Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki

 Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz7 października 2023 | 6 min

Amortyzatory odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu komfortu jazdy i bezpieczeństwa kierowcy. Jednak z czasem ich sprawność maleje, a objawy zużycia mogą być trudne do wychwycenia. Warto regularnie kontrolować ich stan, aby uniknąć poważniejszych usterek oraz kosztownych napraw.

Jak rozpoznać zużyte amortyzatory w samochodzie?

Pierwsze oznaki zużycia amortyzatorów mogą pojawić się po przejechaniu od 50 do 80 tysięcy kilometrów. Wówczas samochód zaczyna inaczej reagować na nierówności drogi - można odczuć większe kołysanie nadwozia podczas jazdy. Objawami świadczącymi o konieczności wymiany amortyzatorów są między innymi:

  • Nadmierne bujanie nadwozia przy przejeżdżaniu przez dziury lub progi zwalniające
  • Głośne stuki podczas jazdy po wyboistej drodze
  • Samochód "nurkuje" podczas hamowania
  • Trudności z utrzymaniem toru jazdy przy wysokich prędkościach
  • Nierównomierne zużycie opon

Czym jest amortyzator i jak działa?

Amortyzator to element zawieszenia pojazdu, którego zadaniem jest tłumienie drgań wywołanych nierównościami nawierzchni. Dzięki amortyzatorom koła mogą bezpiecznie przylegać do drogi nawet podczas jazdy po wyboistej nawierzchni. Amortyzatory powodują, że ruchy nadwozia są płynne i stabilne.

W samochodzie wyróżniamy dwa typy amortyzatorów:

  • Amortyzatory teleskopowe - składają się z dwóch rur wsuwanych jedna w drugą, wewnątrz których znajduje się olej tłumiący drgania.
  • Amortyzatory gazowe - wykorzystują sprężony gaz (najczęściej azot), zamiast oleju do tłumienia drgań.


Czytaj więcej: Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego? Prosta procedura kontroli oleju w samochodzie

Objawy niesprawnych amortyzatorów - jak je rozpoznać?

Do typowych oznak świadczących o uszkodzeniu amortyzatorów należą:

  • Nadwozie samochodu mocno kołysze się na boki podczas jazdy po nierównej drodze
  • Tylne koła podskakują po przejechaniu nad wybojem
  • Koła nie przylegają równomiernie do podłoża przy przyspieszaniu
  • Kierownica drga podczas jazdy prosto z dużą prędkością
  • Hamowanie powoduje "nurkowanie" przodu auta
  • Opony szybciej się zużywają, zwłaszcza po wewnętrznej stronie

Pamiętaj, że nawet po wymianie tylko jednego amortyzatora jazda może być utrudniona. Dlatego zawsze wymieniaj amortyzatory parami (przód i tył po jednej stronie).

Jak często wymieniać amortyzatory w aucie?

 Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki

Producenci zalecają wymianę amortyzatorów co około 60-80 tys. km w zależności od modelu auta i stylu jazdy. W warunkach miejskich, gdzie często występują dziury w jezdni, mogą się one zużywać nawet dwa razy szybciej. Dlatego niezależnie od przebiegu warto regularnie kontrolować ich sprawność.

Nieczęsta wymiana oleju w amortyzatorach teleskopowych może przyspieszyć proces zużycia. Z kolei amortyzatory gazowe są bezobsługowe przez cały okres użytkowania.

Wymiana amortyzatorów - kiedy jest konieczna?

O wymianie amortyzatorów należy pomyśleć, gdy:

  • Auto wyraźnie "buja" na boki podczas jazdy
  • Tylne koła podskakują na nierównościach
  • Słychać stukanie podczas jazdy po wyboistej drodze
  • Samochód źle trzyma się drogi przy wysokich prędkościach
  • Koła nierównomiernie się zużywają

Nowe amortyzatory poprawią prowadzenie auta i zapewnią większe bezpieczeństwo. Warto je wymienić, zanim dojdzie do poważniejszych uszkodzeń innych podzespołów.

Ile kosztuje wymiana amortyzatorów w warsztacie?

Koszt wymiany amortyzatorów w warsztacie to zwykle 500-1000 zł za oś. Całościowa wymiana 4 amortyzatorów to więc wydatek rzędu 1000-2000 zł. Do tego należy doliczyć cenę samych części, która waha się od 300 do nawet 1500 zł za komplet w zależności od modelu auta.

Oprócz standardowych amortyzatorów można wybrać zamienniki renommowanych producentów, które zapewnią lepszą kontrolę nad zawieszeniem. Ich cena jest jednak znacznie wyższa.

Jak sprawdzić stan amortyzatorów samemu w domu?

Stan amortyzatorów można wstępnie sprawdzić samodzielnie, bez wizyty w warsztacie. Wystarczy:

  • Zlokalizować amortyzatory (zazwyczaj z przodu w pobliżu kół i z tyłu przy wahaczach)
  • Mocno nacisnąć na bok auta, aby podskoczyło - jeśli wróci do pozycji wyjściowej za jednym razem, amortyzatory są sprawne
  • Posłuchać, czy podczas powolnej jazdy po nierównościach nie słychać stuków
  • Sprawdzić zużycie opon - nierównomierne może wskazywać na wadliwe amortyzatory

Pamiętaj jednak, że dokładny pomiar sprawności amortyzatorów wymaga specjalistycznego sprzętu w warsztacie.

Gdzie kupić dobrej jakości amortyzatory do samochodu?

Amortyzatory można kupić w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych. Najlepiej wybrać sprawdzone marki, takie jak Sachs, Monroe, TRW czy Kayaba. Dobra jakość idzie jednak w parze z wyższą ceną.

Tańszym rozwiązaniem mogą być amortyzatory oferowane przez producentów części zamiennych, jak Febi, Delphi, Lemförder. Ich trwałość nie dorównuje renomowanym markom, ale wystarczą do przebiegów rzędu 60-80 tys. km.

Najlepiej kupować amortyzatory dedykowane konkretnemu modelowi auta. Upewnij się również, że kupujesz je parami (po 2 sztuki na przód lub tył). Tylko wtedy zapewnią prawidłową pracę zawieszenia.

Podsumowanie

Regularna kontrola i wymiana amortyzatorów to podstawa bezpieczeństwa jazdy. Choć ich zużycie przebiega niepostrzeżenie, ignorowanie oznak usterki może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Nowe amortyzatory poprawią prowadzenie pojazdu i komfort podróżowania. Nie zwlekaj zbyt długo z wizytą w warsztacie, jeśli zauważysz objawy niesprawności zawieszenia.

Najczęstsze pytania

Przeciętny okres użytkowania amortyzatorów to 60-80 tys. km w zależności od stylu jazdy i warunków eksploatacji. W trudniejszych warunkach miejskich mogą zużywać się nawet dwa razy szybciej.

Tak, ale tylko jeśli usterka nie zagraża bezpieczeństwu. Jednak w praktyce samochód z niesprawnymi amortyzatorami z dużym prawdopodobieństwem nie przejdzie badania technicznego.

Wymiana amortyzatorów nie należy do skomplikowanych napraw, ale wymaga demontażu kół, a czasem również wsporników zawieszenia. Lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest oddanie auta do warsztatu.

Najlepsze na rynku uchodzą amortyzatory marki Sachs, Monroe, TRW, Kayaba, KYB. Dobrym kompromisem są tańsze zamienniki Febi, Delphi czy Lemförder.

Przy zakupie nowych amortyzatorów sprawdź oznaczenia, czy pasują do Twojego modelu auta. Upewnij się, że nie są uszkodzone, a przewody olejowe są szczelne.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły