na wiele sposobów - od wycieków płynu po gwałtowny wzrost temperatury silnika. Dlatego warto zwracać uwagę na stan techniczny i działanie wszystkich elementów układu chłodniczego. Nowoczesne samochody ułatwiają diagnostykę dzięki systemowi autodiagnozy. Jednak najlepiej zlecić kontrolę szczelności wyspecjalizowanemu warsztatowi, dysponującemu odpowiednim sprzętem. Dzięki temu można uniknąć bardzo kosztownych napraw i przestojów pojazdu.

Najczęstsze pytania

Do typowych objawów nieszczelności należą: wycieki płynu chłodniczego, obniżone ciśnienie w układzie, niski poziom płynu chłodniczego, wzrost temperatury silnika, zapach chemikaliów w kabinie, mokre plamy pod autem.

Szczelność układu chłodzenia można sprawdzić wzrokowo, mierząc ciśnienie i poziom płynu, testując pod ciśnieniem, analizując kody błędów OBD oraz obserwując zachowanie się samochodu podczas jazdy próbnej.

W przypadku stwierdzenia nieszczelności należy jak najszybciej uzupełnić płyn chłodniczy i oddać samochód do warsztatu w celu naprawy. Nie wolno bagatelizować takiej usterki, gdyż może doprowadzić do bardzo kosztownej awarii silnika.

Aby zapobiegać nieszczelnościom, należy regularnie kontrolować stan układu chłodzenia i wymieniać płyn chłodniczy zgodnie z zaleceniami producenta. Ważne jest również natychmiastowe usuwanie wszelkich usterek i unikanie przegrzewania silnika.

Amatorska naprawa układu chłodzenia jest ryzykowna i może doprowadzić do jeszcze poważniejszych uszkodzeń. Zdecydowanie lepiej zlecić naprawę nieszczelności warsztatowi, który dysponuje odpowiednią wiedzą i sprzętem.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Ile kosztuje piaskowanie felg - pełen cennik dla wszystkich rodzajów
  3. Wymogi prawne dla tablicy rejestracyjnej na motor: zasady i przepisy 2024
  4. Kino Kraków: 7 miejsc, które musisz odwiedzić
  5. Jak podłączyć licznik motogodzin do alternatora: kompletna instrukcja montażu
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły