Łożyska kół odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu każdego samochodu. Ich zadaniem jest zapewnienie płynnego i bezproblemowego obracania się kół wokół osi. Jednak podczas eksploatacji, na skutek tarcia i obciążeń dynamicznych, elementy łożysk ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego warto zwracać uwagę na różne objawy świadczące o postępującym zużyciu łożysk kół. Pozwoli to na wczesne wykrycie usterki i zapobiegnie poważniejszym uszkodzeniom oraz kosztownym naprawom.
Hałas podczas jazdy jako objaw zużycia łożyska
Zwiększony hałas przy prędkościach powyżej 50 km/h
Pierwszym sygnałem świadczącym o zużyciu łożyska może być pojawienie się nietypowych odgłosów podczas jazdy z większymi prędkościami. W przypadku zużytych lub uszkodzonych łożysk, hałas może pojawiać się dopiero od prędkości 50-60 km/h. Jest to charakterystyczny metaliczny pisk lub stukot. Im bardziej zużyte jest łożysko, tym dźwięk staje się donośniejszy i bardziej natarczywy.
Odgięcia podczas hamowania
Kolejnym objawem świadczącym o uszkodzeniu łożyska kół jest pojawianie się niepokojących odgłosów podczas hamowania. Są to zwykle ostre piski lub skrzypienie. Dzieje się tak, ponieważ podczas hamowania na łożysko działają duże siły. Zużyte lub uszkodzone elementy łożyska zaczynają wówczas o sobie dawać znać.
Stukanie przy przyspieszaniu
Przy aczkolwiek równomiernie zużytym łożysku, może pojawiać się stukanie lub lekkie uderzenia w momencie gwałtownego przyspieszania. Są to objawy świadczące o poluzowanych elementach wewnątrz łożyska. Konieczne staje się wówczas wyregulowanie luźnych części lub całkowita wymiana łożyska.
Drgania kierownicy sygnałem usterki
Silne drgania przy wyższych prędkościach
Zużyte lub uszkodzone łożysko może objawiać się silnymi drganiami kierownicy odczuwalnymi przy większych prędkościach. Im szybciej porusza się samochód, tym bardziej kierownica zaczyna wibrować w dłoniach kierowcy. Jest to efekt powstających dysbalansów i nierównego ruchu koła.
Drgania wyczuwalne w dłoniach kierowcy
Nawet przy niewielkich uszkodzeniach łożyska, kierowca może wyczuć lekkie drgania kierownicy. Najczęściej odczuwalne są one w okolicach 60-80 km/h, kiedy koło zaczyna wpadać w rezonans. Jeśli drgania nasilają się z czasem, to znak, że łożysko ulega postępującemu zużyciu.
Niestabilność toru jazdy
Zużyte łożysko może powodować niestabilność toru jazdy przy wyższych prędkościach. Samochód zaczyna lekko "ciągnąć" na jedną stronę, a kierowca musi nieustannie korygować tor jazdy. Warto wówczas sprawdzić stan łożysk, gdyż ich wadliwe działanie może być tego przyczyną.
Opory przy skręcie jako symptom
Utrudnione skręcanie kierownicą
Objawem świadczącym o zużyciu łożyska może być również zauważalny wzrost oporów przy skręcaniu kierownicą. Kierowca odczuwa większy wysiłek przy manewrowaniu autem, a koła reagują ze zwiększonym opóźnieniem. Świadczy to o rosnących oporach w układzie kierowniczym związanych z uszkodzeniem łożyska.
Zwiększony promień skrętu
Wadliwie działające łożysko może powodować znaczne wydłużenie promienia skrętu samochodu. Auto zatacza szerszy łuk, a kierowca ma utrudnione manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Jest to konsekwencja zwiększonych oporów obracania koła spowodowanych zużyciem łożyska.
Nierównomierne zużycie opon
Zły stan łożyska może doprowadzić także do nierównomiernego zużycia ogumienia. Opona ma wówczas odchylenia i ścierają się tylko niektóre fragmenty bieżnika. Takie nienaturalne zużycie to najczęściej wynik nierównego ruchu koła i zakłóceń w jego obracaniu.
Gorąca piasta koła oznaką problemu

Nagrzewanie się piasty podczas jazdy
Niepokojącym objawem może być nagrzewanie się piasty koła w czasie jazdy. Jeśli po zatrzymaniu wyczuwalne jest niepokojące ciepło dochodzące z piasty, to sygnał, że w łożysku coś się dzieje. Najczęściej oznacza to postępujące zużycie lub uszkodzenie pierścieni łożyska.
Odczuwalne ciepło po zatrzymaniu się
Nawet jeśli podczas jazdy nic niepokojącego nie zwraca uwagi kierowcy, to po zatrzymaniu się warto sprawdzić temperaturę piasty koła. Jeśli jest ona wyraźnie ocieplona, a niekiedy nawet gorąca, to sygnał, że w łożysku dochodzi do nadmiernego tarcia.
Parkowanie na nierównym podłożu
Dodatkowo warto zwracać uwagę, czy po zaparkowaniu na lekko nierównym podłożu koło nie ustawia się pod dziwnym kątem. Świadczyć to może o poluzowaniu w łożysku i nadmiernych luzach. W połączeniu z nagrzewaniem jest to jednoznaczny sygnał do wymiany.
Wyciek smaru z uszkodzonej uszczelki
Smugi smaru na tarczy i innych elementach
Bardzo wyraźnym objawem uszkodzenia łożyska jest pojawienie się wycieków smaru na tarczy hamulcowej lub innych elementach układu hamulcowego. Świadczy to zwykle o rozszczelnieniu uszczelki i ubytku smaru wewnątrz łożyska. Im większy wyciek, tym uszkodzenie jest poważniejsze.
Zapach palonego oleju podczas jazdy
W przypadku poważniejszego uszkodzenia, z łożyska może pojawić się przykry zapach spalenizny. Jest on efektem tarcia suchego metalu o metal i przegrzewania się łożyska. Tak intensywny zapach sugeruje, że łożysko jest już mocno zużyte i wymaga natychmiastowej wymiany.
Plamy oleju na nawierzchni parkingu
Rozszczelnione łożysko, oprócz smarowania elementów hamulcowych, może powodować wyciek oleju także na nawierzchnię parkingu. Widoczne plamy pod zaparkowanym samochodem to znak, że łożysko wymaga pilnej kontroli i potencjalnej naprawy.
Poluzowana obudowa jako konsekwencja zużycia
Kołysanie koła na boki przy hamowaniu
Mocno zużyte łożysko może powodować poluzowanie obudowy i w efekcie kołysanie koła na boki przy hamowaniu. Jest to niebezpieczne zjawisko świadczące o dużej swobodzie ruchu koła względem piasty. Konieczna jest w takim przypadku pilna naprawa.
Luz między obręczą koła a piastą
Nadmierny luz łożyska objawia się często wyczuwalnym luźnym połączeniem pomiędzy obręczą koła a piastą. Przy delikatnym bujaniu koła w bok, daje się wyczuć znaczny luz i stuknięcia metalu o metal. To ostateczny sygnał do wymiany całego łożyska.
Stukanie obręczy o zaciski hamulcowe
Skrajnie poluzowane łożysko może powodować już bezpośrednie ocieranie się obręczy koła o elementy układu hamulcowego podczas jazdy. Słyszalne są wówczas metaliczne stuknięcia. Konieczny jest pilny remont w warsztacie, gdyż dalsza jazda stwarza zagrożenie.
Podsumowanie
Łożyska kół są kluczowym elementem każdego samochodu, ale ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego warto zwracać uwagę na różne objawy, które sygnalizują postępujące zużycie lub uszkodzenie łożyska. Początkowe sygnały w postaci hałasu, drgań czy zwiększonych oporów pozwolą na odpowiednio szybką reakcję. Ignorowanie problemu doprowadzi do poważniejszych uszkodzeń, a nawet do zagrożenia bezpieczeństwa. Dlatego kontrola stanu łożysk powinna być stałym elementem dbałości o samochód.