Często dolewasz płyn chłodniczy, a mimo to po kilku dniach musisz to robić ponownie? Frustrujące, prawda? Nie musisz już dłużej godzić się z tą sytuacją. Przedstawiamy 6 powodów, które tłumaczą, dlaczego ubywa płynu w Twoim aucie. Dzięki temu będziesz wiedzieć, na co zwrócić uwagę i jak rozwiązać problem raz na zawsze.
Uszkodzona chłodnica - kluczowa przyczyna problemów
Jeśli regularnie dolewasz płyn chłodniczy do swojego silnika, a i tak szybko ubywa, to prawdopodobnie winowajcą jest uszkodzona chłodnica. Ten kluczowy element układu chłodzenia może po prostu nie być już szczelny, co prowadzi do wycieków.
Nieszczelności często pojawiają się na łączeniach elementów chłodnicy lub w wyniku jej mechanicznego uszkodzenia. Zatory z owadów, kamyczki wpadające przez grill, to wszystko może spowodować pęknięcia i rysy, przez które będzie uciekać ciecz.
W niektórych przypadkach możesz spróbować tymczasowo uszczelnić chłodnicę, używając specjalnych preparatów. Jeśli jednak wycieki są duże, nie pozostanie Ci nic innego, jak tylko ją wymienić na nową. Lepiej od razu się na to zdecydować, bo przy uszkodzonej chłodnicy ryzykujesz awarią układu chłodzenia.
Zużycie pompy i uszkodzenie przewodów - powtarzające awarie
Często spotykaną przyczyną ubytku płynu chłodzącego jest także zużycie lub uszkodzenie innych elementów obiegu. Winowajcą może być zarówno pompa wody, jak i gumowe przewody łączące chłodnicę z silnikiem.
W przypadku pompy najczęściej dochodzi do wycieków z powodu nieprawidłowego uszczelnienia lub zużycia łożyska. Niestety, jej wymiana zazwyczaj wiąże się z koniecznością wymiany paska rozrządu, co jest dość kosztowne.
- Przewody również się ze starości po prostu parzą, a zbyt mocne zaciśnięcie obejm także może spowodować ich przebicie.
- Czasem uszkodzenie jest efektem nieprawidłowo wykonanej naprawy innego podzespołu lub przegryzienia przez dzikie zwierzęta.
Jeśli masz do czynienia z taką awarią układu chłodzenia, jedynym sensownym rozwiązaniem będzie wymiana uszkodzonych części na nowe.
Czytaj więcej: Nowe niebezpieczne odcinki w Warszawie? Gdzie uważać na fotoradary?
Nagrzewnica i zbiorniczek wyrównawczy - mniej oczywiste źródła
Wyciek z nagrzewnicy kabiny może nie być tak oczywistym powodem ubytku płynu chłodzącego jak w przypadku chłodnicy czy pompy. Objawem wskazującym na to, że to ona jest przyczyną problemu, jest wilgoć w kabinie, woda na podłodze przed fotelem kierowcy.
Niestety, naprawa tego elementu jest dość skomplikowana, bo zazwyczaj wiąże się z koniecznością częściowego demontażu kokpitu. Równie kłopotliwy może okazać się jednak zbiorniczek wyrównawczy. Pęknięcia na jego obudowie także prowadzą do utraty płynu.
W obu przypadkach sensowniejszym rozwiązaniem będzie wymiana uszkodzonej części na nową. Próby klejenia pękniętego zbiorniczka nie mają większego sensu, podobnie jak chwilowe uszczelnianie nagrzewnicy.
Podsumowując, przyczyną ubytku płynu chłodzącego może być szereg różnych usterek układu chłodzenia. Warto regularnie kontrolować poziom cieczy i w razie potrzeby jak najszybciej zlecić diagnostykę oraz naprawę usterki w profesjonalnym serwisie. Zaniedbanie tego problemu może bowiem doprowadzić do poważnej awarii silnika.