Królowie złomowisk: auta masowo trafiają na szrot

Królowie złomowisk: auta masowo trafiają na szrot
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz16 lutego 2024 | 7 min

Polacy coraz chętniej pozbywają się starych i niesprawnych samochodów, oddając je na złomowisko. Najnowsze dane pokazują, że w 2023 roku zezłomowano prawie 390 tysięcy aut, czyli o 7,6% mniej niż rok wcześniej. Mimo spadku liczby złomowanych pojazdów, nadal trafiają na szrot głównie starsze egzemplarze Opli, Volkswagenów, Renault i Fiata. Wśród modeli bezapelacyjnie króluje Opel Astra, a także Volkswagen Golf, Passat i Ford Focus.

Samochody najczęściej trafiające na złomowisko

Najnowsze dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR jednoznacznie wskazują, które modele samochodów najczęściej trafiają na złomowisko w Polsce. W 2023 roku zdecydowanie dominowały starsze egzemplarze marek Opel i Volkswagen.

Na pierwszym miejscu znalazł się Opel Astra, których zezłomowano aż 22 804 sztuki. Drugie miejsce należy do Volkswagena Golfa (18 352 szt.), a podium zamyka Passat tego samego producenta (15 120 szt.). W pierwszej piątce zmieściły się także Ford Focus (14 419 szt.) oraz kolejny model Opla - Corsa (12 619 szt.).

Warto zwrócić uwagę, że w czołówce dominują samochody kompaktowe klasy C i B, które przez lata cieszyły się dużą popularnością wśród Polaków. Dziś te egzemplarze mają po kilkanaście lub nawet dwadzieścia lat i z uwagi na liczne usterki oraz wysokie koszty naprawy ich właściciele decydują się na kasację.

Roczniki aut najchętniej złomowane

Analizując dane dotyczące złomowania samochodów w Polsce, można wyciągnąć wnioski, które roczniki aut najczęściej trafiają na szrot. W 2023 roku rekordzistą okazał się rok 1999. Ponad 50 tysięcy złomowanych samochodów pochodziło właśnie z tego okresu, co stanowiło aż 13% wszystkich.

Kolejne miejsca zajęły egzemplarze z 2000 roku (48 tys.) oraz 2001 roku (42 tys.). W pierwszej piątce znalazły się jeszcze auta z lat 2002-2003. Warto dodać, że złomowane były także starsze modele z drugiej połowy lat 90. XX wieku, choć w mniejszej liczbie.

Popularność wymienionych roczników wynika z prostego faktu, że są to egzemplarze mające dziś od 15 do 25 lat.Wpływ na ich liczne złomowanie mają przebieg, zużycie oraz wysokie koszty utrzymania i napraw.

Przyczyny złomowania starych aut

Decyzja o zezłomowaniu starego samochodu zwykle nie jest łatwa. Jednak w przypadku aut mających 15-20 lat eksploatacji, coraz częściej okazuje się to jedynym rozsądnym rozwiązaniem. W starszych pojazdach regularnie pojawiają się bowiem poważne usterki, których naprawa może kosztować więcej niż wartość całego auta. Do najczęstszych problemów prowadzących do kasacji należą:

  • Zużycie elementów układu napędowego (silnika, skrzyni biegów)
  • Uszkodzenia podwozia i nadwozia przez korozję
  • Problemy z układem hamulcowym
  • Usterki instalacji elektrycznej
  • Wysokie spalanie i emisja spalin

Oprócz problemów technicznych, istotnym powodem decyzji o zezłomowaniu auta są względy ekonomiczne. Naprawa 20-letniego samochodu może kosztować 3-5 tysięcy złotych, podczas gdy jego wartość wynosi zaledwie 2-3 tysiące. W takiej sytuacji inwestowanie w remont jest po prostu nieopłacalne.

Marki samochodów trafiające na szrot

Jeśli chodzi o marki złomowanych samochodów, w 2023 roku zdecydowanie dominowały modele niemieckie. Najwięcej aut na szrot trafiło z fabryk Opla (56 057 sztuk) oraz Volkswagena (52 600 sztuk). Trzecie miejsce należało do francuskiego Renault (37 210 sztuk).

W pierwszej dziesiątce znalazły się również Fiat, Ford, Audi, Peugeot, Skoda, Seat i Citroen. Co ciekawe, wysokie pozycje nadal zajmowały samochody marki Daewoo, która zakończyła produkcję ponad 15 lat temu. Z kolei auta marek azjatyckich, np. Toyota, Honda czy Hyundai rzadziej trafiały na złomowisko.

Marka Liczba zezłomowanych aut
Opel 56 057
Volkswagen 52 600
Renault 37 210

Analizując liczbę złomowanych egzemplarzy poszczególnych marek, widać wyraźnie, że na szrot trafiają głównie samochody europejskie, które przed laty były niezwykle popularne wśród Polaków. Dziś te wyeksploatowane już sztuki stopniowo znikają z naszych dróg.

Modele aut często złomowane

Królowie złomowisk: auta masowo trafiają na szrot

Spoglądając na dane dotyczące konkretnych modeli, można zauważyć pewne prawidłowości. Do najchętniej złomowanych samochodów należą przede wszystkim popularne kiedyś kompakty, które Polacy chętnie kupowali na przełomie wieków.

Oprócz wspomnianego już Opla Astry i VW Golfa, w czołówce znalazły się także Ford Focus, Opel Corsa, Fiat Seicento oraz Volkswagen Polo. Wysokie miejsca zajmują również nieco większe modele pokroju Opla Vectry, Renault Scenic czy Forda Mondeo.

Warto zauważyć, że oprócz popularnych kiedyś kompaktów, w pierwszej dwudziestce złomowanych samochodów znalazły się także auta z wyższej półki. Są to między innymi Audi A4, Mercedes klasy A i BMW serii 3. Samochody te również mają już kilkanaście lat i pomimo renomowanych marek, ich naprawa przestaje się opłacać.

Województwa, gdzie złomuje się najwięcej aut

Ciekawie prezentuje się regionalne zróżnicowanie, jeśli chodzi o złomowanie samochodów w Polsce. W ubiegłym roku najwięcej aut trafiło na szrot w trzech województwach:

  1. śląskim,
  2. mazowieckim,
  3. wielkopolskim.

W województwach tych odnotowano znacznie wyższą liczbę złomowanych pojazdów niż w pozostałych regionach kraju. Z drugiej strony, najmniej samochodów trafiło na złomowisko w województwach:

  1. podlaskim,
  2. opolskim.

Przedstawione dane odzwierciedlają liczbę zarejestrowanych samochodów w poszczególnych częściach Polski. Im więcej aut jeździ po drogach danego województwa, tym więcej z nich trafia później na złomowisko.

Dlaczego różnice regionalne są tak duże?

Na liczbę złomowanych samochodów w danym regionie wpływa kilka czynników. Po pierwsze, w województwach śląskim, mazowieckim i wielkopolskim mieszka najwięcej ludności, a co za tym idzie jeździ tam także najwięcej aut. Ponadto, są to obszary silnie zurbanizowane i uprzemysłowione, gdzie pojazdy są intensywniej eksploatowane, przez co szybciej się zużywają.

Złomowanie aut w Polsce na przestrzeni lat

Analizując długoterminowe dane SAMAR na temat złomowania samochodów w Polsce, można zauważyć pewne tendencje. Otóż w ostatnich latach liczba aut trafiających na złom systematycznie spadała.

W 2018 roku padł rekord - zezłomowano wówczas ponad 500 tysięcy samochodów. Rok później było to już tylko 468 tysięcy sztuk. Tendencja spadkowa utrzymywała się również w kolejnych latach. W 2023 roku na złom trafiło 389 tysięcy aut, czyli aż o 24% mniej niż 5 lat wcześniej.

Mimo spadku liczby złomowanych pojazdów, wciąż co roku na szrot trafia kilkaset tysięcy wysłużonych samochodów. Świadczy to o stale postępującej wymianie polskiego parku samochodowego na nowsze modele.

Malejąca liczba złomowanych aut to pozytywna informacja. Świadczy ona o unowocześnianiu się floty pojazdów jeżdżących po polskich drogach. Coraz więcej jest egzemplarzy spełniających nowe normy emisji spalin Euro 6 i wyższe. To z kolei przekłada się na polepszenie jakości powietrza.

Podsumowanie

Coroczne dane na temat złomowania samochodów w Polsce pokazują, że na szrot trafiają głównie starsze, popularne kiedyś modele z przełomu XX i XXI wieku. W 2023 roku najwięcej zezłomowano Opli Astrę i VW Golfa. Roczniki aut najczęściej kierowane na złomowisko to 1999-2003. Złomowane samochody pochodzą przede wszystkim z województw o dużej liczbie pojazdów. Choć liczba kasowanych aut spada, nadal co roku setki tysięcy przechodzą recykling.

Dane prezentowane w artykule pozwalają scharakteryzować, które samochody najczęściej kończą swój żywot na polskich szrotach. Pochodzą głównie z pierwszych lat XXI wieku i należą do marek niegdyś lubianych przez Polaków. Mimo mniejszej liczby złomowanych pojazdów, proces ten nadal dotyczy setek tysięcy aut rocznie.

Najczęstsze pytania

Zdecydowanie najwięcej złomowanych aut to modele marek Opel i Volkswagen. W pierwszej dziesiątce znajdują się także Renault, Fiat, Ford, Audi, Peugeot, Skoda, Seat i Citroen. Rzadziej na szrot trafiają samochody azjatyckich producentów.

Do najpopularniejszych modeli trafiających na złom należą Opel Astra, Volkswagen Golf i Passat, Ford Focus oraz Opel Corsa. W czołówce są głównie kompaktowe auta klasy B i C, które kiedyś były bardzo popularne.

Najwięcej złomowanych aut pochodzi z lat 1999-2003. Są to zatem pojazdy mające od 15 do 25 lat. W tej grupie wiekowej usterki i zużycie elementów jest na tyle duże, że naprawa przestaje się opłacać.

Najwięcej samochodów trafia na złomowisko w województwach śląskim, mazowieckim i wielkopolskim. Wynika to z dużej liczby pojazdów jeżdżących w tych regionach oraz ich intensywnej eksploatacji.

W ostatnich latach liczba aut trafiających na złom systematycznie spada. W 2018 roku zezłomowano ponad 500 tysięcy pojazdów, a w 2023 już tylko 389 tysięcy. To efekt unowocześniania polskiego parku samochodowego.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Ile kosztuje piaskowanie felg - pełen cennik dla wszystkich rodzajów
  3. Wymogi prawne dla tablicy rejestracyjnej na motor: zasady i przepisy 2024
  4. Kino Kraków: 7 miejsc, które musisz odwiedzić
  5. Jak podłączyć licznik motogodzin do alternatora: kompletna instrukcja montażu
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 5.00 Liczba głosów: 1

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły