Dźwięki z układu wydechowego - gdzie szukać usterki?

Dźwięki z układu wydechowego - gdzie szukać usterki?
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski15 września 2023 | 5 min

Nietypowe dźwięki dochodzące z układu wydechowego potrafią zaskoczyć każdego kierowcę. Zazwyczaj sygnalizują one problemy techniczne, których ignorowanie może doprowadzić do poważnych i kosztownych awarii. Dlatego w momencie pojawienia się niepokojących odgłosów należy jak najszybciej zbadać ich źródło i podjąć odpowiednie kroki naprawcze.

W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej przyczynom nietypowych dźwięków z układu wydechowego. Opiszemy typowe objawy wskazujące na problemy z wydechem. Przedstawimy sposoby diagnozowania usterek oraz możliwe naprawy i wymiany niezbędne do przywrócenia prawidłowej pracy układu.

Nietypowe dźwięki z układu wydechowego

Układ wydechowy w sprawnym samochodzie pracuje cicho i równo. Pojawienie się nienaturalnych dźwięków świadczy o problemach technicznych wymagających interwencji serwisowej. Do najczęstszych nietypowych odgłosów z wydechu należą:

  • Głośna praca silnika, szumy, buczenie
  • Metaliczne stukanie, pukanie
  • Trzeszczenie, pękanie
  • Syczenie, świstanie
  • Zgrzyty, zacięcia

Tego rodzaju dźwięki mogą pojawiać się podczas pracy silnika na biegu jałowym, przy przyspieszaniu lub podczas jazdy ze stałą prędkością. Im głośniejsze i bardziej natarczywe, tym problem jest poważniejszy.

Przyczyny hałasów z układu wydechowego

Uszkodzony tłumik

Tłumik tłumi hałas silnika i wyrównuje ciśnienie spalin. Jego uszkodzenie objawia się głośną, nierówną pracą silnika, metalicznym pukaniem oraz syczeniem. Przyczyną może być korozja, uderzenie w przeszkodę, wyciek spalin.

Pęknięte rury wydechowe

Pęknięcia rur wydechowych powstają na skutek korozji lub uszkodzeń mechanicznych. Objawiają się głośną pracą silnika, trzeszczeniem, świstaniem i ubytkiem mocy. Spaliny dostają się do wnętrza auta.

Zużyte łożyska turbiny

Zużycie łożysk turbiny skutkuje większym luzem i nadmiernymi drganiami. Słychać wówczas głośną pracę silnika, stukanie, szumy i ubywa mocy auta. Problemem są też olej i metaliczne opiłki w układzie wydechowym.

Objawy uszkodzonego układu wydechowego

Głośna praca silnika

Podstawowym objawem problemów z wydechem jest głośna, nierówna praca silnika. Odgłosy nasilają się przy przyspieszaniu. Silnik wydaje się niewyważony akustycznie. To znak, że układ wydechowy nie spełnia swej roli tłumienia hałasu.

Wibracje podczas jazdy

Drgania i wibracje wyczuwalne w kabinie lub na kierownicy to kolejny sygnał ostrzegawczy. Mogą być spowodowane poluzowaniem elementów układu wydechowego, nierównomierną pracą silnika lub rezonansem drgań.

Spadek mocy silnika

Uszkodzenia układu wydechowego zakłócają prawidłowy przepływ spalin. Skutkuje to spadkiem mocy i osiągów auta. Jazda staje się męcząca ze względu na słabszą reakcję silnika na dodanie gazu.

Diagnozowanie usterek układu wydechowego

Kontrola wzrokowa układu

Pierwszym krokiem jest dokładne sprawdzenie stanu technicznego układu wydechowego. Należy wypatrywać uszkodzeń, pęknięć, przecieków spalin oraz poluzowanych elementów. Kontrola wzrokowa pozwoli zlokalizować usterkę.

Testy dynamometryczne

Badanie dynamometryczne silnika umożliwia ocenę krzywej momentu obrotowego i mocy. Pozwala to zdiagnozować ewentualny spadek osiągów związany z wydechem. Ujawnia również nierównomierną pracę silnika.

Badanie emisji spalin

Pomiar składu spalin za pomocą analizatora spalin pozwoli wykryć nieszczelności układu wydechowego. Zwiększony poziom CO lub HC świadczy o przedostawaniu się spalin do wnętrza auta.

Naprawa układu wydechowego

Dźwięki z układu wydechowego - gdzie szukać usterki?

Wymiana tłumika

Uszkodzony lub wyeksploatowany tłumik wymaga wymiany na nowy. Tylko sprawny tłumik zagwarantuje cichą pracę silnika i odpowiednie tłumienie drgań. Dobór powinien być zgodny ze specyfikacją pojazdu.

Naprawa pękniętych rur

Rury wydechowe z niewielkimi pęknięciami można naprawić specjalnymi zszywkami. W przypadku poważniejszych uszkodzeń konieczna będzie wymiana uszkodzonych elementów na nowe.

Wymiana zużytych podzespołów

Zużyte lub uszkodzone podzespoły układu wydechowego, jak łożyska turbiny czy sondy lambda wymagają profesjonalnej wymiany w warsztacie. Tylko w ten sposób można przywrócić pełną sprawność układu.

Podsumowując, nietypowe dźwięki z wydechu zawsze wymagają uwagi i diagnozy przyczyny. Szybkie usunięcie usterki pozwoli uniknąć poważniejszych awarii i kosztownych napraw. Regularne badania techniczne zwiększą szansę na wykrycie problemu we wczesnym stadium.

Podsumowanie

Nietypowe odgłosy z układu wydechowego to sygnał, że coś jest nie tak. Nie należy ich lekceważyć, gdyż mogą one świadczyć o poważnych uszkodzeniach. Im szybciej zlokalizujemy i naprawimy usterkę, tym mniejsze ryzyko innych awarii oraz niepotrzebnych kosztów. Regularne badania techniczne i dbałość o stan techniczny auta pozwolą uniknąć wielu problemów w przyszłości.

Najczęstsze pytania

Typowymi objawami są: głośna, nierówna praca silnika, wibracje, stukanie, ubytki mocy. Pojawienie się nienaturalnych dźwięków z wydechu wskazuje na usterkę.

Wymiana tłumika jest konieczna gdy słychać głośną pracę silnika, metaliczne stukanie, syczenie lub spadek mocy. Nowy tłumik przywróci cichą pracę i osiągi.

Drobną naprawę można wykonać specjalnymi zszywkami. Przy poważniejszych uszkodzeniach trzeba wymienić uszkodzone elementy na nowe.

Regularne badania techniczne pozwolą wykryć zużycie podzespołów i w porę je wymienić. Należy też unikać uszkodzeń mechanicznych i dbać o szczelność układu.

Do najpopularniejszych należą: uszkodzenia tłumika, pęknięcia rur wydechowych, zużycie łożysk turbiny, korozja elementów układu.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

DiagnozaŁożysko kola - objawy zużycia

Łożyska kół są narażone na zużycie. Poznaj najważniejsze objawy świadczące o ich uszkodzeniu – m.in. hałas, drgania kierownicy, problemy ze skręcaniem. Dowiedz się, kiedy wymienić łożysko i jakie mogą być konsekwencje zaniedbania.