Głośna praca alternatora - co może być przyczyną?

Głośna praca alternatora - co może być przyczyną?
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz13 września 2023 | 6 min

Głośna praca alternatora to problem, z którym z pewnością spotkało się wielu kierowców. Jakakolwiek zmiana w normalnych dźwiękach pracy alternatora powinna wzbudzić naszą czujność i skłonić do szybkiej diagnozy. Warto poznać najczęstsze przyczyny głośnej pracy tego ważnego podzespołu w samochodzie.

Uszkodzone łożyska alternatora

Zużycie mechaniczne łożysk

Łożyska są kluczowym elementem odpowiedzialnym za płynny ruch wirnika alternatora. Z czasem dochodzi do zużycia powierzchni toczenia łożysk, co objawia się charakterystycznymi odgłosami trzasków, pisków lub szumów. Szczególnie głośna praca pojawia się podczas rozruchu silnika lub przy wyższych obrotach. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego zablokowania wirnika.

Zanieczyszczenie smarem łożysk

Nieszczelność uszczelnień alternatora może prowadzić do przedostania się smaru z wnętrza na powierzchnie toczne łożysk. Smar zmniejsza tarcie, ale jednocześnie powoduje nieprawidłową pracę łożysk. Objawia się to charakterystycznymi dźwiękami świstów i pisków, szczególnie podczas rozruchu silnika.

Korozja łożysk przez wilgoć

Wilgoć, która przedostanie się do wnętrza alternatora, może doprowadzić do korozji powierzchni łożysk. Powoduje to zwiększenie tarcia i nieprawidłową pracę łożysk. W efekcie słyszalne są charakterystyczne odgłosy skrzypienia podczas pracy alternatora.

Poluzowany pasek klinowy

Za słabe napięcie paska

Prawidłowe napięcie paska klinowego ma kluczowe znaczenie dla przenoszenia napędu z wału korbowego na wał alternatora. Zbyt słabe napięcie, wynikające ze zużycia lub rozciągnięcia paska, powoduje jego poślizg, co objawia się charakterystycznym piskiem, zwłaszcza przy wyższych obrotach silnika.

Pęknięcia i zużycie paska

Uszkodzenia paska klinowego w postaci pęknięć czy zużycia bocznych ścianek również mogą być źródłem niepokojących dźwięków. Pojawia się wówczas odgłos przypominający pisk opon na mokrej nawierzchni, nasilający się wraz ze wzrostem obrotów wału korbowego.

Ślizganie się paska po kołach pasowych

Obecność oleju czy smaru na powierzchni kół pasowych powoduje poślizg paska i nieprawidłowy przebieg napędu. Generuje to nieprzyjemny pisk, zmieniający ton w zależności od obrotów silnika. Problem nasila się zwłaszcza podczas mocniejszego obciążenia alternatora.

Uszkodzone szczotki węglowe

Zużycie grafitu szczotek

Szczotki węglowe podlegają zużyciu mechanicznemu w trakcie pracy alternatora. Zbyt mocne zużycie grafitu zaburza współpracę szczotek z kolektorem i powoduje powstawanie drgań oraz charakterystycznego pisku.

Zanieczyszczenie rowków szczotek

Zanieczyszczenia oraz nagar osadzający się w rowkach szczotek zaburzają prawidłowy kontakt z kolektorem. Skutkuje to powstawaniem wibracji i pisków, nasilających się wraz ze wzrostem prądu wyjściowego alternatora.

Zatarcie szczotek w uchwycie

Unieruchomienie szczotek w uchwycie z powodu zanieczyszczeń lub wadliwej konstrukcji prowadzi do niestabilnego kontaktu ze ślizgaczami. Efektem są niepokojące dźwięki pikań podczas pracy alternatora, związane z przerywanym przepływem prądu.

Uszkodzenia uzwojeń stojana

Głośna praca alternatora - co może być przyczyną?

Przerwanie drutów uzwojeń

W wyniku naprężeń mechanicznych i cieplnych może dojść do przerwania pojedynczych drutów w uzwojeniach stojana. Objawia się to charakterystycznym piskiem podczas pracy alternatora, spowodowanym zaburzeniami pola magnetycznego.

Zwarcia międzyzwojowe uzwojeń

Uszkodzenie izolacji drutów w sąsiednich zwojach cewek może doprowadzić do zwarcia międzyzwojowego. Skutkuje to powstawaniem wibracji oraz pisku o zmiennym tonie w zależności od prędkości obrotowej.

Rozmagnesowanie magnesów stojana

Osłabienie namagnesowania magnesów trwałych w stojanie zaburza pole magnetyczne alternatora. Przejawia się to niepokojącym piskiem, którego ton zmienia się w zależności od aktualnego obciążenia prądowego.

Uszkodzenie prostownika

Przegrzanie i uszkodzenie diod

Wadliwie pracujące diody prostownika mogą ulegać przegrzaniu i finalnie uszkodzeniu. W rezultacie dochodzi do zaburzeń w procesie prostowniczym, co objawia się charakterystycznym piskiem podczas pracy alternatora.

Zwarcie w obwodach drukowanych

Uszkodzenie ścieżek obwodów drukowanych może doprowadzić do zwarcia w układach prostownika. Powoduje to zakłócenia przepływu prądu i w efekcie słyszalne są niepokojące odgłosy pisków podczas pracy.

Korozja połączeń lutowanych

Wilgoć i zanieczyszczenia mogą inicjować korozję połączeń lutowanych w obwodach prostownika. Pogarsza to jakość połączeń elektrycznych, a w konsekwencji generuje charakterystyczny pisk podczas pracy alternatora.

Zanieczyszczenie wnętrza alternatora

Zapylenie szczotek i kolektora

Nagromadzenie się kurzu i zanieczyszczeń na powierzchni szczotek i kolektora zakłóca przepływ prądu. Skutkiem jest powstawanie drgań i nieprzyjemnego pisku podczas obrotu wirnika.

Odkładanie się nagaru

Produkty zużycia szczotek osadzają się na kolektorze w postaci ciemnego nalotu. Zaburza to kontakt elektryczny i wywołuje charakterystyczny pisk zmieniający wysokość w zależności od obciążenia.

Dostawanie się wilgoci do wnętrza

Wilgoć, która przedostanie się do alternatora, może powodować korozję elementów kolektora i szczotek. Pogarsza to jakość styku elektrycznego i objawia się niepokojącym dźwiękiem pracy alternatora.

Podsumowanie

Głośna praca alternatora to sygnał, że w tym ważnym podzespole samochodowym dzieje się coś niepokojącego. Należy jak najszybciej zdiagnozować źródło hałasu, aby uniknąć poważniejszych i kosztownych uszkodzeń. Do najczęstszych przyczyn należą problemy z łożyskami, paskiem klinowym, szczotkami węglowymi, uzwojeniami, prostownikiem oraz zanieczyszczeniami. Warto zwrócić uwagę na charakter dźwięku i warunki jego występowania, co ułatwi trafne zlokalizowanie usterki. Regularne przeglądy i wymiany eksploatacyjne mogą ograniczyć ryzyko awarii alternatora.

Najczęstsze pytania

Typowe objawy uszkodzenia łożysk to odgłosy stuków, pisków, świstów i szumów, nasilające się podczas rozruchu i przy wyższych obrotach silnika.

Paski klinowe należy wymieniać co około 60-100 tys. km. Dodatkowym sygnałem świadczącym o konieczności wymiany jest pojawienie się pisków i odgłosów poślizgu.

Stan szczotek można ocenić wizualnie, sprawdzając zużycie grafitu i czystość rowków stykowych. Dodatkowym objawem uszkodzenia jest pojawienie się charakterystycznych dźwięków.

Piski świadczące o usterce prostownika wymagają diagnostyki w warsztacie i ewentualnej wymiany uszkodzonych podzespołów. Nie należy bagatelizować takich symptomów.

Kluczowe jest regularne smarowanie i wymiana łożysk, kontrola paska napędowego, czyszczenie szczotek oraz niezwłoczna naprawa po wystąpieniu niepokojących objawów.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Kolektor ssący: czym jest i jak dbać o kolektor dolotowy
  3. Technologie bezpieczeństwa i przestrzeganie przepisów - jak zadbać o bezpieczeństwo w firmie?
  4. Łańcuchy na opony - jak zamontować bezpiecznie i skutecznie zapobiec poślizgom w czasie zimy?
  5. Pozycjonowanie strony w Google
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 5.00 Liczba głosów: 1

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

DiagnozaŁożysko kola - objawy zużycia

Łożyska kół są narażone na zużycie. Poznaj najważniejsze objawy świadczące o ich uszkodzeniu – m.in. hałas, drgania kierownicy, problemy ze skręcaniem. Dowiedz się, kiedy wymienić łożysko i jakie mogą być konsekwencje zaniedbania.