Jak regenerować filtr cząstek stałych?

Jak regenerować filtr cząstek stałych?
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski23.09.2023 | 8 min.

Filtr cząstek stałych jest kluczowym elementem układu wydechowego nowoczesnych silników wysokoprężnych. Skutecznie redukuje emisję szkodliwych związków, takich jak cząstki stałe czy węglowodory aromatyczne. Jednak z upływem czasu i przebiegu pojazdu, filtr ten ulega naturalnemu zanieczyszczeniu i zatykaniu. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie go regenerować. Właściwie przeprowadzona regeneracja przywraca pierwotną skuteczność filtra cząstek stałych. Pozwala na dalszą, bezawaryjną eksploatację pojazdu, chroniąc jednocześnie środowisko przed nadmierną emisją spalin. Co więcej, regeneracja jest znacznie tańszym rozwiązaniem od wymiany filtra na nowy. W tym poradniku dowiesz się, kiedy i jak poprawnie zregenerować filtr cząstek stałych w twoim samochodzie. Poznasz objawy wskazujące na potrzebę regeneracji, niezbędne narzędzia i materiały oraz krok po kroku przeprowadzenie całego procesu. Dowiesz się również, jak unikać najczęstszych błędów, by regeneracja przyniosła oczekiwane efekty. Znajdziesz tu także wskazówki, kiedy opłaca się już wymienić stary filtr na nowy.

Dlaczego warto regenerować filtr cząstek stałych?

Powody dla których należy regenerować DPF

Filtr cząstek stałych, potocznie zwany DPF, pełni kluczową rolę w nowoczesnych silnikach diesla. Skutecznie zatrzymuje szkodliwe pyły powstające podczas spalania paliwa, redukując emisję cząstek stałych nawet o 95%. Jednak wraz z przebiegiem pojazdu, filtr ulega stopniowemu zapychaniu. Jeśli go nie zregenerujemy, może dojść do jego całkowitego zapchania.

Co wtedy? Gwałtownie spada moc silnika. Pojawiają się problemy z uruchomieniem auta. Rośnie zużycie paliwa. A przede wszystkim - gwałtownie rośnie emisja szkodliwych związków do atmosfery. Dlatego regularna regeneracja jest absolutnie konieczna.

Regeneracja przywraca filtr do pierwotnej sprawności - usuwane są wszystkie nagromadzone w nim zanieczyszczenia. Tym samym przywraca się prawidłowe parametry pracy silnika i chroni środowisko przed zwiększoną emisją. Dodatkowo, regeneracja jest znacznie tańsza od kosztownej wymiany filtra na nowy.

Zalety regeneracji filtrów cząstek stałych

Podsumowując, regeneracja DPF to szereg korzyści:

  • - Przywrócenie pełnej sprawności filtra i pierwotnych parametrów silnika
  • - Obniżenie zużycia paliwa
  • - Zmniejszenie emisji szkodliwych związków
  • - Wydłużenie żywotności filtra
  • - Znaczna oszczędność kosztów w porównaniu z wymianą na nowy filtr

Kiedy należy wykonać regenerację filtra cząstek stałych?

Objawy wskazujące na potrzebę regeneracji DPF

Kiedy dokładnie należy zregenerować filtr cząstek stałych? Oto najważniejsze objawy świadczące o potrzebie regeneracji DPF:

  • - Spadek mocy i problemy z osiągami pojazdu
  • - Trudności z uruchomieniem silnika
  • - Zwiększone zużycie paliwa
  • - Kontrolka DPF świeci się na stałe lub miga
  • - Pojawia się kod błędu związany z DPF

Gdy zaobserwujesz powyższe objawy, to znak, że filtr jest już mocno zapchany i wymaga regeneracji. Ignorowanie symptomów doprowadzi do całkowitego zatkania filtra.

Zalecana częstotliwość regeneracji DPF

Co do zasady, zaleca się wykonywać regenerację DPF co 80-100 tys. km w przypadku samochodów osobowych lub co 200-300 tys. km w przypadku pojazdów dostawczych i ciężarowych. Jest to orientacyjna częstotliwość, gdyż w dużej mierze zależy od stylu jazdy oraz warunków eksploatacji.

Dodatkowe sytuacje wymagające regeneracji DPF

Oprócz regularnej regeneracji wynikającej z przebiegu, są sytuacje, kiedy filtr należy zregenerować niezależnie od przebiegu:

  • - Po wymianie turbiny lub innych podzespołów układu wydechowego
  • - Przy wymianie oleju silnikowego na olej nieodpowiedniej jakości
  • - Po tankowaniu złej jakości paliwa, np. zanieczyszczonego
  • - Po dłuższym okresie jazdy wyłącznie na krótkich odcinkach

Jak przygotować się do regeneracji filtra cząstek stałych?

Niezbędne materiały i narzędzia

Przed przystąpieniem do regeneracji DPF, należy przygotować odpowiednie materiały i narzędzia. Niezbędne będą:

  • - Specjalny preparat do czyszczenia i płukania DPF
  • - Sprężone powietrze lub sprężarka
  • - Zestaw kluczy nasadowych
  • - Podnośnik samochodowy
  • - Pojemnik na zużyty filtr
  • - Nowe uszczelki i śruby montażowe

Warto mieć też pod ręką dodatkowe materiały eksploatacyjne, takie jak olej silnikowy czy płyn AdBlue.

Zasady bezpieczeństwa podczas regeneracji

Regeneracja DPF wiąże się z pewnym ryzykiem, dlatego należy zachować szczególne środki ostrożności:

  • - Zakładać maskę chroniącą drogi oddechowe
  • - Używać okularów i rękawic ochronnych
  • - Upewnić się, że układ wydechowy jest zimny
  • - Ustawić pojazd na podnośniku i zabezpieczyć przed stoczeniem
  • - Mieć w pobliżu gaśnicę proszkową

Demontaż starego filtra

Przed przystąpieniem do regeneracji, należy zdemontować stary filtr. Aby to zrobić:

  1. - Odłączyć kabel ujemny akumulatora
  2. - Odkręcić śruby mocujące filtr do układu wydechowego
  3. - Wyjąć filtr, uważając by nie uszkodzić czujnika ciśnienia
  4. - Oczyścić gniazdo montażowe i uszczelki

Jak przeprowadzić regenerację filtra cząstek stałych krok po kroku?

Jak regenerować filtr cząstek stałych?

Czyszczenie filtra z zanieczyszczeń

Kluczowym etapem regeneracji jest dokładne wyczyszczenie filtra z nagromadzonych zanieczyszczeń. Należy:

  1. - Umieścić filtr w specjalnej łaźni czyszczącej i zalać preparatem
  2. - Pozostawić na minimum 8 godzin (najlepiej na noc)
  3. - Po wyjęciu spłukać filtr strumieniem wody
  4. - Osuszyć sprężonym powietrzem lub przedmuchać sprężarką
  5. - Sprawdzić wzrokowo stan filtra od wewnątrz i na zewnątrz

Sprawdzenie stanu i naprawa filtra

Kolejnym krokiem jest dokładne sprawdzenie stanu technicznego filtra. Należy zwrócić uwagę na:

  • - Pęknięcia, wybrzuszenia lub inne uszkodzenia mechaniczne
  • - Korozję, wżery lub inne oznaki degradacji materiału
  • - Stan przepływomierza oraz czujników ciśnienia
  • - Drożność kanałów wlotowych i wylotowych

W przypadku wykrycia usterek, należy spróbować je naprawić lub wymienić uszkodzone elementy.

Ponowny montaż wyregenerowanego filtra

Po regeneracji i ewentualnej naprawie można zamontować ponownie filtr w układzie wydechowym:

  1. - Wymienić zużyte uszczelki na nowe
  2. - Włożyć filtr do gniazda i dokręcić śruby mocujące
  3. - Podłączyć kabel akumulatora i uruchomić silnik
  4. - Sprawdzić szczelność połączeń podczas pracy silnika

Błędy popełniane podczas regeneracji filtra cząstek stałych

Niewłaściwe materiały i metody czyszczenia

Najczęstszym błędem jest użycie niewłaściwych środków do czyszczenia filtra. Nie wolno stosować zwykłych preparatów czyszczących czy benzyny do mycia hamulców. Grozi to trwałym uszkodzeniem filtra.

Równie groźne jest zbyt intensywne czyszczenie, np. myjką ciśnieniową. Może to spowodować mechaniczne uszkodzenie delikatnej struktury filtraującej DPF.

Zaniedbanie kontroli stanu filtra

Kolejnym błędem jest zaniedbanie dokładnego sprawdzenia stanu technicznego filtra po wyczyszczeniu. Pominięcie tego kroku grozi ponownym montażem uszkodzonego filtra, co z góry skazuje regenerację na niepowodzenie.

Nieprawidłowy montaż

Bardzo częstym błędem jest również nieprawidłowe zamontowanie wyregenerowanego filtra. Nieuwaga przy wymianie uszczelek, nieodpowiednie dokręcenie śrub mocujących czy uszkodzenie czujników ciśnienia to prosta droga do nieszczelności i usterek.

Kiedy warto wymienić filtr cząstek stałych na nowy?

Uszkodzenia uniemożliwiające regenerację

Mimo starań, zdarza się, że filtr ulega na tyle poważnym uszkodzeniom, że regeneracja nie jest już możliwa. Dotyczy to zwłaszcza pęknięć i wybrzuszeń korpusu filtra.

W takim przypadku pozostaje już tylko wymiana na nowy filtr. Kosztowna, ale niezbędna do dalszej eksploatacji pojazdu.

Przekroczona liczba cykli regeneracyjnych

Producenci określają maksymalną liczbę cykli regeneracji danego

Podsumowanie

Regularna regeneracja filtra cząstek stałych jest kluczowa dla prawidłowej eksploatacji nowoczesnych samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Pozwala utrzymać emisję szkodliwych związków na dopuszczalnym poziomie, a także chroni silnik przed poważnymi awariami. Niestety filtr DPF ma ograniczoną żywotność i prędzej czy później i tak konieczna będzie jego wymiana. Jednak regularnie przeprowadzane regeneracje pozwalają znacząco odsunąć ten moment w czasie.

Mamy nadzieję, że informacje zawarte w tym poradniku pozwolą Ci bezproblemowo przeprowadzać regenerację filtra DPF w swoim samochodzie. Prawidłowe regeneracje to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale przede wszystkim troska o środowisko naturalne. Powodzenia!

Najczęściej zadawane pytania

Zalecana częstotliwość to co 80-100 tys. km dla samochodów osobowych i 200-300 tys. km dla pojazdów dostawczych oraz ciężarowych. Jednak lepiej obserwować objawy wskazujące na potrzebę regeneracji.

Tak, ale trzeba dysponować odpowiednimi umiejętnościami, narzędziami i miejscem. Dla przeciętnego kierowcy lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług warsztatu.

Średni koszt regeneracji DPF to około 500-800 zł. Jest to znacznie mniej niż cena nowego filtra, która zaczyna się od 2500 zł.

Teoretycznie tak, ale grozi to bardzo poważnymi konsekwencjami zarówno dla silnika, jak i środowiska naturalnego. Nie wolno z tym zwlekać.

Jeśli regeneracja została przeprowadzona prawidłowo, wyregenerowany filtr powinien działać jak nowy. Jednak po kilku takich cyklach konieczna będzie jego wymiana.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 5.00 Liczba głosów: 2

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

EksploatacjaSkrzynia DSG - zalety i wady

Skrzynia DSG - podwójne sprzęgło łączy zalety manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Zapewnia płynne, błyskawicznie szybkie zmiany przełożeń, większy komfort jazdy oraz potencjalne oszczędności paliwa. Jak działa i dla kogo się nadaje?