gelenda.pl

Silnik dolnozaworowy (SV): specyfikacja i rozrząd

Silnik dolnozaworowy (SV): specyfikacja i rozrząd
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

26 kwietnia 2024

Silnik dolnozaworowy to konstrukcja silnika spalinowego, która charakteryzuje się umieszczeniem zaworów w bloku silnika, a wałka rozrządu w skrzyni korbowej. W artykule przybliżamy budowę i zasadę działania tego typu silników, porównujemy je z jednostkami OHV oraz omawiamy rozrząd i sterowanie zaworami. Opisujemy również zalety i wady silników dolnozaworowych, a także ich historię i najpopularniejsze zastosowania.

Silnik dolnozaworowy - budowa

Silnik dolnozaworowy (SV) to konstrukcja silnika spalinowego, w której zawory umieszczone są w bloku silnika, a wałek rozrządu znajduje się w skrzyni korbowej, poniżej cylindrów.

Najważniejsze elementy budowy silnika dolnozaworowego to:

  • Blok silnika z cylindrami, w których osadzone są zawory
  • Prosta, płaska głowica silnika bez elementów ruchomych
  • Wałek rozrządu w skrzyni korbowej wraz z kołem zębatym
  • Wielebne krzywki na wale rozrządu, sterujące zaworami

W silniku dolnozaworowym brak elementów ruchomych w głowicy, takich jak wałek rozrządu, dźwignie czy łańcuchy. Dzięki takiej konstrukcji silnik ten charakteryzuje się prostotą i niezawodnością, kosztem niższej wydajności.

Silnik dolnozaworowy - zasada działania

Silnik dolnozaworowy pracuje w standardowym cyklu czterosuwowym - Otto, składającym się z:

  • Suwu ssania
  • Suwu sprężania
  • Suwu pracy
  • Suwu wydechu

Otwieranie i zamykanie zaworów odbywa się pod wpływem bezpośredniego działania krzywek umieszczonych na wale rozrządu. Dzięki takiemu rozwiązaniu sterowanie zaworami jest proste, oszczędne, ale też zapewnia mniejszą wydajność.

Sterowanie zaworami

Sterowanie zaworami w silniku dolnozaworowym odbywa się bezpośrednio za pomocą dźwigni poruszanych przez wielokrzywkowy wałek rozrządu. Jest to system prosty, tani i niezawodny, ale ogranicza parametry i możliwości silnika.

Czytaj więcej:Czy kabriolet nadaje się do jazdy zimą? - Poradnik Użytkownika.

Silnik dolnozaworowy - porównanie z OHV

Podstawową różnicą między silnikiem dolnozaworowym (SV), a silnikiem OHV jest umiejscowienie wałka rozrządu i zaworów.

Silnik OHV Silnik dolnozaworowy (SV)
Wałek rozrządu w głowicy Wałek rozrządu w skrzyni korbowej
Zawory ponad głowicą Zawory w bloczku silnika
Stopień sprężania wyższy Stopień sprężania niższy

Z tego wynikają też pozostałe różnice w parametrach obu typów silników. Silnik OHV:

  • Zapewnia lepsze napełnianie cylindrów
  • Posiada większą moc przy takiej samej pojemności
  • Charakteryzuje większą sprawność

Natomiast silnik dolnozaworowy:

  • Wyróżnia się prostą budową
  • Odznacza się większą niezawodnością i trwałością
  • Posiada niewielkie gabaryty

Silnik dolnozaworowy - rozrząd i sterowanie zaworami

Zdjęcie Silnik dolnozaworowy (SV): specyfikacja i rozrząd

W silniku dolnozaworowym znajduje się wałek rozrządu umieszczony w skrzyni korbowej, poniżej cylindrów. Na wale tym zamocowane są dźwignie, które poprzez system krzywek bezpośrednio poruszają zawory znajdujące się w bloku silnika.

Zaletą takiego rozwiązania jest prostota, niezawodność i trwałość.

Wadą jest ograniczanie osiągów i możliwości jednostki napędowej.

Rozrząd SV cechuje się dużymi siłami działającymi na układ, co z kolei wymaga solidniejszej budowy silnika i zwiększonej emisji hałasu.

Silnik dolnozaworowy - zalety i wady

Do najważniejszych zalet silnika dolnozaworowego należą:

  • Niezawodność i trwałość
  • Prostota konstrukcji
  • Małe wymiary i masa
  • Łatwość napraw i obsługi
  • Niska cena produkcji

Natomiast podstawowe wady to:

  • Niższa wydajność i osiągi
  • Gorsze spalanie mieszanki
  • Ograniczony stopień sprężania
  • Zwiększone zużycie paliwa

Silnik dolnozaworowy - historia i zastosowanie

Silniki dolnozaworowe zaczęły powstawać w połowie XIX wieku i przez wiele lat stanowiły podstawowy typ w samochodach. Ich popularność zaczęła spadać w latach 30. XX wieku, kiedy to zaczęto stosować wydajniejsze jednostki OHV.

Silniki dolnozaworowe stosowane były między innymi w następujących pojazdach:

  • Ford Model T i A
  • Volkswagen Garbus
  • Samochody ZSRR - Żuk, Moskwicz, ZAZ
  • Polskie FSO Warszawa, Nysa, Tarpan, Syrena

Dziś silniki SV utrzymują się nadal w niewielkich pojazdach jak kosiarki, betoniarki, agregaty itp. Charakteryzują się prostotą, niezawodnością i małymi gabarytami. Ich niskie osiągi nie mają w tym zastosowaniu większego znaczenia.

Podsumowanie

W artykule omówiono budowę i zasadę działania silników dolnozaworowych. Jest to konstrukcja prosta i wytrzymała, ale o niższej wydajności niż nowoczesne silniki OHV. Charakteryzuje się umieszczeniem zaworów w bloku silnika i wałka rozrządu w skrzyni korbowej. Stosowana była powszechnie w starszych pojazdach, obecnie raczej w małych maszynach.

Do zalet silnika dolnozaworowego należą niezawodność, trwałość i niskie koszty produkcji. Podstawową wadą tej konstrukcji jest gorsza wydajność, wynikająca z niższego stopnia sprężania i problemów ze spalaniem mieszanki w cylindrze.

tagTagi
silnik dolnozaworowy
rozrząd silnika
zalety silnika dolnozaworowego
wady silnika dolnozaworowego
dolnozaworowy silnik benzynowy
dolnozaworowy silnik diesla
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

Silnik dolnozaworowy (SV): specyfikacja i rozrząd