Tuning silników diesla cieszy się coraz większą popularnością wśród kierowców. Pozwala na znaczące zwiększenie osiągów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Jednostka 1.9 TDI montowana w wielu modelach Volkswagena oraz Audi, to świetna baza do modyfikacji. Przy odrobinie wiedzy, zręczności warsztatowej oraz niewielkich środkach, można znacząco poprawić dynamikę i przyjemność z jazdy. Poniższy artykuł zawiera praktyczne porady oraz wskazówki dotyczące optymalizacji i tuningowania tego niezwykle udanego silnika.
Modyfikacje elementów dolotowych
Wymiana filtra powietrza
Seryjny filtr powietrza w 1.9 TDI między innymi przez zastosowanie siatki stalowej, powoduje znaczny spadek ciśnienia na dolocie do silnika. Wymiana na wysokoprzepływowy element, pozwala na swobodniejszy przepływ powietrza, a co za tym idzie zwiększenie mocy. Dodatkowo, filtr o większej powierzchni filtracyjnej, zapewnia lepsze oczyszczanie powietrza wpływającego do silnika.
Przeprogramowanie sterownika
Kolejnym krokiem optymalizacji układu dolotowego jest przeprogramowanie fabrycznego sterownika. Pozwala to między innymi na zmianę czasu i dawki wtrysku, co skutkuje efektywniejszym spalaniem. Dodatkowo możliwe jest usunięcie fabrycznych ograniczników, zwiększając dopuszczalne ciśnienie doładowania.
Doposażenie układu dolotowego
W celu dalszej poprawy wydajności układu dolotowego, można zastosować szereg modyfikacji. Między innymi, montaż większej średnicy rury dolotowej oraz chłodnicy powietrza. Pozwoli to na zminimalizowanie strat ciśnienia oraz lepsze schłodzenie powietrza przed dostaniem się do silnika. Efektem będzie wzrost mocy oraz momentu obrotowego.
Modyfikacje układu wydechowego
Wymiana tłumika
Bardzo prostym i tanim sposobem na wstępną poprawę osiągów, jest wymiana fabrycznego tłumika na bardziej wydajny odpowiednik aftermarketowy. Lepszy przepływ spalin przekłada się na wzrost mocy. Dodatkowo, w zależności od modelu, możliwa jest poprawa brzmienia silnika.
Instalacja sportowego wydechu
Kolejnym krokiem optymalizacji układu wydechowego jest montaż dedykowanego sportowego wydechu. Charakteryzuje się on zwiększoną średnicą rur, co minimalizuje opory przepływu spalin. Dodatkowo zastosowanie wysokoprzepływowych katalizatorów i kolan, pozwala uzyskać wymierne korzyści mocy. Stylistycznie, wydech sportowy dodaje charakteru i uroku.
Demontaż systemu EGR
Układ recyrkulacji spalin (EGR) powoduje zanieczyszczenie układu dolotowego sadzą oraz zmniejsza sprawność silnika. Jego wyłączenie poprzez demontaż lub odcięcie dopływu spalin, pozwala na wzrost mocy. Jednak wiąże się to z utratą homologacji. Dlatego należy dokładnie przeanalizować korzyści i konsekwencje takiej ingerencji.
Tuning oprogramowania silnika
Instalacja chipa tuningowego
Prosty i tani sposób na wymierne zwiększenie osiągów, to instalacja chipa tuningowego. Zastępuje on fabryczny sterownik, zmieniając mapy czasu i dawki wtrysku paliwa. Pozwala to na precyzyjne dostosowanie pracy silnika do zmodyfikowanych komponentów. Montaż chipa nie ingeruje w strukturę silnika.
Przeprogramowanie sterownika
Alternatywą dla chipa jest przeprogramowanie fabrycznego sterownika. Wymaga to jednak zdjęcia go z pojazdu i wysłania do wyspecjalizowanej firmy tuningowej. Korzyści są podobne jak w przypadku chipa - zwiększenie wydajności przez precyzyjne dostosowanie map sterujących.
Usuwanie ograniczników obrotów
Kolejnym krokiem optymalizacji oprogramowania, jest usunięcie fabrycznych ograniczników np. maksymalnych obrotów. Pozwala to na pełne wykorzystanie potencjału silnika, jednak tylko przy odpowiednich modyfikacjach mechanicznych. W przeciwnym razie grozi poważną awarią.
Poprawa smarowania i chłodzenia
Wymiana oleju i filtrów
Podstawą prawidłowej eksploatacji silnika, jest regularna wymiana oleju i filtrów oleju oraz powietrza. Stosowanie oleju wyższej jakości np. syntetycznego, pozwala zredukować tarcie, a tym samym zwiększyć moc silnika. Filtry o większej powierzchni filtracyjnej, poprawiają smarowanie.
Modernizacja układu chłodzenia
Aby zapobiec przegrzewaniu mocniejszego silnika, niezbędna jest modernizacja układu chłodzenia. Obejmuje ona między innymi wymianę chłodnicy na większą oraz montaż dodatkowego wentylatora. Pozwoli to utrzymać optymalną temperaturę nawet przy dużym obciążeniu.
Dodatkowy chłodnik oleju
Wraz ze wzrostem mocy, rośnie obciążenie termiczne silnika, w tym układu smarowania. Montaż dodatkowego chłodnika oleju pozwala utrzymać jego optymalną temperaturę. Zapobiega to np. spadkowi lepkości przy dużych obciążeniach.
Zwiększenie mocy i momentu obrotowego
Zastosowanie większej turbosprężarki
Turbosprężarka odpowiada za doładowanie silnika powietrzem. Montaż większego turbo zapewnia lepsze wypełnienie cylindrów świeżym powietrzem. Przekłada się to bezpośrednio na wzrost mocy i momentu obrotowego. Jednak wymaga dostosowania układu dolotowego i wydechowego.
Wtrysk bezpośredni paliwa
Silnik 1.9 TDI wyposażony jest w pośredni wtrysk paliwa. Przejście na bezpośredni, poprzez wymianę głowicy i wtryskiwaczy, pozwala precyzyjnie sterować procesem spalania. Skutkuje to wyższą mocą i momentem przy niższym zużyciu paliwa.
Modyfikacja geometrii układu rozrządu
Zmiana fazy rozrządu pozwala optymalizować moment obrotowy i moc w określonych zakresach obrotów. Dodatkowo, montaż większego wałka rozrządu zwiększa maksymalne dopuszczalne obroty silnika. Jest to kluczowe przy usuwaniu fabrycznych ograniczników.
Poprawa osiągów i prowadzenia
Obniżenie zawieszenia
Obniżenie zawieszenia poprawia prowadzenie i stabilność auta np. na zakrętach. Montaż sztywniejszych sprężyn obniżających środek ciężkości, poprawia trakcję i zmniejsza przechyły nadwozia. Jednak kosztem nieco gorszego komfortu jazdy.
Szersze opony i felgi
Montaż szerokiego ogumienia o niskim profilu, zapewnia lepszą przyczepność, szczególnie przy sportowej jeździe. Dodatkowo, szersze felgi poprawiają chłodzenie hamulców. Jednak należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich parametrów zgodnych z homologacją.
Wzmocnienie hamulców
Zwiększenie mocy silnika wymaga proporcjonalnego wzmocnienia układu hamulcowego. Montaż większych tarcz i zacisków zapewni lepsze spowolnienie i kontrolę nad pojazdem. Warto rozważyć układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami dla lepszego chłodzenia.
Podsumowując, silnik 1.9 TDI ma spory potencjał do optymalizacji przy niewielkich nakładach finansowych. Kluczem do sukcesu jest stopniowe wprowadzanie modyfikacji oraz profesjonalny dobór podzespołów. Przestrzeganie kilku podstawowych zasad pozwoli cieszyć się bezawaryjną, dynamiczną i ekonomiczną jednostką napędową przez długie lata.
Podsumowanie
Tuning silnika 1.9 TDI to fascynujące wyzwanie, dające sporą satysfakcję z rezultatów przy racjonalnych nakładach. Kluczem do sukcesu jest stopniowe wprowadzanie zmian, zaczynając od najprostszych i najtańszych modyfikacji. Sukcesywnie można zwiększać stopień ingerencji w mechanikę i elektronikę jednostki napędowej, by wykorzystać jej pełen potencjał. Rozsądne i przemyślane tuningowanie tego wyjątkowo udanego silnika, pozwoli cieszyć się dynamiczną, ekonomiczną i niezawodną jednostką napędową.