Jak samodzielnie wymienić klocki i tarcze hamulcowe?

Jak samodzielnie wymienić klocki i tarcze hamulcowe?
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz3 września 2023 | 8 min

Regularna kontrola i wymiana klocków hamulcowych jest kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze. Choć może wydawać się to skomplikowane, wymiana klocków i tarcz hamulcowych w samochodzie osobowym nie jest trudnym zadaniem, o ile zachowamy ostrożność i postępujemy zgodnie z instrukcją. Przy odrobinie wprawy i przygotowania, każdy kierowca może samodzielnie wykonać tę podstawową pracę obsługową.

Przygotowanie do wymiany klocków i tarcz hamulcowych

Narzędzia potrzebne do wymiany

Przed przystąpieniem do demontażu hamulców warto zebrać potrzebne narzędzia. Będą to przede wszystkim: klucze płaskie i nasadowe w różnych rozmiarach do odkręcania śrub i nakrętek, ewentualnie pneumatyczny klucz udarowy. Przyda się także podnośnik samochodowy, by bezpiecznie unieść auto i mieć swobodny dostęp do kół. Pomocny będzie również wkrętak płaski do odczepiania małych elementów. Dobrze mieć też przygotowane pojemniki na zużyte części oraz środki smarujące i czyszczące.

Zakup nowych klocków i tarcz hamulcowych

Kolejnym krokiem jest zakup nowych klocków i tarcz hamulcowych, dobranych do naszego modelu samochodu. Można je nabyć w sklepach motoryzacyjnych lub zamówić przez internet. Wybierając części, zwróćmy uwagę na ich markę, jakość i homologację. Sprawdźmy też rozmiar, by dobrać odpowiedni zestaw. Warto kupić komplet klocków i tarcz na wszystkie koła.

Bezpieczeństwo pracy przy hamulcach

Przed przystąpieniem do prac przy hamulcach należy zadbać o bezpieczeństwo. Pamiętajmy, by zaciągnąć hamulec ręczny i zablokować koła samochodu, aby nie stoczył się z podnośnika. Podczas pracy lepiej założyć rękawice ochronne, by uniknąć zabrudzeń i skaleczeń. Ostrożnie obchodźmy się z elementami układu hamulcowego, zwłaszcza tarczami – ich krawędzie mogą być bardzo ostre.

Demontaż starych klocków i tarcz hamulcowych

Zdjęcie koła z samochodu

Aby wymienić klocki i tarcze hamulcowe, najpierw musimy zdemontować koło. Za pomocą podnośnika unieśmy samochód i zdejmijmy koło, odkręcając nakrętki kluczem. Ustawmy koło w bezpiecznym miejscu. Pamiętajmy, by nie uruchamiać hamulca ręcznego, gdy koło jest zdemontowane.

Odkręcenie zacisków i wysunięcie tłoczka

Kolejny krok to otwarcie zacisków hamulcowych. Odkręćmy śrubki mocujące zaciski kluczem nasadowym i ostrożnie wysuńmy tłoczek, który rozsuwa szczęki zacisku. Czasem konieczne jest zastosowanie siły lub lekkich uderzeń gumowym młotkiem. Uważajmy, by nie uszkodzić tłoczka lub innych elementów zacisku.

Wyjęcie zużytych klocków i tarcz

Po otwarciu zacisków możemy wyciągnąć stare, zużyte klocki hamulcowe. Warto przyjrzeć się ich stopniowi zużycia – dostarczy to informacji, kiedy następnym razem wymieniać okładziny. Następnie odkręćmy śruby mocujące tarczę hamulcową i zdejmijmy ją z piasty koła. Czasem może być przyklejona - wtedy użyjemy gumowego młotka, by ją poluzować.

Montaż nowych klocków i tarcz hamulcowych

Włożenie nowych klocków w zaciski

Gdy mamy już zdemontowane stare części, możemy zamontować nowe. Umieśćmy klocki hamulcowe w szczękach zacisku, sprawdzając, czy dobrze w nich osadziły się sprężyny dociskowe. Zwróćmy uwagę na oznaczenia wskazujące kierunek montażu. Delikatnie zsuniemy tłoczek, by zamknąć zaciski.

Zamontowanie nowej tarczy hamulcowej

Następnie przykręćmy nową tarczę hamulcową do piasty koła, zwracając uwagę na kierunek montażu i moment dokręcenia śrub (zgodny ze specyfikacją producenta). Sprawdźmy czystość powierzchni tarczy – zanieczyszczenia mogą pogorszyć skuteczność hamulców. Odtłuśćmy ją, jeśli to konieczne.

Dokręcenie elementów mocujących

Teraz pozostaje już tylko ponownie zamontować wszystkie odkręcone elementy. Dokręćmy dokładnie śruby i nakrętki mocujące zaciski, trzymając się zaleceń producenta co do momentów dociągających. To kluczowe dla stabilnej pracy hamulców. Na koniec zakręćmy koło i opuszczamy samochód z podnośnika.

Testowanie wymienionych hamulców

Jak samodzielnie wymienić klocki i tarcze hamulcowe?

Sprawdzenie luzu pedału hamulca

Zanim wyruszymy w trasę, koniecznie sprawdźmy hamulce. Najpierw wsiądźmy do samochodu i wciśnijmy kilkukrotnie pedał hamulca, sprawdzając jego luz. Powinien mieścić się w zalecanym przez producenta zakresie. Jeśli pedał "zapada się" lub hamulce reagują zbyt ostro, należy wyregulować układ.

Jazda testowa i hamowanie próbne

Kolejny krok to jazda testowa w bezpiecznym miejscu z niską prędkością. Wykonajmy kilka hamowań z różną siłą, by sprawdzić reakcję samochodu. Zwróćmy uwagę na ewentualne dziwne odgłosy, wibracje czy zaciąganie hamulców na jednej stronie. Jeśli coś niepokojącego zauważymy, nie ruszajmy w trasę i sprawdźmy hamulce jeszcze raz.

Ewentualna regulacja hamulców

Jeśli hamulce działają nieprawidłowo, może zajść potrzeba ich regulacji. Zwykle tylne hamulce bębnowe regulujemy za pomocą śrub nastawczych, a przednie tarczowe - odpowiednio ustawiając zaciski. Możemy też spróbować wykonać procedurę odpowietrzania układu hamulcowego. Jeśli to nie pomoże - oddajmy samochód do serwisu.

Wymiana klocków i tarcz z innej strony samochodu

Powtórzenie kroków z drugiej strony

Gdy już przetestowaliśmy jedną stronę, zabierzmy się za wymianę klocków i tarcz po drugiej stronie samochodu. Postępujmy dokładnie tak samo, wykonując kolejne kroki demontażu, montażu i regulacji. Dobrze sprawdzić instrukcję obsługi samochodu, by upewnić się co do prawidłowego sposobu pracy.

Sprawdzenie obu stron pod kątem różnic

Mając wymienione hamulce z obu stron, porównajmy je ze sobą. Czy klocki są tej samej grubości? Czy tarcze hamulcowe są tego samego typu i rozmiaru? Czy momenty dokręcenia są zgodne ze specyfikacją? To ważne, by zachować symetrię i równomierność działania hamulców na obu kołach osi.

Końcowy test hamulców i ustawień

Przed ostatecznym założeniem kół wykonajmy końcowy test hamulców obu stron. Sprawdźmy pedał hamulca w kabinie oraz zróbmy jazdę próbną z hamowaniami. Jeżeli hamulce działają prawidłowo i równomiernie na obu kołach, możemy uznać wymianę za zakończoną sukcesem.

Pielęgnacja wymienionych hamulców

Docieranie nowych klocków i tarcz

Nowe klocki i tarcze hamulcowe wymagają docierania. Przez pierwsze kilkaset kilometrów unikajmy gwałtownego hamowania i jeździmy spokojnie, stopniowo zwiększając siłę hamowania. Pozwoli to na równomierne dopasowanie się okładzin do tarcz i zapewni skuteczność hamulców.

Kontrola zużycia i stanu okładzin

Należy regularnie sprawdzać zużycie klocków hamulcowych. Gdy okładziny osiągną dopuszczalną granicę (zwykle widać oznaczenie na materiale), trzeba wymienić je na nowe. Równie ważna jest kontrola stanu tarcz hamulcowych pod kątem rys i nierówności.

Regularne sprawdzanie hamulców

Po wymianie klocków i tarcz pamiętajmy o regularnych kontrolach całego układu hamulcowego. Sprawdzajmy poziom płynu hamulcowego, klocki pod kątem zużycia, przewody i połączenia hydrauliczne. Tylko dbałość o hamulce gwarantuje ich sprawne działanie i nasze bezpieczeństwo.

Podsumowanie

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych nie należy do najprostszych prac, jednak przy odrobinie wprawy i zachowaniu ostrożności można ją wykonać samodzielnie. Kluczowe jest dobre przygotowanie - zebranie narzędzi, zakup odpowiednich części i zabezpieczenie samochodu. Ważna jest też cierpliwość i dokładne wykonywanie kolejnych kroków demontażu, montażu i regulacji. Docieranie nowych części i regularna pielęgnacja hamulców zapewnią ich optymalną sprawność i bezpieczeństwo jazdy.

Najczęstsze pytania

Klocki hamulcowe należy wymieniać średnio co 20-40 tys. km w zależności od stylu jazdy i warunków eksploatacji. Należy kontrolować ich zużycie i wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta.

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych jest możliwa i opłacalna, jeśli posiadamy minimalne umiejętności i zachowamy ostrożność. Pozwala zaoszczędzić na kosztach serwisu.

Zużycie klocków sprawdzamy wizualnie, mierząc grubość okładzin lub obserwując wskaźniki zużycia. Równie ważne jest sprawdzanie stanu tarcz hamulcowych i całego układu.

Podstawowe narzędzia to zestaw kluczy płaskich i nasadowych, ewentualnie klucz pneumatyczny, podnośnik, wkrętak, młotek gumowy. Przydadzą się też środki do czyszczenia, odtłuszczania i smarowania.

Nowe klocki hamulcowe wymagają delikatnego docierania przez pierwsze kilkaset kilometrów. Należy unikać gwałtownego hamowania i stopniowo zwiększać jego siłę.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Ile kosztuje piaskowanie felg - pełen cennik dla wszystkich rodzajów
  3. Wymogi prawne dla tablicy rejestracyjnej na motor: zasady i przepisy 2024
  4. Kino Kraków: 7 miejsc, które musisz odwiedzić
  5. Jak podłączyć licznik motogodzin do alternatora: kompletna instrukcja montażu
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły