Zapach spalenizny z silnika - co może być powodem?

Zapach spalenizny z silnika - co może być powodem?
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz16.09.2023 | 5 min.

Zapach spalenizny unoszący się z komory silnika może być pierwszym sygnałem świadczącym o poważnych usterkach. Warto jak najszybciej zlokalizować źródło niepokojącego zapachu i podjąć stosowne działania naprawcze. Poniżej przedstawiamy możliwe przyczyny pojawienia się spalenizny w aucie.

Możliwe przyczyny zapachu spalenizny

Zapach spalenizny może wskazywać na różnorodne problemy związane zarówno z układem paliwowym, jak i smarowania czy zasilania silnika. Do najczęstszych możliwych przyczyn należą:

Nieszczelności w układzie paliwowym

Wypływające paliwo, które się nagrzewa i paruje, jest jedną z najbardziej prawdopodobnych przyczyn pojawienia się zapachu spalenizny. Sprawdź szczelność przewodów paliwowych, zbiornika, pompy wtryskowej oraz wtryskiwaczy. Nawet niewielkie nieszczelności mogą powodować ulatnianie się paliwa i niepokojący zapach.

Uszkodzenie pompy paliwowej

Uszkodzona pompa paliwowa może nieprawidłowo tłoczyć paliwo z baku do silnika. Zbyt niskie ciśnienie podawanego paliwa powoduje jego niecałkowite spalanie i pojawienie się charakterystycznego zapachu. Wymiana pompy paliwowej może być konieczna.

Zanieczyszczenie filtru paliwa

Zatkany filtr paliwa ogranicza jego przepływ do silnika. Prowadzi to do zubożenia mieszanki paliwowo-powietrznej i powstawania niespalonych frakcji paliwa. Regularna wymiana filtra zapobiega jego nadmiernej koksowacji.

Problemy z układem smarowania

Niski poziom oleju

Brak wystarczającej ilości oleju w silniku powoduje niedostateczne smarowanie jego elementów. Prowadzi to do tarcia i przegrzewania się części silnika. Uzupełnienie oleju do zalecanego poziomu może rozwiązać problem.

Złej jakości olej

Stosowanie oleju niezgodnego ze specyfikacją producenta auta może powodować jego przedwczesną degradację i utratę właściwości smarnych. Należy stosować olej rekomendowany w instrukcji obsługi samochodu.

Uszkodzenie pompy oleju

Uszkodzona pompa oleju nie zapewnia odpowiedniego ciśnienia w układzie smarowania silnika. Może to skutkować niedostatecznym smarowaniem jego elementów i pojawieniem się zapachu spalenizny. Wymagana jest naprawa lub wymiana pompy oleju.

Usterki układu zasilania powietrzem

Nieszczelność układu dolotowego

Nieszczelności w układzie dolotowym powodują zasysanie zanieczyszczonego powietrza z zewnątrz. Zakłóca to prawidłowy skład mieszanki i proces spalania. Sprawdź szczelność kanałów dolotowych i filtr powietrza.

Zanieczyszczony filtr powietrza

Przepływ powietrza do silnika jest ograniczony przez zatkany filtr powietrza. Powoduje to zubożenie mieszanki i niepełne spalanie. Regularna kontrola i wymiana filtra zapobiega problemowi.

Uszkodzony czujnik masy powietrza

Ten element kontroluje ilość dostarczanego powietrza. Jego uszkodzenie może skutkować złym składem mieszanki i pojawieniem się zapachu spalenizny. Czujnik wymaga sprawdzenia i ewentualnej wymiany.

Nieprawidłowe spalanie

Zapach spalenizny z silnika - co może być powodem?

Zanieczyszczone świece zapłonowe

Osad na elektrodach świec zapłonowych utrudnia iskrzenie i zapłon mieszanki. Powoduje to jej niecałkowite spalanie. Świece wymagają oczyszczenia lub wymiany.

Zużyte świece zapłonowe

Zużyte i popękane świece dają słabej jakości iskrę. Utrudnia to prawidłowe spalanie mieszanki w cylindrach. Odpowiednio wczesna wymiana świec zapobiega problemom.

Uszkodzenia układu zapłonowego

Usterki w układzie zapłonowym jak np. uszkodzenie cewek, przerwanie obwodu wtórnego czy zużycie rozdzielacza mogą powodować zakłócenia w procesie zapłonu mieszanki. Wymagana jest diagnoza i naprawa układu.

Uszkodzenia silnika

Zużycie pierścieni tłokowych

Zużyte pierścienie tłokowe nie zapewniają szczelności komory spalania, przez co część gazów przedostaje się do skrzyni korbowej. Powoduje to powstawanie zapachu spalenizny. Konieczna jest wymiana pierścieni lub całego zestawu tłokowo-korbowego.

Zatarcie silnika

Zatarcie elementów silnika jak tłoki, panewki korbowodów czy łożyska prowadnic zaworów skutkuje metalicznym tarcie. Powoduje to przegrzewanie i spalanie oleju w skrzyni korbowej. Wymagany jest remont silnika.

Pęknięcie głowicy

Pęknięta głowica silnika umożliwia przedostawanie się spalin do chłodnicy oleju i dalej do skrzyni korbowej. Skutkuje to pojawieniem się spalenizny. Konieczna jest wymiana uszkodzonej głowicy silnika.

Podsumowując, pojawienie się niepokojącego zapachu spalenizny wymaga szybkiej identyfikacji źródła problemu i podjęcia stosownych działań naprawczych. Ignorowanie takich symptomów może doprowadzić do poważnej awarii silnika i wysokich kosztów jego remontu. Dlatego warto regularnie kontrolować stan techniczny samochodu i wszelkie niepokojące objawy konsultować ze specjalistą.

Podsumowanie

Zapach spalenizny wydobywający się z komory silnika to zawsze poważny sygnał ostrzegawczy wskazujący na potencjalne uszkodzenia i nieprawidłowości. Należy jak najszybciej zdiagnozować źródło problemu i podjąć działania naprawcze, aby uniknąć kosztownego remontu silnika. Przyczyn takiego zapachu może być wiele - od nieszczelności układu paliwowego, przez zanieczyszczenie filtra powietrza, po poważniejsze uszkodzenia silnika. Regularne kontrole, wymiana płynów eksploatacyjnych i elementów eksploatacyjnych zgodnie z zaleceniami producenta pozwolą uniknąć wielu problemów i zapewnią bezawaryjną eksploatację silnika.

Najczęściej zadawane pytania

Do najczęstszych przyczyn należą: nieszczelności układu paliwowego, niski poziom oleju, zanieczyszczenia filtrów paliwa i powietrza, zużycie świec zapłonowych oraz uszkodzenia silnika np. zużycie pierścieni tłokowych.

Zapach spalenizny zazwyczaj pojawia się podczas pracy silnika na wolnych obrotach lub tuż po uruchomieniu zimnego silnika.

Bezwzględnie nie zaleca się jazdy z wyczuwalnym zapachem spalenizny. Może to prowadzić do dalszych poważnych uszkodzeń i konieczności kosztownego remontu silnika.

Należy dokładnie obejrzeć silnik w poszukiwaniu wycieków, sprawdzić poziom oleju, filtr powietrza oraz wykonać pomiary ciśnienia sprężania w cylindrach. Pomoże to zawęzić obszar poszukiwań.

Może dojść do zatarcia silnika, uszkodzenia głowicy lub uszczelnień, co wiąże się z bardzo wysokimi kosztami naprawy lub koniecznością wymiany silnika.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 5.00 Liczba głosów: 1

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

DiagnozaŁożysko kola - objawy zużycia

Łożyska kół są narażone na zużycie. Poznaj najważniejsze objawy świadczące o ich uszkodzeniu – m.in. hałas, drgania kierownicy, problemy ze skręcaniem. Dowiedz się, kiedy wymienić łożysko i jakie mogą być konsekwencje zaniedbania.