Objawy niesprawnej pompy wspomagania

Objawy niesprawnej pompy wspomagania
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz09.09.2023 | 8 min.

Niesprawna pompa wspomagania układu kierowniczego to poważny problem, który może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Kierowca powinien zwracać uwagę na objawy świadczące o usterce i jak najszybciej zlecić kontrolę oraz ewentualną naprawę. W niniejszym artykule omówimy typowe oznaki uszkodzenia pompy hydraulicznej oraz konsekwencje zaniedbania tego elementu.

Hałas podczas pracy silnika

Pierwszym sygnałem świadczącym o problemach z pompą wspomagania jest pojawienie się niepokojących odgłosów dochodzących z komory silnika. W przypadku zużycia łożysk lub uszkodzenia wirnika pompy może dojść do powstawania metalicznych pisków, wycia i stukania. Tego rodzaju dźwięki nasilają się wraz ze wzrostem obrotów silnika. Kierowca może również zauważyć, że jednostka napędowa pracuje wyraźnie głośniej niż zwykle. Warto wtedy sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku pompy hydraulicznej.

Piski i wycie

Metaliczne piski świadczą o zużyciu łożysk wirnika lub wałka pompy wspomagania. Ten niepokojący odgłos jest spowodowany tarcie elementów, które normalnie powinny pracować cicho i bez oporów. Szczególnie dokuczliwe mogą być wysokie tony dochodzące z komory silnika podczas przyspieszania. Warto wtedy zmniejszyć obroty i udać się do warsztatu w celu diagnostyki.

Stukanie i klekotanie

Stukanie lub klekotanie to również sygnał świadczący o defekcie pompy wspomagania układu kierowniczego. Tego typu odgłosy powstają na skutek obluzowania wirnika, kontaktu ruchomych elementów pompy z obudową lub złamania łopatek. Uszkodzone łożyska mogą również wywoływać stukanie przy większych prędkościach obrotowych. Ignorowanie tych symptomów prowadzi do dalszego rozwoju usterki.

Głośna praca silnika

Zwiększony hałas pracy jednostki napędowej może oznaczać, że uszkodzona pompa pobiera więcej mocy, aby zapewnić wspomaganie kierownicy. Generuje to dodatkowe drgania i wibracje słyszalne w postaci donośniejszego warczenia silnika. Problem ten nasila się podczas skręcania kierownicą. Warto zbadać przyczynę głośniejszej pracy silnika, ponieważ może ona prowadzić do poważniejszych uszkodzeń.

Problemy z układem kierowniczym

Objawem świadczącym o niesprawności pompy hydraulicznej są również trudności w operowaniu kierownicą. Kierowca odczuwa zwiększony opór podczas skręcania kołami, a sama kierownica staje się ciężka i nieczuła. Poważniejsze uszkodzenia mogą powodować drgania volantu oraz tendencję do zakleszczania się mechanizmu.

Zwiększony opór kierownicy

Typową oznaką niesprawnej pompy wspomagania jest zwiększony wysiłek potrzebny do skręcenia kierownicą. Dzieje się tak, ponieważ układ hydrauliczny nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia wspomagającego ruch koła kierownicy. Im większa usterka pompy, tym trudniej jest skręcić kołami przy niskich prędkościach, np. podczas manewrowania na parkingu.

Drgania kierownicy

W przypadku poważniejszych uszkodzeń pompy hydraulicznej kierowca może wyczuć drgania kierownicy, zwłaszcza podczas skręcania. Dzieje się tak, gdy wirnik zaczyna ocierać o korpus pompy z powodu poluzowania łożysk. Drgania mogą również wynikać z kavitacji spowodowanej niskim poziomem płynu hydraulicznego.

Zakleszczanie się kierownicy

Bardzo niebezpiecznym objawem jest zakleszczanie się kierownicy w określonym położeniu. Może to być spowodowane mechanicznym uszkodzeniem elementów układu hydraulicznego lub zbyt niskim poziomem płynu. W takiej sytuacji koło kierownicy blokuje się nagle podczas skręcania, co zagraża bezpieczeństwu jazdy.

Niesprawność układu hamulcowego

Uszkodzenia pompy wspomagania mogą również ujawnić się poprzez problemy z działaniem układu hamulcowego. Wynika to z faktu, że w większości nowoczesnych pojazdów jedna pompa hydrauliczna zasila zarówno mechanizm wspomagania kierownicy, jak i układ hamulcowy. Objawami są miękka pedał hamulca oraz wydłużona droga hamowania.

Miękka pedał hamulca

Niesprawna pompa wspomagania może być przyczyną zbyt miękkiego pedału hamulca, co utrudnia precyzyjne dozowanie siły hamowania. Kierowca musi mocniej wciskać pedał, aby wygenerować wystarczające ciśnienie w układzie i zatrzymać auto. Zjawisko to nasila się podczas kilkukrotnego wciśnięcia pedału hamulca z rzędu.

Długa droga hamowania

Innym typowym objawem jest konieczność mocniejszego wciskania pedału hamulca i dłuższa droga hamowania. Dzieje się tak, gdy układ hydrauliczny nie jest w stanie wytworzyć wystarczającej siły hamowania z powodu usterki pompy. Auto zaczyna hamować później i potrzebuje dłuższej drogi do zatrzymania.

Zmienna skuteczność hamulców

Wadliwa pompa wspomagania może powodować również zmienną skuteczność hamulców podczas kolejnych wcisknięć pedału. Zjawisko to wynika z tego, że uszkodzona pompa dostarcza chwilami prawidłowe ciśnienie do układu hamulcowego, a chwilami za niskie. Utrudnia to precyzyjne zatrzymywanie pojazdu.

Problemy z działaniem silnika

Objawy niesprawnej pompy wspomagania

Usterka pompy wspomagania układu kierowniczego często objawia się również poprzez pogorszenie osiągów lub nierówną pracę silnika. Dzieje się tak, ponieważ uszkodzona pompa pobiera więcej mocy z jednostki napędowej, co wpływa na jej działanie.

Spadek mocy silnika

Jednym z typowych symptomów świadczących o problemach z pompą wspomagania jest odczuwalny spadek mocy oraz dynamiki samochodu. Auto traci werwę przy przyspieszaniu, a silnik wydaje się pracować z większym wysiłkiem niż zwykle przy takiej samej depresji pedału gazu.

Wydłużony rozruch silnika

Kolejnym objawem może być wydłużony czas uruchamiania jednostki napędowej, spowodowany większym obciążeniem rozrusznika. Im bardziej zużyta jest pompa wspomagania, tym trudniej jest rozpędzić silnik do obrotów pozwalających na uruchomienie pojazdu.

Nierówna praca silnika

W przypadku stopniowego zużywania się pompy hydraulicznej kierowca może zauważyć chwilowe zmiany w pracy silnika. Przejawia się to krótkotrwałymi spadkami obrotów lub lekkim pulsowaniem mocy na stałym poziomie obciążenia. To symptom świadczący o postępującej usterce.

Usterki elektryczne

Awaria pompy wspomagania kierownicy może doprowadzić także do problemów w instalacji elektrycznej pojazdu. Dzieje się tak, ponieważ uszkodzona pompa pobiera więcej prądu przy rozruchu silnika, obciążając system elektryczny.

Spadek napięcia

Objawem świadczącym o usterce pompy hydraulicznej może być niewystarczające napięcie zasilające pokładową instalację elektryczną. Przy rozruchu silnika następuje krótkotrwały spadek napięcia, który może powodować miganie świateł lub ucięcie pracy elektroniki.

Zaniki zasilania

Poważniejsze uszkodzenia pompy wspomagania mogą skutkować chwilowymi zanikami zasilania podczas uruchamiania silnika. Na krótko gasną wtedy światła, a elektronika pojazdu przerywa pracę. Zjawisko to świadczy o znacznym obciążeniu układu elektrycznego.

Zwarcia i przerwy w obwodach

W efekcie długotrwałej eksploatacji uszkodzonej pompy wspomagania może również dojść do trwałych uszkodzeń instalacji elektrycznej, takich jak zwarcia, przerwy w obwodach oraz przepalenie bezpieczników. Te objawy wymagają pilnej interwencji warsztatu.

Awaryjne sytuacje podczas jazdy

Poważna awaria pompy wspomagania układu kierowniczego stwarza bardzo niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym. Kompletna utrata wspomagania skutkuje utratą panowania nad pojazdem oraz zablokowaniem kół podczas próby awaryjnego hamowania.

Nagły spadek ciśnienia

Do niebezpiecznej sytuacji może dojść w przypadku nagłego spadku ciśnienia w układzie hydraulicznym spowodowanego awarią pompy. Kierownica staje się wówczas bardzo ciężka, a prowadzenie pojazdu znacznie utrudnione.

Utrata sterowności pojazdu

Całkowita awaria pompy hydraulicznej oznacza brak wspomagania kierownicy. Prowadzenie pojazdu przy dużych prędkościach staje się bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Zagraża to bezpieczeństwu kierowcy oraz innych uczestników ruchu.

Blokowanie się kół podczas hamowania

Awaryjne hamowanie pojazdem z niesprawną pompą wspomagania może skutkować zablokowaniem kół z powodu zbyt wysokiego ciśnienia w układzie. Auto traci kierowalność i zaczyna się ślizgać, co grozi poważnym wypadkiem.

Podsumowując, kierowca powinien na bieżąco monitorować pracę pompy wspomagania i reagować na pierwsze niepokojące symptomy jej uszkodzenia. Zignorowanie tych oznak zagraża bez

Podsumowanie

Niesprawna pompa wspomagania układu kierowniczego jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa jazdy. Objawów jej uszkodzenia nie należy bagatelizować. W przypadku pojawienia się niepokojących symptomów, takich jak zwiększony hałas, problemy z kierowaniem czy hamowaniem, konieczne jest jak najszybsze zdiagnozowanie usterki. Dalsza eksploatacja pojazdu z wadliwą pompą hydrauliczna może prowadzić do całkowitej utraty kontroli nad samochodem i groźnego wypadku. Prawidłowa diagnostyka oraz terminowa naprawa lub wymiana tego podzespołu pozwoli uniknąć poważnych konsekwencji i zapewni bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Najczęściej zadawane pytania

Do typowych objawów należą: zwiększony hałas pracy silnika, problemy z kierowaniem i zwiększony opór kierownicy, miękki pedał hamulca, spadek mocy silnika, usterki elektryczne.

Jazda z niesprawną pompą wspomagania jest bardzo niebezpieczna i absolutnie odradzana. Grozi utratą panowania nad pojazdem oraz zwiększa ryzyko wypadku.

Stan pompy wspomagania powinien być sprawdzany przynajmniej raz w roku podczas regularnych przeglądów. Warto też kontrolować poziom płynu hydraulicznego.

Skutkami mogą być: całkowita utrata panowania nad pojazdem, zablokowanie kierownicy lub kół podczas hamowania, wypadek drogowy, uszkodzenie innych podzespołów układu hydraulicznego.

Uszkodzoną pompę wspomagania należy wymienić na nową. Naprawa tego elementu nie jest możliwa ani opłacalna. Wymiany powinien dokonać serwis samochodowy.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

DiagnozaŁożysko kola - objawy zużycia

Łożyska kół są narażone na zużycie. Poznaj najważniejsze objawy świadczące o ich uszkodzeniu – m.in. hałas, drgania kierownicy, problemy ze skręcaniem. Dowiedz się, kiedy wymienić łożysko i jakie mogą być konsekwencje zaniedbania.