VVT: co to jest i dlaczego się stosuje? Wszystko, co musisz wiedzieć o zmiennych fazach rozrządu.

VVT: co to jest i dlaczego się stosuje? Wszystko, co musisz wiedzieć o zmiennych fazach rozrządu.
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski28.12.2023 | 7 min.

Zmienne fazy rozrządu to zaawansowana technologia stosowana w nowoczesnych silnikach, która umożliwia precyzyjną kontrolę nad momentami otwierania i zamykania zaworów. Dostosowanie tych parametrów do warunków pracy jednostki napędowej pozwala zwiększyć jej efektywność i osiągi. W artykule wyjaśnimy, czym dokładnie są zmienne fazy rozrządu, w jaki sposób działają i jakie konkretne korzyści daje ich zastosowanie. Dowiesz się, jak silnik z VVT radzi sobie z optymalizacją procesu spalania, redukcją emisji spalin i poprawą parametrów mocy oraz momentu obrotowego. Przekonasz się, że zmienne fazy rozrządu to nieodłączny element nowoczesnych, wydajnych i ekologicznych jednostek napędowych.

Czym są zmienne fazy rozrządu?

Zmienne fazy rozrządu (VVT) to zaawansowana technologia stosowana w nowoczesnych silnikach spalinowych, która umożliwia precyzyjną kontrolę nad momentami otwierania i zamykania zaworów dolotowych oraz wylotowych. Głównym jej zadaniem jest optymalizacja pracy silnika poprzez dostosowanie tych kluczowych parametrów do aktualnych warunków eksploatacyjnych.

W przeciwieństwie do tradycyjnych rozrządów o stałych fazach, system VVT pozwala w czasie rzeczywistym regulować czasy otwierania i zamykania zaworów. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne sterowanie momentami rozpoczęcia i zakończenia procesu spalania w silniku. To z kolei przekłada się na szereg korzyści związanych z poprawą osiągów, efektywności paliwowej oraz redukcją emisji spalin.

Technologia zmiennych faz rozrządu znajduje zastosowanie zarówno w samochodach osobowych, sportowych, jak i ciężarowych. Jej implementacja pozwoliła producentom spełniać rygorystyczne normy emisji spalin przy jednoczesnej poprawie osiągów pojazdów.

Jak działają zmienne fazy rozrządu?

Działanie systemu zmiennych faz rozrządu (VVT) opiera się na możliwości przesuwania kąta otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych oraz wylotowych względem położenia tłoka w cylindrze.

Regulacja ta odbywa się za pomocą specjalnych urządzeń wykonawczych, które w odpowiedzi na sygnały z czujników (prędkość obrotowa, obciążenie, temperatura itp.) zmieniają położenie elementów rozrządu odpowiedzialnych za otwieranie zaworów. Mogą to być na przykład przesuwniki fazowe, nastawniki hydrauliczne lub silniki elektryczne.

Efektem tego jest możliwość opóźniania lub wyprzedzania momentów otwarcia i zamknięcia zaworów względem standardowych, stałych ustawień. Pozwala to dopasować pracę silnika do aktualnych warunków – na przykład uzyskać większą moc i moment obrotowy przy wysokich obrotach lub poprawić ekonomikę spalania przy niskich.

Fazy rozrządu

Kluczowe znaczenie w technologii VVT mają dwa parametry:

  • Faza otwarcia zaworu (ang. valve opening timing) - określa kąt obrotu wału korbowego, przy którym następuje otwarcie zaworu.
  • Faza zamknięcia zaworu (valve closing timing) - określa kąt obrotu wału korbowego, przy którym następuje zamknięcie zaworu.

Zmiana tych parametrów w czasie rzeczywistym pozwala precyzyjnie kontrolować czasy otwarcia i zamknięcia zaworów.

Czytaj więcej: Jak jeździć autem zimą? 9 porad dla bezpieczeństwa na drodze

Mechanizmy regulacji i czynniki zmieniające fazę rozrządu

Do najpopularniejszych konstrukcji systemów zmiennych faz rozrządu należą:

  • Silnik elektryczny sterujący położeniem wałka rozrządu względem koła zębatego.
  • Układ hydrauliczny zmieniający napięcie łańcucha rozrządu.
  • Przesuwnik fazowy modyfikujący położenie kółek rozrządu.

Bez względu na rodzaj konstrukcji, zmiana położenia elementów układu rozrządu jest sterowana przez komputer silnika, który analizuje szereg danych z czujników.

Do najważniejszych parametrów wpływających na pracę systemu VVT należą:

  • Prędkość obrotowa silnika.
  • Obciążenie silnika.
  • Temperatura silnika.
  • Położenie przepustnicy.
  • Ciśnienie i temperatura powietrza doładowującego (w silnikach z turbodoładowaniem).

Na tej podstawie następuje ciągła optymalizacja pracy silnika poprzez regulację faz rozrządu w czasie rzeczywistym.

Największe korzyści z zastosowania zmiennych faz rozrządu

Zastosowanie technologii zmiennych faz rozrządu (VVT) w nowoczesnych jednostkach napędowych daje szereg istotnych korzyści:

  • Poprawa ekonomiki spalania i efektywności wykorzystania paliwa.
  • Zwiększenie maksymalnej mocy i momentu obrotowego.
  • Rozszerzenie zakresu uzyskiwania wysokich osiągów.
  • Obniżenie emisji szkodliwych substancji w spalinach.
  • Łagodniejsza i cichsza praca silnika.

Dzięki precyzyjnej kontroli nad przebiegiem procesu spalania, układ VVT pozwala zmniejszyć zużycie paliwa nawet o kilka procent w warunkach codziennej eksploatacji pojazdu. Jednocześnie maksymalizuje osiągi silnika, gdy jest to potrzebne.

Dodatkowo redukuje emisję szkodliwych związków w spalinach, co ma kluczowe znaczenie w kontekście spełniania rygorystycznych norm emisji EURO. Dzięki VVT możliwe stało się pogodzenie wysokiej efektywności silników z ich coraz niższą emisyjnością.

Zmienne fazy rozrządu a efektywność i moc silnika

Zastosowanie systemu zmiennych faz rozrządu (VVT) wpływa korzystnie zarówno na efektywność energetyczną silnika, jak i jego maksymalne osiągi.

Optymalizacja przebiegu procesu spalania pozwala obniżyć jednostkowe zużycie paliwa. Według badań, redukcja zużycia w cyklu mieszanym może sięgać 5%. To bezpośrednio przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji pojazdu.

Dodatkowo zmienne fazy rozrządu pozytywnie wpływają na maksymalną moc i moment obrotowy, które można uzyskać z danej jednostki napędowej. Dzieje się tak głównie dzięki lepszemu napełnieniu cylindrów ładunkiem oraz efektywniejszemu procesowi spalania.

Wzrost mocy 5-10%
Wzrost momentu obrotowego 5-15%

Te wartości przekładają się na lepsze osiągi pojazdu, szczególnie istotne w samochodach sportowych. Jednocześnie utrzymana zostaje wysoka ekonomika codziennej eksploatacji.

Zmienne fazy rozrządu w nowoczesnych silnikach

Rozwój technologii zmiennych faz rozrządu (VVT) szła w parze z coraz szerszym jej stosowaniem w nowoczesnych jednostkach napędowych niemal wszystkich producentów samochodów.

Obecnie praktycznie każdy benzynowy silnik wyposażony jest w system zmiennych faz rozrządu na zaworach dolotowych, a coraz częściej również na wylotowych. Pozwala to precyzyjnie kontrolować przebieg procesu spalania w każdych warunkach pracy.

Nowsze rozwiązania, jak VVT-i czy Valvetronic, charakteryzują się jeszcze większą elastycznością i inteligencją systemu. Umożliwiają nie tylko zmianę faz otwarcia zaworów, ale również skoku zaworu, a nawet ich pełne zamknięcie. Maksymalizuje to efektywność pracy silnika.

Można zaryzykować stwierdzenie, że zmienne fazy rozrządu odgrywają kluczową rolę we współczesnych jednostkach napędowych. Pozwalają pogodzić wysoką dynamikę i osiągi z niskim zużyciem paliwa oraz emisją spalin. Dlatego VVT stało się niezbędnym elementem nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie silników.

Podsumowanie

Zmienne fazy rozrządu to niezwykle istotny element nowoczesnych silników spalinowych. Pozwalają w czasie rzeczywistym kontrolować momenty otwierania i zamykania zaworów, optymalizując pracę jednostki napędowej. W artykule przybliżono kluczowe kwestie dotyczące tej technologii.

Opisano zasadę działania systemów zmiennych faz rozrządu oraz wyjaśniono, w jaki sposób wpływają one na poprawę efektywności energetycznej i redukcję emisji. Omówiono różne rozwiązania konstrukcyjne stosowane do zmiany położenia elementów układu rozrządu. Przedstawiono też najważniejsze czynniki determinujące pracę systemu VVT.

Podkreślono liczne korzyści płynące z zastosowania opisywanej technologii, zarówno w kontekście ekonomiki jazdy, jak i maksymalizacji osiągów silnika. Zwrócono uwagę na kluczową rolę, jaką pełni VVT we współczesnych jednostkach napędowych większości producentów.

Artykuł dostarcza czytelnikowi wszechstronnej wiedzy na temat zmiennych faz rozrządu. Pozwala zrozumieć ich działanie i docenić wpływ, jaki wywarły one na rozwój nowoczesnych silników spalinowych.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Renowacja i kolekcjonowanie klasycznych aut - wszystko co musisz wiedzieć
  3. Filtry powietrza - jak je czyścić i wymieniać? Zadbaj o zdrowie Twoje i bliskich!
  4. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
  5. Jak zadbać o tapicerkę skórzaną w aucie?
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły