Jak dobrać olej silnikowy? Poradnik

Jak dobrać olej silnikowy? Poradnik
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski25 września 2023 | 3 min

Właściwy dobór oleju silnikowego jest kluczowy dla bezawaryjnej eksploatacji i wydłużenia żywotności silnika. Odpowiedni olej zapewnia prawidłowe smarowanie jego elementów ruchomych, chroni przed korozją, utlenianiem i osadami. Jak wybrać najlepszy olej dla konkretnego silnika? Jakie parametry oleju są istotne? Kiedy wymienić olej na nowy? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym poradniku.

Rodzaje olejów silnikowych

Oleje mineralne

Oleje mineralne produkowane są na bazie ropy naftowej. Są najtańsze i najczęściej stosowane w starszych silnikach. Ich wadą jest gorsza odporność na wysokie temperatury, co przyśpiesza proces utleniania i starzenia oleju. Oleje mineralne występują w klasach lepkości ow-20 do ow-60.

Oleje syntetyczne

Oleje syntetyczne powstają w procesach chemicznych związków organicznych. Charakteryzują się bardzo wysoką stabilnością termiczną i utleniania. Zapewniają doskonałe smarowanie w skrajnych temperaturach. Są droższe od mineralnych. Dostępne w klasach od ow-0 do ow-40.

Oleje półsyntetyczne

Oleje półsyntetyczne to mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych. Łączą zalety obu tych rodzajów przy umiarkowanej cenie. Stosuje się je najczęściej w nowoczesnych silnikach benzynowych i diesla. Występują w klasach 5w-30 do 15w-40.

Parametry oleju silnikowego

Lepkość oleju

Lepkość oleju określa jego gęstość i stopień płynięcia w danej temperaturze. Im wyższa lepkość, tym olej gęstszy i wolniej płynący. Właściwa lepkość zapewnia tworzenie olejowej warstwy smarnej.

Liczba lepkości

Liczba lepkości, np. 5w-40 informuje o lepkości oleju w niskiej i wysokiej temperaturze. Pierwsza liczba dotyczy lepkości w niskiej temp. (zimą), druga w wysokiej (latem).

Wskaźnik lepkości

Wskaźnik lepkości określa zmiany gęstości oleju w funkcji temperatury. Im wyższy wskaźnik, tym mniejsze zmiany lepkości po nagrzaniu oleju.

Dobór oleju do silnika

Wiek i przebieg silnika

W starszych, zużytych silnikach zaleca się oleje o wyższej lepkości, np. 15w-40, które lepiej wypełniają powiększone luzu. W nowych silnikach stosuje się oleje o niższej lepkości 5w-30 lub 0w-40.

Moc i obciążenie silnika

W silnikach o dużej mocy i obciążeniu potrzebne są oleje o wyższej lepkości i stabilności termicznej, które zapewnią smarowanie w wysokiej temperaturze.

Warunki eksploatacji pojazdu

Przy dużym zapotrzebowaniu na moc (holowanie, górskie trasy) dobierz olej o wyższej lepkości. Do jazdy miejskiej lepsze są oleje niskolepkościowe.

Oleje zimowe i letnie

Jak dobrać olej silnikowy? Poradnik

Różnice w lepkości

Oleje zimowe charakteryzują się niższą lepkością w niskich temperaturach, co ułatwia uruchomienie silnika. Letnie mają wyższą lepkość w wysokich temperaturach.

Temperatura krzepnięcia

Oleje zimowe mają niższą temperaturę krzepnięcia, nawet do -45°C. Oleje letnie krzepną w temperaturze około -25°C.

Niskotemperaturowe dodatki

Oleje zimowe zawierają dodatkowe związki poprawiające płynność w niskich temperaturach. Ułatwia to rozruch silnika zimą.

Wymiana oleju silnikowego

Okresy wymiany oleju

Olej wymienia się zgodnie z zaleceniami producenta - zwykle co 15-30 tys. km w silnikach benzynowych i 30-50 tys. km w silnikach diesla.

Samodzielna wymiana oleju

Wymianę oleju można wykonać samodzielnie. Należy pobrać olej przez wlew, wymienić filtr i uzupełnić nowy olej.

Korzyści z regularnej wymiany

Regularna wymiana oleju zapobiega jego degradacji, wzrostowi lepkości, osadom i korozji silnika. Wydłuża żywotność jednostki napędowej.

Znaki jakości olejów

Klasy lepkości API

Amerykański Instytut Naftowy klasyfikuje oleje silnikowe wg lepkości, np. SN, SL, SJ, SL/CF. Wyższa klasa oznacza lepszą jakość oleju.

Normy jakościowe ACEA

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów wprowadziło normy jakości olejów ACEA A1/B1, A5/B5 itd. Wyższa norma oznacza lepszą jakość.

Homologacje producentów

Spełnienie wymagań jakościowych danego producenta, np. MB 229.5, VW 504 00, BMW LL-01 świadczy o wysokiej jakości oleju.

Podsumowanie

Właściwy dobór oleju silnikowego ma kluczowe znaczenie dla trwałości i niezawodnej pracy silnika. Rodzaj oleju powinien być dopasowany do parametrów technicznych jednostki napędowej, jej wieku, mocy i warunków eksploatacji. Istotne są również regularne wymiany oleju zgodnie z zaleceniami producenta. Stosowanie wysokiej jakości olejów, spełniających aktualne normy i aprobaty, pozwala uniknąć kosztownych awarii i wydłużyć żywotność silnika. Poradnik ten z pewnością pomoże w doborze optymalnego oleju dla Twojego samochodu.

Najczęstsze pytania

Olej należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu - zwykle co 15-30 tys. km w silnikach benzynowych i 30-50 tys. km w silnikach diesla.

Do silników benzynowych polecane są oleje o lepkości 5W-30 lub 5W-40. Do diesli z turbiną zaleca się oleje 10W-40 lub 15W-40.

Oleje mineralne są tańsze, syntetyczne droższe, ale o lepszych właściwościach. Półsyntetyczne łączą zalety obu rodzajów.

Wysokiej jakości oleje posiadają aktualne aprobaty API, ACEA oraz homologacje producentów samochodów.

Latem stosuje się oleje o wyższej lepkości w wysokich temperaturach, zimą o niższej lepkości w niskich temperaturach.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Ile kosztuje piaskowanie felg - pełen cennik dla wszystkich rodzajów
  3. Wymogi prawne dla tablicy rejestracyjnej na motor: zasady i przepisy 2024
  4. Kino Kraków: 7 miejsc, które musisz odwiedzić
  5. Jak podłączyć licznik motogodzin do alternatora: kompletna instrukcja montażu
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Krzysztof Witkowski
Krzysztof Witkowski

Od zawsze intrygowała mnie moc i piękno maszyn na czterech kółkach, dlatego chcę podzielić się tą fascynacją z Wami. Na naszej stronie znajdziecie recenzje najnowszych modeli samochodów, porady dotyczące konserwacji pojazdów, a także ciekawostki ze świata motoryzacji.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 4.00 Liczba głosów: 2

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

EksploatacjaSkrzynia DSG - zalety i wady

Skrzynia DSG - podwójne sprzęgło łączy zalety manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Zapewnia płynne, błyskawicznie szybkie zmiany przełożeń, większy komfort jazdy oraz potencjalne oszczędności paliwa. Jak działa i dla kogo się nadaje?