gelenda.pl

Silnik dolnozaworowy (SV): specyfikacja i rozrząd

Silnik dolnozaworowy (SV): specyfikacja i rozrząd

Silnik dolnozaworowy to konstrukcja silnika spalinowego, która charakteryzuje się umieszczeniem zaworów w bloku silnika, a wałka rozrządu w skrzyni korbowej. W artykule przybliżamy budowę i zasadę działania tego typu silników, porównujemy je z jednostkami OHV oraz omawiamy rozrząd i sterowanie zaworami. Opisujemy również zalety i wady silników dolnozaworowych, a także ich historię i najpopularniejsze zastosowania.

Silnik dolnozaworowy - budowa

Silnik dolnozaworowy (SV) to konstrukcja silnika spalinowego, w której zawory umieszczone są w bloku silnika, a wałek rozrządu znajduje się w skrzyni korbowej, poniżej cylindrów.

Najważniejsze elementy budowy silnika dolnozaworowego to:

  • Blok silnika z cylindrami, w których osadzone są zawory
  • Prosta, płaska głowica silnika bez elementów ruchomych
  • Wałek rozrządu w skrzyni korbowej wraz z kołem zębatym
  • Wielebne krzywki na wale rozrządu, sterujące zaworami

W silniku dolnozaworowym brak elementów ruchomych w głowicy, takich jak wałek rozrządu, dźwignie czy łańcuchy. Dzięki takiej konstrukcji silnik ten charakteryzuje się prostotą i niezawodnością, kosztem niższej wydajności.

Silnik dolnozaworowy - zasada działania

Silnik dolnozaworowy pracuje w standardowym cyklu czterosuwowym - Otto, składającym się z:

  • Suwu ssania
  • Suwu sprężania
  • Suwu pracy
  • Suwu wydechu

Otwieranie i zamykanie zaworów odbywa się pod wpływem bezpośredniego działania krzywek umieszczonych na wale rozrządu. Dzięki takiemu rozwiązaniu sterowanie zaworami jest proste, oszczędne, ale też zapewnia mniejszą wydajność.

Sterowanie zaworami

Sterowanie zaworami w silniku dolnozaworowym odbywa się bezpośrednio za pomocą dźwigni poruszanych przez wielokrzywkowy wałek rozrządu. Jest to system prosty, tani i niezawodny, ale ogranicza parametry i możliwości silnika.

Czytaj więcej:Czy kabriolet nadaje się do jazdy zimą? - Poradnik Użytkownika.

Silnik dolnozaworowy - porównanie z OHV

Podstawową różnicą między silnikiem dolnozaworowym (SV), a silnikiem OHV jest umiejscowienie wałka rozrządu i zaworów.

Silnik OHV Silnik dolnozaworowy (SV)
Wałek rozrządu w głowicy Wałek rozrządu w skrzyni korbowej
Zawory ponad głowicą Zawory w bloczku silnika
Stopień sprężania wyższy Stopień sprężania niższy

Z tego wynikają też pozostałe różnice w parametrach obu typów silników. Silnik OHV:

  • Zapewnia lepsze napełnianie cylindrów
  • Posiada większą moc przy takiej samej pojemności
  • Charakteryzuje większą sprawność

Natomiast silnik dolnozaworowy:

  • Wyróżnia się prostą budową
  • Odznacza się większą niezawodnością i trwałością
  • Posiada niewielkie gabaryty

Silnik dolnozaworowy - rozrząd i sterowanie zaworami

Zdjęcie Silnik dolnozaworowy (SV): specyfikacja i rozrząd

W silniku dolnozaworowym znajduje się wałek rozrządu umieszczony w skrzyni korbowej, poniżej cylindrów. Na wale tym zamocowane są dźwignie, które poprzez system krzywek bezpośrednio poruszają zawory znajdujące się w bloku silnika.

Zaletą takiego rozwiązania jest prostota, niezawodność i trwałość.

Wadą jest ograniczanie osiągów i możliwości jednostki napędowej.

Rozrząd SV cechuje się dużymi siłami działającymi na układ, co z kolei wymaga solidniejszej budowy silnika i zwiększonej emisji hałasu.

Silnik dolnozaworowy - zalety i wady

Do najważniejszych zalet silnika dolnozaworowego należą:

  • Niezawodność i trwałość
  • Prostota konstrukcji
  • Małe wymiary i masa
  • Łatwość napraw i obsługi
  • Niska cena produkcji

Natomiast podstawowe wady to:

  • Niższa wydajność i osiągi
  • Gorsze spalanie mieszanki
  • Ograniczony stopień sprężania
  • Zwiększone zużycie paliwa

Silnik dolnozaworowy - historia i zastosowanie

Silniki dolnozaworowe zaczęły powstawać w połowie XIX wieku i przez wiele lat stanowiły podstawowy typ w samochodach. Ich popularność zaczęła spadać w latach 30. XX wieku, kiedy to zaczęto stosować wydajniejsze jednostki OHV.

Silniki dolnozaworowe stosowane były między innymi w następujących pojazdach:

  • Ford Model T i A
  • Volkswagen Garbus
  • Samochody ZSRR - Żuk, Moskwicz, ZAZ
  • Polskie FSO Warszawa, Nysa, Tarpan, Syrena

Dziś silniki SV utrzymują się nadal w niewielkich pojazdach jak kosiarki, betoniarki, agregaty itp. Charakteryzują się prostotą, niezawodnością i małymi gabarytami. Ich niskie osiągi nie mają w tym zastosowaniu większego znaczenia.

Podsumowanie

W artykule omówiono budowę i zasadę działania silników dolnozaworowych. Jest to konstrukcja prosta i wytrzymała, ale o niższej wydajności niż nowoczesne silniki OHV. Charakteryzuje się umieszczeniem zaworów w bloku silnika i wałka rozrządu w skrzyni korbowej. Stosowana była powszechnie w starszych pojazdach, obecnie raczej w małych maszynach.

Do zalet silnika dolnozaworowego należą niezawodność, trwałość i niskie koszty produkcji. Podstawową wadą tej konstrukcji jest gorsza wydajność, wynikająca z niższego stopnia sprężania i problemów ze spalaniem mieszanki w cylindrze.

5 Podobnych Artykułów

  1. Jak dobrać odpowiednie magnesy neodymowe do alternatora: kompletny poradnik
  2. Toyota Corolla 1.24: specyfikacja, osiągi i szczegółowy opis silnika benzynowego
  3. Ile kosztuje wyprostowanie felgi: przegląd cen i kosztów w warsztatach
  4. Wymiary BMW X3 – poznaj kluczowe informacje o rozmiarze SUV-a
  5. BMW E36 Compact - Historia, specyfikacje i modyfikacje, które musisz znać
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

PoradyCzy Twój samochód ma najtańsze możliwe OC? Sprawdź w kalkulatorze

W dobie rosnących kosztów życia wielu kierowców zadaje sobie pytanie: czy nie przepłacam za ubezpieczenie OC swojego samochodu? Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej to wydatek, którego nie da się uniknąć, ale… można go zoptymalizować. Różnice w składkach sięgają nawet kilkuset złotych w skali roku - wystarczy porównać oferty ubezpieczycieli i wybrać tę najtańszą.

Silnik dolnozaworowy (SV): specyfikacja i rozrząd