Polerowanie i mycie lakieru - ochrona przed zarysowaniami

Polerowanie i mycie lakieru - ochrona przed zarysowaniami
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski24.10.2023 | 5 min.

Lakier samochodowy narażony jest na działanie wielu czynników zewnętrznych, takich jak promieniowanie UV, kwaśne deszcze, zanieczyszczenia oraz codzienne użytkowanie auta. Wszystko to powoduje, że z czasem traci on swój pierwotny blask, matowieje i staje się podatny na rysy i zarysowania. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie myć i polerować lakier, co pozwoli zachować jego właściwości ochronne jak najdłużej.

Czy polerowanie samochodu chroni lakier przed zadrapaniami?

Regularne polerowanie lakieru samochodowego ma kluczowe znaczenie dla jego ochrony. Polerowanie usuwa z wierzchniej warstwy lakieru drobne rysy i zarysowania powstałe podczas codziennej eksploatacji auta. Dzięki temu lakier staje się gładszy i bardziej odporny na dalsze uszkodzenia mechaniczne. Polerowanie pozwala też przywrócić lakierowi fabryczny połysk oraz głębię koloru, które z czasem ulegają pogorszeniu.

Co ważne, polerowanie tworzy na lakierze dodatkową warstwę ochronną, która spowalnia proces starzenia się lakieru i zwiększa jego odporność na działanie czynników zewnętrznych. Dlatego regularne wykonywanie tego zabiegu pozwala znacząco wydłużyć żywotność fabrycznej powłoki lakierniczej.

Jak często należy polerować lakier samochodowy?

Częstotliwość polerowania lakieru zależy od kilku czynników, m.in. wieku samochodu, intensywności jego eksploatacji oraz warunków, w jakich jest użytkowany. Lakier nowego samochodu wymaga polerowania średnio co 12 miesięcy. W przypadku aut starszych, użytkowanych codziennie, zabieg ten warto wykonywać częściej, np. co 6 miesięcy.

Znaczenie ma również to, gdzie auto się znajduje. Lakier samochodów poruszających się po mieście, narażony na kontakt z zanieczyszczeniami przemysłowymi, wymaga częstszego polerowania niż lakier aut jeżdżących poza miastem. Lakier samochodów garażowanych rzadziej wymaga polerowania niż lakier aut pozostawianych na parkingach pod gołym niebem.

Najlepszym wskaźnikiem świadczącym o potrzebie polerowania jest jednak wygląd lakieru. Jeśli traci blask, staje się matowy i szorstki w dotyku lub pojawiają się na nim pierwsze rysy - z pewnością należy go poddać zabiegowi polerowania.


Czytaj więcej: Odśwież wnętrze auta profesjonalną tapicerką i czyszczeniem w Poznaniu

Dlaczego warto regularnie myć i polerować lakier auta?

Regularne mycie i polerowanie lakieru samochodowego ma szereg zalet. Przede wszystkim pozwala zachować dobry wygląd auta - lakier zyskuje głębię koloru i połysk. Ponadto, dzięki usunięciu zanieczyszczeń i drobnych rys, lakier staje się gładszy i bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne.

Mycie usuwa z lakieru kurz, brud i inne zabrudzenia, które mogą powodować matowienie i przyspieszać proces starzenia się lakieru. Natomiast polerowanie wygładza lakier, przywraca mu blask i zabezpiecza dodatkową warstwą ochronną.

Regularna pielęgnacja opóźnia proces pogarszania się wyglądu lakieru, a także pozwala zachować jego właściwości ochronne. Lakier dobrze zadbany zdecydowanie wolniej blaknie, traci połysk i jest odporniejszy na rysy i odpryski.

Jakie produkty są przydatne do polerowania lakieru samochodowego?

Polerowanie i mycie lakieru - ochrona przed zarysowaniami

Podstawowymi produktami do polerowania lakieru samochodowego są:

  • Pasta polerska - zawiera drobne ścierne ziarna, które pozwalają zmatowić i wygładzić lakier;
  • Wosk polerski - wypełnia drobne rysy w lakierze i nadaje mu wysoki połysk;
  • Płyn do polerowania - ułatwia aplikację pasty polerskiej i usuwa smug;
  • Gąbka polerska - służy do równomiernego rozprowadzania pasty polerskiej po lakierze.

Dodatkowo przydatne mogą być też: politura (preparat zamiast wosku) oraz pianka polerska, która ułatwia docieranie do trudno dostępnych miejsc.

Kiedy zlecić profesjonalne polerowanie lakieru w warsztacie?

Polerowanie lakieru samochodowego można wykonać samodzielnie lub zlecić specjalistom w warsztacie lakierniczym. Profesjonalne polerowanie zalecane jest w kilku przypadkach:

  • Gdy lakier jest mocno zarysowany lub zmatowiały - wymaga wtedy użycia specjalistycznych maszyn polerskich;
  • Przy usuwaniu głębokich rys, które penetrują wierzchnią warstwę lakieru;
  • Jeśli chcemy kompleksowo odnowić lakier, np. przed sprzedażą auta;
  • Gdy nie mamy czasu lub umiejętności do samodzielnego polerowania.

Warsztaty dysponują profesjonalnym sprzętem i środkami, które pozwalają na skuteczne uzyskanie pożądanego efektu. Dodatkowo specjaliści posiadają wiedzę i praktykę w zakresie renowacji lakierów.

Jak dbać o lakier auta, by chronić go przed odpryskami i zarysowaniami?

Aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń lakieru, należy stosować się do kilku zasad:

  • Regularnie myć auto, aby usuwać z lakieru brud i kurz;
  • Wykonywać zabiegi polerowania zgodnie z zaleceniami producenta auta;
  • Stosować preparaty zabezpieczające lakier, np. woski;
  • Unikać parkowania auta pod gołym niebem, lepiej korzystać z garażu;
  • Zachować ostrożność podczas mycia, aby nie zarysować lakieru tarką czy gąbką;
  • Reagować na pierwsze oznaki uszkodzenia lakieru i usuwać je poprzez polerowanie.

Dzięki temu można znacząco spowolnić proces niszczenia fabrycznej powłoki lakierniczej i zachować jej walory estetyczne oraz właściwości ochronne.

Jakie błędy popełniamy myjąc i polerując lakier samochodowy?

Najczęstsze błędy dotyczące mycia i polerowania lakieru to:

  • Zbyt rzadkie mycie auta, co prowadzi do nagromadzenia się trudnych do usunięcia zabrudzeń;
  • Mycie auta na słońcu, które powoduje szybkie wysychanie detergentu i powstawanie smug;
  • Używanie twardych gąbek i tarek, które mogą zarysować lakier;
  • Zbyt mocne dociskanie myjki ciśnieniowej, powodujące uszkodzenia lakieru;
  • Stosowanie agresywnych środków myjących niewskazanych do lakieru samochodowego;
  • Polerowanie brudnego lub suchego lakieru, co prowadzi do rys;
  • Używanie twardych i zanieczyszczonych gąbek polerskich.

Aby uniknąć tych błędów, należy stosować się do zaleceń producentów środków pielęgnacyjnych oraz postępować z lakierem zgodnie z instrukcją obsługi auta.

Jak sprawdzić, czy lakier wymaga polerowania i ochrony?

Oznakami świadczącymi o potrzebie polerowania lakieru są:

  • Matowienie i utrata połysku lakieru;
  • Ślady po opadach atmosferycznych i zabrudzeniach trudne do usunięcia podczas mycia;
  • Płytkie rysy i drobne zarysowania powierzchni;
  • Zwiększona chłonność wody przez lakier;
  • Szorstkość lakieru odczuwalna przy przesunięciu po nim dłonią;
  • Widoczne plamy i przebarwienia;
  • Odbarwienia powstałe na skutek promieniowania UV.

Pojawienie się choćby kilku z tych objawów oznacza, że lakier wymaga już zabiegu polerowania i nałożenia preparatów zabezpieczających. Pozwoli to przywrócić mu dobry wygląd i właściwości ochronne.

Podsumowanie

Regularne mycie i polerowanie to podstawa prawidłowej pielęgnacji lakieru samochodowego. Pozwalają one usunąć zanieczyszczenia, przywrócić połysk i gładkość lakieru, a także zabezpieczyć go dodatkową warstwą ochronną. Dzięki temu lakier dłużej zachowuje walory estetyczne i odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie czynników zewnętrznych. Aby osiągnąć najlepsze efekty, należy regularnie kontrolować stan lakieru i reagować na pierwsze objawy pogorszenia jego kondycji. Warto też unikać typowych błędów podczas mycia i polerowania, aby nie doprowadzić do uszkodzenia lakieru.

Najczęściej zadawane pytania

Auto należy myć regularnie, przynajmniej raz w miesiącu lub częściej, jeśli eksploatowane jest w trudnych warunkach (np. w mieście). Im częściej, tym lepiej dla lakieru.

Do mycia należy używać specjalnych samochodowych środków czyszczących oraz miękkich gąbek i ręczników. Nie zaleca się stosowania twardych szczotek i gąbek ściernych.

Lakier należy najpierw umyć i osuszyć. Następnie nałożyć pastę polerską i rozprowadzić ją kolistymi ruchami za pomocą miękkiej gąbki. Na koniec wypolerować powierzchnię do uzyskania połysku.

Polecane są woski w sprayu, które są łatwe w aplikacji. Dobrym wyborem będą te z dodatkami ochronnymi i filtrem UV.

Płytkie rysy można spróbować wypolerować specjalną pastą polerską. Głębsze rysy wymagają już profesjonalnej naprawy lakieru w warsztacie.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Renowacja i kolekcjonowanie klasycznych aut - wszystko co musisz wiedzieć
  4. Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły