gelenda.pl

Nielegalne zimówki - dlaczego detal ma takie znaczenie?

Nielegalne zimówki - dlaczego detal ma takie znaczenie?

Nielegalne zimówki mogą stać się przyczyną mandatu lub odmowy wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela. Na pierwszy rzut oka wiele opon wygląda podobnie, jednak diabeł tkwi w szczegółach. Aby opony zimowe były w pełni legalne i bezpieczne, muszą spełniać określone wymagania widoczne w oznaczeniach na boku opony. W artykule wyjaśnimy, jakie symbole są niezbędne, aby opony zimowe były w pełni funkcjonalne i zgodne z przepisami obowiązującymi w różnych krajach Europy.

Oznaczenia na oponach zimowych

Na ścianie bocznej każdej opony znajduje się wiele oznaczeń. Warto zwracać na nie uwagę, ponieważ brak niektórych symboli może oznaczać, że opony nie spełniają wymagań zimowych i ich używanie może być nielegalne. Jednym z kluczowych oznaczeń jest symbol 3PMSF.

Oznaczenie to informuje, że opona przeszła specjalne testy homologacyjne i została dopuszczona do jazdy w trudnych warunkach zimowych. Skrót 3PMSF oznacza „3-Peak Mountain Snow Flake” i jest symbolem alpejskim w kształcie płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich.

Sam symbol M+S (od ang. mud and snow – błoto i śnieg) na oponie nie oznacza jeszcze, że mamy do czynienia z pełnowartościową oponą zimową. Dopiero połączenie oznaczeń M+S i 3PMSF potwierdza, że opona została specjalnie zaprojektowana i przetestowana do jazdy w warunkach zimowych.

Homologacja zimowa opon

Aby opona mogła być dopuszczona do użytku w okresie zimowym, musi przejść specjalne testy homologacyjne w warunkach oblodzenia, śniegu i niskich temperatur. Podczas testów sprawdzane są takie parametry, jak:

  • przyczepność na śniegu,
  • przyczepność na lodzie,
  • hamowanie na mokrej i ośnieżonej nawierzchni,
  • prowadzenie pojazdu na zakręcie przy niskiej temperaturze.

Tylko opony, które dobrze zdają te testy, mogą otrzymać homologację zimową. Jest to potwierdzone symbolem 3PMSF umieszczonym na boku opony.

3PMSF - co to oznacza?

3PMSF jest skrótem od „Three-Peak Mountain Snow Flake”. W tłumaczeniu na język polski oznacza to „płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich”. Jest to symbol alpejski informujący, że opona:

  • została specjalnie zaprojektowana do jazdy w warunkach zimowych,
  • przeszła testy homologacyjne w niskich temperaturach,
  • ma lepszą przyczepność na śniegu i lodzie niż zwykłe opony.

Obecność symbolu 3PMSF jest niezbędna, aby opona była uznawana za pełnowartościową zimówkę w wielu krajach Europy, m.in. w Niemczech od 2024 roku.

Obowiązkowe zimówki w Europie

Nielegalne zimówki - dlaczego detal ma takie znaczenie?

Przepisy dotyczące obowiązku jazdy na oponach zimowych różnią się w poszczególnych krajach Europy. Najsurowsze regulacje obowiązują w takich państwach, jak:

  • Niemcy – obowiązek posiadania zimówek przy opadach śniegu, oblodzeniu lub temperaturze poniżej 4°C,
  • Austria – obowiązek zimówek od 1 listopada do 15 kwietnia,
  • Słowacja – zimówki obowiązkowe od 15 listopada do 31 marca,
  • Chorwacja – obowiązek zimówek od 15 listopada do 15 kwietnia.

We Francji, Włoszech, Czechach i wielu innych krajach obowiązują podobne przepisy nakazujące jazdę na oponach zimowych w określonym terminie. Warto sprawdzić lokalne przepisy przed wyjazdem za granicę.

Nowe przepisy w Niemczech od 2024

W Niemczech do 2024 roku za opony zimowe uznawane były ogumienia z oznaczeniem M+S. Jednak od 30 września 2024 roku przepisy się zaostrzają.

Nowe regulacje mówią, że jako zimówki będą traktowane tylko opony z podwójnym oznaczeniem M+S i 3PMSF. Dotyczy to opon wyprodukowanych po 2017 roku. Te starsze z samym M+S będą akceptowane tylko do końca ich żywotności.

Oznacza to, że już przy zakupie nowych opon trzeba zwracać uwagę, czy spełniają one wymagania niemieckiego prawa. W przeciwnym razie można narazić się na mandat.

Od 2024 roku w Niemczech jako zimówki będą traktowane tylko opony z oznaczeniami M+S i 3PMSF. Należy o tym pamiętać przy wyborze nowego ogumienia.

Oznaczenie góry z ośnieżonym szczytem

Oprócz popularnego symbolu 3PMSF, na niektórych oponach zimowych można spotkać oznaczenie góry z ośnieżonym szczytem. Informuje ono o zwiększonej przyczepności opony na lodzie.

Jest to propozycja dla kierowców poruszających się w wyjątkowo trudnych warunkach zimowych – przy całkowitym zaśnieżeniu lub oblodzeniu dróg. Opony z tym oznaczeniem nazywane są czasami „skandynawskimi” i sprawdzają się najlepiej w skrajnie niskich temperaturach.

Symbol na oponie Znaczenie
3PMSF Dobra przyczepność na śniegu
Góra z ośnieżonym szczytem Optymalna przyczepność na lodzie

Wybór odpowiednich opon zimowych

Wybierając opony na zimę, kierowca powinien zwracać uwagę na kilka istotnych kwestii:

  • oznaczenia na boku opony – przede wszystkim symbole 3PMSF i ew. góry z ośnieżonym szczytem,
  • atest producenta potwierdzający przyczepność na śniegu i lodzie,
  • bieżnik opon – im głębszy, z większą liczbą lamel, tym lepsza trakcja,
  • miękka mieszanka gumowa dostosowana do niskich temperatur.

Warto też sprawdzić, czy wybrane opony spełniają wymagania prawne obowiązujące w kraju, w którym będziemy się poruszać. Odpowiednie oznaczenia to gwarancja bezpieczeństwa i legalności.

Podsumowanie

Wybierając opony zimowe, warto zwrócić uwagę na oznaczenia umieszczone na boku opony. Obecność symboli M+S i 3PMSF świadczy o tym, że mamy do czynienia z pełnowartościową zimówką przetestowaną w trudnych warunkach. Tylko takie opony są w pełni bezpieczne, funkcjonalne i zgodne z przepisami w wielu krajach Europy.

Przy planowaniu podróży za granicę należy sprawdzić lokalne przepisy dotyczące używania opon zimowych. W Niemczech od 2024 r. będą honorowane tylko opony z podwójnym oznaczeniem. Warto o tym pamiętać już przy zakupie nowych zimówek.

Oprócz symboli na boku opony, przy wyborze ogumienia trzeba zwrócić uwagę na głębokość bieżnika, rodzaj mieszanki oraz wyniki testów przyczepności. Tylko wtedy mamy pewność, że opony zapewnią bezpieczeństwo w trudnych warunkach zimowych.

Odpowiednie opony to podstawa bezpiecznej jazdy zimą. Warto poświęcić czas na wybór modelu z odpowiednimi oznaczeniami homologacyjnymi. To prosty sposób, aby uniknąć mandatu i jeździć spokojnie mimo śniegu i mrozu.

5 Podobnych Artykułów

  1. Jak przechować opony bez felg: 5 najważniejszych zasad bezpiecznego składowania
  2. Tuning mechaniczny i modyfikacje silnika poprawiające wydajność
  3. Koszty utrzymania Audi A5 - prawda o wydatkach na forum
  4. Nissan Sunny II: Kultowy model, który podbił serca kierowców
  5. Jak podłączyć licznik motogodzin do alternatora: kompletna instrukcja montażu
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły