Montaż haka holowniczego to nie lada wyzwanie, ale przy odrobinie wprawy i wiedzy każdy kierowca może sobie z nim poradzić. Pozwala on bowiem znacznie poszerzyć możliwości transportowe pojazdu i pozwala na holowanie przyczep, a co za tym idzie na przewożenie większych gabarytowo ładunków. W niniejszym poradniku omówimy krok po kroku, jak poprawnie zamontować hak holowniczy z gniazdem 13-pinowym, aby montaż był zgodny z przepisami i zapewniał bezpieczne użytkowanie zestawu pojazd-przyczepa.
Wybór odpowiedniego haka holowniczego
Rodzaje haków holowniczych
Na rynku dostępne są dwa rodzaje haków holowniczych:
- Haki sztywne – montowane na stałe do nadwozia pojazdu. Charakteryzują się dużą wytrzymałością, ale ich wadą jest brak możliwości zdemontowania po zakończeniu holowania.
- Haki odłączane (demony) – mocowane tylko na czas holowania przyczepy. Ich zaletą jest demontaż po zakończeniu jazdy z przyczepą.
Wybierając hak warto zdecydować się na wersję odłączaną, gdyż zapewnia ona większą funkcjonalność i nie psuje wyglądu samochodu.
Dobór haka do pojazdu
Przy wyborze haka holowniczego należy kierować się kilkoma kryteriami, aby zapewnić bezpieczne i komfortowe użytkowanie:
- sprawdzić w dokumentacji technicznej pojazdu jego dopuszczalną masę całkowitą, nacisk na hak i ładowność przyczepy
- dobrać hak o odpowiednim dopuszczalnym nacisku pionowym na kulę – musi być zgodny lub wyższy niż w dokumentacji samochodu
- wybrać odpowiedni stelaż montażowy pasujący do danego modelu pojazdu
- sprawdzić klasę haka – im wyższa, tym lepsza stabilność jazdy z przyczepą
Normy homologacyjne
Każdy hak holowniczy w Polsce musi posiadać homologację, czyli certyfikat zgodności z normami UE. Oznacza to, że przeszedł testy wytrzymałościowe i spełnia wymagania co do konstrukcji oraz bezpieczeństwa użytkowania. Należy wybierać wyłącznie haki z homologacją E20 do samochodów osobowych lub E20-55 dla pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony.
Montaż haka holowniczego krok po kroku
Przygotowanie do montażu
Przed przystąpieniem do montażu haka holowniczego należy:
- zbadać grubość blach podwozia w miejscach przyszłych punktów mocowania
- oczyścić podwozie z zabrudzeń, rdzy i pozostałości podkładu zabezpieczającego
- przygotować niezbędne narzędzia (klucze, wkrętarka z kompletem bitów i nasadek)
Prawidłowe przygotowanie gwarantuje stabilny montaż i brak problemów w trakcie eksploatacji.
Montaż haka holowniczego
Sam montaż haka przebiega następująco:
- Położyć stelaż montażowy na podwoziu i zaznaczyć otwory do wiercenia.
- Wywiercić otwory używając wiertła o średnicy zgodnej ze specyfikacją producenta.
- Oczyścić otwory z wiórów i zabezpieczyć antykorozyjnie.
- Przymocować stelaż za pomocą śrub dostarczonych w komplecie.
- Zamontować kulę i dokręcić nakrętkę zabezpieczającą.
- Zamontować zaczep kulowy wraz z gniazdem 13-pinowym i dokręcić śruby mocujące.
Czynności te należy wykonać zgodnie z instrukcją producenta haka.
Sprawdzenie poprawności montażu
Po zamontowaniu haka holowniczego trzeba sprawdzić:
- stabilność zamocowania haka i stelaża
- luz kuli w zaczepie (powinien wynosić około 5 mm)
- działanie blokady zapobiegającej rozłączeniu się kuli
- prawidłowe ustawienie gniazda elektrycznego 13-pinowego
Takie sprawdzenie pozwoli uniknąć nieprawidłowości i potencjalnie niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy.
Podłączenie instalacji elektrycznej
Przewody i złącza instalacji
Do podłączenia przyczepy ze światłami do instalacji elektrycznej samochodu służy wiązka 13-pinowa. Składa się ona z następujących przewodów:
- zasilania świateł kierunkowskazów
- masy
- zasilania świateł hamowania
- zasilania świateł pozycyjnych
- zasilania świateł cofania
Po stronie samochodu montowane jest gniazdo 13-pinowe, a w przyczepie wtyczka. Umożliwia to transmisję prądu pomiędzy pojazdami.
Podłączenie przewodów do gniazda 13-pinowego
Aby podłączyć wiązkę przewodów należy:
- Poprowadzić wiązkę z silnika do gniazda w zderzaku.
- Podłączyć poszczególne przewody pod numerowane piny gniazda zgodnie ze schematem.
- Zabezpieczyć połączenia izolacją termokurczliwą.
Należy zadbać o szczelność połączeń, aby uniknąć awarii podczas jazdy.
Sprawdzenie działania połączeń elektrycznych
Po wykonaniu okablowania trzeba sprawdzić:
- ciągłość wszystkich przewodów wiązki 13-pinowej
- prawidłowe działanie świateł po podłączeniu do gniazda kontrolki imitującej przyczepę
- działanie połączeń w warunkach dynamicznych - jazda próbna z przyczepą
Takie testy wykluczą potencjalne błędy montażowe i zapewnią bezpieczną eksploatację.
Homologacja zamontowanego haka

Wymagania homologacyjne
Aby legalnie korzystać na drogach z zamontowanego haka holowniczego konieczne jest uzyskanie homologacji. Procedurze homologacyjnej podlegają:
- sam hak holowniczy (musi mieć fabryczną homologację E20 lub E20-55)
- sposób jego zamocowania do pojazdu
- dopuszczalne naciski na hak
Bez homologacji holowana przyczepa będzie nielegalna.
Uzyskanie świadectwa homologacji
Aby zhomologować hak holowniczy należy:
- Udać się z pojazdem na badania homologacyjne w uprawnionej stacji kontroli pojazdów.
- Dostarczyć dokumentację haka i samochodu.
- Stacja sprawdza poprawność montażu i wystawia świadectwo homologacji haka.
- Hologram należy nakleić na hak holowniczy.
Koszt homologacji to około 100-200 zł w zależności od stacji kontroli pojazdów.
Tabliczka znamionowa haka holowniczego
Podczas homologacji na zaczepie kulowym lub kuli montowana jest specjalna tabliczka znamionowa, na której znajdują się kluczowe informacje:
- maksymalna masa holowanej przyczepy
- dopuszczalny pionowy nacisk na kulę
- numer świadectwa homologacji
- informacja o konieczności stosowania dodatkowych luster
Pozwala to na szybką weryfikację parametrów haka przez policję.
Bezpieczne użytkowanie haka holowniczego
Maksymalne obciążenie haka
Podczas korzystania z haka holowniczego należy pamiętać, że:
- dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy jest podana w dowodzie rejestracyjnym pojazdu
- maksymalny pionowy nacisk na kulę określa tabliczka znamionowa
- obciążenie haka należy rozłożyć równomiernie
Przekroczenie dopuszczalnych nacisków grozi uszkodzeniem haka lub pojazdu.
Prawidłowe rozmieszczenie ładunku na przyczepie
Aby zachować stabilność zestawu podczas jazdy z przyczepą należy:
- rozmieścić ładunek równomiernie na całej powierzchni podłogi
- cięższe przedmioty umieścić bliżej osi przyczepy
- nie przekraczać dopuszczalnej ładowności i nacisków na hak
Źle rozłożony bagaż może doprowadzić do poślizgu lub wywrócenia się przyczepy.
Przepisy ruchu drogowego przy holowaniu przyczepy
Podczas jazdy z przyczepą należy przestrzegać specjalnych zasad:
- gdy masa przyczepy przekracza 750 kg należy zamontować lusterka boczne
- prędkość jazdy z przyczepą do 750 kg nie może przekraczać 80 km/h
- kierowca przyczepy musi mieć prawo jazdy kat. B
- tylne światła przyczepy muszą być sprawne
Należy dostosować styl jazdy do warunków, aby zachować bezpieczeństwo.
Przeglądy i konserwacja haka
Regularne kontrole stanu technicznego
Aby zapewnić niezawodne i bezpieczne działanie zamontowanego haka